المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طلب نصيحة ..تحديث المعالج ام كارت الشاشه ؟



White h@cker
15-02-2010, 17:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لدى جهاز بهذه المواصفات

Athlon II X2 250
MSI 770-C45
شريحتين Kingston 2GB DDR3 bus 1333MHz CL9
GIGABYTE HD 4670 1GB DDR3
SAMSUNG 23.6" 2494HS
hec 500w

المبلغ المتاح للتحديث الان 2000 ج (بدون سعر المكونات التى سيتم تغييرها لاننى سأقوم باستخدامها فى جهاز اخر لدى)
هل اقوم بتحديث المعالج ام كارت الشاشه ام الا2 معاً :D

لايوجد استخدام محدد للجهاز انا بعمل كل حاجه عليه (العاب-افلام-تحويل فديو .....)

وشكرا لكم مقدما ...

masklove
15-02-2010, 17:33
Phenom II X4 955 3.2GHz, 8MB Total Cache, 4000MT/s Bus = 940 EGP
HIS HD 5770 1GB GDDR5 = 1070 EGP
__________________________________________________ _____________
2010 EGP

Don Khozzam
15-02-2010, 18:19
Phenom II X4 955 3.2GHz, 8MB Total Cache, 4000MT/s Bus = 940 EGP
HIS HD 5770 1GB GDDR5 = 1070 EGP
__________________________________________________ _____________
2010 EGP
+1

بجد كدا جهازك يبقى خرافى ..

White h@cker
15-02-2010, 19:34
متشكر جدا على ردودكم واهتمامكم

طيب لو المبلغ هيزيد ل2600 مثلا

اشترى GIGABYTE HD 5870 1GB DDR5 ...وابقى اغير البروسيسور بعد كده

كده هيكون احسن ولا التغيير ده هيكون احسن ؟

Phenom II X4 955 3.2GHz, 8MB Total Cache, 4000MT/s Bus = 940 EGP
HIS HD 5770 1GB GDDR5 = 1070 EGP

Don Khozzam
15-02-2010, 19:36
كارت ال 5870 طبعا احسن لكن مع البروسيسور بتاعك الحالى هيتخنق و مش هتحس بإمكانيات الكارت ..

بس طبعا ننتظر رد الاستاذ ماسك.

moatez
15-02-2010, 19:37
طيب لو المبلغ هيزيد ل2600 مثلا


Phenom II X4 955 3.2GHz, 8MB Total Cache, 4000MT/s Bus السعر 940 جنيه
HIS HD 5850 1GB GDDR5 السعر 1680 جنيه

White h@cker
17-02-2010, 01:05
قمت بشراء Phenom II X2 550 , والحمد لله تجربة فتح الانوية تمت بنجاع والان المعالج X4

+ كارت GIGABYTE HD 5770 1GB DDR5


وفى انتظار صدور كروت نفيديا الداعمة ل d11 ...حينها قد اقوم بتغيير الجهاز بالكامل ان شاء الله

شكرا جزيلا لكم على المساعده

mostafa341
17-02-2010, 02:44
قمت بشراء Phenom II X2 550 , والحمد لله تجربة فتح الانوية تمت بنجاع والان المعالج X4

+ كارت GIGABYTE HD 5770 1GB DDR5


وفى انتظار صدور كروت نفيديا الداعمة ل d11 ...حينها قد اقوم بتغيير الجهاز بالكامل ان شاء الله

شكرا جزيلا لكم على المساعده

افضل شيئ فعلته اخى:)

و الف مبروك على الجهاز

muradsharm
17-02-2010, 02:50
هو كارت الشاشه اللي عندك بيشتغل اصلاً كويس علي الشاشه دي ؟
يعني بيهنج معاك فيالعاب تقيله علي اعلي الاعدادات ؟

White h@cker
17-02-2010, 08:29
هو كارت الشاشه اللي عندك بيشتغل اصلاً كويس علي الشاشه دي ؟
يعني بيهنج معاك فيالعاب تقيله علي اعلي الاعدادات ؟


لو حضرتك تقصد الكارت الجديد ( لسه مجربتش لانه عامل معايا مشاكل فى التعريف ولم اقم بحلها حتى الان)

بالنسبة للكارت القديم ..اغلب الالعاب ال عندى كنت بلعبها على LOW:D بدون مشاكل

eslamhamdy
18-02-2010, 01:43
لو ممكن سوال بعد اذن حضرتك و انا اسف
انا ان شاء الله ناوى على بورده msi 770-g45و برسيسور AMD PHENOM II X2 550 BE
وحضرتك قولت ان انتا قدرت تفتح الانويه فهل فتحتها على نفس البورده الى حضرتك قولت عليها
و انا اسف مره اخرى لخروجى عن الموضوع

ashraf_shivo
18-02-2010, 02:00
السلام عليكم
جهازك بسم الله ماشاء الله جيد جدا
كنت اريد ان اعرف هل النحديث بسبب ان في بعض البرامج او الالعاب مش شغالة او بطيئة
ولا التحديث لغرض التحديث فقط
ياعني علي راي المثل اللي معاه قرش محيره يجيب حمام ويطيره :D :D

White h@cker
18-02-2010, 02:03
نعم اخى قمت بفتح الانوية على اللوحة Msi 770-C45 وباتش المعالج 0940fpmw

White h@cker
18-02-2010, 02:08
السلام عليكم
جهازك بسم الله ماشاء الله جيد جدا
كنت اريد ان اعرف هل النحديث بسبب ان في بعض البرامج او الالعاب مش شغالة او بطيئة
ولا التحديث لغرض التحديث فقط
ياعني علي راي المثل اللي معاه قرش محيره يجيب حمام ويطيره :D :D



لا انا حدثت عشان انا بحب الحمام "بس الحمام الروماتنى بس -الرومانى مش الرومى عشان فيه فرق" :D

http://www.ogoc.org/images/bob1.jpg

fadyassem
18-02-2010, 02:10
تجيب ال hd 5850 blackedition و تعيش:D

ashraf_shivo
18-02-2010, 02:24
لا انا حدثت عشان انا بحب الحمام "بس الحمام الروماتنى بس -الرومانى مش الرومى عشان فيه فرق" :D

http://www.ogoc.org/images/bob1.jpg
صوره تمام
ومبروك التحديث مقدما

White h@cker
18-02-2010, 02:39
صوره تمام
ومبروك التحديث مقدما

التحديث تم لان كان فيه العاب مش بتشتغل كويس زى Need for Speed™ SHIFT و Crysis.Warhead وغيرهم وبالنسبة للا2 دول هما المفضلين عندى فكنت عايز العب على اعلى اعدادات

وايضا استخدامى للجهاز فى غير الالعاب قاسى جدا :D فكنت محتاج معالج قوى عشان الجهاز يستحملنى وميسبش البيت ويمشى :D