النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: شوية اسئله ممكن تجاوبونى عليها لو سمحتم

عضو فضي

شوية اسئله ممكن تجاوبونى عليها لو سمحتم

السلام عليكم

لو سمحتم انا عندى شوية اسئله و كنت عايز حضراتكم تجاوبونى عليها

1- هل الراوتر هو نفسه ال gateway

2- يعنى ايه multicasting اللى بعملها ببروتوكول igmp

3- ال private ip بيكون ال subnet mask بتاعه مختلف عن puplic فهل ممكن التوضيح

4- تركيب الكابلات : انا عرفت اركب الكابلات و ارجها بالطريقتين بس مش فاهم الفرق بين crossover و غيره من الانواع

فممكن التوضيح

5- ال dhcp لما باعمله بيدينى ip مثلا 10.5.50.13 و subnet mask 255.255.255.252 ليه و على اى اساس مع انه المفروض انه فى ال class a يعنى ياخد subnet 255.0.0.0

6- عملت ping على جهازى اشتغل تمام و عملت على ال dsl modem اللى فى الشبكه طلع time reqest out

و رسالة destination net unreachable

7- الامر netstat -e معروف انه لحجم البيانات اللى فى الشبكه فممكن حد يشرح نتائج الامر بالتفصيل و هل البيانات دى هيا اللى حملتها من النت او من الشبكه

8- الامر ping -l 64 ده لارسال باكيت 64 byte ايها الفايده ليه 64 ايه الفايده

9- سرعة النت مثلا 1 mbps و بيكون سرعة التحميل 120 ليه النسبه دى مع اننا المفروض نقسم على 8

10- انا دلوقت دخلت موقع هل بيعرفنى من خلال puplic ip بتاعى و لا من خلال private ip

و امته الايبى بتاعى يتغير
    يعنى انا دلوقتى على شبكه و ال dsl modem مش عندى فهل الايبى بتاعى بيتغير عندما يقوم مدير الشبكه بتقفل الراوتر او اعادة تشغيله

و هل ممكن اغيره انا

انا دحلت على موقع myip و جابلى الايبى puplic مثلا 200.200.100.64 و جابلى private ip مثلا 10.5.50.19

و جاب بلدى المنصوره مع انى مش عايش فى المنصوره و انا فى طنطا فايه ده

11- بالنسبه لل nat و انا عندى 3pc و عايز ادخلهم على النت طبعا مش معايا الا ip puplic واحد و معايا 3 private

و منظمة ال iana قالت الرواتر له ip puplic واحد

و عايز ادخل على النت هل من الممكن ان الثلاثه يدخلوا على النت فى وقت واحد ب ip puplic
    و لو حصل ده حصل ازاى

12 - انا على شبكه و الايبى بى بتاعى 10.5.50.19 و ال gateway 10.7.70.1 ليه
    مع انه المفروض يكون 10.5.50.1 فده حصل ازاى و ليه

13- دلوقتى انا على شبكه 10.5.50.1 و عايز ادخل على شبكه 192.168.0.1 ازاى

و جزاكم الله كل خير

عضوية جديدة الصورة الرمزية erosmay

رد: شوية اسئله ممكن تجاوبونى عليها لو سمحتم

اولا السلام عليكم
    اعرفك بنفسي انا اسمي احمد عبد الخالق

مبدئيا انا بحب الشبكات جدا بس انا مش معايا اي دراسه اكاديمي ليها بس انا عاوز اسعدك
    ان دخلت وسرشت عشان القيلك الاجابات مع المعلومات الي عندي وشكرا علي اسالتك دي

خلتني اعرف حاجات انا مش كونت عارفها

الاجابه

1..
    Router
    يستخدم هذا الجهاز في توصيل الشبكات الغير متشابها ببعضها البعض او ما يطلق عليها dissimilar networks على سبيل المثال يمكنك استخدام الRouter لتوصيل شبكتك المحلية LAN بشبكة اخرى اكبر WAN او بالإنترنت.

Gateways
    تستخدم هذه الأجهزة ايضا في الربط ما بين الشبكات غير المتوافقة إلا انه اكثر اجهزةىالشبكات تعقيدا لأنها عبارة عنSoftware و Hardware معا وقد يمكنك استخدامها للإتصال من LAN مثلا ب Mainframe وهما مختلفان تماما حتى في اسلوب الإ تصا ل. وهناك امثلة مختلفة لل Gateway مثل Email Gateway والذي يتيح الإتصال مع .E mail Servers

----------------------------
    2..
    مش عارف بامانه
    ------------------------------
    3.....

هيا اجبه بديهيه انتا اكيد قريت في الكلاسات اولا انتا عندك حاجه اسمها ريل اي بي و استاتك اي بي
    ال ريل اي بي ده الي انتا بتخدو من الشركه الي هو لبكون الكلاس بتاعو A عشان كدا الساب نت بتاعو بيبا مختلف عن ال استاتك اي بي الي هو البرايفت فاهمني عشان ده كلاس C مثال

40.260.224.12 ده ريل اي بي ده انتا بتاخدو مش الشركه الام زي لنك دي اس ال او تي اي داتا وده بيكون واحد بس هلي مستوي العالم عشان ده عنوانك
    192.168.1.2 ده استاتك اي بي الي هو البريفت وده بريفت عشان مش ينفع يتكرر في الشلكه عندك تاني
    وتاني حاجه انتا بتقدر تتحكم فيه ازا كونت تخليه اوبتين انتا الي تعملو وتثبتو او انك تخليه اتومتك تاخدو من DHCP مين السيرفر او الرواتر
    -------------------------------
    4...

بصي يا عمي اولا انتا عندك نوعين الي استريت و الكروس اوفر

الاستريت بيستخدم لربط الاجهزه بالسوتش او الروتر والتوصلات متشابهه في الاتجاهين

اما الكرس اوفر

يستخدم في ربطين جهازين مع بعض بكرت لان ولا يمكن استخدامه في التوصيل العادي الي هو بين الجهاز والسوتش فخمتو يا عمي

------------------------
    5......

مش عارف ارجو حد يدينا ايجابتو احنا الا تنين
    --------------------------------------

6........
    هيا بتحصل معايا بس لما برستر الروتر بتتحل بس عاوز اعرف العيب ايه بالظبط

بس زي ما قلتلك انا هاوي وبحاول اردس

--------------------------

7.......

ده من دماغي انتا عندك ده يعبر العداد بتاع الجهاز بتاعك اي داتا تدخل او تخرج بتتحسب ادام بتعدي علي كارت الان ازا كانت الداتا دي خرجت ابلود او دون لود ع النت او كوبي وباست او شيرنج علي الشبكه بتاعتك

8.....

مش عارف من قال لا اعلم فقد افتي :D

9......

بص يا اخي الموضوع بتاع السلاعه ده هايفرك في حاجات كتير اولا السرفر الي انتا بتنزل منو تاني حاجه البرنامج الي انتا بتشتغل عليه دون لود تالت حاجه ما تنساش ان الترافك في مصر زباله والنت اصلا زباله السرعه مش زي حسابات الورقه والقلم
    بس ي حاجه انا لحظتها ان اي سرعه بتقسمها علي 8 ونطرح منها 10 هايديك السرعه الي انتا بتنزل بيها ممكن نقول دي عيب خدمه حاجات كتير يعي

-----------------------------------
    10.........

بص احنا اتفقنا ان في نو عين من الاي بي الريل الي هو بابلك والاستاك اي بي الي هو البريفت

كل واحد فيهم تقدر تثبتو او تسيبو متغير بس مش بايدك
    يعني ا نتا عضو في شبكه اوي
    ممكن صاحب الشبكه دي يكلم الشركه الي هيا بتقدملك السرفس ويثبت الريل اي بي
    وممكن يسيبو فكل اما يرستر اكيد في ريستارت غيرو كتير هما ماحكومين في بعدد اي بي فبيتبدل ده مكان ده عادي يعني الي هو كل اما تغتح بتاخد عنوان جديد مش بيقضصر معاك في حاجه

اما البريفت ممكن تسبتو لو انتا عاملو اوبتين من السيتنج بتاعت النيتورك او تسيب ال DHCP هو الي يوزعلك الاي بي بتاعتك وهو كمان ببقا انا محددلو رينج الايبيهات الي يوزع علي اساسها

11......
    بجد مش عارف ارجو الافاده

هاجوبك علي الباقي بس انا عاوز انام بجد تصبح علي خير

عضو فضي

مبدئيا انا بحب الشبكات جدا بس انا مش معايا اي دراسه اكاديمي ليها بس انا عاوز اسعدك
    ان دخلت وسرشت عشان القيلك الاجابات مع المعلومات الي عندي وشكرا علي اسالتك دي

خلتني اعرف حاجات انا مش كونت عارفها

الاجابه

1..
    Router
    يستخدم هذا الجهاز في توصيل الشبكات الغير متشابها ببعضها البعض او ما يطلق عليها dissimilar networks على سبيل المثال يمكنك استخدام الRouter لتوصيل شبكتك المحلية LAN بشبكة اخرى اكبر WAN او بالإنترنت.

Gateways
    تستخدم هذه الأجهزة ايضا في الربط ما بين الشبكات غير المتوافقة إلا انه اكثر اجهزةىالشبكات تعقيدا لأنها عبارة عنSoftware و Hardware معا وقد يمكنك استخدامها للإتصال من LAN مثلا ب Mainframe وهما مختلفان تماما حتى في اسلوب الإ تصا ل. وهناك امثلة مختلفة لل Gateway مثل Email Gateway والذي يتيح الإتصال مع .E mail Servers

----------------------------
    2..
    مش عارف بامانه
    3.....

هيا اجبه بديهيه انتا اكيد قريت في الكلاسات اولا انتا عندك حاجه اسمها ريل اي بي و استاتك اي بي
    ال ريل اي بي ده الي انتا بتخدو من الشركه الي هو لبكون الكلاس بتاعو A عشان كدا الساب نت بتاعو بيبا مختلف عن ال استاتك اي بي الي هو البرايفت فاهمني عشان ده كلاس C مثال

40.260.224.12 ده ريل اي بي ده انتا بتاخدو مش الشركه الام زي لنك دي اس ال او تي اي داتا وده بيكون واحد بس هلي مستوي العالم عشان ده عنوانك
    192.168.1.2 ده استاتك اي بي الي هو البريفت وده بريفت عشان مش ينفع يتكرر في الشلكه عندك تاني
    وتاني حاجه انتا بتقدر تتحكم فيه ازا كونت تخليه اوبتين انتا الي تعملو وتثبتو او انك تخليه اتومتك تاخدو من DHCP مين السيرفر او الرواتر

يعنى السب نت ماسك بيختلف فى ال private ip

4...

بصي يا عمي اولا انتا عندك نوعين الي استريت و الكروس اوفر

الاستريت بيستخدم لربط الاجهزه بالسوتش او الروتر والتوصلات متشابهه في الاتجاهين

اما الكرس اوفر

يستخدم في ربطين جهازين مع بعض بكرت لان ولا يمكن استخدامه في التوصيل العادي الي هو بين الجهاز والسوتش فخمتو يا عمي

اوكى
    بس هل يمكن ربط جهاازين عن طريق سtraight

و هل ممكن توضيح تركيب الكابلات فيها

------------------------
    5......

مش عارف ارجو حد يدينا ايجابتو احنا الا تنين
    --------------------------------------

6........
    هيا بتحصل معايا بس لما برستر الروتر بتتحل بس عاوز اعرف العيب ايه بالظبط

بس زي ما قلتلك انا هاوي وبحاول اردس

--------------------------

7.......

ده من دماغي انتا عندك ده يعبر العداد بتاع الجهاز بتاعك اي داتا تدخل او تخرج بتتحسب ادام بتعدي علي كارت الان ازا كانت الداتا دي خرجت ابلود او دون لود ع النت او كوبي وباست او شيرنج علي الشبكه بتاعتك

يعنى كل شغل الشبكه و النت ؟

8.....

مش عارف من قال لا اعلم فقد افتي :D

9......

بص يا اخي الموضوع بتاع السلاعه ده هايفرك في حاجات كتير اولا السرفر الي انتا بتنزل منو تاني حاجه البرنامج الي انتا بتشتغل عليه دون لود تالت حاجه ما تنساش ان الترافك في مصر زباله والنت اصلا زباله السرعه مش زي حسابات الورقه والقلم
    بس ي حاجه انا لحظتها ان اي سرعه بتقسمها علي 8 ونطرح منها 10 هايديك السرعه الي انتا بتنزل بيها ممكن نقول دي عيب خدمه حاجات كتير يعي

-----------------------------------
    10.........

بص احنا اتفقنا ان في نو عين من الاي بي الريل الي هو بابلك والاستاك اي بي الي هو البريفت

كل واحد فيهم تقدر تثبتو او تسيبو متغير بس مش بايدك
    يعني ا نتا عضو في شبكه اوي
    ممكن صاحب الشبكه دي يكلم الشركه الي هيا بتقدملك السرفس ويثبت الريل اي بي
    وممكن يسيبو فكل اما يرستر اكيد في ريستارت غيرو كتير هما ماحكومين في بعدد اي بي فبيتبدل ده مكان ده عادي يعني الي هو كل اما تغتح بتاخد عنوان جديد مش بيقضصر معاك في حاجه

اما البريفت ممكن تسبتو لو انتا عاملو اوبتين من السيتنج بتاعت النيتورك او تسيب ال DHCP هو الي يوزعلك الاي بي بتاعتك وهو كمان ببقا انا محددلو رينج الايبيهات الي يوزع علي اساسها

11......
    بجد مش عارف ارجو الافاده

هاجوبك علي الباقي بس انا عاوز انام بجد تصبح علي خير

اهلا بيك يا احمد

و جزاكم الله خيرا على ردك يا جميل

فيه سؤال كمان

انا لو عملت شبكه من ثلاثه اجهزه و عايز ادهلهم على النت

و هوصلهم بسوتش و اديهم ip مثلا 192.168.0.1 دا اول ip و التالى 192.168.0.2 , و الثالث 192.168.0.3

لو عملت كده هيدخل على النت علطول
    و لا لازم استخدم برامج مشاركة النت للاجهزه مثل wineroute

و جزاكم الله كل خير

عضو فضي

فيه سؤال فى توصيل الكابلات لو سمحتم

الطريق الاولى straight و هى لتوصيل switch to sitch router switch pc to switch

هل ينفع اوصل pc الى dsl modem

و الطريق الثانيه cross over و هى لتوصيل pc to pc switch to sitc يعنى المتشابه

فهل ينفع فى الطريق الاولى اوصل pc pc

فممكن توضيح عن الفروقات و طرق التوصيل

عضو فضي الصورة الرمزية mohamedabduon

انصحك تسمع درس ip address للمهندس الكبير محمد سمير

هيجاوبك ان شاء الله على كتير من اسئلتك

فهو يعتبر القاعدة الاساسية لأى حد يفهم شبكة بل تعتبر هى الشبكات بعينها

من هنا

السلامو عليكم اخي

اولا

صح

اوكى

انا جربتها مش نفعت وفي ناس قالو انها تنفه بس انتا خليك في الاضمن الي هو التركيب الطبيعي عشان مش يعمل معاك مشاكل

صح

بصي يا اخي اولا انتا لو وصلت 3 اجهره بالسوتش انتا مش محتاج تديهم اي بي السوتش هو هاديهم اي بي اما لو انتا عاوز تديهم اي بي فاكيد هاتديهم سب نت ماسك وهاتديهم ديفولت جيت واي

يعني مثال

192.168.1.1 ده الاي بي بتاع الروتر الطبيعي في اي شبكه

هاتبدا بئه بلاجهزه

الجهاز الاول

192.168.1.2
    255.255.255.0
    192.168.1.1 ده الجيت واي الي احنا كونا بنقول عليه الي هو بيربط الاجهزه بالنت بره وده بيبقا اساسي نفس اي بي الروتر بتاعك
    عندك حاجه اسمها

DNS

ودي بتختلف علي حسب الشركه الي انتا فيها لكن اهم حاجه دلؤتي دي الايبيهات الي لو هاتعمل شبكه وهاتبدا بيها تمام

الجهاز التاني مثلا

192.168.1.3
    255.255.255.0
    192.168.1.1

---------------------

ممكن توصل الكمبوتر بالمودم علطول لو في بورت فاضي وده بالستريت مش الكروس الكروس اوفر لاي تشابه الاستريت لاي اختلاف اوك

هقلك بس مش دلؤئتي افهم بس دول اعرفهم كويس بس مبديا لا لا ليه ده الي هاقلهولك بعدين

تمام ويارب اكون عرفت اوضحلك حاجه لو مش كسنوعب حاجه من الاول قول ولو فهم يريت تقول برضو وشكرا

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة erosmay مشاهدة المشاركة
    السلامو عليكم اخي

اولا

صح

اوكى

انا جربتها مش نفعت وفي ناس قالو انها تنفه بس انتا خليك في الاضمن الي هو التركيب الطبيعي عشان مش يعمل معاك مشاكل

صح

بصي يا اخي اولا انتا لو وصلت 3 اجهره بالسوتش انتا مش محتاج تديهم اي بي السوتش هو هاديهم اي بي اما لو انتا عاوز تديهم اي بي فاكيد هاتديهم سب نت ماسك وهاتديهم ديفولت جيت واي

يعني مثال

192.168.1.1 ده الاي بي بتاع الروتر الطبيعي في اي شبكه

هاتبدا بئه بلاجهزه

الجهاز الاول

192.168.1.2
    255.255.255.0
    192.168.1.1 ده الجيت واي الي احنا كونا بنقول عليه الي هو بيربط الاجهزه بالنت بره وده بيبقا اساسي نفس اي بي الروتر بتاعك
    عندك حاجه اسمها

DNS

ودي بتختلف علي حسب الشركه الي انتا فيها لكن اهم حاجه دلؤتي دي الايبيهات الي لو هاتعمل شبكه وهاتبدا بيها تمام

الجهاز التاني مثلا

192.168.1.3
    255.255.255.0
    192.168.1.1

---------------------

ممكن توصل الكمبوتر بالمودم علطول لو في بورت فاضي وده بالستريت مش الكروس الكروس اوفر لاي تشابه الاستريت لاي اختلاف اوك

هقلك بس مش دلؤئتي افهم بس دول اعرفهم كويس بس مبديا لا لا ليه ده الي هاقلهولك بعدين

تمام ويارب اكون عرفت اوضحلك حاجه لو مش كسنوعب حاجه من الاول قول ولو فهم يريت تقول برضو وشكرا

جزاكم الله خيرا يا اخى

ليا سؤال كمان لو سمحت

انا ممكن اعمل شبكه من ثلاثه اجخزة و واصلهم بسويتش و ادخلهم على النت بس عن طريق dial up connection

و اشترى رواتر و ادخلهم على النت

فهل ده ينفع و هعرف ادخل ip و لا لازم يكون فيه dsl modem

و لو ينفع هعمل ايه

بص يا اخي اولا موصوع انك تشغل النت من خط التلفون والكلام ده من غير ما يكون عليه خدمة
    مش ينفع عشان الروتر الي انتا بتفكر تجيبو ده بيعمل كونفرت او اسبليتر للخدمه الي موجوده لكن لو مش موجوده الروتر مش هايعمل حاجه دلسل علي كدا
    ماكناش عرفنا ازا كان النت فصل ولا لا عشان الخدمهفي الخط اصلا

اما بخصوص الا ي بي للسوتش ده اساسي
    الاي بي
    تتعمل علي روتر او سوتش دي حاجه من اختيارك لو انتا عاوز تعملها مانول يعني بنفسك وتبقا عارف الجهاز ده رقمو ايه واسمو ايه او تعملي اتوماتك وده الي هايوزعو الروتر او السوتش وبيختلف طبعا مع كل ريستارت

who.i.am@msn.com

ده ميلي لو في اي حاجه كلمني عليه علطول اوك انا اونلين من 8 صبحا لحد 4 مساء وشكرا

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة erosmay مشاهدة المشاركة
    بص يا اخي اولا موصوع انك تشغل النت من خط التلفون والكلام ده من غير ما يكون عليه خدمة
    مش ينفع عشان الروتر الي انتا بتفكر تجيبو ده بيعمل كونفرت او اسبليتر للخدمه الي موجوده لكن لو مش موجوده الروتر مش هايعمل حاجه دلسل علي كدا
    ماكناش عرفنا ازا كان النت فصل ولا لا عشان الخدمهفي الخط اصلا

اما بخصوص الا ي بي للسوتش ده اساسي
    الاي بي
    تتعمل علي روتر او سوتش دي حاجه من اختيارك لو انتا عاوز تعملها مانول يعني بنفسك وتبقا عارف الجهاز ده رقمو ايه واسمو ايه او تعملي اتوماتك وده الي هايوزعو الروتر او السوتش وبيختلف طبعا مع كل ريستارت

who.i.am@msn.com

ده ميلي لو في اي حاجه كلمني عليه علطول اوك انا اونلين من 8 صبحا لحد 4 مساء وشكرا
    الف الف شكرا و جزاكم الله خيرا

و ان شاء الله هكلمك

ايميلى هوا اسمى