المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ▓ مراجعة شامله للجهاز Dell Inspiron N5110 + التعريفات + فيديو خاص ▓

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 13

EgY_TorNaDo
28-03-2012, 19:02
السلام عليكم ..
محتاج مساعدتكم يا شباب بس سريعا ( قبل 30 مارس )
فيه عرض نازل على لابتوب N5110
- Dell I5 - 2.5 GHZ - 3MB Cache - 6 GB Ram - VGA NIVIDIA 1GB - HDD 640 GB
و السعر 3800 جنيه .. و معاه مجموعة هدايا ( شنطة - فلاشة 4 جيجا - ماوس ) بحوالي 120 جنيه
هل السعر ده و العرض ده كويس ولا ممكن أجيبه من مكان تاني أرخص ؟
منتظر ردكم يا شباب ..

tikatika
28-03-2012, 19:48
اظن ان السعر حلو جدا

oMaR4eVeR
29-03-2012, 15:32
السلام عليكم ..
و السعر 3800 جنيه .. و معاه مجموعة هدايا ( شنطة - فلاشة 4 جيجا - ماوس ) بحوالي 120 جنيه
منتظر ردكم يا شباب ..

السعر كويس ولكن بردوا زيادة تأكيد اسأل على سعر الجهاز لوحدوا بدون عروض وبعد الترخيص يعنى واحسبها . . .

abada_anwar
30-03-2012, 06:44
السلام عليكم انا بفضل الله اشتريت الجهاز
بس مش عارف البلوتوث يشتغل منين..هل هوه هوه نفس مكان الوايرلس
واعرف انه اشغل ازاي لان مفيش حاجة بتظهر

وجزاكم الله خيرا

ophthalmia
31-03-2012, 13:16
السلام عليكم ..
منتظر ردكم يا شباب ..
العرض لسه متوفر و لا
و مكان العرض فين بالظبط
جزاك الله خيرا

oMaR4eVeR
31-03-2012, 15:29
السلام عليكم انا بفضل الله اشتريت الجهاز
بس مش عارف البلوتوث يشتغل منين..هل هوه هوه نفس مكان الوايرلس
واعرف انه اشغل ازاي لان مفيش حاجة بتظهر

وجزاكم الله خيرا

هو اولا لابد من تعريف البلوتوث قبل التجربة
ثم بعد ذلك قم بلضغط على زر تشغيل الواي فاي وهو FN + F2 تقريبا . . .

وكدة حيكون شغال معاك جرب اعمل سيرش بالموبيل وشوف

Mero2x2
10-04-2012, 06:10
ازاي احول ما بين الكارتين الموجودين في اللاب يا جماعه
اللاب في كارت انتل والتاني نفيديا
ازاي احول ما بين الاتنين ؟؟؟ انتظار ردكم وشكرا مقدما

salahat
10-04-2012, 16:04
ازاي احول ما بين الكارتين الموجودين في اللاب يا جماعه
اللاب في كارت انتل والتاني نفيديا
ازاي احول ما بين الاتنين ؟؟؟ انتظار ردكم وشكرا مقدما

اخي الكريم عندما تريد تشغيل لعبة تضغط right click على اللعبة بتلاقي جملة run with graphics processor وبعدها بتختار high performance Nvidia processor
مرفق صورة للتوضيح

salahat
10-04-2012, 18:06
كل مرة استخدم فيها هذا الجهاز الرائع اكتشف اشياء جديدة ..... برنامج dell battery meter وفيه خدمة رائعة وهي ايقاف شحن البطارية واستخدام طاقة الكهرباء مباشرة دون شحن البطارية ,,,وبدون حاجة لإزالة البطارية من مكانها ...رااااااااااااااائع

oMaR4eVeR
11-04-2012, 11:18
اشـكرك جدا على الشرح

كل مرة استخدم فيها هذا الجهاز الرائع اكتشف اشياء جديدة ..... برنامج dell battery meter وفيه خدمة رائعة وهي ايقاف شحن البطارية واستخدام طاقة الكهرباء مباشرة دون شحن البطارية ,,,وبدون حاجة لإزالة البطارية من مكانها ...رااااااااااااااائع

وبخصوص البرنامج ممكن توفر لينك عشان الأعضاء تستفيد منك بردوا من البرنامج :)
ومبروكين عليك الجهاز وربنا يباركلك فيه :)

اعتقد هو دة صح ؟

http://downloads.dell.com/app/R314287.exe
ولا في ابديت احسن منـوا ؟

$The-King$
11-04-2012, 22:32
مفاجأة سارة
جربت برامج creative x-fi على اللاب واشتغلت الحمد لله مع التعريف الاخير لكرت الصوت من ديل

ده لينك البرنامج بتاع كريتف
تسطبه وبعد كده تعمل اكتفيشن :)

http://www.mediafire.com/?j8kgsrorthnz83s

zaimegypt
15-04-2012, 17:38
ياجماعه انا اشتريت الاب هو بصراحه رهيب بس فيه تع7ريفات كتير مش عاوزه تشتغل وانا معنديش خبره اوي فيهم بس اهم حاجه عاوز اعرف النت وكروت الشاشه الانتل والنيفيديا عشان الالعاب والنت المشكله انا عندي نسخه ويندوز 7 32bit مش 64 وعاوز التعريفات ضروري ياجماعه ارجوكم للنت وكروت الشاشه انا نزلت تعريفات بس مش عاوزه تشتغل قولولي اعمل ايه وارجو التعريفات ضروري ياجماعه

zaimegypt
15-04-2012, 17:48
والنبي ياجماعه رودا عليا بسرعه انا مش عارف اعمل ايه اغير النسخه ولا اعمل ايه وياريت التعريفات انا نزلت تعريف gt525mللنسخه اللي عندي طلعت رساله اني لازم اسطب كارت الشاشه الانتل الاول ونزلت التعريف الانتل بيقول the computer does not meet minimum requirements for istalling this software

salahat
18-04-2012, 15:21
والنبي ياجماعه رودا عليا بسرعه انا مش عارف اعمل ايه اغير النسخه ولا اعمل ايه وياريت التعريفات انا نزلت تعريف gt525mللنسخه اللي عندي طلعت رساله اني لازم اسطب كارت الشاشه الانتل الاول ونزلت التعريف الانتل بيقول the computer does not meet minimum requirements for istalling this software

نزل ويندوز 46 بت

abada_anwar
19-04-2012, 18:32
اهلا يا شباب
دلوقتى انا شغال بوندوز 8 بيتا وهو جميل على اللاب جدا

بخصوص التعريفات بقى فى وندوز 8

اللى هتستخدمه من ديل هو تعريف التاتش باد فقط بالاصافة لو البلوتوث مش شغال نزل تعريفه من ديل

اما الباقى كارت النيفديا نزل اخر تعريف من نيفديا
و
Intel HM67 Express Chipset Family
Intel Management Engine Interface
Intel Rapid Storage Technology
الثلاثة تنزلهم من موقع انتل

وبالنسبة للكرت الانتل فا اللى معندهوش كرت النيفيديا ميسطبش التمانية لان شاشة اللاب مش هتشتغل :(
اللى بكرت النيفدبا ينزل احدث تعريف معدل عشان يتسطب على 8 من هنا
اولا تسطب البرنامج ده
http://www.mediafire.com/?yv96451ylm93tuk
وبعدين تسطب التعريف ده
http://www.mediafire.com/?q2q42w6mznzgm2d

وياريت تلغى الثلاث تعريفات اللى فى الابديت

وبكده وندوز 8 بقى تمام بتعريفاته

عاوز تسطب quick set سطبه !!

الوندوز مستقر تماما انصح باستخدامه

شكرا اخي الكريم علي طرحك للموضوع ده
انا نزل الويندوز ولما فتح لقيت كل حاجة متعرفه(كارت الانتل والصوت والوايرلس )اللي كان ناقص بس كارت الانفيديا..حملت اخر تحديث من الموقع وعرفته تمام وستر واشتغل ولما فتحت برنامج الصور الاساسي اللي في الويندوز window photo manger مرضاش يفتح..رسترت وبعدين فتح جه وقف علي شاشة سودا..ده من ايه !!!!!

papich
21-04-2012, 16:10
السلام عليكم , لقد وجدت في أحد المحلات هنا في الجزائر الجهاز المدكوور Dell Inspiron n5110 ولكن
من غير كارت فيجا خارجي سواء nvidea أو ati فقط يوجد معه كارت فيجا مدمج intel HD 3000 . هل هدا عادي
أم أنها توجد به و لاتظهر الا بتعريفها..شكرا.

$The-King$
22-04-2012, 00:43
شكرا اخي الكريم علي طرحك للموضوع ده
انا نزل الويندوز ولما فتح لقيت كل حاجة متعرفه(كارت الانتل والصوت والوايرلس )اللي كان ناقص بس كارت الانفيديا..حملت اخر تحديث من الموقع وعرفته تمام وستر واشتغل ولما فتحت برنامج الصور الاساسي اللي في الويندوز window photo manger مرضاش يفتح..رسترت وبعدين فتح جه وقف علي شاشة سودا..ده من ايه !!!!!
انا رجعت لوندوز 7 ;)

هستنى افضل لحد ما انتل تنزل تعريف داعم للوندوز 8 :)

sh3poz
30-04-2012, 08:43
ياشباب انا اشتريت لاب توب Dell Inspiron N5110 امبارح
بروسيسور i7
رمات 8 GB DR3
هارد 750 HD
كاش 6 ميجا
2.2 جيجا هارتز
شاشه 15.6
كارت شاشة 1 جيجا نفديا
السعر 5100 جنيه من ICT
كده انا اضحك عليا ولا ايه بس المشكله اني حاسس انه بطيي شويه وكمان بيتاخر في دخول الويندوز والزراير بتاعته الكتابه العربي معظمها ممسوح كانه مستعمل
ده غير طبعا وانا بكتب اي حاجه بلاقي مؤشر الكتابه راح في مكان تاني
وهل الشعار بتاع ديل الفي ظهر الاب بيقي منور ولا لا وكمان الشعار الفي اللاب من قودام هل بينور ولا لا
ارجو المساعده ضروريييييييييييييييييي بالله عليكم لاني حاسس اني اتنصب عليا واتبعلي جديد وهو اصلا مستعمل

amir abdalla
01-05-2012, 00:45
السلام عليكم
كنت عاوز اشكر اداره المنتدى للاهتمام بالاعضاء

فى استفسار عندى
انا كنت اشتريت لاب الاسبوع دا
Dell inspiron 5110 core i3 ram 3gb hard 320
INTEL HD GRAPHICS 3000
من شهر تقريبا ودلوقتى الشاشه بتفصل فجاه عند اهتزاز الاب او الضغط على مكان التاتش باد
وبترجع تانى لما اضغط جامد شويه على التاتش باد بردو
ارجو المساعده يعنى لو المشكله فى ايدى ممكن اعملها انا ولا اروح التوكيل وخلاص

tikatika
04-05-2012, 14:44
انا اشتريت الجهاز ده و رائع بس عندي مشكلة بسيطة مش عرفة اعتني بيه يعني عليه كمية تراب مش عرفة انضفه بايه مسحته بقماشة بس برده مش عرفة

تامر المصرى
09-05-2012, 03:19
اشكر صاحب الموضوع على مجهوده فى كتابه هذا المرجع الشامل
وانا اشتريت الجهاز والحمدلله لغايه دلوقتى .. الى حد ما الجهاز رائع :)
والله اعلم بخباياااااه .. ربنا يستر :ah38:
المهم عندى مشكله فى الويب كام بتاعته
اول لما جيبته كان الويب كام بتصور وتسجل اتش دى 720 HD
امبارح شغلتها لقيتها بتصور وتسجل فيجا 480
ازاى ده :ah32: ؟ .. مع انها فى الديفايز مانيجر متعرفه
ده غير ان الجهاز مش بيقبل اى كراك لويندوز 7
كده هضطر انزل نسخه كل 30 يوم :eek:

تامر المصرى
13-05-2012, 13:49
وكمان عايز انزل عليه وندوز اكـس بى ومش راضى يقبل من اول ما اشتريته وقسمته :mad:

الصقر القادم
21-05-2012, 10:52
لقد واجهتني مشاكل كثيرة في الاصدار السابق 5010 مثل مشاكل في الشاشة ومقبس الشحن في أكثرمن جهاز ولذلك انا متردد في شراء ديل فهل واجهتكم مشاكل في الجهاز الجديد dell 5110 أرجو الافادة و شكرا.

tikatika
18-06-2012, 17:07
وكمان عايز انزل عليه وندوز اكـس بى ومش راضى يقبل من اول ما اشتريته وقسمته :mad:

مينفعش عليه اكس بي لازم ويندوز 7

tikatika
18-06-2012, 17:15
انا اشتريت الجهاز ده و رائع بس عندي مشكلة بسيطة مش عرفة اعتني بيه يعني عليه كمية تراب مش عرفة انضفه بايه مسحته بقماشة بس برده مش عرفة وعندي سؤال تاني اما بدوس علي البطارية بيجيلي اختيارين مش عارفة بيعملوا ايه ؟ power saver/ balanced اما بدوس علي باور سيفر بينور اكتر استعمل امتي كل اختيار ؟ و سؤال كمان التلات زراير الي علي اليمين دول بتوع ايه ؟

aqram
24-06-2012, 21:13
انا اشتريت الجهاز ده و رائع بس عندي مشكلة بسيطة مش عرفة اعتني بيه يعني عليه كمية تراب مش عرفة انضفه بايه مسحته بقماشة بس برده مش عرفة وعندي سؤال تاني اما بدوس علي البطارية بيجيلي اختيارين مش عارفة بيعملوا ايه ؟ power saver/ balanced اما بدوس علي باور سيفر بينور اكتر استعمل امتي كل اختيار ؟ و سؤال كمان التلات زراير الي علي اليمين دول بتوع ايه ؟

الف مبروك وان كمان عندي نفس الجهاز والجهاز رائع
بالنسبة للتراب هو صح بيتوسخ بسرعة عادي امسحية كل فترة
power saver/ balanced دول خيارات الطاقة حطي balanced او high performance اذا كنت بتسخدمي على الكهرباء واذا كنتي على البطارية حطي power saver ونقصي الاضاءة بتاع الشاشة احسن مشان يطول الشحن اكثر
والازرار الي فوق واحد للWindows Mobility Center والي بالنص مابعرف تبع شو والاخير بيطفي الشاشة فقط
لتفعيلهم نزلي التعاريف من موقع ديل وراح يشتغلو

aqram
25-06-2012, 22:40
بالنسبة للازرار الثلاثة الي فوق قومي بنتزيل التعريف(Dell-Application QuickSet ) وراح تشتغل الازرار للعلم التعريف موجودة في موقع ديل
بس عندي انا الزر الي في المنتصف لم يشتغل لم اعرف السبب حتى بعد تنزيل التعريف

tikatika
27-06-2012, 21:18
الف مبروك وان كمان عندي نفس الجهاز والجهاز رائع
بالنسبة للتراب هو صح بيتوسخ بسرعة عادي امسحية كل فترة
power saver/ balanced دول خيارات الطاقة حطي balanced او high performance اذا كنت بتسخدمي على الكهرباء واذا كنتي على البطارية حطي power saver ونقصي الاضاءة بتاع الشاشة احسن مشان يطول الشحن اكثر
والازرار الي فوق واحد للWindows Mobility Center والي بالنص مابعرف تبع شو والاخير بيطفي الشاشة فقط
لتفعيلهم نزلي التعاريف من موقع ديل وراح يشتغلو

طيب في مشكلة عندي مش عارفة ده ايه سببها فجاة بلاقي الشاشة نورها قل شوية لثانية كدة وبعدين يرجع تاني ده ايه سببه ؟

بالنسبة للازرار الثلاثة الي فوق قومي بنتزيل التعريف(Dell-Application QuickSet ) وراح تشتغل الازرار للعلم التعريف موجودة في موقع ديل
بس عندي انا الزر الي في المنتصف لم يشتغل لم اعرف السبب حتى بعد تنزيل التعريف
;)
طيب انا عرفتهم بس الزرار الي علي الشمال هو بس الي بيشتغل الباقي لا ممكن يكونوا بيشتغلوا بطريقة تانية يعني مثلا ندوس علي زرار تاني معاه او حاجة ؟ و شكرا للرد

abormze
30-06-2012, 02:02
مشكور يا باشا شرح ولا اروع

aqram
30-06-2012, 11:10
طيب في مشكلة عندي مش عارفة ده ايه سببها فجاة بلاقي الشاشة نورها قل شوية لثانية كدة وبعدين يرجع تاني ده ايه سببه ؟

انا الي فهمتو انو اضاءه الشاشة تقل وبعدين ترجع مثل ماكانت قبل, بس سوالي انتي بتكوني موصوله الجهاز على الكهرباء ولا بيكون على البطاريه ؟

طيب انا عرفتهم بس الزرار الي علي الشمال هو بس الي بيشتغل الباقي لا ممكن يكونوا بيشتغلوا بطريقة تانية يعني مثلا ندوس علي زرار تاني معاه او حاجة ؟ و شكرا للرد
لا بمجرد ان تضغطي الزر يجب ان يقوم بوظيفته فقط يجب ان يكون تعريف الQuickSet معرف بشكل صحيح بس انتي متاكدة انو عرفتيهم بشكل صحيح
تفضلي نزلي التعريف مرة ثانية
http://downloads.dell.com/app/R314287.exe
وضائف الازرار الثلاثة من اليمين الى الشمال
اول زر هو لاطفاء الشاشة
الزر الثاني يقوم بفتح موقع الدعم الفني لشركة ديل (للعلم هذا الزر لم يعمل عندي ولم اعرف السبب)
الزر الثالث لفتح نافذة الWindows Mobility Center
لاحضي هذة الصورة تضهر خيارات اضافيه عنند تنزيل التعريف
http://imageshack.us/photo/my-images/62/newbitmapimagetw.jpg/