النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: ماذا حدث ل Nvidia ???

عضو فضي الصورة الرمزية smsmn8888

ماذا حدث ل Nvidia ???

بصراحة انا من فترة لا تقل عن 4 سنوات لم احدث جهازي وعارف كويس ان كان افضل انواع الكروت مع الالعاب هي ال nvidia من يومين قولت كفاية بقي واغير واجدد وادلع نفسي شوية فغيرة طبعا المازر بورد والبروسيسور والرمات وجيت علي اهم شئ واصعب شئ ؟؟ كارت الشاشة فبدات اشوف اه الاخبار وكانت المفاجئة ليا ان وجد ان الاغلبية بيشكرو الان في ال ATI بشدة وال nvidia قل اوي حتي لم نزلت السوق اخد بالي ان الاغلب هو ATI انا عارف ان ال ِAMD هي المتحكمه الان في ATi فا كونت عايز اعرف بس اه الذي حصل في الفترة دي وهل فعلا ال ATI اصبح افضل بصراحة هو ممكن السوال يكون متاخر شوية لاني اشتريت خلاص بس زيادة معرفة
    عام انا جمعت التجميعه دي وياليت اعرف رايكو
    Gigabayt 41

Intel® Core™2 Duo Processor E6550 (4M Cache, 2.33 GHz, 1333 MHz FSB)

Ram Kingston 4gb
    2000 power supply طبعا انا جيبت دا بعد ما اتصدمت من الكارت انه لازم اغير الباور واجيب واحد يكون في باور لكارت الشاشة صحيح الباور سبلاي دا سعره 175 جنية
    كارت الشاشة ودا الاساس انا كا قدامي كارت nvidia gt 210 2 gb ddr3 دا سعره 465 والكارت الاخر الذي اشتريتة هو Powercooler HD 6770 1 gb ddr 5 طبعا با 650

والحمد الله الدنيا اشتغلت تمام
    اتمني بس تقولولي رايكو والجهاز كدا كويس ولا محتاج اضافة شكراااا

التعديل الأخير تم بواسطة unexpected ; 15-05-2012 الساعة 16:22 سبب آخر: تصغير حجم الخط

عضو

رد: ماذا حدث ل Nvidia ???

AMD شركة محترمة و لها تاريخ و لكنها في مازق الان بسبب كروت انفيديا و ده الي كان متوقع انو يحصل لو انت اشتريت كروت AMD في اول ظهورها يبقى انت خسرت للاسف لان AMD رخصت في سعر كروتها بسبب كروت انفيديا الي نازلة باداء افضل و بسعر معقول جدا مش ذي ما كنا متوقعين

عضو

لا تزعل مني , بس التجميعه ضعيفه وقديمه جداً..
    وكان يفضل ان تسأل هنا قبل الشراء , والكارت الذي اشتريته من NVIDIA ضعيف جداً جداً وغير مخصص لافل الالعاب حتى! ومستغرب انك لم تسأل فى المنتدى برضه.

عامةً AMD Radeon HD 6770 اقوى من GeForce 210 بمرآآحل وسيعطيك اداء افضل بكثير.
    لكن المعالج قديم بمعمارية قديمة لا اعرف لماذا لم تتجه للـi5 او الـi3 حتى يعطون اداء افضل بكثير ,,

ملحوظة : المعالج الي حضرتك اشتريته تم اصداره سنة 2007 ! يعني من 5 سنوات يبقى كيف يكون تحديث لجهاز بمعالج محتاج يتحدث اصلاً :D

بالتوفيق
    LENOVO IDEAPAD Y50-70 | Intel Core i7 4720HQ | NVIDIA GeForce GTX 960M 4GB GDDR5 | 16GB DDR3 1600MHz Dual Channel | 1TB Hybrid SSHD | Windows 8.1 64-bit

اولا المزانية هي السبب الرئيسي
    ثانيا انا اشتريت AMD RADEON HD 6770 فعلا مش التاني
    والمعالج انا جيبت مستعمل وانا عارف ان المعالج مش قوي بس فرق السعر كبير لا يقل عن 500 في المازر بورد و البروسيسور

عضو

عايز اقولك حاجة
    انت اول شى انك هتشغيل جميع الالعاب باختيارك كرت 6770 الكرت قوى وليس سى كفاية سعرة 650 جنية فية اية يا جماعة الكرت قوى جدا كمان ويشغل جميع الالعاب
    البرسيسور قوى بردة مش وحش فى ناس عندها amd x2 وشغالة بية زى الفل وبيجيبو كروت 6850 وبتشتغل زى الفل مع جميع الالعاب معادا طبعا الالعاب التى تحتاج معالج رباعى زى كريسس 2
    هوا بس قصدة يقولك انك بتحدث الجهاز يعنى
    تجميعة زى كدا على الاقل
    core i3
    6850
    or
    gtx 550 ti
    وطبعا الكرتين من فئة عالية
    طيب من عندى بانتيوم فور تم اصدارة سنة 2000 ههههه اية رائيكم والحمد لله انى قدرت اشغل ويندوز سفن هوم برميوم x64 كانت عندى مشكل انها بتقطع معايا بشدة الان نسبة التقطيع بقت 50 % بس بتبقى من البرسيور عشان قديم جدا مثلا لو عايز ادخل فيلم من الدسكتوب الى اى برتيشن معملش اى حاجة جنبية ابدا عشان ميهنجش
    بس عشان اليندوز يشتغل معايا كويس عملت اية كان عندى رام واحدة 2 جيجا ddr3 جبت واحدة اختها وحططها وفى تقنية اشتغل معرفش اسمها اية لاكن بتزهر فى بداية تشغيل الجهاز عشان كدا الويندوز بقى سريع جدا عن الاول كان الاول نسبة السرعة 20% والحمد لله قريبا جدا سيتم تغير جميع القطع
    معادا
    الهرد والشاشة والرام والسيدى روم
    وهجيب باذن الله
    amd ati 7850
    intel core i5 2400
    Thermaltake V3 Black
    كروسير cx 430
    اسروك h61 cafe

فى سوال بقى هل ينفع ابدا بدل مااجيب 2400 اجيب 3550 ايفى برديج ولا هيبقى فى مشاكل

تسلم علي ردك طمئنة قلبي بخصوص الكرت دا مكلف 650 وكمان باور 175 يعني :eek: وفعلاا دا كان فكرى وانا باشترى اني اهتم بكرت الفيجا والرمات اوي لانها هي اساس اي لعبة ؟؟؟

بانتظار تفعيل البريد الإلكتروني

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MPIXAPP مشاهدة المشاركة
    لا تزعل مني , بس التجميعه ضعيفه وقديمه جداً..
    وكان يفضل ان تسأل هنا قبل الشراء , والكارت الذي اشتريته من NVIDIA ضعيف جداً جداً وغير مخصص لافل الالعاب حتى! ومستغرب انك لم تسأل فى المنتدى برضه.

عامةً AMD Radeon HD 6770 اقوى من GeForce 210 بمرآآحل وسيعطيك اداء افضل بكثير.
    لكن المعالج قديم بمعمارية قديمة لا اعرف لماذا لم تتجه للـi5 او الـi3 حتى يعطون اداء افضل بكثير ,,

ملحوظة : المعالج الي حضرتك اشتريته تم اصداره سنة 2007 ! يعني من 5 سنوات يبقى كيف يكون تحديث لجهاز بمعالج محتاج يتحدث اصلاً :D

بالتوفيق
    صراحه كلام غير منطقى اخى الكريم فمثلا معالج الكواد كور q9650 مثلا دا غير المعدل منه لحد الان يقدمون اداء متميز و كمان متوقع منهم نفس الاداء خلال السنتين القادمين و هما اصدار سنه 2008 اى من اربع سنوات فمعماريت المعالج المزكور ليست سيئه بالمعنى المقصود و على فكرة كارت 6770 دا حلو برضه مقابل التمن و لكن يعتمد على حجم الشاشه و دقه العرض يعنى مثلا لحد 19 بوصه سوف يقدم اداء جيد مع المعالج مذكور و اسف اخى ان كان كلامى اغضبك

عضو فضي الصورة الرمزية mido hamdy

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smsmn8888 مشاهدة المشاركة
    تسلم علي ردك طمئنة قلبي بخصوص الكرت دا مكلف 650 وكمان باور 175 يعني :eek: وفعلاا دا كان فكرى وانا باشترى اني اهتم بكرت الفيجا والرمات اوي لانها هي اساس اي لعبة ؟؟؟
    الكارت ممتاز جدا بالنسبة للسعر - البروسيسور كويس وهيديك اداء بس مش كل اداء الكارت - اما الباور ده للأسف ده تجارى وده تمنه مايستهلش 60 جنيه جديد
    لو هتجيب باور تجيبه منش شركة محترمة زى HEC - SEASONIC - Coolermaster - OCZ . وكان قدامك الباور HEC 350W بسعر 150 جنيه فقط .
    اما الانواع الصينى دى مش هتستحمل الكارت والا هيقطع معاك بعد كدة فى الصورة او لا قدر الله هايحرقلك حاجة فى الجهاز .
    CPU : INTEL CORE I5 2500K OC @ 4.6 GHZ V1.288 / Motherboard : ASUS P8Z68-V PRO / RAM : G.Skill Ripjaws 8 GB BUS 1600MHZ CL9

CPU Cooler : Noctua NH-D14 / HDD : WD Caviar Black 1TB X2 / VGA : Galaxy GS GTX 570 @ 850MHZ OC V1.075

PSU : Seasonic 750W SS-750JS / Monitor : SAMSUNG PX2370 / Logitech Z506 5.1 Surround Sound

Sound Card : ASUS Xonar DX PCI-E 7.1 With SNR 116 db , Dolby Technologies

Sennheiser HD202 DJ Closed Headphone With SNR: 115 db

مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido hamdy مشاهدة المشاركة
    الكارت ممتاز جدا بالنسبة للسعر - البروسيسور كويس وهيديك اداء بس مش كل اداء الكارت - اما الباور ده للأسف ده تجارى وده تمنه مايستهلش 60 جنيه جديد
    لو هتجيب باور تجيبه منش شركة محترمة زى HEC - SEASONIC - Coolermaster - OCZ . وكان قدامك الباور HEC 350W بسعر 150 جنيه فقط .
    اما الانواع الصينى دى مش هتستحمل الكارت والا هيقطع معاك بعد كدة فى الصورة او لا قدر الله هايحرقلك حاجة فى الجهاز .
    كلام سليم 100%
    البروسيسور ستحتاج لكسر سرعته قليلا للحصول علي كامل قوة الكارت والباور لابد من ارجاعه وتغييره

لااا متقلقش الباور باور كويس وبس انا مش فاكر اسم الشركة بس تعاملت معا كتير وواثق ان سعره معقول اوي

ياليت كان ينفع بس فات معاد التغيير والاستراجع لان مينفعش بس هو باور محترم وكويس بس الاسم انا مش عارفة بصراحة بس المصدر هو المستورد بتاع الباور دا واشتغلت به من قبل واداة معقول جدااا وكان نفسي اجيب حاجة تانية بس الوقت هو الذي استعجرت فيه بس كونت لازم اجرب كارت الفيجا والجهاز كويس

المفضلات