النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: افضل الشركات للتدريب في مجال الشبكات

عضو

افضل الشركات للتدريب في مجال الشبكات

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    كنت عايز اطرح عليكو موضوع الصارحه بقالي كام يوم بفكرة فيه
    كنت عايز كل واحد يدخل ويكتب اسامي الشركات اللي ممكن
    تقبل بتشغيل و تدريب حديثي التخرج اللي معاهم شهادات تخصصيه في مجال الشبكات مثل ccna/ccnp/ccvp وما يماثلها من الشهادات
    بمرتب او بدون مرتب عادي اهم حاجة ان الواحد ياخد خبرا وبعد كدا يبحث عن عمل اخر

ياريت الكل يشارك في الموضوع دا عشان هيساعد ناس كتير

عضو

رد: افضل الشركات للتدريب في مجال الشبكات

كلامك مهم جدا بس المشكلة ان الدنيا مصالح مشتركة يعني انت مصلحتك انك تتعلم لكن الشركات مصصلحتها انها تشغل ناس عندها خبرة ودي مشكلة اتمني من اي انسان لا يبخل بان يفيدا في هذه المشكلة

عضو الصورة الرمزية ISLAMIC.TR

السلام عليكم ... اخى الكريم فى شركات يهمها انها تشغل ناس فريش او خبرتهم من سنة الى سنتين .. وليس كل الشركات تطلب ناس خبرات هذا اولا
    .. ثانيا ان كنت مصر على سيسكو مثلا وهى شركة من عشرات الشركات فى المجال فأنصحك بالتالى تمرن على هذه الشهادات كويس ولو انت تخصصك نفس المجال
    اذهب الى شركات تعمل فى مجال سيسكو مثل ( نور ) بمصر ... بروفيدر معروف طبعا ، شغلهم سيسكو .. واذهب هناك واطلب مقابلة مدير التقنيات وعرفه بنفسك سريعا
    واطلب منه انك تريد العمل بمقابل بسيط فى سبيل الخبرة سنة مثلا .. او على سبيل التدريب مع المهندسين .. ولا تنتظر ان الشركات تكلمك فى البيت .. اذهب بنفسك

ولا انصحك السفر للخليج او الخارج الا بعد اخذ الخبرة ويكون المركز مرموق والراتب عالى والا فلا داعي .. والله اسأل ان ييسر لك ابواب الرزق والخير من حيث لا تحتسب
    صراحة بمصر والدول العربية فنحن متأخرون عن الغرب فى هذه الامور كثيرا ، فمثل شهاداتك مثلا فى استراليا لها وزنها حتى مع الخبرة القليلة او حتى بدون ، لكن بيئة العمل
    عندهم تسمح بذلك ، والله المستعان سبحانه ان ييسر للمسلمين قيادة العالم آمين
    IT Tracker System by Google Sheet
    تعلم كيف تنظم اعمالك وخططك ، وكيف تدير فريق العمل بإستخدام هذه الاداه الرائعة

تسجيلات نادرة للشيخ محمد صديق المنشاوى .. لا تفوتك
    https://www.4shared.com/file/Ly8e5ncA/___online.html

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ISLAMIC.TR مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ... اخى الكريم فى شركات يهمها انها تشغل ناس فريش او خبرتهم من سنة الى سنتين .. وليس كل الشركات تطلب ناس خبرات هذا اولا
    .. ثانيا ان كنت مصر على سيسكو مثلا وهى شركة من عشرات الشركات فى المجال فأنصحك بالتالى تمرن على هذه الشهادات كويس ولو انت تخصصك نفس المجال
    اذهب الى شركات تعمل فى مجال سيسكو مثل ( نور ) بمصر ... بروفيدر معروف طبعا ، شغلهم سيسكو .. واذهب هناك واطلب مقابلة مدير التقنيات وعرفه بنفسك سريعا
    واطلب منه انك تريد العمل بمقابل بسيط فى سبيل الخبرة سنة مثلا .. او على سبيل التدريب مع المهندسين .. ولا تنتظر ان الشركات تكلمك فى البيت .. اذهب بنفسك

ولا انصحك السفر للخليج او الخارج الا بعد اخذ الخبرة ويكون المركز مرموق والراتب عالى والا فلا داعي .. والله اسأل ان ييسر لك ابواب الرزق والخير من حيث لا تحتسب
    صراحة بمصر والدول العربية فنحن متأخرون عن الغرب فى هذه الامور كثيرا ، فمثل شهاداتك مثلا فى استراليا لها وزنها حتى مع الخبرة القليلة او حتى بدون ، لكن بيئة العمل
    عندهم تسمح بذلك ، والله المستعان سبحانه ان ييسر للمسلمين قيادة العالم آمين
    شكرا اخي علي اهتمامك بمصلحه اخوتك
    وان شاء الله جعل هذا في ميزان حسناتك