النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: عطل غريب عن لاب توب ديل بالكامل

عضوية جديدة

عطل غريب عن لاب توب ديل بالكامل

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    انا عندي جهاز لاب توب dell xps m1530 وهذا الجهاز غني عن التعريف..تعرضت البطارية بتاعتوه للعطل وبعد كيده بئيت اشتغل من غير بطارية لمدة سنه تقريبا.
    اتحرق الشاحن الاصلي وجبت شاحن عادي وبئيت شغال بيه 6 شهور اي نصف المدة السابقة..ولكن حصلتلي مشكلة وهيا اني بعد ما اعدت على الجهاز مدة 4 ساعات رحت وسبت الجهاز مفتوح لمده نص ساعة ...رجعت اعد تاني لقيت الجهاز مابيشتغلش خاااااااااالص.
    حاولت معاه بس مافيش حل..رحت للسوق واشتريت شاحن جديد لاقيت الجهاز مايتغلش تاني..والجهاز انقطع عليه الكهرباء خالص..يعني مافيش ولا حاجة بتنور في اي مكان...رحت بيه لاكتر من مهندس صيانة لاب توب ولحد دلوئتي مافيش حل للمشكلة
    مع اني ئولت ده اكيد عطل في الباور او مدخل الشاحن..لكن انا لا اعلم الكثير عن اجهزة الاب توب..
    فارجوا ممن لدية معلومة ان يدلني عليها ان استرجع جهازي من المحل لاني خايف يبوزه ليا او حد يبعتني لاي مركز محترف في مصر ائدر احطوه عندوه
    وبارك الله فيكم
    في انتظاركم......
    ..........

عضو برونزي

رد: عطل غريب عن لاب توب ديل بالكامل

أخي دائماً وأبداً يُنصح عند تعطّل شاحن اللابتوب الأساسي أن يتم شراء أخر أصلي من الوكالة، فالاعتماد على الشواحن التجاريّة الرخيصة أكبر خطأ ممكن أن تتخيّله في عالم المحمول (سواءً موبايل أو لابتوب) نظراً لحساسيّة هذه الأجهزة الشديدة للكهرباء، على كلّ حال ماعليك فعله الآن هو الذهاب به إلى فني مختص (إن وجد :D) للكشف على الجهاز ومحاولة القيام بنزع بطاريّة الـCMOS (المختصّة بحفظ إعدادت البايوس) لمدّة عشر ثواني تمّ إعادة تثبيتها من جديد بعد فك القرص الصلب (ضروري جدّاً)، أيضاً الذواكر (تجربة غيرها) ومحاولة تشغيل الجهاز إن اشتغل الجهاز معناها أمورك تمام وانحلّت المشكلة ، إن لم يشتغل فعندها العطل سيكون أكبر ممّا تتحيّل (لا سمح الله).

عضوية جديدة

:ah8: شكلوه العطل اكبر مما اتخيل
    بارك الله فيك اخي الكريم على الرد
    ولكن هل هناك طريقة لا سترجاع ملفاتي اللي على الهارد ديسك؟؟؟ علشان ماعنديش فكرة فكرة على الهاردات بتاعة الاب توب
    اصلي بصراحة حاسس اني حودعوه....بس لازم من الحصول على الصندوق الاسود....ههههههههه
    والسلام عليكم

عضو برونزي

ألم يعمل الجهاز بعد اتباع ما قلته لك ؟؟.
    طيّب بالنسبة للقرص الصلب يمكنك نزعه بكل سهولة (ارفع لنا صورة لأسفل اللابتوب واذكر لنا الموديل، القرص صلب عادةً يكون مغلق بغطاء بلاستيكي مثبّت ببرغيّين) من اللابتوب وتوصيله داخليّاً بجهاز مكتبي ونقل ماتريده من ملفّات.

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bigmaster مشاهدة المشاركة
    ألم يعمل الجهاز بعد اتباع ما قلته لك ؟؟.
    طيّب بالنسبة للقرص الصلب يمكنك نزعه بكل سهولة (ارفع لنا صورة لأسفل اللابتوب واذكر لنا الموديل، القرص صلب عادةً يكون مغلق بغطاء بلاستيكي مثبّت ببرغيّين) من اللابتوب وتوصيله داخليّاً بجهاز مكتبي ونقل ماتريده من ملفّات.
    انا لم اجرب ما قلته لي..لان الجهاز عند الفني الان وبئالوه شهر تقريبا...ومافيش اي رد من الفني وبيئولي لسة..انا ئولت حودع الجهاز..علشان حسيت بانوه باز من الفني ده..بس اللي يهمني هوا الهارد ديسك لاني عندي معلومات كثيرة على الجهاز
    بالنسبة للجهاز هوا Dell xps m1530 يمكنك مشاهده الصور على القوقل..
    شكراااا على المرور والاهتمام
    وبارك الله فيك