النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: مساعدة في تنصيب برنامج حماية علي الويندوز سيرفر

عضوية جديدة

مساعدة في تنصيب برنامج حماية علي الويندوز سيرفر

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخوتي الكرام
    لدي شبكه تتكون من 10 اجهزة مربوطه بويندوز سيرفر 2003
    اريد ان افرمت بعض الاجهزة , ولكن بعد الفورمات ما هي الطريقة لاضافة الاجهزة للسيرفر وما هي النصائح التي تنصحوني بها قبل ان ابدأ في فورمات الاجهزة لاني اول مره اتعامل مع اجهزة مربوطه بسيرفر
    واريد تركيب برنامج حمايه علي السيرفر بحيث يعمل على جميع الاجهزه المتصله به
    ماهي الطريقة وما هو برنامج الحمايه المناسب
    وفقكم الله الى ما يحبه ويرضاه وجزاكم الله خيراً

عضو

رد: مساعدة في تنصيب برنامج حماية علي الويندوز سيرفر

طيب انا عندي نفس استفسار هذا الشخص وسبحان الله هو سبقني ولاكن انا على ماعتقد عشان نستغل الشغل هذا لازم ندرس mcitp صاح ولا انا غلطان

وهل ممكن ندرس دروس معينة ولا لازم الكورس كلو هذا لو هو حايحل المشكلة

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مستر فايروس مشاهدة المشاركة
    طيب انا عندي نفس استفسار هذا الشخص وسبحان الله هو سبقني ولاكن انا على ماعتقد عشان نستغل الشغل هذا لازم ندرس mcitp صاح ولا انا غلطان

وهل ممكن ندرس دروس معينة ولا لازم الكورس كلو هذا لو هو حايحل المشكلة
    ان شاء الله سنجد من الاخوه في المنتدي حل للمشكله

عضو فضي

بالنسبه لاستفسار صاحب الموضوع هو ازاى ادخل الاجهزه السيرفر بعد عمل فورمات لها
    فدى بسيطه اتبع الشرح الاتى

right click على my computer وبعدين properties وبعدين تختار computer name وبعدين تدوس change وبعدين غيرها من workgroup الى دومين بعدها
    اكتب اسم لدومين هتطلعلك يوزر نيم وباس دول بتوع الادمن صاحب الدومين هدخلهم
    بس قبل اى حاجه لازم تكون مظبط الايبيهات تمام وتكون كاتب dns

ناتى للاستفسار التانى
    لويندوز سيرفر 2008 تدرس MCITP
    لويندوز سرفر 2003 تدرس MCSE
    لان MCITM ده موجه لويندوز سيرفر 2008 انما MCSE موجه بالكامل لويندوز سيرفر 2003

ردى ايضا على استفسار مستر فايروس
    بانك ممكن متذكرش الكورس كله على بعضه وتذاكر التراك الى انت هتحتاجه فقط وده فى حاله الاسراع والاحتياج الشديد له بمعنى انت محتاج تعمل حاجات معينه فى السرفر يبقه تاخد التراك الفلانى كذا وهكذا
    بس نصيحه خد التراكات كلها على بعضها لانها كلها متصله ببعضها لان كل تراك بيتكلم عن حاجه معينه جوه السرفر
    فى حاله صاحب الموضوع الى هو طلبه ده يذاكر التراك الخاص اسمه Active Directory ده هشرحله ازاى تدخل الاجهزه الدومين او السرفر وتخرجه وتتحكم فى اليوزر وحاجات كتير بس لاحظ انه برضه فيه تراك تانى برضه بيشرح باقى Active Directory لان غير مشروح بالكامل الجزئيه دى فى التراك بتشرح الحاجات الاساسيه
    واتمنى اكون افت الجميع فى الاستفسار
    التعديل الأخير تم بواسطة black007 ; 17-07-2012 الساعة 14:11

عضوية جديدة

بارك الله فيك مشرفنا الغالي وجعلها في موازين حسناتك
    الان عرفت طريقة اضافة الجهاز الى الدومين
    ولكن بقي استفسار واحد وهو كيفية تركيب برنامج حمايه في السيرفر بحيث يعمل علي جميع الاجهزه المتصله واي من برامج الحمايه تنصحني به

عضو فضي

طيب انت هتركب برنامج حمايه للسرفر بحيث انه يحمى جميع الاجهزه الى معاك على الشبكه من تهديدات الانترنت
    طيب تعال نفصص الموضوع سوا كده
    اولا هل الاجهزه كلها الى متصله بالسرفر بتطلع نت
    ثانيا هل انت سامح للاجهزه دى كل حاجه يعنى اليوزر الى بيفتح الجهاز ده رتبته ايه على الجهاز هل هو limted user ولا power user
    طيب بما انك محتاج برنامج حمايه ليه ليه مفكرتش تعمل سيرفر جديد وستطب عليه الايزا اه الايزا ده بقه مهمته الاساسيه فاير وول عام وشامل للشبكه كلها وبيحميها من اى تهديدات الانترنت
    والى برضه انا كنت لسه بقوله فوق من احد تراكات كورس MCSEعلشان كده قولتلك ادرس الكورس بالكامل
    ايضا فيه ملحوظه حبيت برضه اقولها وهي انى ميكروسوفت استغنت عن الايزا واصدرت منتج جديد بديل للايزا وهو اسمه TMG2010 وده بيشتغل على ويندوز سيرفر 2008
    علشن كده قولتلك ذاكر الكورس كله على بعض علشان كله متصل باى حاجه عايز تعرفها جوه الدوين من حمايه لتحكم لاى شي يخطر فى بالك

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة black007 مشاهدة المشاركة
    طيب انت هتركب برنامج حمايه للسرفر بحيث انه يحمى جميع الاجهزه الى معاك على الشبكه من تهديدات الانترنت
    طيب تعال نفصص الموضوع سوا كده
    اولا هل الاجهزه كلها الى متصله بالسرفر بتطلع نت
    ثانيا هل انت سامح للاجهزه دى كل حاجه يعنى اليوزر الى بيفتح الجهاز ده رتبته ايه على الجهاز هل هو limted user ولا power user
    طيب بما انك محتاج برنامج حمايه ليه ليه مفكرتش تعمل سيرفر جديد وستطب عليه الايزا اه الايزا ده بقه مهمته الاساسيه فاير وول عام وشامل للشبكه كلها وبيحميها من اى تهديدات الانترنت
    والى برضه انا كنت لسه بقوله فوق من احد تراكات كورس MCSEعلشان كده قولتلك ادرس الكورس بالكامل
    ايضا فيه ملحوظه حبيت برضه اقولها وهي انى ميكروسوفت استغنت عن الايزا واصدرت منتج جديد بديل للايزا وهو اسمه TMG2010 وده بيشتغل على ويندوز سيرفر 2008
    علشن كده قولتلك ذاكر الكورس كله على بعض علشان كله متصل باى حاجه عايز تعرفها جوه الدوين من حمايه لتحكم لاى شي يخطر فى بالك
    طيب الحقيقة الكلام واضح زي الشمس بس في سؤال قصدك انو نعمل سيرفر للفيرول يعني جهاز جديد ولا سيرفر جوا واحد من السيرفرات الميني الموجودا عندنا لاانو انا عندي عدد 6 اجهزة سيرفر منها الباكب سيرفر وغيرو بس وضحلي الموضوع دا هل اجيب جهاز ولا اعمل خدمة جوا سيرفر وشكرا علي اهتمامك الاخ العزيز

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مستر فايروس مشاهدة المشاركة
    طيب الحقيقة الكلام واضح زي الشمس بس في سؤال قصدك انو نعمل سيرفر للفيرول يعني جهاز جديد ولا سيرفر جوا واحد من السيرفرات الميني الموجودا عندنا لاانو انا عندي عدد 6 اجهزة سيرفر منها الباكب سيرفر وغيرو بس وضحلي الموضوع دا هل اجيب جهاز ولا اعمل خدمة جوا سيرفر وشكرا علي اهتمامك الاخ العزيز
    هو بالنسبه للفايروول يفضل انه يكون على سيرفر لوحده لان ده احسن واضمن وعلى فكره انت ممكن تعمل 2 فاروول لو زكرت كورس الايزا هتعرف انك ممكن تعمل 10 فايروول ورا بعض بحيث لو تم اختراق الاول التانى موجود وهاكذا
    بس عادى ده الى يفضل تعمل الفايروول على سرفر لوحده ممكن على فكره تحط خدمات كتير جدا على نفس السرفر بس كده انت بتخنق الخدمات واحتمال السرفر ميقعدش عندك كتير
    وطلما انت مش دافع حاجه من جيبك وكله على تكاليف الشركه فاعمل شغلك صح علشان انت متعانيش بعد كده فى الصيانه وكل شويه السرفر يبقه فيه مشاكل
    لان لو انت عملت خدمات كتير زى كل الكلام ده لو حصل مشكله ما ظرف مثلا والسرفر لا قدر الله وقع انسى بالسلام حتى لو انت عامل باك اب بس برضه السفر الى معاك مش هيستحمل وكل شويه هتقعد تصلح فيه

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة black007 مشاهدة المشاركة
    هو بالنسبه للفايروول يفضل انه يكون على سيرفر لوحده لان ده احسن واضمن وعلى فكره انت ممكن تعمل 2 فاروول لو زكرت كورس الايزا هتعرف انك ممكن تعمل 10 فايروول ورا بعض بحيث لو تم اختراق الاول التانى موجود وهاكذا
    بس عادى ده الى يفضل تعمل الفايروول على سرفر لوحده ممكن على فكره تحط خدمات كتير جدا على نفس السرفر بس كده انت بتخنق الخدمات واحتمال السرفر ميقعدش عندك كتير
    وطلما انت مش دافع حاجه من جيبك وكله على تكاليف الشركه فاعمل شغلك صح علشان انت متعانيش بعد كده فى الصيانه وكل شويه السرفر يبقه فيه مشاكل
    لان لو انت عملت خدمات كتير زى كل الكلام ده لو حصل مشكله ما ظرف مثلا والسرفر لا قدر الله وقع انسى بالسلام حتى لو انت عامل باك اب بس برضه السفر الى معاك مش هيستحمل وكل شويه هتقعد تصلح فيه

طيب كلامك واضح زي الشمس وانا على هذا الاساس حابدا التجهيزات لعمل اللازم في الشبكة عندي وحاديهم خبر وهم وكيفهم
    تشكر يامستر بلاك واستني لمن اجيك تاني الله يعينك علينا

المفضلات