النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: أستشارة من اخل الخبرة في مسألة التحكم بالأنترنت

عضو

أستشارة من اخل الخبرة في مسألة التحكم بالأنترنت

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخوتي الأفاضل سلام الله عليكم عندي شبكة موصول عليها Internet ولكن للأسف لا أستطيع التحكم بها وللأخذ بالعلم أنا لست أملك خبرة في ISa ولعل السبب عدم حبي له ........ فارجوا منكم اخوتي الأفاضل أن ترشدوني إلى طريقة أستطيع ان أتحكم بها بالأنترنت وبـــ فلتر المواقع وهذه الأمور ولكم جزيل الشكل

عضو

رد: أستشارة من اخل الخبرة في مسألة التحكم بالأنترنت

اهلا وسهلا بك اخى الكريم انت تطلب واخوانك فى عرب هارد وير يقفون بجانبك

اولا بالنسبة لموضوع انك عايز تتحكم فى الاجهزة انها متخشش مواقع معينه بسيطه فى كذا طريقة هذكر لك منها اتنين ولو حبيت هذكر اكثر بس انت تابع معايا

اولا فى برنامج هتعمل له setup على اجهزة الشبكة عندك اسمه فلتر الامان وهو برنامج بسيط وسهل وانت بتحط فيه كلامات معينه لو حاولت تخش على الموقع وهو فيه كلمه من الكلامات دى بيطلع رسالة لك وبيقول لك ممنوع والبرنامج فيه قائمة باغلب المواقع الممنوعه لكى يحظرها وفيه تحكمات تانيه كتير اكتب فى جوجل برنامج فلتر الامان وهتلاقيه بالشرح كمان باذن الله ولو معرفتش تجيبه قوله واجيبه لك
    مشكلة البرنامج ده لو انت عندك domain مبيشتغلش عليه ومبيتطبقش على اليوزر

اما بقى لو عندك diomain استخدم البرنامج التالى webbloker وفى برامج كتير وهتلاقيها كلها هنا فى المنتدى او فى جوجل ومعاها الشرح ولو عايز تانى اجبلك

الطريقة الثانية بقى من على الروتر نفسه بس الخاصية دى مع روترات معينه زى سبيد تاتش او سيسلينك واى استفسار انا فى الخدمى تقبل تحياتى

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حماده شبرا مشاهدة المشاركة

اهلا وسهلا بك اخى الكريم انت تطلب واخوانك فى عرب هارد وير يقفون بجانبك

اولا بالنسبة لموضوع انك عايز تتحكم فى الاجهزة انها متخشش مواقع معينه بسيطه فى كذا طريقة هذكر لك منها اتنين ولو حبيت هذكر اكثر بس انت تابع معايا

اولا فى برنامج هتعمل له setup على اجهزة الشبكة عندك اسمه فلتر الامان وهو برنامج بسيط وسهل وانت بتحط فيه كلامات معينه لو حاولت تخش على الموقع وهو فيه كلمه من الكلامات دى بيطلع رسالة لك وبيقول لك ممنوع والبرنامج فيه قائمة باغلب المواقع الممنوعه لكى يحظرها وفيه تحكمات تانيه كتير اكتب فى جوجل برنامج فلتر الامان وهتلاقيه بالشرح كمان باذن الله ولو معرفتش تجيبه قوله واجيبه لك
    مشكلة البرنامج ده لو انت عندك domain مبيشتغلش عليه ومبيتطبقش على اليوزر

اما بقى لو عندك diomain استخدم البرنامج التالى webbloker وفى برامج كتير وهتلاقيها كلها هنا فى المنتدى او فى جوجل ومعاها الشرح ولو عايز تانى اجبلك

الطريقة الثانية بقى من على الروتر نفسه بس الخاصية دى مع روترات معينه زى سبيد تاتش او سيسلينك واى استفسار انا فى الخدمى تقبل تحياتى

شكراً يا غالي وبارك الله بك أملك Domain وأشكرك إن شرحت بالتفيل وبارك الله بك

عضو

حياك الله اخى الحبيب البرنامج اللى كنت عايز ادهولك ومش هيعمل معاك مشاكل فى ال domain هو ده اسمه website block البرنامج مش محتاج لاى شرح ولا اى شىء اعمله setup وبعد كده الاوبشن سهل انت هتضيف فيه المواقع اللى عايز تحظرها او يكون عندك قائمة بالمواقع اللى مش عايزها تفتح وتدخلها فى البرنامج ويمكنك ايضا ان تدخل الكلامات التى لا تريد ان تعمل معك مثل الكلامات الخادشة للحياء وغيرها وتضيفها فبالتالى اى موقع يبدء بتلك الحروف لن يستطيع المستخدم بفتحه من خلال شبكتك ومن اهم مميزات البرنامج هى
    1- انك ممكن تضيف فيه اسم اى موقع انت مش عايز المستخدمين يفتحوه
    2- عمل كلمة سر للبرنامج بحيث لا يمكن للتعديل او ادخال او مسح مواقع من داخل القائمة بدون اذك وغيره من الاختيارات الجميله

رابط التحميل
    https://soft.bramjnet.com/redirect.php?url=https://www.ashkon.com/download/webblock.exe

واى سؤال او استفسار فى البرنامج انا فى الخدمة

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته