صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 19

الموضوع: عايز استشاره من اهل الخبره فى المنتدى

عضوية جديدة

عايز استشاره من اهل الخبره فى المنتدى

انا لسه جديد فى المنتدى بس كنت بتابع جميع شروحات الاساتذه الكرام على المنتدى بالنسبة لمجال الشبكات وكان عندى استفسار انا بعشق جدا الشبكات وحابب ادرس فيها بتوسع انشاء الله بس عندى مشكله ان انا فى كليه اداب قسم فلسفة هل لو انا اخدت كورسات سيسكو ومايكروسوفت فى الشبكات اقدر اشتغل بهم على الرغم من انى مؤهلى ليسانس اداب وانا مازلت ادرس فى الفرقه الثانية علشان انا خايف اصرف على الكورسات ديه وخصوصا الموضوع مكلف وفى الاخر مقدرش اشتغل علشان خريج اداب ومتردد جدا ومش قادر اخذ قرار ياريت من واقع اهل الخبرة يفدونى
    ومعلش على الاطالة

عضوية جديدة

رد: عايز استشاره من اهل الخبره فى المنتدى

بص يامان انا مش خبرة اووى بس طلما انت عندك خبرة كويسة فى المجااال وحابيب المجال جدااا توكل على الله وخش فى المجال انا فى ناس اعرفها ماشاء الله عليهاا it وحقوق و تجارة وماشاء الله عليهم بجد بس انصحك بجد ذاكر من المنتدى احسن من المراكز و الفلوس الكتير و لو مراكز ذاكر هنا كويس وخد فكرة كويس عن الكورس و قدم فى المركز وحاول انك تشوف المراكز لا مجاناا احسنك عشان للاسف المجال دةة غالى شوية بس المهم من دة كلوا تستفييييد و حاول تتابع جمعية الرساالة كويسة جدا وكل حاجة مجانااا وربنا يكرمك ويكرمنا جميعااا بعون الله.

مشرف سابق الصورة الرمزية A Beautiful Mind

اقرأ هذا الموضوع واذا احتجت اى استفسار اخر انا موجود باذن الله
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=262368
    Closed

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng/G.Mohammad مشاهدة المشاركة
    اقرأ هذا الموضوع واذا احتجت اى استفسار اخر انا موجود باذن الله
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=262368
    طيب بعد ازن حضرتك يابشمهندس انا دلوقتى الحمد لله خريج سنه 2009 كلية نظم معلومات وطبعن حابيب مجال الشبكات جداا وخصوصن السوفت وير وانا بدائت خطة كدة مع نفسى واريد راى حضرتك فيهااا a+plus and n+plus and ccna and msce وبعون الله بعد ماربنا يكرم بالشغل سوف اكمل mcitp and ccnp ايه راى حضرتك؟؟ وشكرا جداا لاهتمااااام

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ddkkll مشاهدة المشاركة
    طيب بعد ازن حضرتك يابشمهندس انا دلوقتى الحمد لله خريج سنه 2009 كلية نظم معلومات وطبعن حابيب مجال الشبكات جداا وخصوصن السوفت وير وانا بدائت خطة كدة مع نفسى واريد راى حضرتك فيهااا a+plus and n+plus and ccna and msce وبعون الله بعد ماربنا يكرم بالشغل سوف اكمل mcitp and ccnp ايه راى حضرتك؟؟ وشكرا جداا لاهتمااااام
    والله ممتاز جداً واعانك الله ووفقك الى ما يحبه ويرضاه وباذن الله ربنا يكرمك بشغل محترم فى مكان محترم يليق بك باذن الله
    اخى بالنسبه لل
    +A
    +N
    عليك ان تذاكرهم جيداً وليس مهم ان تأخذ فيهم اللشهاده ولكن يفضل ان تكون ملم بكل ما أتى فى هذين المنهجين
    اما بالنسبه لل
    CCNA
    فهذه يجب عليك الحصول فيها على الشهاده كى تستطيع ان تكمل الى CCNP
    اما ال MCSE فيمكنك بدلاً من ان تدرسها ان تدخل مباشرة الى ال MCITP هذا والله اعلم لانى خبرتى بمجال ميكروسوفت محدوده جدا جدً
    وفى الاخير اتمنى لك من كل قلبى التوفيق ان شاء الله وان تحقق ما تتمناه وما تصبوا اليه
    ووفقك الله واى استفسار اخر نحن هنا فى خدمتكم
    Closed

عضوية جديدة

والله ممتاز جداً واعانك الله ووفقك الى ما يحبه ويرضاه وباذن الله ربنا يكرمك بشغل محترم فى مكان محترم يليق بك باذن الله
    اخى بالنسبه لل
    +A
    +N
    عليك ان تذاكرهم جيداً وليس مهم ان تأخذ فيهم اللشهاده ولكن يفضل ان تكون ملم بكل ما أتى فى هذين المنهجين
    اما بالنسبه لل
    CCNA
    فهذه يجب عليك الحصول فيها على الشهاده كى تستطيع ان تكمل الى CCNP
    اما ال MCSE فيمكنك بدلاً من ان تدرسها ان تدخل مباشرة الى ال MCITP هذا والله اعلم لانى خبرتى بمجال ميكروسوفت محدوده جدا جدً
    وفى الاخير اتمنى لك من كل قلبى التوفيق ان شاء الله وان تحقق ما تتمناه وما تصبوا اليه
    ووفقك الله واى استفسار اخر نحن هنا فى خدمتكم
    تمااام شكرا لزووء حضرتك جداااا الاول بالنسبة لشهادة فى ناس بتقولى مش مهمة اووى قد مامهم انك تذاكر الكورس كويس جدااا جداا وتعرف كل حاجة فى انا اقصد بالنسبة لمبلغ يعنى انا كنت ناوى بعون الله ادرس الشهادات دى دراسة جيدااا جدااا ان شاء الله بس الشهادة للأسف مش هقدر اخودها هل ممكن صاحب العمل يطلب منى الشهادة بالرغم ان كويس جداا فى المعلومة والدراسة وبجد اسف جداا على الاطاالة يابشمهندس

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ddkkll مشاهدة المشاركة
    تمااام شكرا لزووء حضرتك جداااا الاول بالنسبة لشهادة فى ناس بتقولى مش مهمة اووى قد مامهم انك تذاكر الكورس كويس جدااا جداا وتعرف كل حاجة فى انا اقصد بالنسبة لمبلغ يعنى انا كنت ناوى بعون الله ادرس الشهادات دى دراسة جيدااا جدااا ان شاء الله بس الشهادة للأسف مش هقدر اخودها هل ممكن صاحب العمل يطلب منى الشهادة بالرغم ان كويس جداا فى المعلومة والدراسة وبجد اسف جداا على الاطاالة يابشمهندس
    ولا يهمك يا غالى ولا إطاله ولا شىء
    ولكن اخى هذه الايام اصبحت الشهادة مطلوبة جداً وهى اكثر الاشياء اثباتا على انك متميز فى هذا المجال حيث حصولك على الشهاة وعبور الامتحان هما الاثبات على ذلك بالاضافه الى الانترفيو
    بالنسبه لانى صاحب الشغل ممكن يطلب منك الشهادة فده شء اكيد وعدم حصولك عليها لن يشفع لك امامه حتى وان كنت خبيا فى هذا المجال هذا فى ايامنا هذا والله اعلم نظراً لكثرة الحاصلين عليها فاصبح هم اصحاب المقدمه
    هذا ما اعلمه اخى والله اعلى واعلم ربما يكون هناك اماكن لا تطلب منك شهادة ولكنى لا اعرفها ولا اعتقد انها موجوده الان

اتمنى انى اكون اجبتك
    واى استفسار اخر فانا موجود باذن الله
    Closed

عضوية جديدة

ولا يهمك يا غالى ولا إطاله ولا شىء
    ولكن اخى هذه الايام اصبحت الشهادة مطلوبة جداً وهى اكثر الاشياء اثباتا على انك متميز فى هذا المجال حيث حصولك على الشهاة وعبور الامتحان هما الاثبات على ذلك بالاضافه الى الانترفيو
    بالنسبه لانى صاحب الشغل ممكن يطلب منك الشهادة فده شء اكيد وعدم حصولك عليها لن يشفع لك امامه حتى وان كنت خبيا فى هذا المجال هذا فى ايامنا هذا والله اعلم نظراً لكثرة الحاصلين عليها فاصبح هم اصحاب المقدمه
    هذا ما اعلمه اخى والله اعلى واعلم ربما يكون هناك اماكن لا تطلب منك شهادة ولكنى لا اعرفها ولا اعتقد انها موجوده الان

اتمنى انى اكون اجبتك
    واى استفسار اخر فانا موجود باذن الله
    تمااااااام حضرتك ربنااا يكرمناا جميعاا يااااارب وبجد لى تانى مرة شكراا لاهتماااام واتمنى لحضرتك فى تفوووق دائم كدةةة ياااارب

عضوية جديدة

انا بشكرك على الرد يا بشمهندس واللى انا فهمتو من كلامك انا المؤهل الجامعى التخصص بتاعه مش بيفرق وان المهم الشهادات اللى حقدر اخدها وانشاء الله انا ناوى ابتدى فى اسرع وقت بس ربنا يسهل وحال البلد يتظبط وكنت عايز اعرف هوه لازم الانجليزى عندى يبقى جامد ولا لو مستوى متوسط اقدر اتعامل عادى

عضوية جديدة

انا بشكرك على الرد يا بشمهندس واللى انا فهمتو من كلامك انا المؤهل الجامعى التخصص بتاعه مش بيفرق وان المهم الشهادات اللى حقدر اخدها وانشاء الله انا ناوى ابتدى فى اسرع وقت بس ربنا يسهل وحال البلد يتظبط وكنت عايز اعرف هوه لازم الانجليزى عندى يبقى جامد ولا لو مستوى متوسط اقدر اتعامل عادى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة milano25 مشاهدة المشاركة
    الانجليزى مطلوب لكن لو المستوى متوسط وتقدر تسمع كويس وتقرا وترجم يبقى تمام قوى
    اى استفسار اخر انا تحت امرك
    Closed

عضوية جديدة

متشكر اوى يابشمهندس على اهتمام حضرتك وعلى فكره انا من اسكندريه وحابب اعرف ايه المراكز اللى ممكن اخد فيها ccna & mcitp
    يكون فيها محاضرين كويسين وانا تقريبا رسمت لنفسى خطه انى بدأت اذاكر +n a+ مع نفسى من على المنتدى وبعدها CCna MCITP انشاء الله ايه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة milano25 مشاهدة المشاركة
    متشكر اوى يابشمهندس على اهتمام حضرتك وعلى فكره انا من اسكندريه وحابب اعرف ايه المراكز اللى ممكن اخد فيها ccna & mcitp
    يكون فيها محاضرين كويسين وانا تقريبا رسمت لنفسى خطه انى بدأت اذاكر +n a+ مع نفسى من على المنتدى وبعدها CCna MCITP انشاء الله ايه
    وما دمت اردت ان تكمل بالتوفيق ان شاء الله
    ال CCNA مشروحه شرح كامل ووافى على المنتدى لاكثر من مهندس
    +
    MCITP مشروحه شرح وافى وكامل للمتألق الباشمهندس محمد أمين وايضا من قبل مهندسين عمالقه اخرين امثال الباشمهندس محمد سرحان ومحمود سرحان واخرين
    يمكن التوجه الى قسم ميكروسوفت قسم MCTS/MCITP
    وستجد هناك الكثير باذن الله
    اما اذا اردت ان تستفسر عن المراكز فى الاسكندريه فللاسف لا اعلم عن اسمائها شىء لانى لست من الاسكندريه فانا من الصعيد :D
    Closed

عضوية جديدة

طبعا المنتدى هنا لا غنى عنه فى جميع الشهادات ومن افضل المراجع الموجوده على الانترنت
    وعلى العموم انا متشكر جدا ليك يا بشمهندس وبالتوفيق للجميع انشاء الله

عضوية جديدة

معلش سؤال اخير يا بشمهندس وانا اسف على الاطاله حضرتك تعرف شخصيا ناس خريجين اداب وحقوق شغالين مهندسين شبكات او IT

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة