النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: استفسار بسيط

عضوية جديدة

Arrow استفسار بسيط

ايه الفرق بين هارد western green 2tb

و ال segate 2tb

فى حين ان الاتنين نفس الكاش 64 ونفس السعر 650 جنيه؟؟
    التعديل الأخير تم بواسطة The Incredible ; 24-09-2012 الساعة 18:03

عضو

رد: استفسار بسيط

ما في فرق غييير في النوع اخي

عضوية جديدة

طيب ليه فى طلبات التجميع الناس بتنصح بالسيجات وهى شركه صينيه والويسترن شركه ليها تاريخ ونفس الكاش ونفس السعر

مخالف للقوانين

اخي ببساطة الويسترن الغرين هو ابطا هارد عند الويسترن وهو مخصص للتخزين فقط اما السيجيت فهو اسرع بمراحل وبنفس السعر وادائة يوازي البلو عند الويسترن

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The Incredible مشاهدة المشاركة
    ايه الفرق بين هارد western green 2tb

و ال segate 2tb

فى حين ان الاتنين نفس الكاش 64 ونفس السعر 650 جنيه؟؟
    ال-Green 5400RPM وهو بطيء جداً
    انما ال-Seagate 7200RPM وهو أسرع من الوسترن رغم نفس السعر، أنصحك طبعاً بال-Seagate و ده عن تجربة شخصية.

ما في فرق غييير في النوع اخي
    غير صحيح

طيب ليه فى طلبات التجميع الناس بتنصح بالسيجات وهى شركه صينيه والويسترن شركه ليها تاريخ ونفس الكاش ونفس السعر
    ال-Seagate مش شركة صينية، د شركة أمريكية، و ال-HDD ال-3TB اللي أنا جبته كان مكتوب عليه Product of Thailand
    بس في شوية أعضاء هنا كانو بيقوله جابو هاردت 2TB كانت Product of China فيمكن في هاردت بتصنع فالصين، أو يمكن ال-3TB بس هو اللي تايلندي
    التعديل الأخير تم بواسطة DeathLove ; 25-09-2012 الساعة 00:14

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mousa alsari مشاهدة المشاركة
    اخي ببساطة الويسترن الغرين هو ابطا هارد عند الويسترن وهو مخصص للتخزين فقط اما السيجيت فهو اسرع بمراحل وبنفس السعر وادائة يوازي البلو عند الويسترن
    انا اعرف ناس شغاله بى كنظام اساسى والشغل تمام....ايو هو ابطأ هارد عند الويسترن ماشى بس متساوى مع السيجيت فى الكاش يبقى ايه الفرق مابينهم بردوا
    التعديل الأخير تم بواسطة The Incredible ; 25-09-2012 الساعة 11:55

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DeathLove مشاهدة المشاركة
    ال-Green 5400RPM وهو بطيء جداً
    انما ال-Seagate 7200RPM وهو أسرع من الوسترن رغم نفس السعر، أنصحك طبعاً بال-Seagate و ده عن تجربة شخصية.

غير صحيح

ال-Seagate مش شركة صينية، د شركة أمريكية، و ال-HDD ال-3TB اللي أنا جبته كان مكتوب عليه Product of Thailand
    بس في شوية أعضاء هنا كانو بيقوله جابو هاردت 2TB كانت Product of China فيمكن في هاردت بتصنع فالصين، أو يمكن ال-3TB بس هو اللي تايلندي
    انا لما سألت عن السيجيت الى موجد صينى عشان كدا صعب انى ادفع فى الصينى طبعا اكتر من 100 جنيه ودا هارد فعشان كدا قلقان
    ومعلش سؤال تانى هو مش فى الهارد بنعتمد على الكاش وهما نفس الكاش يبقى فين الفرق...انا مابفهمش قوى فى الهاردات ياريت توضحلى اكتر

عضو ذهبي

شركة سيجيت تُصنّع أقراصها الصلبة في الصين وتايلندا وربما الآن في كوريا الجنوبية بعد شرائها قسم الأقراص الصلبة لشركة سامسونج. ولكن لا فارق في الجودة.

ضمان قرص السيجيت العالمي عام واحد فقط، وضمان القرص الويسترن عامان، ولكن في مصر ضمان جميع هذه الأقراص عام واحد فقط.

ذاكرة الكاش مهمة للأقراص الصلبة ولكن هناك عوامل أخرى تحدد أداء الأقراص الصلبة.
    من فضلك اقرأ هذه المقالة وخصوصاً القسم الأخير منها:
    كيف تختار القرص الصلب المناسب لجهازك المكتبي ؟

اذا كنت ستستخدم القرص للتخزين فاختار ما ترتاح اليه، أما اذا كنت ستقوم بتثبيت الويندوز عليه فالقرص السيجيت هو الأفضل.

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarekforall مشاهدة المشاركة
    شركة سيجيت تُصنّع أقراصها الصلبة في الصين وتايلندا وربما الآن في كوريا الجنوبية بعد شرائها قسم الأقراص الصلبة لشركة سامسونج. ولكن لا فارق في الجودة.

ضمان قرص السيجيت العالمي عام واحد فقط، وضمان القرص الويسترن عامان، ولكن في مصر ضمان جميع هذه الأقراص عام واحد فقط.

ذاكرة الكاش مهمة للأقراص الصلبة ولكن هناك عوامل أخرى تحدد أداء الأقراص الصلبة.
    من فضلك اقرأ هذه المقالة وخصوصاً القسم الأخير منها:
    كيف تختار القرص الصلب المناسب لجهازك المكتبي ؟

اذا كنت ستستخدم القرص للتخزين فاختار ما ترتاح اليه، أما اذا كنت ستقوم بتثبيت الويندوز عليه فالقرص السيجيت هو الأفضل.
    شكرا اوى لمساعده حضرتك مستر طارق اخيرا فى معلومات استفاد منها ومعلش سامحنى لو بتقل عليك ممكن تفيدنى بمعلومات بين الفرق بين الهاردين دول ايه وانا هاستخدمه للنظام بأذن الله

Seagate Barracuda ST2000DM001 2TB 7200 RPM SATA 6GB/s 64MB Cache
    western digital sata 64mb cache wd20earxs/n wcazae541671
    الناس هنا نصحتنى بالسيجيت وقتها انشغلت والمفروض انى هاشتريه دلوقتى بس قدامى الاتنين دول فا مش عارف الفرق بينهم ايه
    عشان لما اشترى ابقى فاهم سورى لو بتقل عليك بس انا مابفهمش فى الهاردات وفهمت المعلومات الى فى التوبيك بس برده مش عارف افرق بين الهاردين ياريت لو حضرتك تساعدنى
    وانا ميزانيتى 700 جنيه فلو حضرتك شايف حاجه احسن اجيبها تنصحنى بيها يبقى تمام اوى المهم مايقلش عن 1 تيرا

التعديل الأخير تم بواسطة The Incredible ; 25-09-2012 الساعة 21:58

عضو ذهبي

العفو يا صديقي
    أهم فرق بين الهاردين أن الهارد السيجيت الاسطوانات الداخلية له والتي يتم تخزين البيانات عليها سرعتها 7200 لفة في الدقيقة، أما الهارد الويسترن سرعة الاسطوانات فيه 5400 لفة في الدقيقة، ولهذا فالهارد السيجيت استجابته أسرع من الهارد الويسترن، وعلشان كده بنقول السيجيت أحسن للويندوز ولكن لو حتستخدم الهارد لتخزين البيانات (الاستجابة هنا مش مهمة قوي) فمفيش مشكلة ممكن تشتري أي واحد.

فرق تاني الهارد السيجيت عدد الاسطوانات الداخلية 2 فقط أما الهارد الويسترن ففيه 3 اسطوانات، وهذه ميزة للهارد السيجيت وعلشان كده (أحد الأسباب) الهارد السيجيت أسرع.

تعديل:
    لو حتشتري القرص السيجيت، لازم تقوم بتنزيل أحدث Firmware له من موقع الشركة.
    التعديل الأخير تم بواسطة tarekforall ; 25-09-2012 الساعة 22:24

المفضلات