صفحة 1 من 5 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 68

الموضوع: جهازى الجديد مع شويه صور

عضو الصورة الرمزية eslamhamdy

Exclamation جهازى الجديد مع شويه صور

اولا انا اشكر هذا المنتدى العظيم الى عن طريقه قدرت اعرف حاجات كتير و اغير مصطلحات كتير خاطئه موجوده عندى و عند ناس كتير من الشعب المصرى و لكن الحمد الله بفضل المنتدى العظيم و الاعضاء الكرام الحمد الله عرفت و قدرت انى افهم حاجات كتير و اعرف اول مره فى حياتى عن شركه اسمها AMD لانى سمعت الاسم ده قبل كده بس بالنسبه ليا كان اسوء شى او اسم ماركه ينصح بالابتعاد عنها و لكن بعد تجربه هى فعلا احسن من انتل هو ليس تحيزا هو راى و كل الشكر الى الاعضاء الكرام فى المنتدى الى فعلا مافيش اى حد منهم بيتاخر على مساعده اى حد و كله الى وجه الله

ثانيا كل الشكر ايضا الى شركه الحرمين و استاذ حازم الشافعى على المصداقيه و الامانه فى التعامل مع الناس و الحاجه اتشحن يوم 3/3 وصلت يوم 4/3 يوم واحد بس و كانت تكلفه الشحن الى طنطا 24 جنيه عشان لو حد عايز يعرف

ثالثا
    مواصفات الجهاز
    AMD PHENOM II X4 955 BE
    و طبعا اخترته بدل من 965 لانى سهل الكسر و اوصل الى سرعه 965 و اوفر 100 جنيه
    MSI 790GX- G65
    و طبعا هى ممتازه جدا و انا كنت ناوى على ASUS M4A785TD-V EVO و لكن لى الاسف كانت خلصت و خدت بدل منها MSI
    KINGSTONE 2GD 1333 MHZ DDR3
    طبعا +
    GIGTABYTE 9500GT 1 GB DDR3
    WD 320 GB بدون الوان لانى جبته قبل الازرق و الاخضر و الاسود :D
    و الباور 450 و ات كنت جايبه مع كيس نوعه تايجر بى 280 جنيه و انا مشغل عليه كل الحاجات ديه بس ان شاء الله ناوى على تغييره قريب جدا فى حال توافرت الميزانيه
    و هانبتدى فى الصور

1- صوره العلبه من الخارج لى المذر بورد

2-البروسيسور و عليه استيكر الضمان و اول ما شفت العلبه قلت الحته الصغيره ديه فيها كواد كور :eek:

3-صوره جهازى العزيز طبعا ناوين على تغيير الشاشه بس لاعتزاى بالشاشه بتاعتى مش عايز اغيرها لانى كنت جايبها جديده و تعبت جدا على ما لقيت اللون الاسود

4-صوره من الداخل لى القطع القديمه و طبعا كايبل مانجمينت رائع جدا :D و بس على قد الكيسه
    PROCESSOR INTEL 3GHZ 1 MB CACHE
    GIGABYTE 8I945PL-G
    1GB RAM DDR2

5- صوره البورده و موجود معاها البروسيسور

6- كارت الشاشه العزيز بس مقضى الغرض مع CRT 17
    ملحوطه تفييم كارت الشاشه على وينذر 7 كان 5.1 على البورده القديمه و لكن مع التغيير ارتقع الى 5.6 لان منفد PCI V2 و ليس V1 الى كان موجود فى 945

7- ملحقات البورده من المانيوال ( دليل الاستخدام + الكابلات )

8-الكابلات الموجوده مع البورده من قريب و طبعا هى سبب ان البورده نزلت من عينى شويه ازى بورده زى ديه معاها
    1- كابل داتا 1 و طبعا شكله من ماركه ام حماده تصنيع تحت السلم:mad:
    2- كابل ساتا يتيم
    3- محوله كهرباء الى فتحت ساتا على الرغم ان على الموقع تختلف الكابلات عن الى جات مع البورده خالص بس مش عارف الباقى ده ايه السبب انو مجاش مع البورده هل هى من الوكيل ام من MSI على اساس ابعت الاسوء لى العرب عادى مش مشكله
    سوال اتمنى عليه اجابه ؟

9- مجموعه صور لى البورده و ليا عليها تعليق
    1- اولا اختقت اللون الازرق و البينك من فتحات الرام و حل مكانها الازرق و الاسود و ده احسن من الصور الى على الموقع و خلى شكل البورده احسن من الاول
    2- تغيير الوان فتحات كروت الفيجا ايضا الى اللون الازرق و ده ادى شكل احسن لى البورده
    3- فتحات كبل الساتا ايضا الى اللون الاسود
    4- نسخت البيوس الجايه مع البورده هى V1.4 عاوز احدثها بس ياريت حد يشرحلى الطريقه

10- صوره الى البروسيور و المشتت مع العلبه
    و ازى اعرف ان الخاصيه بتاعت تقليل تردد البورسيور شغاله هى من البيوس AUTO اخليها ENABLE و لا AUTO زى ما هى
    و طبعا الاستيكر بتاع AMD طلع معدول لوحده اظاهر الشركه خدت بالها من الموضوع

11-صور مختلفه اثناء التركيب
    كنت خايف من تركيب البروسيسور و لكن الاعضاء هنا قالوى هتلاقيه سهل جدا اول ما تشوفه قدامك و ده الى حصل فعلا بس كنت خايف من اى حاجه تنكسر ( لسه الفلوس مدفعوه ):ah34:

12 صوره لى WINDOWS 7 RATING

13- صور درجات الحراره ببرنامج الايفريست

مع الضغط على الايفرست و صلت اعلى درجه الى 54 درجه وكانت المده حوالى 5 دقايق و عند 54 و مردتش ازود عشان استهلاك البروسيسور لى الكهرباء عشان الباور بتاعى مش قد كده
    طبعا الحمد الله اداء الجهاز بالنسبه ليا تحسن كتير جدا و خصوصا فى سرعه تنزيل الويندز حوالى تقريبا 10 دقايق طبعا ان نسيت لى الاسف احسب بالظبط بس لانى كنت محدد البوت من CD و ليس DVDو طبعا ده من استعجالى انى اشغل الجهاز و اشوف الاداء ازاى و كنت هتججن :ah34:الجهاز مش عايز يشتغل ولا ايه بس الحمد الله خدت بالى و ابتدى تنزيل الويندز
    ثانيا هتستغربوا من صوره البورده القديمه جنب الجهاز و ده لانى كنت عايز اشغل الجهاز القديم عشان كان فى ملفات مهمه على C و كنت لازم اشغل الويندز على القديم لانو على الجديد مشتغلش عشان اختلاف الشيب بين 954 و 790GX
    و ايضا زياده فى سرعه تحميل الالعاب زى NEED FOR SPEED UNDERCOVER
    NEED FOR SPEED SHIFT
    ان شاء الله ناوى على
    GTA IV بس مش عارف انزلها منين ( 14 GB ) معنا ربنا:eek::eek:
    اما الكتاب الى فى الصوره فهو PUBLIC FINANCE ( ماليه عامه ) تجاره انجليزى عقبال المنتدى كله عشان يدعيلى :D( او معنى اخر هيدعى عليا :D)
    ياريت الاخوه شرح لى طرق برامج اختبار الاجهزه و لينكات التحميل ليها
    طبعا انا عارف انو انتى هتقولوا شويه اختبارات لى العاب تانيه بس انا مش بلعب غير دول و مش مهتم حاليا بغيرهم و ان شاء الله ناوى على كرايسيس
    و فى الختام اتمنى التوفيق لكل اعضاء المنتدى و اى حد ساعدنى فى اختيار القطع و فعلا اتعملت حاجات كتير و اعجز عن الشكر و اشكر مره اخرى استاذ حازم ( شركه الحرمين للتجاره و التوكيلات )
    معلش انا عارف ان مش كل حاجه تمام بس دى اول مره ليا اعمل تقرير
    وفى النهايه اعتذر عن اى تقصير فهو منى و اى توفيق فهو من الله عز و جل

رد: جهازى الجديد مع شويه صور

محجوز لحين اضافه اى اختبارات اخرى

عضو فضي الصورة الرمزية Black-Edition

الف الف مبروووووووك .. وتجربة سعيدة ان شاء الله

يــــــــــــــــــــــــارب

jOoLiAnOo

عضو فضي الصورة الرمزية TEch Zone

مبروك على الجهاز وفى المستقبل ممكن تغير كارت الشاشة
    Playing Now: Dirt 3

عضو فضي الصورة الرمزية Gainward

شكرا لك اخي العزيز على الطرح و الف مبروك

بس مفيش اي صورة ظاهرة :D

عضو ذهبي الصورة الرمزية shaker3

مبروك الجهاز ويتربى في عزك :D
    [CENTER][B][SIZE="4"][COLOR="SeaGreen"]سورية اقوى من فبركاتكم واعلامكم وتأمركم عندما تصلون لاقصى قمم حقدكم ستكتشفون انكم تحت قدميها[/COLOR][/SIZE][/B][/CENTER]
    [CENTER][SIZE="3"][B][COLOR="Red"]شاهد عيان: رؤية فيل يطيروسط عاصفة مطرية دون ان يصيبه البلل[/COLOR][/B][/SIZE][/CENTER]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jOoLiAnOo مشاهدة المشاركة
    الف الف مبروووووووك .. وتجربة سعيدة ان شاء الله
    الله يبارك فيك و عقبالك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar999 مشاهدة المشاركة
    شكرا لك اخي العزيز على الطرح و الف مبروك

بس مفيش اي صورة ظاهرة :D
    حاول تتاكد تانى لان انا جربت و الصور كلها موجوده و ظاهره و شرفنى مرورك فى موضوع المتواضع

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shaker3 مشاهدة المشاركة
    مبروك الجهاز ويتربى في عزك :D
    الله يبارك فيك كنت بفكر اخد 550 BE بس انا مش بحب المغامره اوى فقلت اخلينى فى الامان احسن و خدت الكواد و مبروك عليك انتا البورده الاسوس
    ايه رايك تاخد بتاعتى و اخد انا بتاعتك :D:D:D

عضو فضي الصورة الرمزية S.O.S

ثلاثة الاف واربعمة وخمسون وعشرون مبرك عليك وعقبالا لi7
    بس في استفسار بسيط جدا في الصورة دي انتا لية مكرر ال طقس مرتين علي نفس المحافظة :D

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة montoia2005 مشاهدة المشاركة
    مبروك على الجهاز وفى المستقبل ممكن تغير كارت الشاشة
    مشكور و عقبالك اما تغيير
    ان شاء الله ناوى بس بعد الباور + كمان رامه عشان DUAL CHANNEL

Exclamation رد: جهازى الجديد مع شويه صور

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة S.O.S مشاهدة المشاركة
    ثلاثة الاف واربعمة وخمسون وعشرون مبرك عليك وعقبالا لi7
    بس في استفسار بسيط جدا في الصورة دي انتا لية مكرر ال طقس مرتين علي نفس المحافظة :D
    هاغيره الى المدينه المنوره فى المملكه العربيه السعوديه بس انا لما حطيت الصوره مكنتش لسه غيرته
    اما CORE I7 مش ناوى عليه خالص يكفينى 955 BE بعد الانتل الى اترحمت منها و الحمد الله و يا سلام لو تبعتلى الكارت بتاعك بدل بتاعى و خد انتا بتاعى و مش هنسالك الجميل ده ايدا فى حياتى :ah7::ah7::ah7:

ادارى سابق الصورة الرمزية Mr.pOPo

ألف مبروك عزيزى الجهاز الجديد .. يتربى فى عزك :D

عضو فضي الصورة الرمزية Don Khozzam

الف الف مبروك على القطع الجديده و يارب تتربى فى عزك بس ضرورى تجيب باور محترم و كارت شاشه محترم فى اقرب فرصه عشان تحس فعلا بالفرق..

ممكن اعرف انت جبت الكيسه التايجر دى منين فى طنطا؟ شكلها تحفه .. رغم انى بكره منتجات التايجر من قلبى لكن الكيسه دى بالذات شكلها وهمى ماشاء الله

ممثل شركة Cairo Computer - مصر الصورة الرمزية S@M

مبروك عليك الجهاز ....يا عزيزى

فهو تحفة ...تتهنى بية ...

ولك عندى نصيحتين ...

* اولا حاول تشترى رامة تانى اخت اللى عندك بالظبط عشان تفعيل خاصيى الديول تشانل :ah7:
    لآن الموضوع دة هيفرق فى سرعة الجهاز كتيييييير..

* حاول تنظم الكيسة من الداخل
    [CENTER] [SIZE=1][SIZE=4][B][COLOR=Red][COLOR=black][COLOR=Red]>>>[/COLOR]كم أخٍشى ان يأتى[/COLOR] ........[COLOR=black]........[/COLOR]وقتاَ لا ينفعُ فية الندمُ[COLOR=Black]<<<[/COLOR]
    خبـــىء دفاتِركَ القديـــــــــمة كُلـها[/COLOR]َ .... وأكتُب لمِصـــــرَ اليوم شِعراً مِثلهاَ
    لا صمــــــتَ بعد اليوم يفرضُ خوفَةُ .... [COLOR=Red]فأكتُب سلاامَ النيل مِصـــر واهلهاَ[/COLOR] [/B][/SIZE]
    [IMG]https://i54.tinypic.com/2w20gw4.jpg[/IMG]
    [IMG]https://i42.tinypic.com/i70pj9.jpg[/IMG]
    [/SIZE][SIZE=3][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=220048"]!!!>>> موسوعة جديدة تتضمن مراجعات كروت الGTX5XX الغير قياسية من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=213781"]!!!>>> Service Pack 1 final ..للويندوز 7 ...<<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=210989"]كل ما تريد معرفتـه عن الطي و برنامجـه ... تجده هنـــــا بإذن الله .[/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=209555"]!!!>>> UN BOXING + بعض الاختبارات لجيل الفيرمى 5XX من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE][B][SIZE=4]
    [/SIZE][/B] [SIZE=2][COLOR=Red][SIZE=3][COLOR=Black][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=206275"]![COLOR=Red]![/COLOR]![COLOR=Blue]>>[/COLOR]>[COLOR=Red] UN BOXING + اختبارات لجيل الفيرمى بأكملة من براند GAINWARD [/COLOR]<[COLOR=Blue]<<[/COLOR]![COLOR=Red]![/COLOR]![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/SIZE] [SIZE=2][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165375"][COLOR=Blue][موضوع موحّد] Fermi/GTX 580 ومتابعة آخر أخبار الجيل الجديد من Nvidia[/COLOR][/URL][/B][/SIZE][COLOR=Black][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165791"]
    [/URL][/COLOR] [/CENTER]

صفحة 1 من 5 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة