النتائج 1 إلى 14 من 14

الموضوع: استئناف سياسة الاستخدام العادل وفرض مصاريف زيادة على المستخدمين

عضو الصورة الرمزية mr.kago

استئناف سياسة الاستخدام العادل وفرض مصاريف زيادة على المستخدمين

انخفاض نسبة المكالمات الدولية «المهرّبة» إلى ١٥٪.. و«تنظيم الاتصالات» يتجه لفرض رسوم على «الداونلود» الزائد

أعلن الجهاز القومى لتنظيم الاتصالات عن انخفاض حجم الاتصالات الدولية التى يتم تهريبها بين مصر ودول العالم إلى ١٥٪، بسبب الإجراءات الرقابية المشددة التى فرضها الجهاز على هذا النشاط مؤخراً.
    وقال الدكتور عمرو بدوى، الرئيس التنفيذى للجهاز القومى لتنظيم الاتصالات، إن أغلب المكالمات التى يتم تهريبها عادة ما تمر بين مصر والولايات المتحدة الأمريكية، موضحاً أن نسبة المكالمات الدولية التى لا تمر عبر بوابة «المصرية للاتصالات» انخفضت بنسبة كبيرة.
    وكشف ـ على هامش اللقاء السنوى، الذى نظمته غرفة صناعة تكنولوجيا المعلومات ـ عن أن شركات الإنترنت تدرس حالياً وضع نظام محاسبى لكل شخص تتخطى نسبة تحميله للملفات من شبكة الإنترنت «داونلود» حدود «الاستخدام العادل»، بحيث يسدد مقابلاً مادياً عن كل كمية إضافية كبديل عن تخفيض السرعة لمنعه من التحميل كما كان مقترحاً.
    وأضاف: «من يرد التوسع فى تحميل الملفات من على الإنترنت فعليه أن يسدد قيمة ذلك»، وأوضح أن جهاز تنظيم الاتصالات لن يتدخل فى تحديد تلك التعريفة وسيترك لشركات الإنترنت تحديدها بالاتفاق فيما بينها قبيل عرضها على مجلس إدارة الجهاز، لتحديد ما إذا كانت مناسبة أم تشوبها شبهة حرق الأسعار أو إغراق السوق.
    وأكد بدوى أن الدراسات التى تم إجراؤها مؤخراً أثبتت أن ٩٧٪ من مستخدمى الإنترنت فى مصر لا يتخطون حدود الاستخدام العادل التى تم تحديدها، مشيراً إلى أن إحدى شركات الإنترنت الكبرى اكتشفت أن ٢٪ فقط من عملائها يستحوذون على ٤٠٪ من السعات المخصصة للشركة، وهو ما يؤثر على جودة الخدمة لدى ٦٠٪ من مشتركيها.
    وحول جهاز تنظيم البث الإذاعى المزمع تدشينه، أكد بدوى أن الملف برمته لدى وزارة الإعلام التى تطلب بعض الاستشارات من جهاز تنظيم الاتصالات، موضحاً أن القانون رقم ١٠ لسنة ٢٠٠٣ المعنى بتنظيم الاتصالات قد يحتاج تعديلات للتوفيق بينه وبين قانون تنظيم البث الذى سيتم بمقتضاه تدشين جهاز لتنظيم البث الإعلامى له دور يشبه الجهاز القومى لتنظيم الاتصالات.
    ولفت إلى أن بعض البنود الأخرى من قانون تنظيم الاتصالات ستتم إعادة النظر فيها بعد مرور ٦ سنوات على تطبيق القانون كنتيجة طبيعية لظهور بعض المستجدات والحاجة لتفسير بعض البنود بشكل أكثر دقة منعاً للالتباس الذى يحدث بين الحين والآخر.
    وتطرق بدوى إلى مشكلة تداخل الترددات التى تحدث أحياناً بين مصر والدول المجاورة، وأكد أن الجهاز يمتلك آليات للضغط على أى دولة ترفض الاستجابة لمطالب مصر فى حال وجود أى تداخل للترددات بين البلدين لأسباب فنية أو ناتجة عن الظواهر الطبيعية مثل الرطوبة العالية.
    وتابع: «الجهاز لديه قنوات اتصال على أعلى مستوى لمخاطبة الدول المجاورة وهو ما حدث مع المملكة العربية السعودية والأردن بعدما اكتشفنا قوة هوائيات المحمول بشكل جعلها قادرة على اختراق الحدود المصرية»

