صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 22

الموضوع: عايز اجيب موبايل اندرويد ترشحولى ايه ؟؟ ... ارجو المسااااااااااااااااعدة

عضو

عايز اجيب موبايل اندرويد ترشحولى ايه ؟؟ ... ارجو المسااااااااااااااااعدة

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
    انا قريت عن الاندرويد كتيير ولاقيته ممتاز وقررت اجيب موبايل اندرويد بس عايز اسأل هو فعلا الاندرويد محتاج التصال الدائم بالانترنت ؟؟؟ انا عايز موبايل اندرويد وعايزه سامسونج بس قولولى برده ترشحولى ايه من بقية الماركات انا اخرى فى السعر تمااااااااااااما 3000 جنيه مايزيدش عن كده بس انا ليه شوية مواصفات لازم تكون اساسية فى الجهاز (معلش هتقل عليكو شوية) :
    1- يدعم انترنت حقيقى زى الكمبيوتر مش انترنت موبايل (ويكون بيدعم Adobe flash player 10.1 فى المتصفح)
    2- الكاميرا متقلش عن 5 ميجا بيكسل ويكون فيها فلاش
    3- طبعا عايز ريزوليشون حلو ويكون مثالى للألعاب
    4- طبعا بروسيسور عالى للالعاب و كده كحد ادنى MHZ 800
    5- انا عايز الشاشة super Amoled و انا اظن ان فى موبايلات كتير من سامسونج فيها الشاشه دى
    6- عرض الشاشة يكون اقل حاجة 3.7 انش
    7- مساحة الذاكرة مش مهمة اوى بس يايريت متقلش عن ان انا اقدر احط كارت 8 جيجا
    الاستفسارات :
    1- هل الاندرويد محتاج اتصال دائم بالانترنت ؟
    2- الابليكاشنز والجافا نظامها ايه عليه ؟؟
    3- هل الواى فاى على samsung galaxy s 2 وحش واقل من جيد ... ولو هو كدة يبقى وحش ازاى فى التقاط الشبكة ولا سرعة النترنت ولا الديسكونكشن بيحصل ولا هو وحش فى ايه بالضبط ؟؟
    4- هل كاميرة اريكسون احسن ولا سامسونج وفى حال كانت الاخيرة اسوء تاخد كام فى تقديركم على مقياش من 1 الى 10 ؟؟؟
    5- امتى هيطلع samsung galaxy s 2 فى مصر ؟
    6- هل الموجود فى السعودية والامارات الآن يدعم العربية بالكامل يعنى كتابة وقراءة وتصفح ؟؟؟
    7- هل نسخة الاندرويد اللى عليه ينفع تتحدث الى نسخة قرص العسل ؟؟؟

انا اظن ان انا لو جبت موبايل ب 3000 جنيه مش هيبقى كتير عليه المواصفات دى ولا ايه ؟؟

ولو حد عرفى يجيب galaxy s 2 بس بسعر كويس (مش زى اللى عارضينه ب 5000 جنيه) حتى لو كان مستعمل وعارضه للبيع يقولى .... ارجو المسااااعدة فى اسرع وقت و شكرا مقدما

عضو بلاتيني الصورة الرمزية MF88

رد: عايز اجيب موبايل اندرويد ترشحولى ايه ؟؟ ... ارجو المسااااااااااااااااعدة

SAMSUNG GALAXY S i9000 8GB , NO WARRANTY
    جالاكسى إس 8 جيجا بدون ضمان بـ 2850 جنيه
    بالضمان تقريباً 3100

شاشه سوبر أموليد - بروسيسور 1 جيجا هرتز - جرافيك محترم - 8 جيجا بلت إن ميمورى

الاستفسارات :
    اكيد لأ - لكن لو عايز تتابع خدمات الطقس بشكل دائم و الفيس بوك و التطبيقات دى اكيد هتحتاج إتصال بالإنترنت
    ولو عايز باقه إنترنت ممكن تشترى خط موبينيل و فيه باقات كتير الـ جيجا ونصف بـ 50 جنيه ودى كويسه جدا لموبايل

ملهاش حدود , هو مش سيمبيان - هتلاقى كل حاجه و أى حاجه و للتطبيق الواحد 10 برامج على الأقل

3- هل الواى فاى على samsung galaxy s 2 وحش واقل من جيد ... ولو هو كدة يبقى وحش ازاى فى التقاط الشبكة ولا سرعة النترنت ولا الديسكونكشن بيحصل ولا هو وحش فى ايه بالضبط ؟؟
    مين قال أنه وحش ؟ ياريت تجيب مصدر لأنى مقرأتش عن المعلومه دى
    4- هل كاميرة اريكسون احسن ولا سامسونج وفى حال كانت الاخيرة اسوء تاخد كام فى تقديركم على مقياش من 1 الى 10 ؟؟؟
    مجربتش الكاميرتين ده غير ان مفيش حاجه إسمها كاميرا نوكيا و كاميرا سونى وكاميرا سامسونج ( كل موديل فكل شركه منهم بيختلف عن التانيه و بيختلف كمان عن الموديل اللى قبله من نفس الشركه ) بس انا فاهم قصدك
    الكاميرا بتاعه الـ SONY ERICSSON XPERIA ARC احسن ولا السامسونج جالاكسى إس ( اعتقد الـ arc احسن بفارق بسيط ) و كاميرا الجالاكسى إس تاخد 6.5 من 10
    1- مفيش معاها فلاش للأسف
    2- جوده التصوير الليلى مش قويه
    لكن تصويرها فى النهار فوق الممتاز

بدأت بشايره تظهر و بيتباع بـ 6200 جنيه طبعا نصب علنى
    الموبايل ده لو أغلى من 4750 يبقى انت بيتنصب عليك من الآخر

6- هل الموجود فى السعودية والامارات الآن يدعم العربية بالكامل يعنى كتابة وقراءة وتصفح ؟؟؟
    نعم بس انت هاته لو تقدر

نسخه الأندرويد اللى على إيه ؟ الموبايل اللى هتشتريه ولا الجالاكسى إس 2 ؟
    على العموم الإتنين ملهمش ترقيه لقرص العسل و السبب واضح أن نظام قرص العسل موجه فقط للتابليت وليس للتليفونات فملوش ترقيه على أى تابليت غير الجديد فقط و هيحصل على ترقيه 3.1 على حد كلامهم

انا اظن ان انا لو جبت موبايل ب 3000 جنيه مش هيبقى كتير عليه المواصفات دى ولا ايه ؟؟
    إيه :D

ولو حد عرفى يجيب galaxy s 2 بس بسعر كويس (مش زى اللى عارضينه ب 5000 جنيه) حتى لو كان مستعمل وعارضه للبيع يقولى .... ارجو المسااااعدة فى اسرع وقت و شكرا مقدما
    مش أقل من شهر و نصف عشان تلاقى سعر من غير نصب. على العموم موبايلات السامسونج فيها ميزتين أساسيتين
    1- البياعين مش عارفين قيمتها لأن الأيفون اللى بيجذب الناس حالياً وخصوصا عديمى العقل اللى أول مره يسمعو عن سمارت فون ( بغض النظر عن اللى فاهمين و جايبينه عن فهم مش منظره )
    2- السامسونج بيرخص فمصر بسرعه لأن الطلب عليه قليل مش زى التليفونات التانيه
    3- من كتر ما الناس سمعت عن الجالاكسى إس 2 و سألت عنه فى المحلات السعر نازل بالطريقه اللى انت شايفها دى - سعر حراميه و محلات لا تتقى الله
    4- مفيش واحد مجنون هيجيب الجالاكسى إٍس 2 و يبيعه دلوقتى أبداً :
    D
    ================================================== ==============
    [ الخطوه الثانيه ] نظام الأندرويد كنظام أساسى على الهاتف htc HD2 - وداعا WM

قمت بتعطيل الرسائل الخاصه لكثرتها وحتى لا يعتقد احد انى متجاهله عن عمّد :)
    برجاء إذا كان لك أى استفسار قم بعمل موضوع حتى يتسنى للجميع مساعدتك و انا معهم إن شاء الله
    ولكي يستفيد الجميع من خبراتك و خبرات الزوار ولتقليل الجهد على المشرفين أيضاً

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mahmoud.Fawzi مشاهدة المشاركة
    SAMSUNG GALAXY S i9000 8GB , NO WARRANTY
    جالاكسى إس 8 جيجا بدون ضمان بـ 2850 جنيه
    بالضمان تقريباً 3100

شاشه سوبر أموليد - بروسيسور 1 جيجا هرتز - جرافيك محترم - 8 جيجا بلت إن ميمورى

الاستفسارات :
    اكيد لأ - لكن لو عايز تتابع خدمات الطقس بشكل دائم و الفيس بوك و التطبيقات دى اكيد هتحتاج إتصال بالإنترنت
    ولو عايز باقه إنترنت ممكن تشترى خط موبينيل و فيه باقات كتير الـ جيجا ونصف بـ 50 جنيه ودى كويسه جدا لموبايل

ملهاش حدود , هو مش سيمبيان - هتلاقى كل حاجه و أى حاجه و للتطبيق الواحد 10 برامج على الأقل

مين قال أنه وحش ؟ ياريت تجيب مصدر لأنى مقرأتش عن المعلومه دى
    مجربتش الكاميرتين ده غير ان مفيش حاجه إسمها كاميرا نوكيا و كاميرا سونى وكاميرا سامسونج ( كل موديل فكل شركه منهم بيختلف عن التانيه و بيختلف كمان عن الموديل اللى قبله من نفس الشركه ) بس انا فاهم قصدك
    الكاميرا بتاعه الـ SONY ERICSSON XPERIA ARC احسن ولا السامسونج جالاكسى إس ( اعتقد الـ arc احسن بفارق بسيط ) و كاميرا الجالاكسى إس تاخد 6.5 من 10
    1- مفيش معاها فلاش للأسف
    2- جوده التصوير الليلى مش قويه
    لكن تصويرها فى النهار فوق الممتاز

بدأت بشايره تظهر و بيتباع بـ 6200 جنيه طبعا نصب علنى
    الموبايل ده لو أغلى من 4750 يبقى انت بيتنصب عليك من الآخر

نعم بس انت هاته لو تقدر

نسخه الأندرويد اللى على إيه ؟ الموبايل اللى هتشتريه ولا الجالاكسى إس 2 ؟
    على العموم الإتنين ملهمش ترقيه لقرص العسل و السبب واضح أن نظام قرص العسل موجه فقط للتابليت وليس للتليفونات فملوش ترقيه على أى تابليت غير الجديد فقط و هيحصل على ترقيه 3.1 على حد كلامهم

إيه :D

مش أقل من شهر و نصف عشان تلاقى سعر من غير نصب. على العموم موبايلات السامسونج فيها ميزتين أساسيتين
    1- البياعين مش عارفين قيمتها لأن الأيفون اللى بيجذب الناس حالياً وخصوصا عديمى العقل اللى أول مره يسمعو عن سمارت فون ( بغض النظر عن اللى فاهمين و جايبينه عن فهم مش منظره )
    2- السامسونج بيرخص فمصر بسرعه لأن الطلب عليه قليل مش زى التليفونات التانيه
    3- من كتر ما الناس سمعت عن الجالاكسى إس 2 و سألت عنه فى المحلات السعر نازل بالطريقه اللى انت شايفها دى - سعر حراميه و محلات لا تتقى الله
    4- مفيش واحد مجنون هيجيب الجالاكسى إٍس 2 و يبيعه دلوقتى أبداً :
    D
    شكرا ليك على ردك والله انت محترف وشكلك اتكلفت وقت عشان تكتب الموضوع وبشكرا مرة تانية بس الجلاكسى اس مش هينفعتى عشان فيه كذا عيب الاس 2 هو اختيارى بس اللى خلانى اشوف حاجة تانية النصب والنهب اللى فى مصر وبخصوص اللى بيجيبه طلبيات ب 4800 انا عارفه الاخ ده اسمه اسامه على الديفيدى فور عرب بس ياريت لو فى موبايل فى كل المكانيات اللى انا قلتها فوق تقولهولى بس انا والله تعبت من البحث وشكرا لييييك اوى واخر حاجة ايه موضوع البقع الصفراء فى شاشة الجلاكسى اس 2 ؟؟؟شكرا مرة اخرى

ده اسمه اسامه على الديفيدى فور عرب بس ياريت لو فى موبايل فى كل المكانيات اللى انا قلتها فوق تقولهولى بس انا والله تعبت من البحث وشكرا لييييك اوى واخر حاجة ايه موضوع البقع الصفراء فى شاشة الجلاكسى اس 2 ؟؟؟شكرا مرة اخرى
    فعلا إسمه أسامه - انا معرفوش بس شوفت الموضوع و لفت نظرى

المواصفات اللى حضرتك طالبها مش هتلاقيها غير فى الإس أو الإس 2 فقط

و طبعا الإس 2 حاجه خارج أى منافسه

أى إستفسارات تانيه انا تحت امرك

برجاء إذا كان لك أى استفسار قم بعمل موضوع حتى يتسنى للجميع مساعدتك و انا معهم إن شاء الله

عضو تقني سابق الصورة الرمزية omaar97

ستحصل على كل هذه المواصفات باستثناء فلاش للكاميرا في الــ Galaxy S ويوجد منه موديلين انتبه إنت اختبر Galaxy S I9000 لأن شاشته SAMOLED ويوجد موديل Galaxy SL I9003 وهذا شاشته S-LCD وطبعاً الفرق بينهم هائل
    بالنسبة للمتصفح فأظن أنك تقصد أنك تريد تابات فوق بالصفحة
    المتصفح المدمج لا يوجد به هكذا ولكن يوجد Dolphin Browser وفيه كمان Add ons مثل الفايرفوكس والكروم وفيه تابات فوق
    [CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=243872"][/URL][URL="https://imageshack.us/photo/my-images/683/45080114533095266843100.jpg/"][IMG]https://img683.imageshack.us/img683/7985/45080114533095266843100.jpg[/IMG][/URL]

[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=245378&p=1945675"]الموضوع المنتظر: أفضل مزود طاقة حسب القدرة[/URL]
    [/CENTER]
    [CENTER][URL="https://www.userbars.be"][IMG]https://img28.imageshack.us/img28/9306/43823.gif[/IMG][/URL]
    [/CENTER]

عضو

فعلا إسمه أسامه - انا معرفوش بس شوفت الموضوع و لفت نظرى

المواصفات اللى حضرتك طالبها مش هتلاقيها غير فى الإس أو الإس 2 فقط

و طبعا الإس 2 حاجه خارج أى منافسه

أى إستفسارات تانيه انا تحت امرك
    الله يخليك حضرتك قايم بالواجب بزيادة بس الموبايل ارخص من سعر الاستاذ اسامة لانه بياخد نسبة والشركة البيريطانية اللى بيتعامل معاها بتاخد نسبة

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omaar97 مشاهدة المشاركة
    ستحصل على كل هذه المواصفات باستثناء فلاش للكاميرا في الــ Galaxy S ويوجد منه موديلين انتبه إنت اختبر Galaxy S I9000 لأن شاشته SAMOLED ويوجد موديل Galaxy SL I9003 وهذا شاشته S-LCD وطبعاً الفرق بينهم هائل
    بالنسبة للمتصفح فأظن أنك تقصد أنك تريد تابات فوق بالصفحة
    المتصفح المدمج لا يوجد به هكذا ولكن يوجد Dolphin Browser وفيه كمان Add ons مثل الفايرفوكس والكروم وفيه تابات فوق
    ما هى المشكلة فى كدا لو جالاكسى اس فيه فلاش كنت جبته بدون تفكير بس الفلاش مهم جدا بالنسبالى (باتصور بالليل هههههه) وعلى حكاية المتصفح انت فهمتنى غلط خالص انا قصدى يكون النت شغال زى الكمبيوتر مش internet mobile يعنى الموبايلات اللى فيها المتصفح انترنت موبايل فى حاجات مبتظهرش وكدا و الصفحات بتظهر بشكل غريب يبقى اللى فوق تحت واللى تحت فوق (لول هههه)

عضو تقني سابق الصورة الرمزية omaar97

ممكن تجيب جالاكسي إس وبعدين تجيب كاميرا :D:D:D
    بالنسبة للمتصفح فلم يحدث معي هذا أبداً في هاتف Galaxy Ace
    [CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=243872"][/URL][URL="https://imageshack.us/photo/my-images/683/45080114533095266843100.jpg/"][IMG]https://img683.imageshack.us/img683/7985/45080114533095266843100.jpg[/IMG][/URL]

[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=245378&p=1945675"]الموضوع المنتظر: أفضل مزود طاقة حسب القدرة[/URL]
    [/CENTER]
    [CENTER][URL="https://www.userbars.be"][IMG]https://img28.imageshack.us/img28/9306/43823.gif[/IMG][/URL]
    [/CENTER]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omaar97 مشاهدة المشاركة
    ممكن تجيب جالاكسي إس وبعدين تجيب كاميرا :D:D:D
    بالنسبة للمتصفح فلم يحدث معي هذا أبداً في هاتف Galaxy Ace
    ههههههههه لا طبعا مش ممكن اجيب كاميرا لانى مش همشى بيها معايا

الله يخليك حضرتك قايم بالواجب بزيادة بس الموبايل ارخص من سعر الاستاذ اسامة لانه بياخد نسبة والشركة البيريطانية اللى بيتعامل معاها بتاخد نسبة
    مهو الموبايل أرخص لكن مش هتعرف تجيبه بـ 4800 جنيه أبداً
    فيه ناس بتبيعه بـ 5000 و شركه حراميه تانيه بتبيعه بـ 6200 جنيه

عضو

Angry رد: عايز اجيب موبايل اندرويد ترشحولى ايه ؟؟ ... ارجو المسااااااااااااااااعدة

مهو الموبايل أرخص لكن مش هتعرف تجيبه بـ 4800 جنيه أبداً
    فيه ناس بتبيعه بـ 5000 و شركه حراميه تانيه بتبيعه بـ 6200 جنيه
    لاء انا بفكر اجيبه من السعودية حكلم الناس اللى اعرفها هناك سعره هناك من 4000 الى 4400 كحد اقصى + باقة انترنت هدية معاه كمان مش زى الحرامية اللى عندنا دى بقت حاجة تقرف

عضو برونزي الصورة الرمزية omar-tdm

عندي فكرة تانية

جيب كلاكسي اس i9000
    فهو يحقق كل المواصفات التي تريدها

أما بالنسبة للفلاش فمافي أي مشكلة خود مع الجهاز مصباح كشاف

وبذلك نكون حلينا المشكلة ووفرنا بالسعر ووفرنا باستهلاك البطارية :ah4:
    [B][SIZE=2][COLOR="#FF0000"]أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ * وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ [العنكبوت : 2-3][/COLOR]

[COLOR="#0000CD"]أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِيبٌ [البقرة : 214][/COLOR]

[COLOR="#FF0000"]قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللّهِ وَاصْبِرُواْ إِنَّ الأَرْضَ لِلّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ [الأعراف : 128][/COLOR]

[COLOR="#0000CD"]فَلَمَّا تَرَاءى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَى إِنَّا لَمُدْرَكُونَ * قَالَ كَلَّا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ [الشعراء : 61-62][/COLOR]

[COLOR="#FF0000"]إِذْ جَاؤُوكُم مِّن فَوْقِكُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنكُمْ وَإِذْ زَاغَتْ الْأَبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا * هُنَالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالاً شَدِيداً * وَإِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ مَّا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ إِلَّا غُرُوراً [الأحزاب : 10-11-12][/COLOR][/SIZE][/B]

[CENTER][IMG]https://dc07.arabsh.com/i/02049/duohhbv8toq6.jpg[/IMG][/CENTER]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar-tdm مشاهدة المشاركة
    عندي فكرة تانية

جيب كلاكسي اس i9000
    فهو يحقق كل المواصفات التي تريدها

أما بالنسبة للفلاش فمافي أي مشكلة خود مع الجهاز مصباح كشاف

وبذلك نكون حلينا المشكلة ووفرنا بالسعر ووفرنا باستهلاك البطارية :ah4:
    فاهم حضرتك بس بردو الفلاش بيتظبط على الصورة كويس لما يكون فى الموبايل يكون احسن بمرااااااااحل بس انا عايز اسأل هى سامسونج مطلعتش اى جهاز تانى بالمواصفات دى غير جالاكسى اس 2 ؟؟؟

عضو

بدل حددت نفسك بالسوبر اموليد يبقى بتختار بين جهازين ّّ

s-lcd محترمه وبنت ناس لو قارنتها بالشاشات التانيه بعيد عن السوبر اموليد

ال desire hd او ال desire s حلوين وسعرهم مش عالى اوي بس طبعا مش من هنا ( السعوديه الامارات مدغشقر حتى ارخص

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة IRagon مشاهدة المشاركة
    بدل حددت نفسك بالسوبر اموليد يبقى بتختار بين جهازين ّّ

s-lcd محترمه وبنت ناس لو قارنتها بالشاشات التانيه بعيد عن السوبر اموليد

ال desire hd او ال desire s حلوين وسعرهم مش عالى اوي بس طبعا مش من هنا ( السعوديه الامارات مدغشقر حتى ارخص
    طبعا اول حاجة شكرا لردك تانى حاجة انا شوفت مقارنات بالهبل و عرفت ان السوبر اموليد بلس احسن حاجة وبعديها السوبر اموليد وبعديها الاموليد وبعديها الانواع التانية زى كابسيتيف و اس ال سى دى و ال اى دى وكدا بس انا فعلن بفكر فى الديزاير اتش دى شكرا لردك

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة