المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : محتاج اشترى Process+MB فى حدود السعر دة



Hercules!
19-09-2009, 00:41
محتاج اشترى Process+MB فى حدود السعر دة

سلام لكم









محتاج نصيحة الخبراء لشراء معالج جديد + MotherBoard

مع كرت شاشة مستقل او Built in

يدعم الالعاب الجديدة ...............................

و محتاج اجيبهم فى حدود ال1200 جنية مصرى

و كنت حابب اجرب الAMD

بعد انقطاع عنة فترة طويلة بس طبعا لو فية فى السوق حاجة بنفس السعر دة حاجة احسن و تكون Intel

مفيش مشكلة


حيث اننى مررت بتجربة مريرة مع مذر Gigabyte (8l865pe775-G-RH ) rev. 3.0 + بروسيسور Intel C 3.0 2mb Cach

و كادت تفقدنى صوابى لقد اشتريتها لكى تعمل مع الرامات القديمة DDRI


و بها اربعة سلوتات لتعمل مع 4 رامات DDRI

و ركبت عليها 2*512 و كانت تعمل بكفائة لمدة سنة حتى ظهرت الانتى فيروسات الشرهة للرامات فاشتريت 2 اخرين من الرامات بنفس الBUS و هو 400

و لكن عند تركيب ال4 رامات تعطينى شاشة الموت الزرقاء مما يعنى مشكلة فى الرامات او سلوت الرامات

مع انى كنت اركبهم بحسب الترتيب اللونى , و عند فك رامة ووضعها فى نفس مكانة ثانية كانت تعطينى شاشة الموت الزرقاء و الحل فى استقرار الجهاز هو وضع 2 رام فقط 512*2 للعمل باستقرار بدون انتى فيرس قوى و انهالت عليا الفيروسات بلا حسيب فقررت اعادتها للضمان لكن قد مضى عليها سنة من تاريخ الشراء

فقررت شراء جديد

وها انا بين ايديكم لترشدونى الى الماركات المناسبة و ما هى الطريقة للاختبار عند البائع قبل حدوث الكارثة

Marine
19-09-2009, 08:04
عايز بلت ان ام لا ؟؟؟

Hercules!
19-09-2009, 16:07
عايز بلت ان ام لا ؟؟؟

بلت ان .......لانى مرعوب من الاسعار

و عاوز اعرف ارخص بور Supply مع الواط بتاعة يشغل 2 هارد 1TB + 2DVD RW+Floppy

و طبعا يكون اصلى

و كنت محتاج اجيب البروسيسور دة Phenom X3 8650 = 470 EGP

اية رايك طالما البروسيسور اللى فى السوق ترى من ِAMD II X2 245 2.9 مش بوكس

و طبعا هزود الميزانية ل1500 LE

كحد اقصى

و دى الاسعار حالياً

AMD Processors:

Phenom II X4 955 = 1250 EGP
Phenom II X4 940 = 1130 EGP
Phenom II X4 810 = 950 EGP

Phenom II X3 720 = 790 EGP
Phenom II X3 710 = 690 EGP

Phenom X3 8650 = 470 EGP

Athlon II X2 250 = 460 EGP
Athlon II X2 245 = 410 EGP
Athlon II X2 240 = 370 EGP

Marine
19-09-2009, 19:23
انت ميزانيتك كام بالظبط ؟؟؟

Hercules!
19-09-2009, 20:51
انا هجيب

2 رامة 2*2جيجا Bus800

M.B : GA-MA780G-UD3H -rev 2.0

processor: AMD II X2 250 3.0MHz

[power Supply] يكون اصلى يعمل مع كرت شاشة مستقبلى

{لن اشترى كرت VGA الان بعد ما ترخص }

معايا كحد اقصى 1500 جنية ..................بس خايف معرفش اضبط الفولتية للبروسيسور على البورد دى ؟؟؟؟؟

DR ! ZERO
19-09-2009, 21:01
يعنى 1200 و لا 1500 و لا 2000 :confused: ، أظن كمان شوية هتقول الحد الأقصى 2500 جنيه :) ..

القطع اللى حضرتك عايزها ماذر و بروسيسور بس زى ما مكتوب فى عنوان الموضوع و لا ماذر و بروسيسور و هاردين و باور كل ده ؟

Marine
20-09-2009, 00:56
بالظبط دة اللي اقصده يا دكتور وكمان في موضوع تاني حاطط ميزانية مختلفه تماما

masklove
20-09-2009, 01:03
E5200 360LE
P31-DS3l 350LE
Ram kingston bus800 2g 150LE
Ati 4670 490LE
HEC powersupply 350W 160LE
______________________________
1510LE
وياريت في المستقبل تجيب رامه كمان 2 جيجا
لو فعلا حابب ال AMD هات
X2 7750 350LE
GA-MA74GM-S2 310LE
Ram kingston bus800 2g 150LE
Ati 4670 490LE
HEC powersupply 350W 160LE
_____________________________
1460LE
الاداء متقارب بين الاثنين فاختار ما تريد
بالنسبة لأن اسعار كروت الشاشة هتنزل فأنا اعتقد ان اسعار الكروت المتوسطة لن تنزل كثير بدرجة تستحق الانتظار وعموما كده كده انت ستنتظر لبعد العيد لتري بنفسك

Hercules!
20-09-2009, 02:50
يعنى 1200 و لا 1500 و لا 2000 :confused: ، أظن كمان شوية هتقول الحد الأقصى 2500 جنيه :) ..

القطع اللى حضرتك عايزها ماذر و بروسيسور بس زى ما مكتوب فى عنوان الموضوع و لا ماذر و بروسيسور و هاردين و باور كل ده ؟

يا جماعة انا انسان منظم جداً

كل الحكاية انى كل ما اتصل بتلفونات المحلات فى المولات يقولولى مفيش القطع اللى انتم طالبنها دى خالص

كل الموجود المذر القديمة جيجا بيت بدون كرت بلت ان للفيجا
GA-MA770-UD3

كمان البروسيسور اللى فى السوق بتقولولى كلة Tray ممكن افهم يعنى اية لانى انا متخصص فى البرامج اكتر من الهارد وير ككل Software filed More then Other....

و عشان كدة انا زودت الميزانية رغم ان البعض مش عاجبة البروسيسور ثلاثى النواة الذى ينعتة بافشل تصميمات AMD

,بالنسبة لتناقض الميزانية انا عامل مبلغ ال800 للبروسيسور+ المذر بورد و عملت الموضوع فى مكانة الطبيعى على المنتدى و بعدين زى ما قلت لم اجد البروسيسور اللى نفسى فية AMD II X2 250 3.0MHz اصدارة BOX

فزودت الميزانية الى 1200

اما ال2000 جنية فانا حبيت اوضح انى عليا التزامات اخرى مش محتاجة سؤال عنها فى المنتدى و لازم اشتريهم ضرورى

OK

Hercules!
20-09-2009, 03:07
كمان بصوا الوكسة رفعت الميزانية بس عينى على البروسيسور ثنائى النواة لان لا فائدة من 3 نواة بالسعر الرهيب دة و لان الثنائى هيؤدى الغرض و زيادة .........بس مش موجود Black BOX Version

كمان انا عجبانى المذربورد دي GA-MA78GM-US2H لانها بها مكثفات قوية جداً و انا كان عندى هارد و بوردة طارو بسبب التشغيل الطويل مع مشاكل الكهرباء

فلم اجدها حتى الان كل الموجود الاصدارة اللى من غير Vga Built in
اللى هى
GA-MA770-UD3 و كمان حجات اقدم زى GA-MA77-S3
, GA-MA78GM-S2H

و نصحتونى بعدم شرائها لاستفيد لاقصى حد من البروسيسور و ايضا فى عضو طلب عدم شراء البوردة اللى مكتوب فيها S2 بالذات و انا دائما اضع هذا المثل نبراس لطريقى و مبدأ لحياتى و يقول المثل اعطى العيش لخبازة اذن طالما الاساتذة قالو دا مش هيدى الامتصاص الجيد لقدرات العقل الكمبيوترى اشتريهم لية :ah46:

كمان انتم طلبينها:
GA-MA78GM-US2H النسخ الحديثة rev 2.0 ..

و كمان مشكلة التوقيت الان احنا دخلين على العيد لا توجد اى اسعار مناسبة plus

عدم توفر الاجزاء المهمة لبناء المعبد ...........فالمحلات تبيع القديم اولا ثم تشترى الاحدث

يعنى تخلصهم على الزباين و بعدين تفكر تجيب جديد و الا مفيش جديد

المهم اللى يعرف بوجود القطعتين دول :
GA-MA78GM-US2H النسخ الحديثة rev 2.0 ..

و البروسيسور
Athlon II X2 250

لانة نظريا كانو موجودين اما عمليا لا يوجد اى شىء غير البواقى من يجدهم يضع تليفون المكان او العنوان :D

masklove
20-09-2009, 04:50
كمان البروسيسور اللى فى السوق بتقولولى كلة Tray ممكن افهم يعنى اية لانى انا متخصص فى البرامج اكتر من الهارد وير ككل Software filed More then Other....
مين قال البروسيسورات كلها تراي في box عادي جدا
تراي اي تاتي بدون مروحة وتكلفك شراء مروحة
box بمعني تأتي بمروحة للبروسيسور ولا تحتاج الي شراء مروحة اخري

و عشان كدة انا زودت الميزانية رغم ان البعض مش عاجبة البروسيسور ثلاثى النواة الذى ينعتة بافشل تصميمات AMD
البروسيسورات الثلاثية مش فاشلة احنا قصدنا المعالجات القديمة من phenom من AMD مثل 8450 لكن الحاجات الثلاتية الجديدة قوية جدا جدا جدا مثل ال 710 فهو اكثر من ممتاز

النسبة لتناقض الميزانية انا عامل مبلغ ال800 للبروسيسور+ المذر بورد و عملت الموضوع فى مكانة الطبيعى على المنتدى و بعدين زى ما قلت لم اجد البروسيسور اللى نفسى فية AMD II X2 250 3.0MHz اصدارة BOX
انت متأكد من الموضوع ده اصل انا لسه اول امبارح رايح compunil اللي في smart computer mall المعادي وكان موجود هو و 245 و 710 و 7750 وكان موجود عند اكثر من محل مجاور (بدون معرفة السعر عندهم) وكانوا في العلبة بتاعتهم BOX مش تراي وانا متأكد من الكلام ده بنفسي
اما بالنسبة لوجودهم فأنت نزلت سألت فين بالظبط ؟؟؟
بالنسبة لموضوع المكثفات الصلبة فكل اللوحات الام الحالية من جيجابايت مكثفات صلبة لا تقلق

GA-MA78GM-S2H
بالنسبة للماذر دي فحتي ولو لقيت ال rev 1 مش 2 فالاثنين يدعموا البروسيسور بدون مشاكل (حسب كلام موقع جيجابايت ) فلا تقلق

كمان مشكلة التوقيت الان احنا دخلين على العيد لا توجد اى اسعار مناسبة plus
العيد انهارده ولا اعتقد ان احد بيفتح النهارده فكده كده انت متطر الي الانتظار الي بعد يومان بعد انتهاء ايام العيد
بص لو مصر علي بروسيسور ثلاثي ممتاز بص كده
phenom2 X3 710 710LE
GA-MA74GM-S2 310LE
Ram 2G 160LE
________________________
1180LE
بس الكارت البلت ان ليس جيد في الالعاب ولكن الماذر ممكن تشيل لحد 4 جيجا رام وهي
Solid Capacitor ومن ناحية العمل لفترات طويلة فانا عندي في جهاز اخي ماذر 945 قديمة وتعمل ل 15 ساعة يوميا بدون مشاكل

Hercules!
20-09-2009, 05:36
مين قال البروسيسورات كلها تراي في box عادي جدا
تراي اي تاتي بدون مروحة وتكلفك شراء مروحة
box بمعني تأتي بمروحة للبروسيسور ولا تحتاج الي شراء مروحة اخري

البروسيسورات الثلاثية مش فاشلة احنا قصدنا المعالجات القديمة من phenom من AMD مثل 8450 لكن الحاجات الثلاتية الجديدة قوية جدا جدا جدا مثل ال 710 فهو اكثر من ممتاز

انت متأكد من الموضوع ده اصل انا لسه اول امبارح رايح compunil اللي في smart computer mall المعادي وكان موجود هو و 245 و 710 و 7750 وكان موجود عند اكثر من محل مجاور (بدون معرفة السعر عندهم) وكانوا في العلبة بتاعتهم BOX مش تراي وانا متأكد من الكلام ده بنفسي
اما بالنسبة لوجودهم فأنت نزلت سألت فين بالظبط ؟؟؟
بالنسبة لموضوع المكثفات الصلبة فكل اللوحات الام الحالية من جيجابايت مكثفات صلبة لا تقلق

بالنسبة للماذر دي فحتي ولو لقيت ال rev 1 مش 2 فالاثنين يدعموا البروسيسور بدون مشاكل (حسب كلام موقع جيجابايت ) فلا تقلق

العيد انهارده ولا اعتقد ان احد بيفتح النهارده فكده كده انت متطر الي الانتظار الي بعد يومان بعد انتهاء ايام العيد
بص لو مصر علي بروسيسور ثلاثي ممتاز بص كده
phenom2 X3 710 710LE
GA-MA74GM-S2 310LE
Ram 2G 160LE
________________________
1180LE
بس الكارت البلت ان ليس جيد في الالعاب ولكن الماذر ممكن تشيل لحد 4 جيجا رام وهي
Solid Capacitor ومن ناحية العمل لفترات طويلة فانا عندي في جهاز اخي ماذر 945 قديمة وتعمل ل 15 ساعة يوميا بدون مشاكل



ردك ممتاز يا أ/Masklove

ربنا يجازيك خير !

طيب طالما فية البروسيسور AMD II 2X 250 BOX

اية رايك فى ECS 780G BLACK SERIES

كمذر بورد هيا و المذر GA-MA78GM-US2H

الاولى بالنسبة لحكاية المكثفات و هل هتستفاد من البروسيسور زى جيجا بيت و التانية بالنسبة للتواجد فى المول

و شكرأ مرة تانية

masklove
20-09-2009, 06:48
ECS 780G BLACK SERIES
ECS كانت فيما سبق مشهور عنها بأنها بتسخن بسرعة واما حاليا فالكثير من الناس بيقولو ممتازة
ولكن لو الجهاز هيشتغل فترات طويلة بجد انصح بالجيجابايت

Hercules!
20-09-2009, 08:53
يادى الرعب انا قريت هنا ان الجيجا بيت اللى فيها S2

فيها مشاكل صعبة جداً

http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-256630_12_0.html

فا قررت اجيب

GA-MA78Gpm-Ds3h rev 2.0
او
GA-MA780G-UD3H rev 2.0

بس هل موجودين فى سوق العصر؟

Marine
20-09-2009, 12:33
بص قول من جديد رقم محدد و قطع محددة وكأن اللي فات محصلش لاني لم افهم شيئا خالص :)

masklove
20-09-2009, 15:08
يادى الرعب انا قريت هنا ان الجيجا بيت اللى فيها S2

فيها مشاكل صعبة جداً

http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-256630_12_0.html

فا قررت اجيب

GA-MA78Gpm-Ds3h rev 2.0
او
GA-MA780G-UD3H rev 2.0

بس هل موجودين فى سوق العصر؟
الاولي مش موجوده
الثانية اسأل عليها
بص علي اللينك ده في newegg (http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813128382&cm_re=GA-MA780G-UD3H-_-13-128-382-_-Product)لم يشتكي احد من البورده مطلقا

Marine
20-09-2009, 16:07
المشكلة يا ماسك لوف هو مش محدد عايز ايه وبكام مش راسي علي كلمة

Hercules!
20-09-2009, 21:07
المشكلة يا ماسك لوف هو مش محدد عايز ايه وبكام مش راسي علي كلمة

1300 ج [مذر + بروسيسور]


و البروسيسور يكون جامد مع الWinrar فك ضغط و ضغط ملفات

و يكون جامد مع لعب زى Crysis , GTA IV


--

و البوردة تستفيد من البروسيسور و تكون Builtin VGA


:ah2:

Marine
20-09-2009, 22:12
شوف كدا

processor:Amd 720 =790 le
mother:gigabyte ga-ma780g-ud3h =510 le
total
1300 le

Hercules!
20-09-2009, 22:44
شوف كدا

processor:Amd 720 =790 le
mother:gigabyte ga-ma780g-ud3h =510 le
total
1300 le


ممتاز


بس هل لازم تكون المذر rev 2.0 ضرورى و لاممكن 1.0 او اقل

و كمان انا معرفش اغير الفولتية الداخلة للبروسيسور و الرامات و اللعب دة ياريت تدونى لنك للشرح plz

كمان اية رايك فى المذر دى
MSI g65 790gx

بس متهايلى انها مش هتبقى موجودة من اصلو

و شكرا على تعبكم يا دكاترة المنتدى