صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 33

الموضوع: سؤال عن IT ACADEMY ،، وما هو أفضل كتاب للمبتدئين في الـ CCNA ؟؟

عضوية جديدة

سؤال عن IT ACADEMY ،، وما هو أفضل كتاب للمبتدئين في الـ CCNA ؟؟

السلام عليكم اخوانى واخواتى فى عرب هاردوير

هل يوجد اى من الاعضاء والمشرفين اى شخص هنا درس فى IT ACADEMY ؟؟

اى تجارب ؟؟ عاوزة نصايح ؟؟ و نظام الدراسة ايه؟؟ الانستركتورز جامدين ولا ايه بالظبط؟؟

افضل كتاب للمبتدئين فى ال CCNA ؟؟ اللغة الانجليزية مش فل الفل بس يمشي الحال اقلاها يعنى والحمدلله ؟؟ يعنى فى كتاب عربي؟؟

الامتحان طبعا هيجى باللغة الانجليزية فتنصحونى بايه؟؟

انا طولت من الدراسة عشان كدا الانجلش شوية اتمسح ، لكن انا رجعت والحمدلله ابتديت ادرس من تانى ؟؟ فعاوزة نصايح عشان انا بحب الشبكات جدا وحاسة انى حاتفوق فيها ان شاء الله؟؟

وحياة ربنا ما تعدوش على الموضوع من غير اى تعليق ؟؟ حتى لو ما درستو فى IT ACADEMY ادونى نصايح يا اخوانى عن باقى الاسئلة ؟؟

ولكم الشكر اجزله ...

عضوية جديدة

رد: مساعدة عاجلة

36 مشاهدة ولا حد عبر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ليه يعنى ؟؟؟؟ مع انى محلفاكم بس مش غصب ؟؟

و رمضان شهر الخير ولا الحير اختفى من النفوس وما فى حد عايز يساعد؟؟؟

عضو

يا اختى دريم كل عام وانتى بخير اذ ربما الناس الى شاهدو المشاركه مش عارفين عن المركز الى بتسألى عليه

تانى حاجه هو كان فى استفتاء لافضل كتاب ل ccna وطلع كتاب sybex وهو متوفر فى المنتدى بالاصدار 6 وتقريبا فى 7

اما بالنسبه للكتب العربيه فأنا لقيت كتب كتير بس مش يعنى منهج ال ccna هى بتكلم عن الشبكات عموما

وتحياتى لك ورمضان كريم

عضو

بصراحه مش بحب الاكاديمي لو المذاكره كويسه تخلص ال ccna في شهر وشهر تحضير للامتحان او حتي اتنين وتمتحن
    انما اكاديمي دراسه 6 شهور مبالغ فيه اوي
    الزمن مش بيتعوض

عضو ذهبي

انا ليه واحد صاحبى بيدرس فى المركز ده وقالى انه كويس
    الانستركتور بتاعه تقريبا اسمه امير وقالى ده كويس
    [CENTER]
    [B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"] [/URL][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"]مراجعة للشاشة الرائعة

[/URL][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"]Samsung SyncMaster S24B750V Series 7 [/URL][/B]

[/CENTER]

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smartsoft مشاهدة المشاركة
    يا اختى دريم كل عام وانتى بخير اذ ربما الناس الى شاهدو المشاركه مش عارفين عن المركز الى بتسألى عليه

تانى حاجه هو كان فى استفتاء لافضل كتاب ل ccna وطلع كتاب sybex وهو متوفر فى المنتدى بالاصدار 6 وتقريبا فى 7

اما بالنسبه للكتب العربيه فأنا لقيت كتب كتير بس مش يعنى منهج ال ccna هى بتكلم عن الشبكات عموما

وتحياتى لك ورمضان كريم

الاخ سمارت سوفت ...

تحيات عطرة ...

الله اكرم ...

شكرا على تكرمك بالاجابة ...

كتاب سايبكس معنى كدا انه افضل للمبتدئين اللى زي ؟؟

بشكرك تانى على الاجابة ...

عيد سعيد ...

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة anduril87 مشاهدة المشاركة
    بصراحه مش بحب الاكاديمي لو المذاكره كويسه تخلص ال ccna في شهر وشهر تحضير للامتحان او حتي اتنين وتمتحن
    انما اكاديمي دراسه 6 شهور مبالغ فيه اوي
    الزمن مش بيتعوض
    الاخ anduril87 ...

شكرا على الرد ...

الاكاديمى بكون كويس للمبتدئين اللى زي انا .. وبعدين لقيت الدراسة 3 شهور منها ادرس واحضر للامتحان وعلى طول ان شاء الله امتحن عشان الوقت زى ما قلت ...

ربنا يكرمك ... شكرا مرة تانية على الرد ...

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ellassy مشاهدة المشاركة
    انا ليه واحد صاحبى بيدرس فى المركز ده وقالى انه كويس
    الانستركتور بتاعه تقريبا اسمه امير وقالى ده كويس
    الاخ ellassy

انت اول واحد يعرف المركز دا ويرد عليا ربنا يجازيك خير

شكرا على الرد والاهتمام ...

انا سمعت عنه من الهندسة احمد نجم و علمت عليه بحث فى النت وسمعته كويسة ...

ولقيت انه معتمد من سيسكو والحمدلله ... ربنا يقدرنا على الدراسة والمذاكرة ...

عضو

رد: سؤال عن IT ACADEMY ،، وما هو أفضل كتاب للمبتدئين في الـ CCNA ؟؟

انا بدرس حاليا في IT Academy فرع فيصل وباخد الكورس مكثف (CCNA Exploration) مع مهندس طارق السيد وهو بصراحه من الناس القوية جدا من الناحية العملية ولكنه مبيتجهش قوي ناحية النظري (لطبيعة عملة الأساسي ولطبيعة الكورس المكثف) وللأسف هتضطر غصب عنك تقرا النظري لانك هتدخل بيه الأمتحان, بس بصراحه خبرتة العملية تهمني أكتر من الأمتحان نفسه.
    على العموم انا بنصحك بحاجتين بغض النظر عن المكان اللي هتاخدي فيه الكورس
    1- تاخدي الكورس عادي مش مكثف مهما طالت المده , لو عايزة فعلا تتعلمي حاجه مش تدربي على أسلئة وتدخلي بيها الأمتحان وبس
    2 - لو معندكيش خلفية كويس عن النتورك او الآي تي بشكل عام او خريجة كلية غير هندسة حاسبات, نظم معلومات, أو علوم حاسب, دوري على سنتر بيدي كورس CCNA Discovery
    اللي هو كورس ICDN 1 & 2. لإن في الحاله دي كورس الـCCNA Exploration هيبقى بالنسبة لك طلاسم

أخر حاجه
    أنتي تعرفي أحمد نجم منين ؟ يتهيألي ده واحد أعرفه (دفعتي) لانه برضه دلني على المركز ده

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amirally مشاهدة المشاركة
    انا بدرس حاليا في IT Academy فرع فيصل وباخد الكورس مكثف (CCNA Exploration) مع مهندس طارق السيد وهو بصراحه من الناس القوية جدا من الناحية العملية ولكنه مبيتجهش قوي ناحية النظري (لطبيعة عملة الأساسي ولطبيعة الكورس المكثف) وللأسف هتضطر غصب عنك تقرا النظري لانك هتدخل بيه الأمتحان, بس بصراحه خبرتة العملية تهمني أكتر من الأمتحان نفسه.
    على العموم انا بنصحك بحاجتين بغض النظر عن المكان اللي هتاخدي فيه الكورس
    1- تاخدي الكورس عادي مش مكثف مهما طالت المده , لو عايزة فعلا تتعلمي حاجه مش تدربي على أسلئة وتدخلي بيها الأمتحان وبس
    2 - لو معندكيش خلفية كويس عن النتورك او الآي تي بشكل عام او خريجة كلية غير هندسة حاسبات, نظم معلومات, أو علوم حاسب, دوري على سنتر بيدي كورس CCNA Discovery
    اللي هو كورس ICDN 1 & 2. لإن في الحاله دي كورس الـCCNA Exploration هيبقى بالنسبة لك طلاسم

أخر حاجه
    أنتي تعرفي أحمد نجم منين ؟ يتهيألي ده واحد أعرفه (دفعتي) لانه برضه دلني على المركز ده
    اهلا اخى Amirally ..

رمضان كريم وشكرا على الرد والاهتمام ... بارك الله فيك...

انا دورت كتير على المعهد دا فى النت ولقيت سمعته كويسة .. والانستركتور فيه بقولوا عليهم جامدين ...

وانا كمان هاروح ان شاء الله فرع فيصل برضو عشان انا فى الجيزة ... وتراسلت معاهم ولقيت الكورس عندهم 3 اشهر ب 1800 جنيه ...

وبجد انا عايزة افهم وبجد انا بحب المجال دا .... انا خريجة علوم حاسوب ... عندى خلفية طبعا ... الحمدلله ......

عايزة اعرف المكثف دا كم شهر والعادى كم شهر ؟؟

طيب والانجلش انا شوية متخوفة منه عشان بقالى 6 سنين ما جيت جنب الانجلش والدراسة ...

احمد نجم اعرفه من هنا فى المنتدى مش شخصيا وهو اللى دلانى برضو على المعهد دا ؟؟

على فكرة انا من السودان وعندى ولاد خالتى فى مصر وبعتهم على عنوان المعهد وما عرفوش راحو للعنوان قالو لقيوا مكانه التوحيد والنور ...؟؟ ممكن تساعدنى فى الحتة دى؟؟

عضوية جديدة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا كنت بدرس فى ItAcademy مع مهندس طارق السيد فرع مدينة نصر وفعلا زى ما قال Amirally المهندس طارق قوى جدا من الناحية العلمية علشان كده لازم تهتمى بـ Offline Material وبتاخد مجهود علشان بتشرح كل حاجه بالتفصيل

الشرح بيقى 70 % منه عربى .. هتحتاجى الانجلش علشان Offline Material أو استخدمي Translator مش مشكلة كبيرة

أهم حاجه انك فعلا هتتعلمى

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Saic0 مشاهدة المشاركة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Saic0 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا كنت بدرس فى ItAcademy مع مهندس طارق السيد فرع مدينة نصر وفعلا زى ما قال Amirally المهندس طارق قوى جدا من الناحية العلمية علشان كده لازم تهتمى بـ Offline Material وبتاخد مجهود علشان بتشرح كل حاجه بالتفصيل

الشرح بيقى 70 % منه عربى .. هتحتاجى الانجلش علشان Offline Material أو استخدمي Translator مش مشكلة كبيرة

أهم حاجه انك فعلا هتتعلمى

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

رمضان كريم وكل سنة وانت طيب يا Saic0

انا فعلا عاوزة اتعلم وفعلا بحب المجال ده ...

ربنا يقدرنا على الدراسة والمذاكرة ...

وربنا يطمن قلبك والله انا كنت متخوفة من الانجلش بس طمنتنى ...

وانتو اتنين قلت انستركتور طارق السيد بس هو فى مدينة نصر وانا فى الجيزة وهادرس فى فرع فيصل ...

شكرا يا Saic0 على الاهتمام والرد ... بارك الله فيك

يا ريت لو عندك فكرة عن نظام الدراسة والمدة قد ايه يعنى مثلا لو ثلاثة شهور هى دى الاكاديمى ؟؟

عضو

انا حجزت الكورس المكثف على انه شهرين وبعد كده المهندس طارق قلنا أنه هيخلص الكورس في شهر بس للاسف مشكلته الوحيدة في مواعيده اللي مش مظبوطه والتأجيلات اللي هتخلي الكورس أكتر من شهرين
    بالنسبة للعادي, معرفش بصراحة مدتة في السنتر هناك كام, بس اللي أعرفه انه في أي مكان بيبقي مش أقل من 4 أشهر
    مشكلة السنتر الوحيدة انهم مش ملتزمين بمواعيد محدده ينهوا فيها الكورس, علشان كده الإنستراكتور بياخد أجازات براحته وعدد الساعات في اليوم بمزاجة وده طبعا بيخلي الكورس مدتة تطول
    انا على فكرة باخد الكورس ده مع مهندس طارق في سنتر فيصل وعندي أمتحان النهاردة بليل في السنتر هسئلك عن الكورس اللي جاي للمهندس طارق في السنتر بتاع فيصل
    والسنتر على فكرة في العمارة اللي بين التوحيد والنور وسور كلية التربية

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amirally مشاهدة المشاركة
    انا حجزت الكورس المكثف على انه شهرين وبعد كده المهندس طارق قلنا أنه هيخلص الكورس في شهر بس للاسف مشكلته الوحيدة في مواعيده اللي مش مظبوطه والتأجيلات اللي هتخلي الكورس أكتر من شهرين
    بالنسبة للعادي, معرفش بصراحة مدتة في السنتر هناك كام, بس اللي أعرفه انه في أي مكان بيبقي مش أقل من 4 أشهر
    مشكلة السنتر الوحيدة انهم مش ملتزمين بمواعيد محدده ينهوا فيها الكورس, علشان كده الإنستراكتور بياخد أجازات براحته وعدد الساعات في اليوم بمزاجة وده طبعا بيخلي الكورس مدتة تطول
    انا على فكرة باخد الكورس ده مع مهندس طارق في سنتر فيصل وعندي أمتحان النهاردة بليل في السنتر هسئلك عن الكورس اللي جاي للمهندس طارق في السنتر بتاع فيصل
    والسنتر على فكرة في العمارة اللي بين التوحيد والنور وسور كلية التربية
    اهلا بيك يا اخ Amirally مرة تانية نورت البوست ...

انا تراسلت معاهم بالاميل ومكلماهم تلفون عشان اعرف الكورس حيبدا امتى ما طلعتش بفايدة انا فى السودان ومستحيل اطول اكتر من 3 اشهر لان عندى الشغل لازم ارجع السودان عشان الشغل ... وقالوا دلوقتى ما فيش غير كورس حيبدا بعد العيد مش محددين تاريخ او يوم بس بقولوا اول اسبوع بعد العيد وانا سالت قالت العادى 3 اشهر بس بعد كلامك ومشكلة عدم التزام بالمواعيد دى شكله هيطول وانا هاترفد من الشغل ... وتبقى ميتة وخراب ديار .

و على فكرة انا بسئلك من نظام الحجز قالوا لازم احجز وادفع 300 جنيه ؟؟ طب مش اشوف الانستراكتور الاول واحضر له محاضرة عشان اعرف مين الحيدرسنى واقرر انه ينفع معايا ولا لأ؟؟ فانت عملت ايه يا اخ امير ؟؟

اما المواعيد قالوا من 6 -9 ومن 9 -12 بليل ... لما سالت وانا اتصلت مخصوص عشان احاول اغير المواعيد دى لانها مش مظبوطة معايا قالوا والله ما فيش بالصبح اوالظهر اوالعصر كله محجوز ؟؟؟ يعنى رصيد راح ع الفاضي ... وكمان عالمى ...

انا يا امير عايزةاخد اكاديمى مش مكثف عشان بجد عايزة اتعلم مش احفظ الاسئلة وادخل بيها الامتحان لأ؟؟ وبعدين بتقول مهندس طارق جامد فى العملى ومش اوى فى النظرى ،طيب ما هو كمان النظرى هو اللى هيجى فى الامتحان يعنى لازم نركز فيه كمان ؟؟ ولا ايه رأيك؟؟

شكرا مرة تانية على المرور وسعة الصدر ....

عضو

بالنسبة لانشغالك, فمعندكيش فرصه تاخدي الكورس عادي لان ال3 شهور دول قابلين للزيادة على حسب مزاج الانستراكتور ومدي أستيعاب الطلبة
    وعلى فكرة الكورس إذا كان عادي او مكثف فالأتنين اكاديمي والاتنين بتلتحقي بيهم بـCisco Networking Academy ونفس الموضوع بالنسبة للمنهج للأتنين واحد
    كده كده Cisco مبتفرضش عدد ساعات معين للتدريب واللي بيحدد العدد ده السنتر نفسه
    وبالنسبة للمهندس طارق هو أصلا شغال في كذا مكان بعيد عن التدريس علشان كده بيهتم أكتر بالناحية العملية وكمان لطبيعة الكورس المكثف ميقدرش يقول كل حاجه في الmaterial
    بالنسبة للحجز فهو فعلا بـ300 جنية, بس انا كنت عارف الانستراكتور اللي داخل معاه من قبل كده
    ومن حقك لو معجبكيش الانستراكتور بعد ما ابتديتي تطلبي تغيره أو ترجعي فلوسك

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة