صفحة 1 من 6 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 77

الموضوع: شاركونا : الطريق الي اول وظيفه والخبره

عضو

شاركونا : الطريق الي اول وظيفه والخبره

السلام عليكم

كل عام وانتم بخير

انا حبيت افتح الموضوع دا لانه مهم جدا وهو موضوع اول وظيفه والخبره
    هقلل نطاق النقاش الي المجال بتاع القسم هنا وهوه مهندسين الشبكات وخصوصا شبكات سيسكو

دلوقتي الواحد وهو بيدور تقريبا مفيش غير انك تشتغل customer service او علي الاقل دا اللي موجود علي اساس انك تبعت ال CV وتستني لما يطلبوك----بتكلم عن مصر
    او حاجه قريبه منها وهيه Technical support نظام ADSl tech support والكلام دا المجالين دول كلهم شغل علي تليفون انا مش فاهم الواحد ممكن ياخد خيره ازاي من الوظيفه دي
    بالاضافه انو في الوظايف دي يقولك لازم CCNA واي حاجه كمان كويسه يبقه فرصتك اعلي لكن الوظيفه تناسب CCNA طيب الناس اللي معاها شهادات اكتر من CCNA تعمل ايه دلوقتي
    طبعا اي شيء افضل من القعده لكن
    ببساطه الخبره في المجال بتاعنا دا هوه انك تشتغل علي اجهزه وتتعامل مع سيناريهات هتيجي منين الخبره دلوقتي في الوظايف اللي زي دي ؟
    حتي لو اشتغلت في الوظايف دي وجالك شغل بعد كده ك network admin or network engineer
    هتلاقيهم عاوزين خيره برضو وهنبقه بندور في دوامه
    هل الواحد بيدور غلط ولا فيه ايه غلط
    لو ممكن الناس اللي شغاله فعلا network admins or network engineers يحكولنا وصلو لوظايفهم الاولي ازاي ؟!!
    علشان الناس تستفاد
    ولو فيه حد في شركه فيها قسم IT محترم وعاوزين ناس يقولنا هنا
    او افضل الامكان للبحث
    ايميلات HR ...الخ

وكل عام وانتم بخير

عضو فضي الصورة الرمزية ahab

رد: شاركونا : الطريق الي اول وظيفه والخبره

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    وكل عام وأنت بخير أخي الكريم

صراحة أنا كنت بفكر زيك ولكن لما دخلت مجال العمل اكتشفت إنك لما تكون فاهم الأساسيات كويس ومن النوع اللي تقدر تبحث عن المعلومة ، ستجد سهولة في التعامل مع الوظيفة الجديدة وستكتسب الخبرة بسرعة جداً

شغلك على ال GNS3 وعمل لابات والتدريب لفترات كثيرة يعطيك خبرة التعامل مع هذه الأجهزة ومع أول شهر عمل بتحس إن خبرتك بدأت من أول يوم اشتغلت فيه على ال GNS3

لكن أنا عارف إنك بتتكلم على مشكلة تانية وهي :

معظم الشركات بتطلب خبرة ، هتجيب الخبرة منين من وظيفة دون المستوى ؟؟

صراحةاللي شفته هنا في السعودية : مش كل الشركات لها نفس التفكير

يعني في شركات لما بتلاقي معاك شهادات وفاهم بتاخدك على طول
    ولو معاك شهادات وفاهم وكمان معاك خبرة العمل ( أياً كان العمل ) يعني احتكيت بالسوق وبالناس فتكون أفضل بكثير.

فنصيحتي لك هي القراءة ، والتدريب باستمرار ، ومحاولة حل مشاكل الأعضاء في المنتدى على أنها مشكلة واجهتك في عملك ( فادتني كثير جدا ) ، والاستعداد التام للمقابلة في أي وقت ، وحصولك على شهادة من شهادات ال Professional

وفي النهاية هي أرزاق ولكل مجتهد نصيب

بالتوفيق

عضو

شكرا يا بشمهندس علي ردك

اكيد طبعا الواحد لازم يطور من نفسه لكن الواحد بيجي في النص وبيحتاج يجدد حماسه جرعه نشاط زي مبيقولو
    بس برضو مهما كان الواحد لما يعد سنه او سنتين يذاكر وشايف الجو حوليه بالمنظر دا بيمل كتير وبيحبط
    انا حاليا معايا ccna-ccnp-ccip bgp+mpls
    انا كاتب الموضوع دا مخصوص لاني حاليا بحضر لتراك ال QOS وبصراحه بعد كام chapter حسيت بملل رهيب قلت ادردش مع المهندسين الكباروانا متأكد اني هطلع من الموضوع دا نفسي مفتوحه للمذاكره
    لانو بصراحه لما تيجي تفهم واحد ملوش علاقه بمجالنا مبيدوش للواحد وش وبيحسسوك انك مجرد قاعد علي الكمبيوتر بتلعب للأسف

بس برضو يا بشمهندس مجاوبتش علي سؤالي :D
    اول وظيفه ليك في المجال دا وصلتلها ازاي والدنيا كانت ماشيه معاك ازاي
    انا عارف انك مصري بس شغال في السعوديه هل اشتغلت في مصر قبل متسافر ولا لا
    وايه رأي حضرتك في الاعلانات بتاع الوظايف علي النت شايف انها بتجيب نتيجه ولا الواحد يروح الشركات ويديهم ال CV يدوي احسن
    وبما ان حضرتك في السعوديه معلشي انا طماع شويه بس ياريت تكلمني علي الوضع عندك ايه هل مثلا كل فتره بتشوف ناس جديده معاكو في الشغل ولا فيه صعوبه في ايجاد شغل زي هنا برضو ؟

وشكرا

عضو فضي الصورة الرمزية ahab

السلام عليكم
    سأرد عليك على الخاص لأسباب شخصية

عضو

تمام يا بشمهندس

عضو برونزي

دائما مميز بأعمالك وردودك يا اهاب
    بارك الله فيك يا استاذنا
    -------------------------------------------
    [B][SIZE=4]فين الاسئله يا شباب في اقسام Cisco
    عاوزين اسئله في الVoice و الData
    عاوزين نقدر نفدكم [/SIZE][/B]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هندسه العاشر مشاهدة المشاركة
    دائما مميز بأعمالك وردودك يا اهاب
    بارك الله فيك يا استاذنا
    نتمني نسمع رأيك في الموضوع يا بشمهندس

عضو برونزي

اخي العزيز كما قال لك اخي اهاب
    بالتوفيق في العمل
    واي سؤال احنا تحت امرك
    بس انت مخلص شهادات ايه وناوي تمشي في اي مجال ؟؟؟
    -------------------------------------------
    [B][SIZE=4]فين الاسئله يا شباب في اقسام Cisco
    عاوزين اسئله في الVoice و الData
    عاوزين نقدر نفدكم [/SIZE][/B]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هندسه العاشر مشاهدة المشاركة
    اخي العزيز كما قال لك اخي اهاب
    بالتوفيق في العمل
    واي سؤال احنا تحت امرك
    بس انت مخلص شهادات ايه وناوي تمشي في اي مجال ؟؟؟
    ccna +ccnp+ccip bgp+mpls
    حاليا بذاكر ال qos
    وان شاء الله حسب الفتره الجايه لما اخلص مذاكره لو لقيت شغل كويس علي شهاداتي الحاليه هيبقه هدفي هوه ccie r/s
    لو ملقتشي احتمال اخد ccnp voice or security لسه محددتش انهي فيهم
    فيه طموح بس مفيش بنزين ودي المشكله :D
    عموما هما دول اهدافي في فتره السنه او السنه ونص الجايه
    وربنا يعينا

بس برضو مقلتلناس حكايتك:D:D
    اول مدخلت المجال كان ايه النظام معاك ؟:D

عضو

والله موضوعك مهم يا اخي
    وماشاء الله معاك شهادات المفروض تشتغل وانت افي بيتكم بس للاسف سوق وظايف سيسكو فى مصر مش زي بقية الوظايف
    ان االى ملاحظة ان الى بيشتغل فى سيسكو فى مصر اما واحد ليه معارف وعلاقات بناس فى شركات فبتجيبه معاها ويحددله معاد مقابلة وبيبقى مثابة الطريق الاول للشغل ..واحيانا واحد يقول لقريبه او صاحبه ادخل فى مجال سيسكو وخد كورسات واشغلك فى الشركة مثلا:D
    او انك تلف على الشركات البارتنر بنفسك وتقدم السي في وانتا ونصيبك يتصلوا بيك او لا
    اما موضوع وظايف النت فانا مش بلاقي وظايف لسيسكو على النت فى مصر الا مثلا اعلان كل سنة :D والى ملاحظة ان شركات السيسكو بارتنر مش بتنزل اعلانات وظائف فى مواقع توظيف مثلا (على حد متابعتى للوظائف)
    فالحل التانى انك تنزل بنفسك وتلف على الشركات دي وربنا ييسرلك الحال ان شاء الله

ملحوظة فى وظيفة اسمها enterprise support بتطلبها تي اي داتا وبتنزلها اعلانات وبتطلب ناس دارسة bgp+ ccnp route
    حاول تقدم فيها وممكن تبقى طريقك الاول للعمل فى هذا المجال

يارب اكون افدتك بحاجة

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة e_amr مشاهدة المشاركة
    والله موضوعك مهم يا اخي
    وماشاء الله معاك شهادات المفروض تشتغل وانت افي بيتكم بس للاسف سوق وظايف سيسكو فى مصر مش زي بقية الوظايف
    ان االى ملاحظة ان الى بيشتغل فى سيسكو فى مصر اما واحد ليه معارف وعلاقات بناس فى شركات فبتجيبه معاها ويحددله معاد مقابلة وبيبقى مثابة الطريق الاول للشغل ..واحيانا واحد يقول لقريبه او صاحبه ادخل فى مجال سيسكو وخد كورسات واشغلك فى الشركة مثلا:D
    او انك تلف على الشركات البارتنر بنفسك وتقدم السي في وانتا ونصيبك يتصلوا بيك او لا
    اما موضوع وظايف النت فانا مش بلاقي وظايف لسيسكو على النت فى مصر الا مثلا اعلان كل سنة :D والى ملاحظة ان شركات السيسكو بارتنر مش بتنزل اعلانات وظائف فى مواقع توظيف مثلا (على حد متابعتى للوظائف)
    فالحل التانى انك تنزل بنفسك وتلف على الشركات دي وربنا ييسرلك الحال ان شاء الله

ملحوظة فى وظيفة اسمها enterprise support بتطلبها تي اي داتا وبتنزلها اعلانات وبتطلب ناس دارسة bgp+ ccnp route
    حاول تقدم فيها وممكن تبقى طريقك الاول للعمل فى هذا المجال

يارب اكون افدتك بحاجة
    شكرا علي ردك
    فعلا الواحد لازم يروح الشركات بنفسه الموضوع هيبقه متعب قوي لكن ان شاء الله اعمله لما اخلص التراك اللي بذاكره دلوقتي
    وشكرا علي وظيفه تي داتا انا مقدم هناك من زمان لكن مفيش رد لسه

نتمني نشوف اراء باقي الاعضاء لو فيه اي معلومه في النقطه دي تقيدنا

عضو

حبايبي واهلى ابناء عرب هاردوير انا لي تجربتي الخاصة والمميزة ارجو قرائتها للاستفادة من اي شي فيها

انا دارس كورس ccna وكنت ببحث عن تدريب فقط من غير مقابل وانا اصلا شغال في مجال اخر خالص لايفيد ولاكن الجنسيات الاخرى وبالتحديد الاسيوية
    لم يعيروني اي انتباه والذين اسالهم يبخلون على بالمعلومة واذا دفعة تاتني ناقصة المهم اجتهدت وعن طريق هذا الموقع وسؤال الاعضاء وجدت نفسي
    وفي يوم من الايام في العمل لدينا قررو شراء نظام مراقبة حديث جدا يعتمد على شبكات الوايرليز في توصيل المواقع المختلفة لتكون هناك غرفة مركزية تتحكم عن بعد فيها سيرفرات وشغل كبير جدا وفايبر اوبتك ومش عارف اي المهم سمعت وجن جنوني وبدائت احاول اشوف واسطة او طريق للوصول ولاكن فشلة لان الشركة كانت امريكية وطلبو جنسيات اخري اي باكستانيين وهنود
    وكانت جنسيتي السودانية من بين الجنسيات المرفوضة عندها قلت الحمد لله ربي اذا كان في هذا العمل خير لي وعلم نافع فادخلني بقدرتك وانت خير القادرين ونسيت الموضوع
    وبعد اقل من اسبوعين اتصل فيني المدير العام وهو رجل واصل لدرجة اني لم اتوقع ان استطيع ان اسلم عليه وقال يامحمد هل لديك خبرة في السويتشات قلت نعم وانا اضحك لاني لم اعرفه وافتكرته احد الاصدقاء الذين دائما ماتحدث معهم اني اريد ان اصبح كذا وكذا وفي العادة يضحكون فيني لكبر احلامي ولاكن كان الموضوع حقيقي جدا وليس حلم وعندها قلت له اعرف قال طيب تفظل الامريكي المهندس وتحدث معه وقال لي هذا الشخص لدينا مشكلة في الشبكة ونريد حل عن طريق سويتش اكسس بوينت يصل مداه الى 80 كيلو عندها بدائت اتحدث وانا خائف واعتبرت نفسي اكذب عليه وانا مشوش وفي ذهني هولاء مهندسين كبار

المهم قلت لهم غدا سوف ااتي بالحل قالو نحن في الانتضار وعندها بدائت ابحث ولجائت الى عرب هاردوير وبدائت اسال اسئلة سخيفة ولاكن اوصلوني احبابي واهلي في عرب هاردوير
    الى انهو في دولة قطر لايمكن ان يوجد هذا النوع من السويتشات وممنوع اصلا الى بتصريح عسكري او شركات اتصالات

وعندا عرفت اول الخطوات ان افسر لهم ماسيحدث او مايمكننا عمله الخ عفوا على الاطالة في الموضوع

ولاكن في النهايه شاركت في الحل ولاكن لم ارتاح ولمدت شهرين كان هناك مجموعة من الطلبات الصعبة في مجال الشبكات والحمد لله وفقني الله في انجازها عن طريق المنتدى واجراء الاتصالات مع بعظ الاخوان في مصر الشقيقة مثل الاستاذ محمود صقر والان انا في الشهر 7 معهم واصبحت في مقام مدير النظام ولاكن هناك احد الموضفين معنا وهو باكستاني الجنسية اصبح يحاربني في عملي والله يشهد على ماقول تاتيني مشاكل واعطال عمري لم اسمع بها ولم اقرائها بكتب ولاكن تحل بنظرية اتبعتها وهي حل المشاكل عن طريق اتباع الطبقات السبع وبالنسبة للباكستاني انا متاكد انهو كما وفقني الله فانه لن يستطيع تحريك ذبابة ليضرني لذا انا متوكل على الله والحمد لله كثيرا ولاكن والله لم اتوقع ان امارس مجالي بهذهى الطريقة والحمد لله

ملاحظة راتبي لم يتغير ولاكن سيتغير وانا متاكد عندما احصل على الخبرة الكافية والصبر
    كفتاح الفرج والمال ياتي ويعود لاكن العلم لا والعلم نور والنور ياتي من الكهرباء والكهرباء طاقة والطاقة هي
    اهم شئ في هذه الدنيا ومن يملكها يملك القوى والكل يريد القوة وانا كذالك والقوي من الله
    التعديل الأخير تم بواسطة مستر فايروس ; 23-08-2012 الساعة 01:43

عضو

تعقيب على مشاركات بعظ الاعضاء

الشغل او الوظائف المطلوبة مش سسكو بس

يعني عندنا في دولة قطر الشركات بطلبو شخص عندو سسكو ومايكروسفت ويكون بفهم في ادارة نظام معين وكمان سبوت ودعم فني ودا كلام حقيقة
    يعني هم عاوزين شخص يكون ملم بعدت امور ودا صعب طبعا لاكن دى الحاجة الى عرفتها

وانا شخصيا شغال شغل بخص سسكو وmcitp 2008
    وبالاظافة الى شغل الوايرلس والدعم الفني من حل مشاكل النظام نفسو ولازم اتواصل مع السوق لشراء الكيبلات من فترة لفترة وزيادة حاجات وكمان لازم اكون عارف حاجات بسيطة كدا عن الكهرباء والدوائر الكهربائية الى بتمد النظام بالطاقة وانواع المولدات في حين لم يكن هناك مصدر طاقة في بعظ المواقع والبطاريات في حالة حدوث انقطاع للتيار وكلام لسه كثير

انا مش بحبطكم لاكن دي حقيقة وانا شغال فيها

عضو

الف شكر يا غالي
    اكيد معروف ان فيه شركات كتير بتحب تجيب اللي من الاخر مقطع السمكه وديلها في المجال اللي محتاجاه
    وفعلا كل شئ نصيب

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة anduril87 مشاهدة المشاركة
    الف شكر يا غالي
    اكيد معروف ان فيه شركات كتير بتحب تجيب اللي من الاخر مقطع السمكه وديلها في المجال اللي محتاجاه
    وفعلا كل شئ نصيب
    ربنا يوفقك انشالله وموضوعك دا كبير ومهم وظروري والمفروض يتثبت عشان كل المحبطين يجو ويقرائو عن تجارب الاعظاء من لما كانو عاطلين لين ماوصلو واصبحو مدراء شركات والامور زبطة

صفحة 1 من 6 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة

المفضلات