المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تجميع جهاز بحدود 1300 دولار



raday
19-04-2009, 17:14
السلام عليكم


محتاج مواصفات جهاز عالي المواصفات جدا وسريع ،


واستخداماتي للجهاز شغل الجرافيكس والملتي ميديا والفوتوشوب.


الرجاء اضافة تجميعة ل AMD و أخري ل INTEL .


وإن كنت اميل أكثر لل AMD .


سيتم الشراء من النت بدون الشاشة طبعاً.

مشكورين أخواني مقدماً.

منتظر أقتراحاتكم.

THE PRO KING
19-04-2009, 17:48
AMD Phenom II X4 940=1340 EGP
GigaByte GA-MA78GPM-DS2H=650 EGP
Ram Kingston 2X2 GB=210 EGP
SAPPHIRE HD 4870 X2 GDDR5=3000 EGP
Case (Any case without PSU)=150 EGP
PSU HEC Cougar750 W=800 EGP
.................................................. ...........
Total=6150 EGP

THE PRO KING
19-04-2009, 17:49
وانتظر رأى الأخ vidomv فهو أكتر واحد هيفيدك..........

nike7
19-04-2009, 18:18
Phenom II X4 940 1350 egp
GA-MA790X-UD4 840 egp
ram 4gb 220 egp
hard 1000 gb 590 egp
HD 4850 X2 2600 egp
HEC Cougar 750W 800 egp
مش مهم الكاس جيب اى حاجة وسعة و تهويتها جدية
المجموع منغير الكاسة
total 6400 egp
لو عايز تقلل يبقى جيب hd 4890 و معاهة hec 500w

mhsedky
20-04-2009, 00:13
Intel Core i7 920 2.67 GHz 4 X 256 KB L2 Cache , 8 MB L3 Cache =1600 EGP
Mother Board: Giga byte LGA 1366 Intel X58 =1900 EGP
RAM Kingston 3X2GB DDR3 1333 = 840 EGP
VGA Card: Nvidia GTX 260= 1950 EGP
Power Supply (msh 3arf marka mo7adada)500 Watt=450 EGP
case Tower =800 EGP
total= 7540 EGP
معلش كدة الميزانية عاملة 1334 دولار غير لسة ممكن تحتاج مراوح اضافية لزوم التبريد

| raZor |
20-04-2009, 00:55
Intel Core i7 920 2.67 GHz 4 X 256 KB L2 Cache , 8 MB L3 Cache =1600 EGP
Mother Board: Giga byte LGA 1366 Intel X58 =1900 EGP
RAM Kingston 3X2GB DDR3 1333 = 840 EGP
VGA Card: Nvidia GTX 260= 1950 EGP
Power Supply (msh 3arf marka mo7adada)500 Watt=450 EGP
case Tower =800 EGP
total= 7540 EGP
معلش كدة الميزانية عاملة 1334 دولار غير لسة ممكن تحتاج مراوح اضافية لزوم التبريد

التجميعة كدة مش مظبوطة، 4890 أحسن من GTX 260 وسعره 1850
غير حاجات تانية كتير
غير كدة إنه حيشتري من النت بذلك بتفرق كتير

mhsedky
20-04-2009, 01:29
انا فعلا نفسى اشترى الحاجات دى من النت بس قل لى تضمن منين ان مصلحة الجمارك مش هتدفعك كتير ؟ دة غير الضمان لو الحاجة طلع فيها عيب مش سهل انك ترجعها و تبدلها و برضه لما تجيلك تانى هتدفع جمرك تانى ,,, فى ايه يا عم دة احنا فى مصر مانت عارف اللى فيها

vmidov
20-04-2009, 03:48
بما انك هتشترى من على النت شوف التجميعه دى يا أخى

CPU Core I7 920 = 288.99$ (http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16819115202)
MotherBoard ASUS P6T Deluxe = 289.99$ (http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813131365)
H.D.D WD 1TB Caviar Black = 109.99$ (http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16822136284)
VGA Sapphire 4890 1Gb = 249.99$ (http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814102830)
Ram CORSAIR DOMINATOR 6GB = 166.00$ (http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16820145224)
PSu CORSAIR CMPSU-750TX 750W = 119.99$ (http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16817139006)
Case NZXT Guardian 921 = 89.99$ (http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16811146050)
or
Thermaltake V9 VJ40001W2Z = 84.99$ (http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16811133071)
------------------------------------------------------------
Total = 1314.94$

بالتوفيق ان شاء الله

mhsedky
20-04-2009, 04:32
بص انا اقول لك حاجة انا ملاحظ ان الغابية ان مكانش الكل منحاز لكروت ال ATI مش Nvidia مع العلم ان الأولى معنهاش phyx بينما الأخيرة عندها وبنزلها update باستمرار من عالموقع بتاع nvidia ل Display ,phyx,chipset لكن ATI مش هتلاقى غير Display بس . مما يعنى ان nvidia تكنولوجيتها أعلى و جة الللى مخلى كروتها تستحق هذا الغلاء

| raZor |
20-04-2009, 05:10
بص انا اقول لك حاجة انا ملاحظ ان الغابية ان مكانش الكل منحاز لكروت ال ATI مش Nvidia مع العلم ان الأولى معنهاش phyx بينما الأخيرة عندها وبنزلها update باستمرار من عالموقع بتاع nvidia ل Display ,phyx,chipset لكن ATI مش هتلاقى غير Display بس . مما يعنى ان nvidia تكنولوجيتها أعلى و جة الللى مخلى كروتها تستحق هذا الغلاء

مفيش حاجة اسمها تكنولوجيتها أعلى، الإختيار بيكون على أفضل سعر مقابل أداء ومش معنى إحتكار تقنية PhysX يبقى تستحق الغلاء، كما أن ATi تطور محرك فيزيائي يسمى Havoc وهو ما يزال تحت التطوير

raday
20-04-2009, 08:38
AMD Phenom II X4 940=1340 EGP
GigaByte GA-MA78GPM-DS2H=650 EGP
Ram Kingston 2X2 GB=210 EGP
SAPPHIRE HD 4870 X2 GDDR5=3000 EGP
Case (Any case without PSU)=150 EGP
PSU HEC Cougar750 W=800 EGP
.................................................. ...........
Total=6150 EGP


مشكور يا أخي علي ردك

ولكني كنت افضل المعالج دا

AMD Phenom II X4 955 / 3.2 GHz

ولا أيه رأيك؟

raday
20-04-2009, 08:43
Phenom II X4 940 1350 egp
GA-MA790X-UD4 840 egp
ram 4gb 220 egp
hard 1000 gb 590 egp
HD 4850 X2 2600 egp
HEC Cougar 750W 800 egp
مش مهم الكاس جيب اى حاجة وسعة و تهويتها جدية
المجموع منغير الكاسة
total 6400 egp
لو عايز تقلل يبقى جيب hd 4890 و معاهة hec 500w




مشكور يا اخي علي المساعدة

بس الموضوع مش كارت ولا كارتين

المهم عندي هو الاداء وما يحقق احتياجاتي.

إذا كان الكارت 4890 كافي لشغل الجرافيكس والافلام full hd والفوتو شوب فهو المطلوب وان كان لا يكفي فلابد من الكارتين.

سؤال تاني لو سمحت

الباور ال 500 وات كافي ولا محتاج يزيد شوية؟

raday
20-04-2009, 08:49
Intel Core i7 920 2.67 GHz 4 X 256 KB L2 Cache , 8 MB L3 Cache =1600 EGP
Mother Board: Giga byte LGA 1366 Intel X58 =1900 EGP
RAM Kingston 3X2GB DDR3 1333 = 840 EGP
VGA Card: Nvidia GTX 260= 1950 EGP
Power Supply (msh 3arf marka mo7adada)500 Watt=450 EGP
case Tower =800 EGP
total= 7540 EGP
معلش كدة الميزانية عاملة 1334 دولار غير لسة ممكن تحتاج مراوح اضافية لزوم التبريد

مشكور اخوي

بس ليه مراوح اضافية طيب هي مروحة المعالج مش كفاية؟

مش حتفرق لو زادت شوية




التجميعة كدة مش مظبوطة، 4890 أحسن من GTX 260 وسعره 1850
غير حاجات تانية كتير
غير كدة إنه حيشتري من النت بذلك بتفرق كتير

موضوع ان دا احسن من دا مش مهم

المهم هو الاداء والثبات .وما يؤدي العمل بكفأه

مشكورين جميعاً

raday
20-04-2009, 08:58
بما انك هتشترى من على النت شوف التجميعه دى يا أخى

CPU Core I7 920 = 288.99$ (http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16819115202)
MotherBoard ASUS P6T Deluxe = 289.99$ (http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813131365)
H.D.D WD 1TB Caviar Black = 109.99$ (http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16822136284)
VGA Sapphire 4890 1Gb = 249.99$ (http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814102830)
Ram CORSAIR DOMINATOR 6GB = 166.00$ (http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16820145224)
PSu CORSAIR CMPSU-750TX 750W = 119.99$ (http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16817139006)
Case NZXT Guardian 921 = 89.99$ (http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16811146050)
or
Thermaltake V9 VJ40001W2Z = 84.99$ (http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16811133071)
------------------------------------------------------------
Total = 1314.94$

بالتوفيق ان شاء الله

مشكور يا أخي.

تجميعة ممتازة أخي vmidov وانا متابع مشاركاتك فعايزك يكون عندك صبر ومتزعلش من الاسئلة ،

اخوك جاهل موضوع الهارد وير وعايز يثقف :ah49:

وانت اللي دخلت وجبته لنفسك :D ف استحملني بئه.

ممكن تجميعه ل AMD وتكون ب DDR3 ؟؟

وانا كنت بفكر في المعالج دا AMD Phenom II X4 955 / 3.2 GHz

ملحوظة :من استخدامات الجهاز مونتاج الفيديو والصوت .

منتظر كم.

nike7
20-04-2009, 11:22
مشكور يا اخي علي المساعدة

بس الموضوع مش كارت ولا كارتين

المهم عندي هو الاداء وما يحقق احتياجاتي.

إذا كان الكارت 4890 كافي لشغل الجرافيكس والافلام full hd والفوتو شوب فهو المطلوب وان كان لا يكفي فلابد من الكارتين.

سؤال تاني لو سمحت

الباور ال 500 وات كافي ولا محتاج يزيد شوية؟
كافى تماما على hd 4890

mhsedky
20-04-2009, 12:21
طب و اللى يعوز الأفضل و مش هامه الفلوس مش يجيب برضه nvidia مش ati غير ان فى حاجة اسمها تكنولوجيا و اوضحلك
معالج ال core i 7 كونه مزود ب 8 cpu مش دى فى حد ذاتها تكنولوجيا
GTX 295 مزود ب 2 Gpu من اللى فى GTX 285 مش دى برضة تكنولوجيا

vmidov
20-04-2009, 12:48
مشكور يا أخي.

تجميعة ممتازة أخي vmidov وانا متابع مشاركاتك فعايزك يكون عندك صبر ومتزعلش من الاسئلة ،

اخوك جاهل موضوع الهارد وير وعايز يثقف :ah49:

وانت اللي دخلت وجبته لنفسك :D ف استحملني بئه.

ممكن تجميعه ل AMD وتكون ب DDR3 ؟؟

وانا كنت بفكر في المعالج دا AMD Phenom II X4 955 / 3.2 GHz

ملحوظة :من استخدامات الجهاز مونتاج الفيديو والصوت .

منتظر كم.

لا يا جميل انت تأمر كلنا بنتعلم من بعض :)
وعشان تجيعه بAMD وتكون DDR3 لازم يكون البروسيسور AM3 لكن الموجود منه حاليا خساره تشتريه وانت معاك ميزانيه زى دى
لكن مع نزول 955 AM3 هتوفق الموضوع ده هيكون اول معالج AM3 يصلح للاجهزه ذات الميزانيات العاليه
لكن فى كام نقطه كده احب اوضحهملك

1- DDR3 مش هتديلك زياده أكثر من 5-10& فى الاداء وده فرق لا يذكر فى مقابل السعر الكبير وده لأن مفهاش أى زياده غير ان التردد بتاعها أعلى وتردد الرامات مبيزودش فى الاداء بنسبه كبيره زى مالناس متوقعه ومستعد أجيبلك أثبااتات لو عايز
+ الراامات الDDR3 الموجوده حاليا أقل واحده فى التواقيت كانت على ما أذكر CL8-7 لكن الرامات الDDR2 بتوفر تواقيت فى مصر CL6 ولو هتجيب من النت هتلاقى لغايه CL4 وده طبعا هيديلك فرق كبير أحسن من الرامات الDDR3 ومن رأيى التواقيت أهم من تردد الرامات

2- البروسيسور 955 لسه هينزل على أخر الشهر ان شاء الله فى توقعات ليه انه يتفوق عن ال940 بفرق ملحوظ لكن أعتقد انه مش هيبقى أكتر من فرق فى التردد لكن ده ميمنعش أبدا انك لازم تستناه لغايه ماينزل هيكون أفضل جدا وأكيد هيأثر على أسعار باقى المعالجات اذا لم يكن فى متناول أيدك

وأستخداماتك للجهاز بتقول انك بتعتمد بنسبه كبيره على المعالج عموما انت اساسا ان شاء الله ميزانيتك تسمح بأفضل معالج
لكن ياريت توضح انت ناوى تجيبه من النت ولا هتجيبه من هنا
ولو هتجيبه من هنا هتبقى ميزانيته كام مايعادل ال1300 دولار ولا أكثر ولا أقل
منتظر ردك
تحياتى ليك

| raZor |
20-04-2009, 15:15
موضوع ان دا احسن من دا مش مهم

المهم هو الاداء والثبات .وما يؤدي العمل بكفأه

مشكورين جميعاً

دة كان قصدي
ال4890 أفضل أداء من GTX 260
GTX 260 Black Edition يوازي في الأداء 4870 وليس 4890

raday
20-04-2009, 22:03
طب و اللى يعوز الأفضل و مش هامه الفلوس مش يجيب برضه nvidia مش ati غير ان فى حاجة اسمها تكنولوجيا و اوضحلك
معالج ال core i 7 كونه مزود ب 8 cpu مش دى فى حد ذاتها تكنولوجيا
GTX 295 مزود ب 2 Gpu من اللى فى GTX 285 مش دى برضة تكنولوجيا

مشكور يا أخي


مش حته مش هامه الفلوس ولكن مش تضييع فلوس وخلاص.

كل اللي انا عايزه شئ يشتغل معاية بدون مشاكل.

أنا مش صاحب نيفيديا أو انتل ، دول كلهم تجار وشطار !!!!!!!!

وعلي فكره سعر الكروت اللي انت ذاكرها اغلي من ال ATI .

| raZor |
20-04-2009, 22:59
طب و اللى يعوز الأفضل و مش هامه الفلوس مش يجيب برضه nvidia مش ati غير ان فى حاجة اسمها تكنولوجيا و اوضحلك
معالج ال core i 7 كونه مزود ب 8 cpu مش دى فى حد ذاتها تكنولوجيا
GTX 295 مزود ب 2 Gpu من اللى فى GTX 285 مش دى برضة تكنولوجيا

أولاً الCore i7 مش عبارة عن 8 CPUs ولا حتى 8 Cores
انما 4 Cores ولكن فيه تقنية Hyper-Threading وكل Core فيها 2 Threads بمعنى إنه كل نواة تقدر تعمل عمليتين في نفس الوقت
ثانياً زي ما nVIDIA عندها Technologies خاصة بها AMD/ATi عندها Technologies برضه، وفي منافسة ما بينهم كما أن الGTX 295 عبارة عن 2 GPUs بشريحة GT200b الخاصة بGTX 260 216SP بتقنية 55nm
(للعلم الGTX 285 مبني أيضاً على نفس الشريحة) ولكن أنا أراه أقرب لكرتين GTX 260 216SP 55nm
لو أنا غلط حد يصححلي
أنا أهم حاجة السعر مقابل الأداء، لما أفضل منتج على منتج يبقى إلي أنا فضلته أفضل أداء وليس بسبب تحيز لشركة معينة، عندما يكون المنتجين بنفس السعر ومتقاربين في الأداء عندها أرى أيهم أفضل بالنسبة للتقنيات وأيهم ساستفيد منه أكثر
مع خالص احترامي

raday
20-04-2009, 23:01
لا يا جميل انت تأمر كلنا بنتعلم من بعض :)
وعشان تجيعه بAMD وتكون DDR3 لازم يكون البروسيسور AM3 لكن الموجود منه حاليا خساره تشتريه وانت معاك ميزانيه زى دى
لكن مع نزول 955 AM3 هتوفق الموضوع ده هيكون اول معالج AM3 يصلح للاجهزه ذات الميزانيات العاليه
لكن فى كام نقطه كده احب اوضحهملك

1- DDR3 مش هتديلك زياده أكثر من 5-10& فى الاداء وده فرق لا يذكر فى مقابل السعر الكبير وده لأن مفهاش أى زياده غير ان التردد بتاعها أعلى وتردد الرامات مبيزودش فى الاداء بنسبه كبيره زى مالناس متوقعه ومستعد أجيبلك أثبااتات لو عايز
+ الراامات الDDR3 الموجوده حاليا أقل واحده فى التواقيت كانت على ما أذكر CL8-7 لكن الرامات الDDR2 بتوفر تواقيت فى مصر CL6 ولو هتجيب من النت هتلاقى لغايه CL4 وده طبعا هيديلك فرق كبير أحسن من الرامات الDDR3 ومن رأيى التواقيت أهم من تردد الرامات

2- البروسيسور 955 لسه هينزل على أخر الشهر ان شاء الله فى توقعات ليه انه يتفوق عن ال940 بفرق ملحوظ لكن أعتقد انه مش هيبقى أكتر من فرق فى التردد لكن ده ميمنعش أبدا انك لازم تستناه لغايه ماينزل هيكون أفضل جدا وأكيد هيأثر على أسعار باقى المعالجات اذا لم يكن فى متناول أيدك

وأستخداماتك للجهاز بتقول انك بتعتمد بنسبه كبيره على المعالج عموما انت اساسا ان شاء الله ميزانيتك تسمح بأفضل معالج
لكن ياريت توضح انت ناوى تجيبه من النت ولا هتجيبه من هنا
ولو هتجيبه من هنا هتبقى ميزانيته كام مايعادل ال1300 دولار ولا أكثر ولا أقل
منتظر ردك
تحياتى ليك



مشكور يا ذوق

أنا معاك في كل كلمة قولتها

انا ح انتظر المعالج ال 955 لما ينزل ونشوف حيعمل ايه في سوق الهارد وير.

بالنسبة لموضوع الرام ، انت شرحت ان الفرق 5-10 بالمائه زيادة في الاداء .

طيب 5-10 % في الرام و مثلهم بالمعاج ومثلهم حاجة تانيه ف الناتج يكون كبير ولا انا غلطان؟؟؟؟

مش معني دا اني بشك في كلامك،

بس ليه ظهرت الرامات ddr3 هي مش طفره في الاداء ولا مجرد دعاية ؟؟

والمستهلك حيستفاد ايه لو هي دعاية بس ؟؟؟

كل ما يهمني في المقام الاول الاداء اسم العالج او اسم كارت الشاشة لا يعنيني في شئ.

انا محتاج جهاز يخدم معايه سنتين ولا اكتر بدون ما افكر اضيف اي تعديل.

وجهه نظري اني اجيب جهاز مره واحده وانساه

علي راي المثل الغالي هو الرخيص

ان شاء الله حشتري من النت لاني غير مقيم بمصر حالياً.

الميزانية هي المحددة ال 1300 دولار. يعني لو زادت حاجة بسيطة مش مشكلة بس مش 100 او 200 دولار.


اعذرني يا اخي علي الاطالة وعلي فكرة شكلي صدعتلك دماغك ..

مشكور علي طوله بالك وصبرك.

raday
20-04-2009, 23:06
أولاً الCore i7 مش عبارة عن 8 CPUs ولا حتى 8 Cores
انما 4 Cores ولكن فيه تقنية Hyper-Threading وكل Core فيها 2 Threads بمعنى إنه كل نواة تقدر تعمل عمليتين في نفس الوقت
ثانياً زي ما nVIDIA عندها Technologies خاصة بها AMD/ATi عندها Technologies برضه، وفي منافسة ما بينهم كما أن الGTX 295 عبارة عن 2 GPUs بشريحة GT200b الخاصة بGTX 260 216SP بتقنية 55nm
(للعلم الGTX 285 مبني أيضاً على نفس الشريحة) ولكن أنا أراه أقرب لكرتين GTX 260 216SP 55nm
لو أنا غلط حد يصححلي
أنا أهم حاجة السعر مقابل الأداء، لما أفضل منتج على منتج يبقى إلي أنا فضلته أفضل أداء وليس بسبب تحيز لشركة معينة، عندما يكون المنتجين بنفس السعر عندها أرى أيهم أفضل بالنسبة للتقنيات وأيهم ساستفيد منه أكثر
مع خالص احترامي

مشكور يا اخ خالد

وهو دا رأي

أهم حاجة السعر مقابل الأداء،

وبما يخدم احتياجاتي كمستهلك

العملية كلها ارباح بالملايين علي حساب المستهلك.

vmidov
20-04-2009, 23:31
مشكور يا ذوق

أنا معاك في كل كلمة قولتها

انا ح انتظر المعالج ال 955 لما ينزل ونشوف حيعمل ايه في سوق الهارد وير.

بالنسبة لموضوع الرام ، انت شرحت ان الفرق 5-10 بالمائه زيادة في الاداء .

طيب 5-10 % في الرام و مثلهم بالمعاج ومثلهم حاجة تانيه ف الناتج يكون كبير ولا انا غلطان؟؟؟؟

مش معني دا اني بشك في كلامك،

بس ليه ظهرت الرامات ddr3 هي مش طفره في الاداء ولا مجرد دعاية ؟؟

والمستهلك حيستفاد ايه لو هي دعاية بس ؟؟؟

كل ما يهمني في المقام الاول الاداء اسم العالج او اسم كارت الشاشة لا يعنيني في شئ.

انا محتاج جهاز يخدم معايه سنتين ولا اكتر بدون ما افكر اضيف اي تعديل.

وجهه نظري اني اجيب جهاز مره واحده وانساه

علي راي المثل الغالي هو الرخيص

ان شاء الله حشتري من النت لاني غير مقيم بمصر حالياً.

الميزانية هي المحددة ال 1300 دولار. يعني لو زادت حاجة بسيطة مش مشكلة بس مش 100 او 200 دولار.


اعذرني يا اخي علي الاطالة وعلي فكرة شكلي صدعتلك دماغك ..

مشكور علي طوله بالك وصبرك.

هو انا قلت 10% انا أسف الفرق 2-3% واحيانا أقل
معلش انا حسبتها غلط

http://ixbtlabs.com/articles3/cpu/ddr2-800-vs-ddr3-1333.html

http://www.xbitlabs.com/articles/memory/display/ddr3_6.html#sect0

وخد بالك انا قصدى انه يزود الاداء على البروسيسور الموجود يعنى لو ركبت نفس البروسيسور وكل حاجه بس الرامات واحده DDR2 والتانيه DDR3 هيزيد 2-3%
مع ثبات باقى أمكانيات الجهاز لذلك هم لم يقدموا أى شئ
طيب السؤال هما أتعملوا ليه
بجانب محاوله زياده الاداء
هم حلقه فى سلسله أستنزاف المستهلك والسلسله دى مشترك فيه احاجات كتير
مشترك فيها شركات الالعاب اللى بتعملك ألعاب بتشتغل على امكانيات عاليه تخليك تظطر انك تحدث الجهاز بتاعك
وطبعا شركه انتل اللى تخليك تفكر تجيب معالج Core I7 وبالتالى تجبرك انك تشترى رامات DDR3 اللى مبتزودش أى حاجه فى الجهاز لكن لمجرد انها أتفاقيه بين شركه انتل او AMD والشركات المصنعه للرامات من الاخر العمليه تجاريه بحته هو بيخليك تشترى DDR3 عشان يسحب الDDR2 من السوق وبالتالى يقدم ويتوقف خط انتاجه وعايز اقول لحضرتك حاجاه برضه مش كل نقله فى الرامات ملهاش لزمه
مثلا الانتقال من DDR1 الى DDR2 كان مهم وده لأن الDDR1 كانت شغاله بطريقه نقل البيانات الاحاديه لكن DDR2 بتنقل بطريقه ثنائيه بدل بيان واحد اتنين مع بعض وده اللى يخلى DDR2 أسرع من 1
لكن DDR3 مطورتش النقطه دى هى بتنقل بنفس الطريقه الثنائيه القديمه لكن مع زياده التردد فقط ودعه اللى خلاها مفرقتش حاجه عن DDR2 لكن لو كانت طورت طريقه نقل البيانات وخلتها ثلاثيه بدل ثنائيه كنت هتلاقى فرق كبير فى الاداء وده محصلش

ومين قال ان المستهلك لاوم يستفيد حضرتك دى شركات هادفه للربح ومش هيعملوا حاجه صرفوها عليها مبالغ طائله لمجرد ان المستهلك يستفيد واساسا حكايه أفداه المستهلك دى مجبرين انهم ينفذوها لان من غيرها المستهلك مش هيشترى اساسا حاجه ميستفدش بيها لكن ده ميمنعش انهم يحاولوا انهم يضحكوا عليه

وربنا يوفقك ان شاء الله والف مبروك على الجهاز ربنا يباركلك فيه ومفشي اى مشاكل من ناحيتى تماما أخى العزيز انا تحت أمرك فى أى استفسارات وكل الاخوه طبعا محدش هيتأخر عنك بحاجه

mhsedky
21-04-2009, 02:21
صح سعر الكروت اللى ذاكرها أغلى من ال ATI و انا قلت قبل كدة و مش عايز أكررها تانى "الغاوى ينقط بطاقينه"

raday
21-04-2009, 08:47
هو انا قلت 10% انا أسف الفرق 2-3% واحيانا أقل
معلش انا حسبتها غلط

http://ixbtlabs.com/articles3/cpu/ddr2-800-vs-ddr3-1333.html

http://www.xbitlabs.com/articles/memory/display/ddr3_6.html#sect0

وخد بالك انا قصدى انه يزود الاداء على البروسيسور الموجود يعنى لو ركبت نفس البروسيسور وكل حاجه بس الرامات واحده DDR2 والتانيه DDR3 هيزيد 2-3%
مع ثبات باقى أمكانيات الجهاز لذلك هم لم يقدموا أى شئ
طيب السؤال هما أتعملوا ليه
بجانب محاوله زياده الاداء
هم حلقه فى سلسله أستنزاف المستهلك والسلسله دى مشترك فيه احاجات كتير
مشترك فيها شركات الالعاب اللى بتعملك ألعاب بتشتغل على امكانيات عاليه تخليك تظطر انك تحدث الجهاز بتاعك
وطبعا شركه انتل اللى تخليك تفكر تجيب معالج Core I7 وبالتالى تجبرك انك تشترى رامات DDR3 اللى مبتزودش أى حاجه فى الجهاز لكن لمجرد انها أتفاقيه بين شركه انتل او AMD والشركات المصنعه للرامات من الاخر العمليه تجاريه بحته هو بيخليك تشترى DDR3 عشان يسحب الDDR2 من السوق وبالتالى يقدم ويتوقف خط انتاجه وعايز اقول لحضرتك حاجاه برضه مش كل نقله فى الرامات ملهاش لزمه
مثلا الانتقال من DDR1 الى DDR2 كان مهم وده لأن الDDR1 كانت شغاله بطريقه نقل البيانات الاحاديه لكن DDR2 بتنقل بطريقه ثنائيه بدل بيان واحد اتنين مع بعض وده اللى يخلى DDR2 أسرع من 1
لكن DDR3 مطورتش النقطه دى هى بتنقل بنفس الطريقه الثنائيه القديمه لكن مع زياده التردد فقط ودعه اللى خلاها مفرقتش حاجه عن DDR2 لكن لو كانت طورت طريقه نقل البيانات وخلتها ثلاثيه بدل ثنائيه كنت هتلاقى فرق كبير فى الاداء وده محصلش

ومين قال ان المستهلك لاوم يستفيد حضرتك دى شركات هادفه للربح ومش هيعملوا حاجه صرفوها عليها مبالغ طائله لمجرد ان المستهلك يستفيد واساسا حكايه أفداه المستهلك دى مجبرين انهم ينفذوها لان من غيرها المستهلك مش هيشترى اساسا حاجه ميستفدش بيها لكن ده ميمنعش انهم يحاولوا انهم يضحكوا عليه

وربنا يوفقك ان شاء الله والف مبروك على الجهاز ربنا يباركلك فيه ومفشي اى مشاكل من ناحيتى تماما أخى العزيز انا تحت أمرك فى أى استفسارات وكل الاخوه طبعا محدش هيتأخر عنك بحاجه


مشكور يا غالي

الامر لله.

وانا يشرفني اني اتناقش مع واحد زي حضرتك.

والمنتدي دا فيه ناس محترمة وبتحب مساعدة الغير.

ربنا يوفق الجميع لعمل الخير.

انا معاك ان ال ddr3 مقدمتش جديد وعلشان كده الموديلات ذات التوقيت الاقل منها تكون غالية جداً.

النقطة التانية انت قولت هي بتزود الاداء حوالي 2-3 % معاك ان دي حاجة بسيطة ومتستهلش الفرق الكبير في السعر ،
بس فية نقطة : انها بتقلل استهلاك الطاقة بشكل ملحوظ مما يعني حرارة اقل واستهلاك كهرباء اقل + الزيادة ال 2-3 % ودا جانب ايجابي فيها. .

ودا تفكير الناس دي ، وصحح معلوماتي لو انا غلطان وفوق كل ذي علم عليم.

raday
21-04-2009, 08:55
صح سعر الكروت اللى ذاكرها أغلى من ال ATI و انا قلت قبل كدة و مش عايز أكررها تانى "الغاوى ينقط بطاقينه"


أخي الكريم

ايوه معاك بس هل فرق الاداء يستحق فرق السعر؟؟؟؟

احنا بنتناقش في موضوع الرامات لنفس السبب.

واحنا اللي بندفع والشركات هي اللي بتكسب.

والشرق الاوسط او العرب عامة هم المستهلكين يعني الخسرانين.

واحنا يا اخي بنتناقش

الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية..

وانا داخل هنا مخصوص علشان الاستفادة ، ونتناقش مع الناس اصحاب الخبرة ،

زي حضرتك كده :D

vmidov
21-04-2009, 19:31
مشكور يا غالي
الامر لله.
وانا يشرفني اني اتناقش مع واحد زي حضرتك.
والمنتدي دا فيه ناس محترمة وبتحب مساعدة الغير.
ربنا يوفق الجميع لعمل الخير.
انا معاك ان ال ddr3 مقدمتش جديد وعلشان كده الموديلات ذات التوقيت الاقل منها تكون غالية جداً.
النقطة التانية انت قولت هي بتزود الاداء حوالي 2-3 % معاك ان دي حاجة بسيطة ومتستهلش الفرق الكبير في السعر ،
بس فية نقطة : انها بتقلل استهلاك الطاقة بشكل ملحوظ مما يعني حرارة اقل واستهلاك كهرباء اقل + الزيادة ال 2-3 % ودا جانب ايجابي فيها. .
ودا تفكير الناس دي ، وصحح معلوماتي لو انا غلطان وفوق كل ذي علم عليم.

عفوا أخى العزيز ويشرفنى مساعدتك
ردا على نقطه حضرتك فولت الرامات الDDR3 معظمهم أعلى من فولت رامات DDR2 وده معناه أستهلاك طاقه أكثر مش أقل زى ماحضرتك فاكر

http://www.xbitlabs.com/articles/memory/display/ddr3_13.html#sect0

هتلاقى هنا ان أستهلاك الطاقه أقل بالنسبه للDDR2 بنسبه حوالى 0.5% أو أقل فى حاله الخمول Idle وأيضا هتلاقى أستهلاك طاقه أعلى بنسبه 0.5% أو أقل فى حاله الاستخدام الكلى للرماات
مع ملاحظه ان الرامات الDDR2 المستخدمه فى هذا الاختبار ذات فولتيه أعلى من الرامات الDDR3 المستخدمه
إذن لامكان ولا فائده أطلاقا للDDR3 على الاقل حاليا

وعلى فكره حتى لو كان فرق السعر صغير مكنش هيشكل تحدى للDDR2 لأن زياده 2-3% لايستحق جنيه واحد زياده دى من رأيى على الاقل

mhsedky
21-04-2009, 20:35
الله يخلى حضرتك بس لعلمك أنا مش صاحب خبرة كبيرة بالدرجة اللى انت جايز متصورها انا لسة بقالى كام شهر راجع اتابع سوق الهارد وير بعد انقطاع 3 سنين ,,,فبس يعنى الخبرة بعد ما انقطعت 3 سنين برضه على القد:)

raday
22-04-2009, 12:13
عفوا أخى العزيز ويشرفنى مساعدتك
ردا على نقطه حضرتك فولت الرامات الDDR3 معظمهم أعلى من فولت رامات DDR2 وده معناه أستهلاك طاقه أكثر مش أقل زى ماحضرتك فاكر

http://www.xbitlabs.com/articles/memory/display/ddr3_13.html#sect0

هتلاقى هنا ان أستهلاك الطاقه أقل بالنسبه للDDR2 بنسبه حوالى 0.5% أو أقل فى حاله الخمول Idle وأيضا هتلاقى أستهلاك طاقه أعلى بنسبه 0.5% أو أقل فى حاله الاستخدام الكلى للرماات
مع ملاحظه ان الرامات الDDR2 المستخدمه فى هذا الاختبار ذات فولتيه أعلى من الرامات الDDR3 المستخدمه
إذن لامكان ولا فائده أطلاقا للDDR3 على الاقل حاليا

وعلى فكره حتى لو كان فرق السعر صغير مكنش هيشكل تحدى للDDR2 لأن زياده 2-3% لايستحق جنيه واحد زياده دى من رأيى على الاقل

مشكور يا اخي علي المعلومات.

وربنا يزيدك علماً.

لي عوده ان شاء الله لتناقش في اللينكات اللي انت واضعها.

ولكني في عجلة من امري الان.

جزاك الله خيراً يا طيب.

raday
22-04-2009, 12:16
الله يخلى حضرتك بس لعلمك أنا مش صاحب خبرة كبيرة بالدرجة اللى انت جايز متصورها انا لسة بقالى كام شهر راجع اتابع سوق الهارد وير بعد انقطاع 3 سنين ,,,فبس يعنى الخبرة بعد ما انقطعت 3 سنين برضه على القد:)

يا أخي كلنا بنكمل بعض وادينا بنتعلم.

1+1 =2 يعني فيه نتيجة

بس واحد لوحده يفضل هو الواحد يعني محلك سر.