المصدر: المصرى اليوم

راى الشخصى :بالبلدى كده الراجل ده عاوز يوفر على حسبنا ويخرب بيت الشركات ويزهقنا

بصراحة انا مش عارف اقول اية ومستنى ردتكو وتعليقاتكم

رد: استئناف سياسة الاستخدام العادل وفرض مصاريف زيادة على المستخدمين

الناس مش مستحملة وده كان تعليقى

يا سيادة الوزير قول ان انت عاوز توفر على حساب مستخدمين الانترنت وتوفر فلوس الخدمات والصيانة عشان المصلحة الشخصية وان كانت المصلحة عامة فهة عامة عليكو انتو الى همه الحكومة وكلو فى الاخر بيجى على دمغنى احنا عاوز تقنعنى ان 2% بس همة الى بيعدو الاستخدام المحدود ازا كان انا واحد من الناس ان 25 جيجا دول ولا يعملو اى حاجة ازا كان التصفح بس يعنى لو دخلنا على اليوتيوب والفيس بوك وشوية مواقع وشوية شات على 4 مستخدمين الى انت بتبقى مشترك معاهم على الين يدوب دول 25 واقل بكتير من الى احنا بنستخدمه يا سيادة الوزير انت عندك فى مصر 50% من المستخدمين سوبر بروفيشنال واعتقد ان ال 25 جيجا دول شىء ضيق جدا مثل السمكة الى بتشلها من البحر وطحطها فى ازازة مية لا منك معيشة بحريتها ولا منك مموتها سيبها لحد لما تموت من الكبت والكبت اختو الانفجار ودية طبعا سياسة الحكومة وزير الاتصالات من نحية ووزير الصحة من نحية ووزير التجارة والصناعة من نحية والنهاية = الشعب يهك يا اما يموت يا اما وده الى حيحصل يقوم عليكو يجبكو الارض يا حكومة يا حرمية

عضو ذهبي الصورة الرمزية The King2

يا حرااام خسروا 15% طيب واللى مابيكلمشى أمريكا ذنبة إيه
    بدل تفكير عصر الجاهليه بتاع إحنا لازم نقطع الميه دا ماتعملوا كابلات أكتر إنتوا يعنى مابتكسبووووووووووووش
    عايزين نشوف خير فى أى حااجه ربنا يهديكوا
    لا حول ولا قوة إلا بالله
    [CENTER][SIZE=4][FONT=Arial][COLOR=Green]إضغط هنا وإستمتع أثناء تصفحك[/COLOR][/FONT]
    [URL="https://www.tvquran.com/"]The Knigh[/URL] [/SIZE]
    [SIZE=1]PC1
    [/SIZE][/CENTER][CENTER][SIZE=1]GA P55-USB3+ Intel Core I5 750 > Power Coolor 5850 1G DDR5 + Samsung BX2331 23 Inch >
    2*2 G.B CORSAIR DDR3 1333MHZ >
    WD 1T Black aaks >Case C M Elite + Thermaltik Cable Manegment 850 Wat >Sound Card X-FI Xtreem Gamer With Logitech X-530
    PC2
    MSI 770-G45 + Phenom555BE 3.2/7M > ATI Saphire 4770 512 DDr5 + Benq 22 >
    2*2 G.B KingStone DDR3 CL9 1333MHZ >
    Samsung 1 Tera > Case Jumpo With HEC 650 Wat > Phantom 4.1 Model 2003[/SIZE]
    [/CENTER][CENTER][FONT=arial black][SIZE=4] " لا حيلة فى الرزق ولا شفاعة فى الموت "[/SIZE][/FONT]

[COLOR=#006400][SIZE=4][FONT=arial]كنت هنا دوماً ، ، ، وسأعود يوماً[/FONT][/SIZE][/COLOR]
    [/CENTER]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The King2 مشاهدة المشاركة
    يا حرااام خسروا 15% طيب واللى مابيكلمشى أمريكا ذنبة إيه
    بدل تفكير عصر الجاهليه بتاع إحنا لازم نقطع الميه دا ماتعملوا كابلات أكتر إنتوا يعنى مابتكسبووووووووووووش
    عايزين نشوف خير فى أى حااجه ربنا يهديكوا
    لا حول ولا قوة إلا بالله
    يا اخى انت بتهزر ولا اية ازاى الحكومة تخسر مش فية شعب مغفل لابس العمة ازاى يخسرو امال احنا فين
    ثانيا انت بتقول يعملو مواسير وكبلات زيادة يصرف كام مليون عشان انت وهوه تستريحو ولية مهوه مستريح مش مهم انت يا حبيبى

انا بمزح معك يا كينج وفعلا احنا فى عصر الجاهلية ويمكن العن كمان:p

عضو برونزي الصورة الرمزية one-zero

في الحقيقة حجم الطلب كبير و البنية التحتية في مصر لا تستوعب كل هذا الطلب
    فليعترفو بهذا اشرف لهم
    ولماذا لا تطبق سياسة الاستخدام العادل عند موفري الخدمة في الكيان الصهيوني مثل الخمس الشركات الرئيسية الموفرة للخدمة هناك :

Golden lines, Barak, Bezeq International, Internet Zahav-Smile, and Netvision
    [CENTER][SIZE=4]{[COLOR=red]وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ[/COLOR]}[/SIZE][SIZE=4]…[/SIZE][SIZE=6][SIZE=4](الأنفال:30)
    [URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"]للتواصل معي عبر الفيس بوك اضغط هنا
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/watch?v=37LoZWjv1HE&feature=player_profilepage"][/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"] صفحتي الخاصه على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/Mentored-Learning-New-Horizons-Dubai/234720379925819"]صفحة التعليم الارشادي على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/user/yasserramzyauda"]قناتي على اليوتيوب
    [/URL][/SIZE][/SIZE][SIZE=3][URL="https://yasserauda.blogspot.com/"]مدونتي الخاصه[/URL][/SIZE][/CENTER]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wobooo مشاهدة المشاركة
    في الحقيقة حجم الطلب كبير و البنية التحتية في مصر لا تستوعب كل هذا الطلب
    فليعترفو بهذا اشرف لهم
    ولماذا لا تطبق سياسة الاستخدام العادل عند موفري الخدمة في الكيان الصهيوني مثل الخمس الشركات الرئيسية الموفرة للخدمة هناك :

Golden lines, Barak, Bezeq International, Internet Zahav-Smile, and Netvision
    :ah34::ah34:

عضو الصورة الرمزية The_wizard0

للأسف الشديد تقريبا نحن الدولة الوحيدة التي بها هذا النظام - انلم اكن مخطئا -
    و زي ما بيقولوا ( احنا اللي اخدانهم على كدة ) دواهم شهر واحد مصر كلها مش تدفع خالص و شوف اللي هيحصل ...

تقبل مروري

مخالف للقوانين

هانت. مش فاضل غير ضرايب عالشمس والهوا علشان تكمل الحكومة سياستها في الجباية من الشعب.

عضو برونزي الصورة الرمزية White Ghost

يادي الخيبة
    هنقعد نعيد و نزيد في موضوع النت ده كل شوية!!!
    هما سرقوا كل السرقات الممكنة من البلد و معدش غير النت عاوزين يسرقوا منه هو كمان!!
    ما هو أساساً مسروق

عضو الصورة الرمزية muslim girl

عايزة اسال سؤال
    هو النت من شركة tedata بيفصل عند الناس كلها ولا عندى انا بس ؟!!!!
    اصلة بيفصل كل يوم وبغلاسة مع انى لوحدى على الخط
    [SIGPIC][/SIGPIC]9(-̮̮̃-̃)69(-̮̮̃-̃)69(-̮̮̃-̃)69(-̮̮̃-̃)69(-̮̮̃-̃)69(-̮̮̃-̃)69(-̮̮̃-̃)69(-̮̮̃-̃)6

اذا كنت فى الصلاة فاحفظ قلبك
    واذا كنت على طعام فاحفظ حلقك
    واذا كنت فى بيت الغير فاحفظ بصرك
    وان كنت بين الناس فاحفظ لسانك
    واحذر فان اول الغضب جنون واخرة ندم
    واعتزل الشر يعتزلك فان الشر للشر خلق
    فاليس اطيب من اللسان والقلب اذا طابا ولا اخبث منهما اذا خبثا
    اعتزل عدوك , واحذر صديقك , ولا تتدخل فيما لا يعنيك
    (من اقوال الحكيم لقمان )

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة muslim girl مشاهدة المشاركة
    عايزة اسال سؤال
    هو النت من شركة tedata بيفصل عند الناس كلها ولا عندى انا بس ؟!!!!
    اصلة بيفصل كل يوم وبغلاسة مع انى لوحدى على الخط

مش انت لوحدك تقريبا كل الناس وحتى اللى مش بيفصل عندهم الخدمه سيئه جدااا الى اقصى الحدود والتصفح بطىء غير ان البنج بيوصل ل 800 MS:mad::mad:

والدعم الفنى مش بيفهمو فى البطيخ والحياه لونها بمبى والقرار هيطبق وكلنا هنروح فى خبر كان

عضو فضي

حسبنا الله ونعم الوكيل
    خلوهم ورانا كده يضايقونا باسعار زى الزفت وخدمات فى الارض وسرقه ونهب وفساد ورشاوى وكله عينى عينك
    بس لما نيجى ننفجر مايقلوش الشعب ده بيعمل كده ليه ولا عايز ايه مااحنا مرفهين عنه وكأنهم اصحاب عزبة الباشا
    حتى النت مش سيبينو فى حاله ارحمونا علشان ربنا يرحمنا جميعا انتم جيتولنا من انهى جحيم ولا انهى معتقل ياباااااااااااااااااااى ربنا ينتقم من الظلمه ونشوف فيهم يوم لاحسن خلاص
    ولا حول ولا قوة الا بالله
    اللهم انصر الشعب الليبى والسورى واليمنى وارنا فى الظالمين اية يارب العالمين

عضو الصورة الرمزية muslim girl

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_m104 مشاهدة المشاركة
    مش انت لوحدك تقريبا كل الناس وحتى اللى مش بيفصل عندهم الخدمه سيئه جدااا الى اقصى الحدود والتصفح بطىء غير ان البنج بيوصل ل 800 MS:mad::mad:

والدعم الفنى مش بيفهمو فى البطيخ والحياه لونها بمبى والقرار هيطبق وكلنا هنروح فى خبر كان

ربنا يكون فى عونا بقى لحسن دى بقت حاجة تجيب المرض:mad::mad::mad::ah34:
    [SIGPIC][/SIGPIC]9(-̮̮̃-̃)69(-̮̮̃-̃)69(-̮̮̃-̃)69(-̮̮̃-̃)69(-̮̮̃-̃)69(-̮̮̃-̃)69(-̮̮̃-̃)69(-̮̮̃-̃)6

اذا كنت فى الصلاة فاحفظ قلبك
    واذا كنت على طعام فاحفظ حلقك
    واذا كنت فى بيت الغير فاحفظ بصرك
    وان كنت بين الناس فاحفظ لسانك
    واحذر فان اول الغضب جنون واخرة ندم
    واعتزل الشر يعتزلك فان الشر للشر خلق
    فاليس اطيب من اللسان والقلب اذا طابا ولا اخبث منهما اذا خبثا
    اعتزل عدوك , واحذر صديقك , ولا تتدخل فيما لا يعنيك
    (من اقوال الحكيم لقمان )

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamada_hotline مشاهدة المشاركة
    حسبنا الله ونعم الوكيل
    خلوهم ورانا كده يضايقونا باسعار زى الزفت وخدمات فى الارض وسرقه ونهب وفساد ورشاوى وكله عينى عينك
    بس لما نيجى ننفجر مايقلوش الشعب ده بيعمل كده ليه ولا عايز ايه مااحنا مرفهين عنه وكأنهم اصحاب عزبة الباشا
    حتى النت مش سيبينو فى حاله ارحمونا علشان ربنا يرحمنا جميعا انتم جيتولنا من انهى جحيم ولا انهى معتقل ياباااااااااااااااااااى ربنا ينتقم من الظلمه ونشوف فيهم يوم لاحسن خلاص
    ولا حول ولا قوة الا بالله
    هو فين الانفجار دة بس الناس ساكته مش بتتكلم الحاجه تغلى وبرضه يشترو:mad:

امتى بقى ناس تفوق وتثور وتتكلم وتعترض وتضرب وتقول

فين حقوقنا