صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 19

الموضوع: كيفية البدء في مجال البرمجة

عضوية جديدة

Exclamation كيفية البدء في مجال البرمجة

اولا ...السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..

انا طالب فى كلية التجارة ...وميولى كلها شغل برمجة ...

فعاوز اخواتى الاكبر منى يفيدونى اعمل اية بالترتيب كدة ...وجزاهم الله كل خير ...

ابدا منين وابدا ازاى .....

هل تصميم مواقع فى الاول ....ولغات البرمجة ...

واخد فين مع الدراسة كورسات فى البرمجة ...

وحاجات لسة للناس المبيتدائين عشان ابدا صح ...

ياريت يجماعة ترشدونى الى الطريق الصح ...بخبرتكو عشان اتعلم كويس ...واوصل الى كلمة مبرمج ..طبعا بجانب دراسة الكلية ...اللى انا داخلها وفضلتها على حاسبات ..عشان اعرف ادرس برمجة ومحاسبة مالية بازن الله تعالى ..

وجزاكم الله كل خير ...

عضو برونزي

رد: بجد محتاج مساعدتكو يجماعة ...من اخواتى الكبار..

طيب يا عم سمسم

هاعدل عنوان موضوعك هذه المرة فقط

بعد ذلك ان لم يكن عنوان موضوعك له علاقة بطلبك او مشكلتك سيحذف

عضوية جديدة

رد: كيفية البدء في مجال البرمجة

اسف والله ..مكنتش اقصد اخى ...

شكرا ليك .

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمسم م مشاهدة المشاركة
    اولا ...السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..

انا طالب فى كلية التجارة ...وميولى كلها شغل برمجة ...

فعاوز اخواتى الاكبر منى يفيدونى اعمل اية بالترتيب كدة ...وجزاهم الله كل خير ...

ابدا منين وابدا ازاى .....

هل تصميم مواقع فى الاول ....ولغات البرمجة ...

واخد فين مع الدراسة كورسات فى البرمجة ...

وحاجات لسة للناس المبيتدائين عشان ابدا صح ...

ياريت يجماعة ترشدونى الى الطريق الصح ...بخبرتكو عشان اتعلم كويس ...واوصل الى كلمة مبرمج ..طبعا بجانب دراسة الكلية ...اللى انا داخلها وفضلتها على حاسبات ..عشان اعرف ادرس برمجة ومحاسبة مالية بازن الله تعالى ..

وجزاكم الله كل خير ...

السلام عليك:
    في البداية أنا أصغر منك،فاعذرني ..... المهم اذا بدك لغة برمجة سهلة أو للمبتدئين أحسن شي هي بايثون...اذا بدك بعملك أب لود للبرنامج وفي موجود مانيوال صغير للأساسيات مع أسئلة

ما عليك الا الطلب
    مع احترامي الشديد

عضو الصورة الرمزية puzzle_moody

.اللى انا داخلها وفضلتها على حاسبات ..عشان اعرف ادرس برمجة ومحاسبة مالية بازن الله تعالى ..
    لو انت فعلا فضلت كليهة تجاره علي حاسبات ومعلومات يبقي بجد حرااااااااااااااااااام عليك

مع الاعتذار لكل خريجي تجارة بس اعتقد ان كليه حاسبات كانت هاتعملك اساس قوي جدا جدا جدا
    في البرمجه وكان من السهل بعدها انت اللي تحدد اي طريق تختار و اي لغه برمجه تحترف
    مع العلم اني لست خريخ حاسبات ولو قاولولي اتمني تخش لاتمنيت اني اخش كلية هاقول حاسبات ومعلومات قسم Computer
    science

علي العموم شد حيلك انت وربنا يكرمك وتقدر بالكورسات تظبط نفسك
    بص ده موقع لاكادميه بتدي كورسات برمجة هاتنفعك جامد اولا لانها هاتحطك علي اول الطريق ثانيا انها غير مكلفه زي بقية الكورسات
    وبالتوفيق
    https://www.agcacademy.com
    ThinGs We Do DictatE OuR FuTuRe, AnD NoW We PaY FoR WhAt We Did IN ThE PaST

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zaiddxx18 مشاهدة المشاركة
    السلام عليك:
    في البداية أنا أصغر منك،فاعذرني ..... المهم اذا بدك لغة برمجة سهلة أو للمبتدئين أحسن شي هي بايثون...اذا بدك بعملك أب لود للبرنامج وفي موجود مانيوال صغير للأساسيات مع أسئلة

ما عليك الا الطلب
    مع احترامي الشديد
    ياريت يباشا ...وليك جزيل الشكر وجزاك الله كل خير

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة puzzle_moody مشاهدة المشاركة
    لو انت فعلا فضلت كليهة تجاره علي حاسبات ومعلومات يبقي بجد حرااااااااااااااااااام عليك

مع الاعتذار لكل خريجي تجارة بس اعتقد ان كليه حاسبات كانت هاتعملك اساس قوي جدا جدا جدا
    في البرمجه وكان من السهل بعدها انت اللي تحدد اي طريق تختار و اي لغه برمجه تحترف
    مع العلم اني لست خريخ حاسبات ولو قاولولي اتمني تخش لاتمنيت اني اخش كلية هاقول حاسبات ومعلومات قسم Computer
    science
    علي العموم شد حيلك انت وربنا يكرمك وتقدر بالكورسات تظبط نفسك
    بص ده موقع لاكادميه بتدي كورسات برمجة هاتنفعك جامد اولا لانها هاتحطك علي اول الطريق ثانيا انها غير مكلفه زي بقية الكورسات
    وبالتوفيق
    https://www.agcacademy.com
    بص يباشا هقول لحضرتك لية

هو اولا كلواحد بياخد نصيبة ..
    بس كل الموضوع انا فكرت وقولت لية احط نفسى فى كلية وفى الاخر مجالها لازم يكون معاك شهادات برمجة عشان تظبط نفسك

هى اساسيات ماشى بس الموضوع بعد الدراسة هتعمل اية دة السؤال ؟؟

والمشكلة فى الكلية دى اللى شايفة مفيش مجال محدد ليها...ووقليل جدا اللى تلاقى شركة عاوزة خريج حاسبات

اما موضوع النقابة دة مش هيبقى دلوقتى خالص ..واخرها هتبقى جمعية كدة لغاية بقى لما اى حد يوافق وحتى لو اتوافق عليها شوف بقى كام سة لغاية اما حد يعرف م الخليج وكدة وويتاكدو ولازم بردة يكو معاك شهادات برمجة ...

وبعد التخرج ملكش مجال تاى تشتغل فية ...خير شغل البرمجة ..

يعى اربع snen كلية وكما بقى دراسة شهادات كورسات وكما خبرة

وبعديها تبدا تدور على شغل ...

اما تجارة سيبك م العدد
    حضرتك ممكن مثلا الكلية فيها 7 تلاف

بس ممكن اقول لحضرتك حاجة

كام واحد فيهم بيتخرج عشا يقعد على القهوة

اقولك اكتر م 5تلاف

يعنى فى الاخر ليك مجالين البرمجة والمحاسبة

والاتنين بيكملو بعض ...

دة تفكيرى ..
    ممكن غلط وممكن صح ..

وربنا يوفقا جميعا ان شاء الله وكل واحد بياخد نصيبة المهم الاجتهاد ..

وشكرا على الموقع

بس اا سمعت اراء كتير عن الاكاديمية دى ..

هى شهادتها عبارة عن اية ..

وهل انت جربتها فعلا ...

واية هى اهم الشهادات اللى انا ابدا فيها

وشكرا يباشا

عضوية جديدة

السلام عليكم

الموقع للتنزيل هو:
    https://www.python.org/download/releases/3.0.1/

أما مواقع للتدريب:
    https://www.codesampler.com/python.htm
    https://www.devshed.com/c/b/Python/
    https://docs.python.org/tutorial/
    https://www.sthurlow.com/python/

واذا بدك غيرهم اطلب
    سلام

عضو الصورة الرمزية puzzle_moody

السلام عليكم
    فعلا هو كل واحد بياخد نصيبه بس احب اوضحلك حاجه صغيره بالنسبه برضه لسوق العمل علما باني (مخلص وشغال)
    والحمد لله
    كلية زي حاسبات دي من كليات القمة اولا ثانيا فيها عده اقسام منها Computer science,Information Technologey , Information systems كل قسم وليه تخصصه وليه مجال شغله الاكثر احترافيه فيه
    ولله واعلم جايز حامعات تانيه بها اقسام تانيه
    بس لو جيت تفاضل بين واحد= خريج تجارة وواحد خريج حاسبات لو انت صاحب عمل مثلا اكيد طبعا الاولوية لحاسبات (لو الاتنين كويسن) ومعلومات ومش شرط علي فكره ان هما يشتغلوا مبرمجين فقط ما هو لو خلص و اخد كورسات في مجال مثل ال NetWork افتكر هايبقي عادي علما بانهم باخدوا خلال الاربع سنين مواد خاصة النتورك يعني ممكن يشتغل في اي مجال من مجالات الIT لانه راجل ذو عقليه متفتحه ومداركه واسعه جدا لاقصي حد
    طب انا هاقولك ايه انت بتسمع عن مشاريع التخرج اللي بيعملوها مش ممكن بجد روعه
    كليه زي دي مليانه بالمواد الاكتر من رائعه ابتداء من لغه ال.C,C++,Java,php,Delphi,SQL وغيرها من لغات البرمجه
    وطبعا غير مواد خاص مثلا بال SYSTEM ANALYSIS و الData structure
    علشان تاخد كورسات في كل ده لازملك مصاريف كبيره و وقت
    يعني عاوز تفهمني ان واحد مثلا خريج حاسبات وانسان مجتهد(وواخد كورسات) وواحد خريج اي كلية تانيه وبرضه مجتهد(وواخد كورسات) بذمتك انهي .........؟؟؟؟
    علي الاقل لو مثلا الاتنين Java Developer ممكن يبقوا زي في نفس المجال بس التاني عنده امكنيات اكبر
    لكل مقام مقام
    دي كلمه اتقالت لواحد زميلي في انترفيو واعتقد انها يعني الي حد ما صحيه ولو نسبيا
    علي فكره انا زي ماقولتلك المره اللي فاتت انا مش خريج حاسبات بس بجد الكليه عشان ماتقولش انا منحاز ليها في كلامي بس بجد دي بتخرج عباقره
    اما بالنسبه لموضوع النقابه انا واحد من الناس مش بهتم بحاجه زي دي خالص ولا تشغل تفكيري اطلاقا
    وفي الاول والاخر ده يتوقف علي الانسان وهو عاوز يبقي ايه ويوصل لايهTo be OR Not to be
    بالنسبه لكورس البرمجه ده
    ده كورس كويس يعني وهايحط رجلك علي اول طريق البرمجه ويعرفك يعني ايه برمجه
    الشهادات المعتمده بتاعته بيديلك شهدات خيره من الاكاديمه نفسها وتقريبا موثقه من الخارجيه وشهاده من التربيه والتعليم

وشهادة من جامعة المنوفية

بعد لما تخلص الكورس الاكاديميه منزله شرح شهاده الMCTS -MCPD من مايكروسوفت يعني مش هاتقف بعدها غير انك تروح تمتحن بعد لما تخلص الكورس
    هو انا بخد الكورس ده , والحمد لله انا قربت خلاص اخلصه (في المستوي ال9)علي العموم روح واعمل registeration مش هاتخسر حاجه

ولو في اي استفسار تحت امرك
    ThinGs We Do DictatE OuR FuTuRe, AnD NoW We PaY FoR WhAt We Did IN ThE PaST

عضو الصورة الرمزية najahaja

بص يا سمسم انا برده مخلص تجاره وزيك بالظبط
    اولا :طبعا مع الاحترام لكليه حاسبات ومعلومات وعلوم قسم كمبيوتر وهندسه قسم حاسبات وانا عن نفسي كان نفسي ادخل حاسبات بس دخلت تجاره علشان التنسيق .
    تعالو نبص من وجهه نظر صاحب الشركه لما يجي يشغل حد هيكون بالترتيب
    هيكون عايز واحد هندسه و3 حاسبات ومعلومات و50 واحد تجاره لان وبباسطه شديده المرتب اللي هيديه لخريج تجاره أأقل من الي هيديه لخريج حاسبات ومرتب حاسبات أأقل من خريج هندسه ودي من الواقع العملي
    ثانيا:علشان تبدا بالبرمجه انت حظك حلو انك عايز تبدا في ظل كميه التسهيلات اللي مقدماها ميكروسوفت في فيجوال ستديو 2008 واكيد طبعا 2010 بس اللي هيفرق واحد عن التاني الفكر والابتكار كل الوسائل متاحه امام الجميع بس اللي هيفرقك عن واحد تاني انك بتستغل الادوات اللي قدامك احسن منه
    نيجي لسؤالك ياسمسم عايز تبتدي في البرمجه ازاي:
    لو عايز الطريق السهل بس مش هتكون فاهم حاجه عليك وعلى الاكواد الجهازه وهتلاقي طريقه تشغيل الكود دي موضحه وباينه
    لو عايز تكون فاهم شويه ابتدي بالاساسيات حتى لو طولت فيها اصل انت مش هتبقى مبرمج من يوم وليله وبعد الاساسيات هتلاقي نفسك تقدر تدوس في الباقي
    لو عايز تكون راجل فاهم وتمام يبقى ابتدي برده بالاسايات وتركز عليها وتشتغل بيها وبعدين لما تتقنها تمام جدا جدا ابتدي انطلق وشوف انت عايز تتخصص في برمجه ايه بالظبط(برامج وندوز,,ويب,موبيل)

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة najahaja مشاهدة المشاركة
    بص يا سمسم انا برده مخلص تجاره وزيك بالظبط

اولا :طبعا مع الاحترام لكليه حاسبات ومعلومات وعلوم قسم كمبيوتر وهندسه قسم حاسبات وانا عن نفسي كان نفسي ادخل حاسبات بس دخلت تجاره علشان التنسيق .
    تعالو نبص من وجهه نظر صاحب الشركه لما يجي يشغل حد هيكون بالترتيب
    هيكون عايز واحد هندسه و3 حاسبات ومعلومات و50 واحد تجاره لان وبباسطه شديده المرتب اللي هيديه لخريج تجاره أأقل من الي هيديه لخريج حاسبات ومرتب حاسبات أأقل من خريج هندسه ودي من الواقع العملي
    ثانيا:علشان تبدا بالبرمجه انت حظك حلو انك عايز تبدا في ظل كميه التسهيلات اللي مقدماها ميكروسوفت في فيجوال ستديو 2008 واكيد طبعا 2010 بس اللي هيفرق واحد عن التاني الفكر والابتكار كل الوسائل متاحه امام الجميع بس اللي هيفرقك عن واحد تاني انك بتستغل الادوات اللي قدامك احسن منه
    نيجي لسؤالك ياسمسم عايز تبتدي في البرمجه ازاي:
    لو عايز الطريق السهل بس مش هتكون فاهم حاجه عليك وعلى الاكواد الجهازه وهتلاقي طريقه تشغيل الكود دي موضحه وباينه
    لو عايز تكون فاهم شويه ابتدي بالاساسيات حتى لو طولت فيها اصل انت مش هتبقى مبرمج من يوم وليله وبعد الاساسيات هتلاقي نفسك تقدر تدوس في الباقي
    لو عايز تكون راجل فاهم وتمام يبقى ابتدي برده بالاسايات وتركز عليها وتشتغل بيها وبعدين لما تتقنها تمام جدا جدا ابتدي انطلق وشوف انت عايز تتخصص في برمجه ايه بالظبط(برامج وندوز,,ويب,موبيل)

بجد جزاك الله كل خير يباشا ..

طيب استفسار صغير

ابدا باى لغة..السى ..ولا اية ..

وربنا يوفقك ويوفقنا جميعا ..

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msp_man مشاهدة المشاركة
    بص يا كبير كبر دماغك من اللى الكلام ده ومتخليش أى حد يعطلك عن اللى انت بتفكر بيه
    وربنا يوفقك ويوفقنا إلى ما نحب ونرضى
    جزاك الله كل خير وربنا يوفقنا جميعا ان شاء الله

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة puzzle_moody مشاهدة المشاركة
    يا اخي هدئ من روعك شوية الكلام مش بالطريقه دي كل سنة وانت طيب ورمضان كريم
    بعدين انت شكلك حاسبات عشان كده متحيز شويتين :D

اخي سمسم
    ربنا يوفقك وان شاء الله تكون احسن مبرمج في العالم طالما عندك امل وطموح وثقه في الله
    شكرا يجميل وجزاك الله كل خير

عضوية جديدة

اوكيه باشمهندس سمسم وانت طيب ممكن انا قريت ردك في المقارنه بطريقه انحياذيه لكليه الحاسبات والمعلومات ولكن حصل خير
    واتمني ليك بدايه قويه في البرمجه اهم شئ في البرمجه لوجك البرمجه لو اتعلمت لوجك برمجه صح هتقدر تسيطر علي عدد كبير من لغات البرمجه ـــــــ حدد لغه مثلا ذي السي شارب وابدا فيها فيه دوره هنا في المنتدي كويسه خالص في السي شارب للدكتور دانتي شرح عالي المستوي وهتفيدك كتير

عضو الصورة الرمزية najahaja

بص يا اخ سمسم انا من رايي تجرب سي شارب شويه وفيجوال بيسك شويه وشوف انت ممكن تتمكن من انهي كود اكتر وانهي نوع من الاكواد هيبقى سهل عليك حاليا الفروق بسيطه بين الاتنين تكاد لا تذكر بس طبعا طريقه كتابه الكود بتختلف بس زي ما قولتلك شوف انت انهي كود هيكون سهل بالنسبه ليك وبالتوفيق ان شاء الله

عضوية جديدة الصورة الرمزية Eng/AhmedRagab

السلام عليكم يا شباب

اولا انا طالب في سنة 3 هندسة اتصالات قسم حاسبات - هندسة شبرا

احب اقول لاي حد بس يا ريت ميقولش ما لا يعلم عن هندسة قسم حاسبات او حاسبات و معلومات

لان الموضوع مش حبه كورسات و اقلب و لما تتكلمو عن شركات حددوا انتو بتتكلموا عن IT Worx , IBM Egypt ولا عن شركة الهدي لنسخ السيديهات

---------------------------------------------

بالنسبة ليك يا سمسم لو عايز تفهم يعني ايه برمجه صح و تتعلم لغه برمجه قوية و في نفس الوقت كتابتها مش صعبه بالنسبة للغات برمجه تانية زي السي++ اللي ليها برضه مكانتها و قوتها

اشتغل بالجافا

اتعمل J2SE عشان تعمل Applications

و بعد كدا هيتفح قدامك المجال انك تتعلم J2ME عشان تعمل برامج تشتغل علي الموبايلات

و ممكن تتعلم J2EE و تعمل Web Development محترمة

ميزة الجافا انها بتشتغل علي اي benchmark و اي operating system يعني البرنامج اللي انت هتكتبه هيشتغل علي الليونكس و الويندوز و الماك

الجافا عدد المبرمجين بتوعها في مصر قليلين و مرتباتهم محترمة و اعلي من الديفيلوبرز بتوع ال .Net

بالمناسبة الجافا انت بتكتب فيها اكواد الحجم بتاعها كبير لو انت جيت تقارنه مثلا بالبايثون

لكن في الجافا انت هتبأي عارف انت كل كلمة كاتبها ايه لازمتها علي عكس البايثون انت هتحفط الاوامر و ترميها و هي مختصره و خلصت

يعني انا ارجح ان البايثون لو عايز تتعلمها تكون بعد ما انت اتعلمت لغه زي الجافا او السي++ او سي شارب عشان تعرف ايه الاختصارات اللي انت بتعملها و اللي انت بتوفرها في الكتابة بتاعت البايثون

اها بالمناسبة حاجة كمان ميزة للجافا انها open source يعني اي شركة تقدر تشتغل بيها من غير ال license
    و لو ان الخبر اللي حصل من كام شهر لما اوراكل اشترت صن مايكروسيستمز ممكن يحصل تغيير في موضوع ال open source بتاع الجافا ده

بالمناسبة برضه الجافا بتدعم الشغل علي الداتا بايزز SQL , Oracle علي عكس microsoft .net بيدعم بس ال microsoft SQL
    و برضه بعد ما اوراكل اشترت صن مش بعيد تحدد الجافا بانها تشتغل مع اوراكل بس

من الاخر يا سمسم

ان قدامك طريقين في البروجرامينج

java with oracle و ده يرجح اكتر لو انت هتعمل mobile application او هتعمل linux application

Microsoft.Net with SQL و ده يرجح اكتر لل windows application

و ملحوظة اخيرة
    لو عايز تنتج بسرعه ال .net اسرع الصراحه انت بتقدر تعمل البرامج بتاعتك في وقت صغير اوي و تختصر اكواد كتيرة عشان ال Msdn تقريبا فيها كل حاجة

لو عايز تعمل core لسيستم و يكون كويس و قدامك وقت اشتغل جافا و افهم كل حاجة رايحه فين و جاية منين

بالتوفيق

اي كلمه حاسس انها غريبة https://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page اعمل عليها سيرش هنا

متواجد ان شاء الله في اي استفسارات

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة