النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: مشكلة في فك Processor

عضو الصورة الرمزية yassine.el-deeb

Exclamation مشكلة في فك Processor

انا عندي مشكلة المازر بورد في فك البروسيسور بالمعني الصحيح عايز افك الCooler
    بس مش عايز انشف عليه و اكسره علشان مش الكومبيوتر بتاعي بس المازر بورد Gigabyte موديل RZ
    ودي صورتها تحت : هيا اساسا متركبة بس مش عارف افك ال COOLER
    و للعلم : البروسيسور Pentium 4

ارجوا منكم المساعدة ؟؟؟؟؟؟

مشرف سابق الصورة الرمزية ahmadrashad

رد: مشكلة في فك Processor

السلام عليكم ورحمة الله

في البداية اود ان اقول ان حساسية اليد لتعامل مع اجزاء الكمبيوتر لها شقين شق موهبة خفة اليد وحساسيتها مع الاشياء الدقيقة وهذة التي تجعل الفرد يتجة ابتداء للعبث فيها كحب معرفة "والا فهناك افراد لم ولن يفكرو في ان يفتحو المسمار الخاص بالكياس ابتداء فضلا علي ان يعبثو في المكونات الداخلية " ثم ياتي بعد ذلك الشق الاخر المكتسب اما من "التخريب والتعلم من الاخطاء " وهو مكلف طبعا او التعلم علي ايدي خبراء في المجال من البداية في مراكز تدريب مثلا ثم بعد ذلك تثقل الخبرة مع الاحتكاك العملي مع المشاكل والقراءة وخلافة ولكن المهم في الاصل الموهبة وانا ذكرت هذا الكلام لاني تذكرت وانا اعلم احد اصدقائي فك وتركيب المروحة الخاصة بالبروسيسور بطريقة عملية فافجاء انة من " تقل ايدة " احدث" شورت" في المازر بورد وكانت مشكلة علي الرغم اني اعلمة وواقف امامة :ah46::ah46::ah46:،،،، المهم بالنسبة لسؤالك هناك انواع من المراوح من هذا النوع اما تسبت بذراعين وهذة سهلة طبعا ان لم تكن المادة الخاصة بتبريد البروسيسور ملتسقة مع السنك فتحتاج حساسية اكثر ،، والنوع الثاني وهو "غلس " في الفك والتركيب والمشكلة انة من الممكن ان يكسر القاعدة البلاستيك المثبتة علي المازر وتكون مشكلة لانة بتكون محمصة من السخونة المحيطة بها من البروسيسور بطريقة مستمرة فيجب مراعاة ذلك حتي لا تكسر وتكون مشكلة اهم شي الحساسية و التركيز في ما تفعلة وكل شي بعد ذلك يكون سهل ،اذكر شكل المروحة بالضبط و انا في الخدمة وشكرا.............

:ah49::ah49::ah49::ah49::ah49:

عضو

لو المروحة بدراعين يبقى امسكها من طرفها واضغط للاسفل وزقة خفيفة للخارج حتتحل
    النوع التانى الغلس زى ما قال الاخ احمد فليه يدات زى كلبسات تلفها للاتجاه المعاكس عن وضعها وهى مثبته
    يعنى تكون مفكوكة زى وضعها فالصورة
    وتضغط على الكلبسين اللى ماسكين فقعدة البوردة وبرفق برده تسحبهم للخاج مع بعضهم يعنى فنفس الجنب وبعد كده الناحية التانية

لو الكولر لازق او ماسك او مضغوط والمشتت ماسك فالبروسيسور جامد
    حاول برررررررررررررررفق تحركه يمين وشمال وباذن الله يتحل

اعزرني لدي تعقب بسيط علي كلامك : -
    يا عزيزي انا تعاملت مع الكثير من الاجهزة و من وجه ما تعامل ان لاشي به عبث لكل شي طريقه لفكه ليس لها علاقة بيد خفيفة ... و لكل شي تركيب معين و فك معين لا علاقة بالخفة ... ولكن المروحة لها تركيب معين و فك معين ولكن هذا النوع انا لم اخوضه من تجربة و لعلك تعذرني اني لا امتلك خبرة كثيرة ف انا ما هو لا طالب بالصف الثانوي ... وايضا لا يوجد شي اسمه التخريب لان التخريب هدر للفلوس و لا احد يريد ان يهدر ماله . فعليك قول الكسر الشي بهدف المتعة و التكيف و التعلم من ما اخوضه و اعبث به ....و المشكلة اني بالفعل تم فك البلاستيكة الموجودة فب المبرد من فوق و تحت و لا البروسيسور لا بيفك و يطلع ؟؟؟؟
    :ah2: :ah2::ah2::ah2::ah2::ah2:

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boksha مشاهدة المشاركة
    لو المروحة بدراعين يبقى امسكها من طرفها واضغط للاسفل وزقة خفيفة للخارج حتتحل
    النوع التانى الغلس زى ما قال الاخ احمد فليه يدات زى كلبسات تلفها للاتجاه المعاكس عن وضعها وهى مثبته
    يعنى تكون مفكوكة زى وضعها فالصورة
    وتضغط على الكلبسين اللى ماسكين فقعدة البوردة وبرفق برده تسحبهم للخاج مع بعضهم يعنى فنفس الجنب وبعد كده الناحية التانية

لو الكولر لازق او ماسك او مضغوط والمشتت ماسك فالبروسيسور جامد
    حاول برررررررررررررررفق تحركه يمين وشمال وباذن الله يتحل

بالضبط نفس الصورة و لكن لازق جامد و انا خايف اكسره و بتخلع ؟؟؟؟

مشرف سابق الصورة الرمزية ahmadrashad

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yassine.el-deeb مشاهدة المشاركة
    اعزرني لدي تعقب بسيط علي كلامك : -
    يا عزيزي انا تعاملت مع الكثير من الاجهزة و من وجه ما تعامل ان لاشي به عبث لكل شي طريقه لفكه ليس لها علاقة بيد خفيفة ... و لكل شي تركيب معين و فك معين لا علاقة بالخفة ... ولكن المروحة لها تركيب معين و فك معين ولكن هذا النوع انا لم اخوضه من تجربة و لعلك تعذرني اني لا امتلك خبرة كثيرة ف انا ما هو لا طالب بالصف الثانوي ... وايضا لا يوجد شي اسمه التخريب لان التخريب هدر للفلوس و لا احد يريد ان يهدر ماله . فعليك قول الكسر الشي بهدف المتعة و التكيف و التعلم من ما اخوضه و اعبث به ....و المشكلة اني بالفعل تم فك البلاستيكة الموجودة فب المبرد من فوق و تحت و لا البروسيسور لا بيفك و يطلع ؟؟؟؟
    :ah2: :ah2::ah2::ah2::ah2::ah2:

علي العموم ليس كل الناس عندة المقدرة علي التعامل مع الكمبيوتر بدون تلف او تخريب فلكل انسان مواهب وميول معينة فانت تعرف شي الاخر لا يعرفة والاخر يعرف شي انت لا تعرفة هكذا الكل يحتاج الي الاخر هذا ليس موضوعنا وان احببت ان اسدي لك النصيحة من واقع خبرتي في التعامل مع الكمبيوترات وعلي فكرة في كل الاحوال سوف تهدر المال لتعلم فلا يوجد تعلم بدون بذل مال وجهد المهم،،،،،
    ان تحتاج الي مفك صغير جدا وتفك احدي الجوانب برفق من القاعدة مع التركيز فاذا تم فك جنب تفك الاخر مع الحرص بان لا يقفل الجنب الذي تم فكة مرة اخري فاذا تم فك الاربعة رجول يكون السنك في الغالب حر الحركة فاذا كان ملتصق كما قلت في السابق فحرك السنك برفق يمين وشمال ببط حتي ينزع في يدك ومن ثم تكون حلت المشكلة جرب واخبرنا بالنتيجة ..................

:ah27::ah27::ah27::ah27::ah27: