صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 31

الموضوع: مين عنده جيش خش قول رأيك.

عضوية جديدة

Thumbs up مين عنده جيش خش قول رأيك.

السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة
    انا ان شاءلله رايح الجيش يوم 17/7/2011 باذن الله و نفسى جدا ادخل سلاح حرس حدود وطبعا انا واثق انى هدخل السلاح دا ان شاءلله علشان دعيت ربنا اتباعا لقولة تعال
    " ادعونى استجب لكم " و طبعا للدعاء اسس و خطوات منها و اهمها
    1-الا يكون الدعاء بية خطئ او معصية لله عز وجل .
    2- ان يكون الدعاء ليس بقطع رحم .
    3- ان يكون الدعاء ليس بشرك الله .
    و طبعا الجيش دا واجب وطنى و دينى على كل مسلم من ايام النبى صلى الله علية و سلم و دلوقتى فى بقى واجب و طنى للمواطنين الاقباط بدلا من الجزية ايام النبى صلى الله علية و سلم .
    طبعا فى ناس كيتر هاتقولى انت مجنون يا عم انت عاوز تدخل الجيش هاقولك كل واحد بيبص للحياة من منظرو خاص و شخصى لية و لازم نحترم كل الاراء يعنى لما حضرتك هاتيجى تقولى ان انت مش عاوز تدخل الجيش انا هاحترم الكلام دا مع انى مش مقتنع بية لان ربنا امرنا بالجهاد و قال تعال
    " وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ"
    ياريت يا جماعة اللى دخل الجيش يقولنا كان سلاح اية و دخل امتى و خلص امتى و يقولنا اترف موقف حصل معاة فى الجيش و هو مبسوط انة دخل الجييش ولا لاء ؟
    المهم فى الاخر انا هاحترم رائك و انت لازم تحترم رائ
    انا هاستنى اسمع من حضراتكم ارائكم و كل واحد يكتب السبب اللاى عاوز يدخل الجيش علشانة او السبب اللى مش عاوز يدخل الجيش علشانة بس
    جزاكم الله خيرا و اسف على الاطالة
    سلام عليكم:ah4:

عضو الصورة الرمزية ™Raeno

رد: مين عنده جيش خش قول رئيك

كنت بتمنى ادخل الجيش وسلاح الصاعقة بالاخص لكن للاسف انا وحيد ومعايا اعفاء نهائى

عضوية جديدة

ألحمدلله معلش اكيد الخير ليك فى انك ماتددخلش الجيش و الا كان ربنا رزقك باخ ولد و كنت دخلت الجيش صح ولا اية
    ادعيلى انت بقى انى ادخل الجيش سلاح حرس الحدود ان شاءلله

عضو الصورة الرمزية ZaraLinks

افتكرني بعد 10 سنوات حاتقول ياريتني مدخلتش الجيش من اصله
    ربنا يوفقك

عضوية جديدة

باشمهندس زارا انت دخلت الجيش ولا اية
    طيب اذا كنت دخلت قولنا شويت تفاصبل بعد اذنك

عضو الصورة الرمزية ZaraLinks

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdelrhman35 مشاهدة المشاركة
    باشمهندس زارا انت دخلت الجيش ولا اية
    طيب اذا كنت دخلت قولنا شويت تفاصبل بعد اذنك
    اخي العزيز لم اطلق رصاصه واحده في حياتي
    لكني عن قرب رايت الجيوش وانها جيوش سياسيه وليست عقائديه او اسلاميه مثلا

وعذرا لااستطيع الشرح اكثر لكن عموما هي كلمه من اخ يكبرك ربما بعشر سنوات فكر ثانيه وثالثه قبل ان تقدم على تلك الخطوه ولو اردت الخدمه لماذا لاتنهي كليه علميه مثلا كالطب ثم بعدها تتطوع في الجيش على الاقل طبيب في الجيش مثلا

ساعطيك امثله على المشاكل في الجيوش

صدام يامر الجيش العراقي بغزو الكويت ومن يقول لا كبعض الظباط اعدام
    الجيش المصري ساهم في حرب تحرير الكويت والتي هي اساسا حرب تدمير العراق وكان في الصفوف المتقدمه وقتها في المعركه وهناك قتلى عراقيون ومصرييون لاادرى هل بالامكان نحتسبهم شهداء ام لا .؟
    الجيش المصري في عهد مبارك البوابه الامينه للكيان الصهيوني
    الجيش السوري والمظاهرات
    وهكذا

طيب انت ناقص اشكالات ومشاكل .؟ من غير مشاكل الغياب عن البيت والاسره والخ
    لو حبيت تهاجر او تسافر لايمكن انت في الجيش

بعد عمر طويل لو انهيت الجيش ماذا تعمل .؟ سائق تكسي مثلا .؟
    معظم الضباط في الجيش يعانون من خلل نفسي داخل الاسره لانهم يتصرفون داخل المنزل مع افراد العائله كانهم في المعسكر فالمهنه تؤثر على صاحبها بشكل ما ياصديقي

غقوا ولكن مجرد قناعه لي انقلها لك

عضوية جديدة

اولا احب اقولك انى متشكر جدا على ان حضرتك اهتميت و شاركتنى فى الرائ
    ثانيا انا اسف انى اتاخرت على حضرتك فى بس لانى كنت بادى خدمة منزلية لوالدتى غفر الله لها و لامهات المسلمين
    ثالثا انا انهيت دارستى فى كلية التربية الرياضية وانا كنت لاعب منتخب و شاركت فى مشروع البطل الاولمبى و كان المفروض انى اكون ضمن المشاركين فى اولمبياد 2012 بس الكوسة اللى فى البلد انهت المشروع وقلبتة لمشروع التميز الوطنى و اتدمرنا و انتهت حياتى وحيات الكثير من اللاعبين زملائى بسبب الفساد و بعد ما انهيت دراستى و اشتغلت اترفد بسبب الكوسة و بسبب ان المديرين عاوزين اى حد يشتغل تحت منهم يبقى ماعندوش مخ و يلغى شخصيتة و دا السبب اللى دخلنى الجيش علشان زهقت من احساسى بنفسى و اخيرا قررت ادخل الجيش لللاسباب السالف ذكرها على العموم و على الجانب الشخصى او الخاص انى عاوز اتعود و اتعلم اقول طيب و حاضر و نعم حتى لو مش مقتنع ودا مابيحصلش الا فى الحيش:D
    و هايبقى غصب عنى انا عارف انى اللى بقولة دا كلام صعب و رخم قوى بس انا بعانى من انى بحب اقول رائ و اعمل الصح حتى لو مش هايعجب راسائى

عضو ذهبي

اولا احب اقولك انى متشكر جدا على ان حضرتك اهتميت و شاركتنى فى الرائ
    ثانيا انا اسف انى اتاخرت على حضرتك فى بس لانى كنت بادى خدمة منزلية لوالدتى غفر الله لها و لامهات المسلمين
    ثالثا انا انهيت دارستى فى كلية التربية الرياضية وانا كنت لاعب منتخب و شاركت فى مشروع البطل الاولمبى و كان المفروض انى اكون ضمن المشاركين فى اولمبياد 2012 بس الكوسة اللى فى البلد انهت المشروع وقلبتة لمشروع التميز الوطنى و اتدمرنا و انتهت حياتى وحيات الكثير من اللاعبين زملائى بسبب الفساد و بعد ما انهيت دراستى و اشتغلت اترفد بسبب الكوسة و بسبب ان المديرين عاوزين اى حد يشتغل تحت منهم يبقى ماعندوش مخ و يلغى شخصيتة و دا السبب اللى دخلنى الجيش علشان زهقت من احساسى بنفسى و اخيرا قررت ادخل الجيش لللاسباب السالف ذكرها على العموم و على الجانب الشخصى او الخاص انى عاوز اتعود و اتعلم اقول طيب و حاضر و نعم حتى لو مش مقتنع ودا مابيحصلش الا فى الحيش:D
    و هايبقى غصب عنى انا عارف انى اللى بقولة دا كلام صعب و رخم قوى بس انا بعانى من انى بحب اقول رائ و اعمل الصح حتى لو مش هايعجب راسائى

ربنا يوفقك ويكرمك ان شاء الله

عضو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أخي الحبيب ,,,, أحب أن أهنئك على حماسك الشديد في تحقيق أهدافك وكانت لي بعض النقاط
    التي أحببت أن أشاركك بها :
    - اوافقك الرأي في أن لكل فرد منا وجهة نظر شخصية في الحياة وأبعاد يراها من وجهة نظره قد لايعرفها الناس و طبعا التدريب لاعداد المواطن لخدمة دينه ووطنه أمر مطلوب شرعا وهذا الكلام لاغبار عليه
    - السؤال هنا أخي الكريم (وهذا السؤال للتوضيح فقط) هل دخول الجبش هي رغبتك الحقيقية ؟ أم السبب هم المديرين في العمل
    و الفساد ؟ أم قد يكون سبب شخصي بحيث أنك تريد دخول الجيش لما فيه من فوائد في تعلم مبدأ الطاعة و الالتزام و تعلم الصبر
    و استخدام الاسلحة و العلوم العسكرية و قد تتاح لك فرصة عمل في الجيش أو دخول سلاح حرس الحدود كما هي رغيتك ؟
    - طبعا الجيش ليس كله مميزات بل فيه أيضا عيوب ان لم يكن فيه فائده فهل انت سوف تخرج وقد اصبحت انسان مهيأ
    لتحمل المشاق والالتزام أم سوف تصبح انسانا روتينيا يتبع نظام الجيش معه ومع اهله واسرته والاخرين ؟ بالاضافة الى أن ليس كل
    القاده في الجيش ملتزمين سواء دينيا أو اخلاقيا أو ...... وغيرها
    - طبعا أنا لم أدخل الجيش لذلك قد تكون خبرتي قليلة فيما يحصل في الجيش و كل سلاح لذلك أنصحك بسؤال من هم لديهم تجارب سابقة وخبرة في الجيش
    و لا أفرض رأيي على أحد ولكن أحببت أن أوضح بعض النقاط التي فكرت فيها بعد قرائتي لموضوعك فهو اختيارك في النهاية باذن الله
    - وأخيرا نحن نعلم ونوقن تماما أن الخير كله بيد الله و هو الموفق لذلك ندعوه بأن يهدينا الى طريق الخير و الصواب
    وقد يكون هذا الأمر خيرا لك أو هو شر لك وهذا الامر في علم الغيب لذلك أنصحك بأن تصلى صلاة استخارة
    و باذن الله سيهديك للصواب وترضى به باذن الله واعتذر ان صدر مني شئ فان أصبت فمن الله وان أخطأت فمن نفسي و الشيطان والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته ,,,,,,

عضوية جديدة

Arrow رد: مين عنده جيش خش قول رئيك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kimotheking مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أخي الحبيب ,,,, أحب أن أهنئك على حماسك الشديد في تحقيق أهدافك وكانت لي بعض النقاط
    التي أحببت أن أشاركك بها :
    - اوافقك الرأي في أن لكل فرد منا وجهة نظر شخصية في الحياة وأبعاد يراها من وجهة نظره قد لايعرفها الناس و طبعا التدريب لاعداد المواطن لخدمة دينه ووطنه أمر مطلوب شرعا وهذا الكلام لاغبار عليه
    - السؤال هنا أخي الكريم (وهذا السؤال للتوضيح فقط) هل دخول الجبش هي رغبتك الحقيقية ؟ أم السبب هم المديرين في العمل
    و الفساد ؟ أم قد يكون سبب شخصي بحيث أنك تريد دخول الجيش لما فيه من فوائد في تعلم مبدأ الطاعة و الالتزام و تعلم الصبر
    و استخدام الاسلحة و العلوم العسكرية و قد تتاح لك فرصة عمل في الجيش أو دخول سلاح حرس الحدود كما هي رغيتك ؟
    - طبعا الجيش ليس كله مميزات بل فيه أيضا عيوب ان لم يكن فيه فائده فهل انت سوف تخرج وقد اصبحت انسان مهيأ
    لتحمل المشاق والالتزام أم سوف تصبح انسانا روتينيا يتبع نظام الجيش معه ومع اهله واسرته والاخرين ؟ بالاضافة الى أن ليس كل
    القاده في الجيش ملتزمين سواء دينيا أو اخلاقيا أو ...... وغيرها
    - طبعا أنا لم أدخل الجيش لذلك قد تكون خبرتي قليلة فيما يحصل في الجيش و كل سلاح لذلك أنصحك بسؤال من هم لديهم تجارب سابقة وخبرة في الجيش
    و لا أفرض رأيي على أحد ولكن أحببت أن أوضح بعض النقاط التي فكرت فيها بعد قرائتي لموضوعك فهو اختيارك في النهاية باذن الله
    - وأخيرا نحن نعلم ونوقن تماما أن الخير كله بيد الله و هو الموفق لذلك ندعوه بأن يهدينا الى طريق الخير و الصواب
    وقد يكون هذا الأمر خيرا لك أو هو شر لك وهذا الامر في علم الغيب لذلك أنصحك بأن تصلى صلاة استخارة
    و باذن الله سيهديك للصواب وترضى به باذن الله واعتذر ان صدر مني شئ فان أصبت فمن الله وان أخطأت فمن نفسي و الشيطان والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته ,,,,,,
    وعلكم السلام ورحمة الله و بركاتة
    جزاك ربى الجة و ردا على ما ورد
    0
    انا اخترت بعض النقاط التى اصب فيها و هحط لحضرتك خط عليها و مستنى ردك :D

عضو

بالتوفيق باذن الله
    وشكرا على التوضيح :D
    وجزاك الله خيرا

عضو فضي

هاحترم الكلام دا مع انى مش مقتنع بية لان ربنا امرنا بالجهاد و قال تعال
    " واعدوا لهم ما استطعتم من قوة "

سلام عليكم:ah4:
    ارجو تعديل الاية
    و جزاك الله خيرا

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kimotheking مشاهدة المشاركة
    بالتوفيق باذن الله
    وشكرا على التوضيح :D
    وجزاك الله خيرا
    وجزاك مثلة واكثر

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة GHOSTEID0 مشاهدة المشاركة
    ارجو تعديل الاية
    و جزاك الله خيرا
    الاية كدا اتعدل و ربنا يكرمك و يجازيك حير بس انا مش عارف اية اللى كان فى الاية غلط ؟

عضوية جديدة

Exclamation رد: مين عنده جيش خش قول رئيك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hack4love مشاهدة المشاركة
    ربنا يوفقك ويكرمك ان شاء الله
    انا وانت و المسلمين اجمعين

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة