صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 17

الموضوع: يا أخوة ياريت تساعدونى أنا جايلى شغلانة إنى أشتغل CCNA Instractor

عضو

يا أخوة ياريت تساعدونى أنا جايلى شغلانة إنى أشتغل CCNA Instractor

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أخوانى الكرام فى المنتدى أنتم كلكم جميعا أخوانى وانا أريد نصائحكم
    يا اخوة
    أنا جايلى شغلانة إنى أشتغل CCNA Instractor
    ما هى نصائحكم لى
    أنا مشتغلتش Instractor قبل كدة وانا مستوايا فى CCNA يعتبر جيد والرجل صاحب ال center قالى شوف ممكن تشرح الكورس بتاع ال CCNA ولا اية ؟
    يا جماعة ياريت نصائحكم وهل مثلا لو فى بعض أجزاء فى المنهج مستوايا فيها يعنى ممكن أذاكرها كذا مرة وقبل الشرح برضو أذاكر ولا اية يا جماعة الموضوع دة مهم بالنسبالى
    ياريت اللى عندة خلفية عن الموضوع دة ومثلا يعنى لازم الواحد يكون خبير جداااا ومستواه عالى أوى عشان يكون Instractor او ممكن أثنائ وهوا شغال Instractor يكون بيذاكر وبينمى معلوماته وهل لازم الشخص يكون دارس اجة من microsoft

عضو الصورة الرمزية engamir500

رد: يا أخوة ياريت تساعدونى أنا جايلى شغلانة إنى أشتغل CCNA Instractor

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

أهلا بك اخي نصيحتى لك أنك تستخير ربنا كذا مرة وتدعوا كثيرا إن رينا ييسرها لك لو فيها خير لك

وحاول تشوف نقاط الضعف عنك وتقويها وخد رأي الأعضاء المحترمين الأكثر خبرة منى وبالتوفيق إن شاء الله

من قال حين يصبح و حين يمسي :
    "
    حسبي الله لا اله الا هو عليه توكلت و هو رب العرش العظيم "
    سبع مرات كفاه الله ما أهمه من أمر الدنيا و الآخرة .
    ------------------------------------------------
    سئل الاسكندر : لِمَ تُكرم معلمك فوق كرامة أبيك فقال إن أبي سبب حياتي الفانية ومعلمي سبب حياتي الباقية.
    CCNP
    أرجو الدعاء لي بالنجاح والمسلمين جميعاً

عضو الصورة الرمزية المهندس علاء

أنا نصيحتي لك في البداية إنك تعمل الدورة مجانا مع مجموعة من أصحابك حتى تقيس فيها مستواك في التدريس ومدى تمكنك من المادة قبل أن تعطيها بشكل رسمي في المركز، لأن السمعة لأي مدرس مهمة جدا فحاول أن لا تخسرها من البداية..

عضو ذهبي الصورة الرمزية warior10

يا عمي الامر سهل جدا
    اولا انت اكتر واحد ذاكر ccna فى الدنيا وانا قلتلك انت ممكن تحضر ددكتوراة فيها
    ثانيا ممكن تستعين بفيديوهات المهندس محمد سمير وتزيد عليها الى انت شايفه
    وعندك هنا مواضيع كتيرة فى المنتدى
    وعندك فيديوهات للمهندس ياسر والمهندس محمد عزت

والى تحس انك مش فاهمة تعالى اسال عليه هنا
    الامر بسيط جدا جدا جدا
    وان شاء الله ربنا يوفقك
    وعندك كتاب sybex 6 ده اهم حاجة هيخليك استاذ واسلوبه جميل
    [SIZE=3][COLOR=red]الحــــر يعـــرف مــــــا تــريـــد المحـــــــكمة [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]وقضــــاتها سلفا قـــــد ارتشفوا من دمــــه [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]لا يرتجي دفعا لبهتــــــان رماه به الطغــــاة [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]المجرمون الجالسون فوق كراسي القضاة[/COLOR][/SIZE]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة warior10 مشاهدة المشاركة
    يا عمي الامر سهل جدا
    اولا انت اكتر واحد ذاكر ccna فى الدنيا وانا قلتلك انت ممكن تحضر ددكتوراة فيها
    ثانيا ممكن تستعين بفيديوهات المهندس محمد سمير وتزيد عليها الى انت شايفه
    وعندك هنا مواضيع كتيرة فى المنتدى
    وعندك فيديوهات للمهندس ياسر والمهندس محمد عزت

والى تحس انك مش فاهمة تعالى اسال عليه هنا
    الامر بسيط جدا جدا جدا
    وان شاء الله ربنا يوفقك
    وعندك كتاب sybex 6 ده اهم حاجة هيخليك استاذ واسلوبه جميل
    جزاك الله خيرا
    ازيك ياباشا
    عامل اية يعم

عضو ذهبي الصورة الرمزية warior10

هتنجح ان شاء الله متخافش لامر بسيط
    ربنا يوفقك
    معلش مبكونش على النت بكون فاتح الكمبيوتر بس ومشغله قران وبسيبه
    [SIZE=3][COLOR=red]الحــــر يعـــرف مــــــا تــريـــد المحـــــــكمة [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]وقضــــاتها سلفا قـــــد ارتشفوا من دمــــه [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]لا يرتجي دفعا لبهتــــــان رماه به الطغــــاة [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]المجرمون الجالسون فوق كراسي القضاة[/COLOR][/SIZE]

عضو برونزي الصورة الرمزية ameer_s

اتوكل على الله ....

عضو برونزي

التدريس هي افضل طريقه لتثبيت المعلومه لديك لانه هيكون هناك تكرار وتعمق في التفاصيل.

اتوكل على الله ومعظم العمالقه في مجال الشبكات مدرسين. كـchris morris, chris briant , jeremy cioara وغيرهم.

ولكن حتى تكون ثقتك قويه في نفسك فلا مانع براي ان تدرس مقدمه للشبكات للاقارب او الاهل لتقويه صلتك (كامدرس) بالطالب.

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة takiadeen مشاهدة المشاركة
    التدريس هي افضل طريقه لتثبيت المعلومه لديك لانه هيكون هناك تكرار وتعمق في التفاصيل.

اتوكل على الله ومعظم العمالقه في مجال الشبكات مدرسين. كـchris morris, chris briant , jeremy cioara وغيرهم.

ولكن حتى تكون ثقتك قويه في نفسك فلا مانع براي ان تدرس مقدمه للشبكات للاقارب او الاهل لتقويه صلتك (كامدرس) بالطالب.

جزاك الله خيرا أخى الحبيب

عضو برونزي الصورة الرمزية Nightspy

شوف فى اريع عوامل رئيسية

1- وهو الاستعانة بالله وهو الاهم

2- مستوى لغتك فى الانجليزى

3- مستوى فهمك للمادة ويفضل ان تكون قد نزلت فترة فى العمل

4=مقدار ثقتك فى نفسك وهذه مهما جدا

وبالتوفيق
    [SIZE=1][B][B]..||..[/B][/B][/SIZE][SIZE=1][B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=125858"]حمل جميع محاضرات احمد نبيل R&S من رفعى[/URL]..||..[/B][/B][B][B][COLOR=Red][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=119516"]شرح IS-IS[/URL][/COLOR]..||..[/B][/B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=108310"][B]شرح IPv6,OSPFv3 [/B][/URL][B]..||..[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=108310"].[/URL][/B][/B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=100662"][B]شرح كامل للOSPF[/B][/URL][B][B]..||..[/B][/B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=91625"][B]حصريا شرح الEigrp[/B][/URL][B][B]..||..[/B][/B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=93682"]كن خبير لتحليل ترافيك شبكتك مع شرحWireShark[/URL][/B][B][B]..||..[/B][/B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=94484&highlight=iptv"][B]مقال عن تقنية الIPTV[/B][B][B]..||..[/B][/B][/URL][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=93854"]جميع اوامر الروتنجIOS[/URL][/B][B][B]..||..[/B][/B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=94813"]أفضل برنامج لرسم وتخطيط الشبكات وبدون تنصيب[/URL][/B][B][B]..||..

[/B][/B] [URL="https://badr-call-manager.blogspot.com/"][IMG]https://muslimtech.files.wordpress.com/2010/06/blog-badr-banner.jpg[/IMG][/URL]
    [URL="https://mohammad.islamway.com/"][B]سيرة أشرف من مس هذا الكوكب بقدمه وبجميع اللغات[/B][/URL]

[/SIZE]

عضو

على الله توكل وضع فى اعتبارك الآتى:-
    1- أول مشكلة ممكن تقع فيها النسيان يعنى هتنسى هتشرح ايه .... الحل تكتب فى أي جانب رؤوس المواضيع اللى انت هتشرحها
    2- ثانى مشكله عدم ترابط نقاط الشرح بيخلى الناس تتوه منك يعنى لما تدخل فى أي موضوع جديد ياريت بقدر الامكان يكون مرتبط بنفس الموضوع السابق
    3- أكبر مشكله ممكن تواجها اختلاف مستوى الطلبه اللى قدامك ودي مشكله وقعت فيها ... الحل انك تتعامل فى الموضوع اللى هتشرحه على أساس ان مفيش حد يعرف اي حاجه
    4-مشكلة رابعه الأسئله اللى بيسألها الطالب ...لو هيا فى نطاق الموضوع جاوب عليها مباشرة لتجنب اللبس فى الفهم اما لوخارج الموضوع فيا ريت تأجلها لآخر اليوم لتجنب التشتت
    5- مشكلة التدريب هى الثقه ...خليك واثق فى ربنا وبعدين نفسك وعامل الى قدامك على انهم أصحابك
    6- مشكلة العملى ... لازم تكون مجهز اللاب بتاعك بنفسك علشان متضيعش وقت أثناء الشرح واستعين ببرنامج Dynamips اللى شرحه الاستاذ الكبير Lumark-S مع برنامج VMware وأتاكد ان كل الاجهزه على ما يرام
    7- حاول بقدر الامكان انك تخليهم يتفاعلوا معاك بالامثله ومحاولة تذكر Commands

أتمنى أكون وفيت بالمطلوب وربنا يوفقك فى شغلك الجديد ان شاء الله

عضو فضي الصورة الرمزية ahab

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة E_MCSE مشاهدة المشاركة
    1- أول مشكلة ممكن تقع فيها النسيان يعنى هتنسى هتشرح ايه .... الحل تكتب فى أي جانب رؤوس المواضيع اللى انت هتشرحها
    2- ثانى مشكله عدم ترابط نقاط الشرح بيخلى الناس تتوه منك يعنى لما تدخل فى أي موضوع جديد ياريت بقدر الامكان يكون مرتبط بنفس الموضوع السابق
    3- أكبر مشكله ممكن تواجها اختلاف مستوى الطلبه اللى قدامك ودي مشكله وقعت فيها ... الحل انك تتعامل فى الموضوع اللى هتشرحه على أساس ان مفيش حد يعرف اي حاجه
    4-مشكلة رابعه الأسئله اللى بيسألها الطالب ...لو هيا فى نطاق الموضوع جاوب عليها مباشرة لتجنب اللبس فى الفهم اما لوخارج الموضوع فيا ريت تأجلها لآخر اليوم لتجنب التشتت
    5- مشكلة التدريب هى الثقه ...خليك واثق فى ربنا وبعدين نفسك وعامل الى قدامك على انهم أصحابك
    6- مشكلة العملى ... لازم تكون مجهز اللاب بتاعك بنفسك علشان متضيعش وقت أثناء الشرح واستعين ببرنامج Dynamips اللى شرحه الاستاذ الكبير Lumark-S مع برنامج VMware وأتاكد ان كل الاجهزه على ما يرام

نصائح في السليم
    جزاك الله خيرًا

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة E_MCSE مشاهدة المشاركة

جزاك الله خيرا

عضو برونزي الصورة الرمزية moataz1983

1- اشرح جزئيات من المنهج لعرب هارد وير بس ياريت مش تكون مشروحة واحنا نقولك راينا بصراحة
    2- بالنسبة ان في ناس بتقول اعمل مجموعة مجانية واشرح المنهج مجانا علشان تشوف مستواك ابتدي برده بشباب عرب هارد وير اللى محتاج الكورس او مبتدأ في الشبكات ولو عملت كده اسمحلي انضم ليك ومش مهم الجزء العملى ممكن نعوضة بالسميوليشن والمكان ممكن اي مكان مش لازم سنتر ممكن حتى في جنينة او كوفي شوب او منزل احد المتتدربين والشرح يكون نظري بس على شان وقت حضرتك
    3- اعمل outline للمنهج كلة في اول محاضرة وكل محاضرة ملخص الموضوع بتاع المحاضرة في الاول وفي الاخر اعمل مراجعة على اللى تم انجازة في المحاضرة وتدرب الطلبة على الامتحانات اول بأول
    4- الاستخارة والدعاء واخراج جزء من المبلغ المتحصل عليه من السنتر لله او لعمل خيري
    5- اللغة والثقة بالنفس والتواضع في كل الامور ولاحظ انك منظور في كل حركة امام الطلبة او المتدربين
    وجزاك الله خير
    [SIZE=3][COLOR=red][CENTER][B][I][COLOR=#000000][FONT=Times New Roman][/FONT][/COLOR][/I][/B] [/CENTER]
    [CENTER][B][I][FONT=Times New Roman][COLOR=#000000]M [COLOR=blue]@[/COLOR][COLOR=royalblue]┴[/COLOR][COLOR=blue]@ [/COLOR]Z[/COLOR][/FONT][/I][/B][B][I][/I][/B][/CENTER]
    [CENTER][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=red]YES WE CAN[/COLOR][/SIZE][/CENTER]

عضوية جديدة

اخي العزيز ...نصيحتي ليك لازم يكون عندك المنهاج ملخص على شكل power point or word
    وبعدها تتوكل على الله وتذاكر الي حتشرحة للطلاب قبل يوم وتغطي كل الجوانب والتفاصيل الى في المحاضرة حتتعرض لها
    ولما توصل العملي لازم تتدرب كويس ومتخرجش عن عناوين المحاضرة ابدا والهدف منه والفكرة اللزم توصيلها

واي سؤال متعرفوش ارجع الى كتاب CCNA SYPEX V6 واكتب بالبحث SEARCH الى بتدور عليه وبعدها حتلاقي نفسك اذكرته

اخيرا : لازم تتدرب على الشرح !!!!!
    يعني بتوقف بغرفتك كأنك في المحاضرة و أبدا اشرح كامل النقاط بصوت عالى يعني تتخيل الطلاب قدامك

وبالتوفيق ان شاء الله

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة