صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 41

الموضوع: عايز مشاكل و مميزات iPhone 4

عضو

عايز مشاكل و مميزات iPhone 4

أنا إن شاء الله عايز اشتري iPhone 4..ناس كتير الولي وحش ومش عارف إيه...قلت أسأل عرب هاردوار :D

المهم...أنا دلوقتي لو تكرمتم تساعدوني...وتقوللي المشاكل بتاعته...ومشكلة الهوائي بتتحل عن طريق ال Cover بتاعه بجد ؟

+

أنا اشتريه من Mobinil

Or

Tradeline ??

واني أحسن ؟؟

ولو اشتريته من موبينيل هأقدر افك الشبكة ؟؟؟ يعني تشتغل على أي شبكة...ولا مش هينفع ؟

وعايز أعرف إيه هو ال Cydia أو حاجة زي كده...

وشكرا لكل من حاول مساعدتي باي طريقة...ولو حتى باجابة سؤال

شكرا يا شباب :D

عضو

رد: عايز مشاكل و مميزات iPhone 4

حاجة كمان أنا آسف...ناس قرايبي في لندن بيقوللي اللي عندنا ده مش زي اللي عندهم بره ....إيه السبب ؟

وياترى اللي عندنا ده مضروب ولا إيه ؟

وشكرا

عضو برونزي الصورة الرمزية IPHONE4EVER

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bassembbb مشاهدة المشاركة
    أنا إن شاء الله عايز اشتري iPhone 4..ناس كتير الولي وحش ومش عارف إيه...قلت أسأل عرب هاردوار :D

المهم...أنا دلوقتي لو تكرمتم تساعدوني...وتقوللي المشاكل بتاعته...ومشكلة الهوائي بتتحل عن طريق ال Cover بتاعه بجد ؟

+

أنا اشتريه من Mobinil

Or

Tradeline ??

واني أحسن ؟؟

ولو اشتريته من موبينيل هأقدر افك الشبكة ؟؟؟ يعني تشتغل على أي شبكة...ولا مش هينفع ؟

وعايز أعرف إيه هو ال Cydia أو حاجة زي كده...

وشكرا لكل من حاول مساعدتي باي طريقة...ولو حتى باجابة سؤال

شكرا يا شباب :D

اهلا بيك يا باشا واخترت المكان الصح انا حفيدك بإذن الله

بص يا باشا اولا المواصفات الفنية للجهاز اتفضل

ثانيا اهم العيوب للجهاز

1- عدم وجود دعم كامل للفلاش عند التصفح علي الأنترنت (هو في حل وانا حاطط شرحة بس مش حل متكامل )

2-صوت السبيكر مش عالي قوي بس مقبول يعني هو مش ستيريو
    3-طبعا لا يوضع فية ميموري كارد زي اي ايفون من اول منزل

طبعا انا كاتب العيوب من وجهة نظري اي عيب تاني حد قالهولك بيبقي لة حل فممكن نتناقش لو عايز تحت امرك

نييجي بقي لأستفساراتك

مشكلة الهوائي حفهمهالك براحة
    كل تليفون في هوائي الخاص بالشبكة صح
    طبعا كل شركة حاطة الهوائي في مكان معين وطبعا لما تضغط علية بيأثر علي استقبال الجهاز للشبكة معايا انت كدا لحد دلوقتي

ابل مصممة الهوائي الخاص بيها في الأحرف فانت لما تمسكة جامد وبالأيد الشمال بتحجب شوية الشبكة بس مش قوي زي مهم كبروا الموضوع او ممكن عشان الدفعات اللي بعديها عملو فيها حلول بالنسبة للكافر اللي بتتكلم عنة اه مجربة انا وصاحبي اللي هو ال bumper اللي ابل بتوزعة فري اول متركبة مش حتحس بحاجة خالص بل بالعكس ابل عاملة التصميم دا عشان يبقي قوة اللقط للأشارة اعلي

بالنسبة للشرا ولا فودافون او موبينيل يا ريت تجيبة من برا
    يعني انجلترا مش عشان اللي هنا مضروب هو بس في مشكلة الفيس تايم في الدول العربية بصفة عامة محجوبة او مغلقة من الفريم نفسة وكمان عشان كل الأيفون في مصر مغلق علي شبكة موبينيل وفودافون فلية تدفع ازيد وكمان تاخدة مغلق جيبة مفتوح رسمي من انجلترا
    لو اتزنقت عندك السعودية او الأمارات علي الأقل مفتوح رسمي
    بس مش عارفين لحد دلوقتي الفيس تايم حلها اية هي اشتغلت مع ناس وناس تانية لأ

بالنسبة للسيديا والجيلبريك والمصطلحات دي اتفضل اقتباس من شرح سابق لي اتمني انة يفيدك

jailbreak+unlock
    طيب يعني اية المصطلحين دول ولية بنعملهم
    طيب الأول نتكلم عن الجيلبريك واية علاقتة بمصطلح سيديا

اولا السيديا بينزل علي الأيفون اول لما تعمل جيلبريك
    طيب اية معني جيلبريك معناة كسر سجن الموبيل فكما تعرف الايفون اصلا محتكر من قبل ابل ولا يمكنك تحميل اي برنامج الا عن طريق الابل ستور (بالايفون او الايتونز).
    {الابل ستور App Store: هو موقع البرامج الرسميه للايفون والابود تاتش}
    طيب انت اول لما بتعمل الجيلبريك بينزلك السيديا وفايدتة ان عن طريقة تقدر
    تحمل البرامج على الايفون دون الحاجه لاستعمال البرامج في الابل ستور (برامج مكركة طبعا )
    يعني بالمختصر المفيد هو اللي مسؤول عن تنزيل البرامج علي الأيفون او الأيبود تاتش
    طيب نيجي بقي للنقطة التانية
    يعني اية سورسات
    هي مواقع يوجد بها برامج ويمكن اي شخص ان يعمل موقع به برامج ويسمى هذا الموقع سورس (مصدر) وباضافه هذا الموقع في السيديا يمكنك تحميل البرامج على الايفون مباشره بواسطه السيديا
    عشان كدة تلاقي في اي منتدي او حتي هنا لما يقولك جيبلكم برنامج يقولك اتفضل السورس انت بقي بتعمل بية اية بتضيفة في السيديا عندك وبتتصفح البرامج اللي في السورس دة وتنزل اللي عايزة منها
    يعني المختصر المفيد برضة في النقطة دي ان السورس دة زي سيرفرات الftpاللي الناس بتحط فيها ملفات عشان اللي بيتصفحها يحملوها ويتشاركوها هذا المثال للتوضيح فقط مع الفروق طبعا
    نزود حتة كمان للي عايز يعرف التفاصيل من المحترفين:ah7:
    الجيلبريك بيعمل اية في الجهاز بالظبط هو اساسا بيفعل ثغرة الدخول على ملفات السيستم والمسار والذى يعرف بـ الـ Root
    / ودي الحتة اللي متحكمة فيها الأبل ستور وبتنزل فيها البرامج زي ال program filesاللي موجودة في الcعندنا في الكمبيوتر كان لايمكن الكتابة فيها او اضافة اي شي ليها ولكن الجيلبريك هو اللي لية الفضل في كدة

نضيف كمان
    اهم الاشياء التى اتت من الجيلبريك ضد الابل ستور, هو الباتش (ثغرة الايتونز)

لتحميل البرامج المكركرة عن طريق الايتونز نفسه, وازلة واضافة البرامج
    تتم عن طريق الايتونز, بدلا عن التحميل اليدوى بالاضافة والازالة السابقة
    وهي البرامج او الألعاب اللي امتداده
    IPA

اتمني اكون فيدتك عشان تدخل عالم ابل ونصيحة مني ليك مش عشان انا بستخدم ايفون ومش عشان انا متعصب لأبل :ah34:ههههه مش حتندم لو اشتريت الجهاز دا بجد اقل شيء يقال عنة انك مش حتلاقي سيستم علي اي موبيل انضف منة وكمان احسن تاتش حتشوفة في حياتك

عضو

مش ممكن !!!

رد من ذهب والله !!

أحلى رد ومعلومات شفتها في حياتي...ربنا يخليك يا رب...بالنسبة لشراؤه من الخارج هيتأخر قوي...وأنا عايزه بعد أسبوع أو اتنين...( مش قادر استحمل بقى :D )

بس يعني إيه عامة محجوبة او مغلقة من الفريم نفسة

إيه الفريم ده...معلش أصل أنا أبيض في ال iPhone 4

+

لو اشتريته من موبينيل....هيديني البمبر ده هدية ؟ ولا لازم اشترييه...أصل دول حرامية !!!

وشكرا لسيادتك قوي قوي قوي !!

مش ممكن !!!

رد من ذهب والله !!

أحلى رد ومعلومات شفتها في حياتي...ربنا يخليك يا رب...بالنسبة لشراؤه من الخارج هيتأخر قوي...وأنا عايزه بعد أسبوع أو اتنين...( مش قادر استحمل بقى :D )

بس يعني إيه عامة محجوبة او مغلقة من الفريم نفسة

إيه الفريم ده...معلش أصل أنا أبيض في ال iPhone 4

+

لو اشتريته من موبينيل....هيديني البمبر ده هدية ؟ ولا لازم اشترييه...أصل دول حرامية !!!

وشكرا لسيادتك قوي قوي قوي !!

يا باشا تحت امرك اي وقت يا جميل انت تنورني بأسألتك :ah7:

الفريم يا باشا اللي هو السوفتوير للجهاز هو اسمة كدا في الأيفون

لا لو اشتريتة من هنا بيديك كافر تقليد مش اللي بعتهولك دا هههههههه انت عارف وقولت موبينيل اييية :ah19:او فودافون

اة الوقت لو اشتريتة من برا بص لو ليك حد هناك ربنا يسهل ويجيبة عشان في ضغط في محلات الأبل وبيبقي طوابير

انما انك تطلبة من هنا وارامكس وشحن وكدا انا مش عارف لسة متاح الشرا من خلال الستور الأنجليزي علي النت ولا لأ
    انما لو لسة موجودة هو كان بيتبعت بعد اسبوع من الطلب حط عليهم 4 ايام شحن من انجلترا لمصر
    اكيد حتكون انت متجنن في مصر شبهي كدا منتظر ههههه:ah34:

واي استفسار تاني تحت امرك اي وقت :ah17:

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة IPHONE4EVER مشاهدة المشاركة
    يا باشا تحت امرك اي وقت يا جميل انت تنورني بأسألتك :ah7:

الفريم يا باشا اللي هو السوفتوير للجهاز هو اسمة كدا في الأيفون

لا لو اشتريتة من هنا بيديك كافر تقليد مش اللي بعتهولك دا هههههههه انت عارف وقولت موبينيل اييية :ah19:او فودافون

اة الوقت لو اشتريتة من برا بص لو ليك حد هناك ربنا يسهل ويجيبة عشان في ضغط في محلات الأبل وبيبقي طوابير

انما انك تطلبة من هنا وارامكس وشحن وكدا انا مش عارف لسة متاح الشرا من خلال الستور الأنجليزي علي النت ولا لأ
    انما لو لسة موجودة هو كان بيتبعت بعد اسبوع من الطلب حط عليهم 4 ايام شحن من انجلترا لمصر
    اكيد حتكون انت متجنن في مصر شبهي كدا منتظر ههههه:ah34:

واي استفسار تاني تحت امرك اي وقت :ah17:

طب حلو قوي...هو سعره كام بره لو اشتريته بارامكس ده....+ هيبقى عليه جمارك ؟

لو الجهاز جه في عيب أو مكسور من الشحن أو أي مشكلة...مين اللي يتحمل المشكلة ؟

+

لازم أعمل حاجة معينة عشان اجيبه من بره ؟

يعني إيه خطوات بالضبط....وآسف على إزعاج سيادتك

ونردهالك في الافرح :D

طب حلو قوي...هو سعره كام بره لو اشتريته بارامكس ده....+ هيبقى عليه جمارك ؟

لو الجهاز جه في عيب أو مكسور من الشحن أو أي مشكلة...مين اللي يتحمل المشكلة ؟

+

لازم أعمل حاجة معينة عشان اجيبه من بره ؟

يعني إيه خطوات بالضبط....وآسف على إزعاج سيادتك

ونردهالك في الافرح :D

السعر اتفضل الأسعار اهي من الستور الأنجليزي
    https://store.apple.com/uk/browse/home/shop_iphone/family/iphone?mco=MTE2NTQ

طبعا حيطلبوا منك تحط عنوانك بإنجلترا عشان الجهاز يرسلك علية طبعا لازم تكون عامل حساب عند ارامكس بيدوك فية عنوان انجليزي اللي حاجاتك بتروح علية وهما ارامكس يشحنوها بعد كدا علي مصر الحساب دا ب250 حنية بيعطوك مقابلهم عنوانين انجليزي وامريكي مدي الحياة عشان الشرا من النت

الشحن كلمهم احسن حيفيدوك اكتر مني عشان انا dhl هو بيبقي اول فئة حساب نص كيلو وبتبقي حوالي 130 جنية وكل نص زيادة 60 او اقل

الجمرك ايوة طبعا في جمرك بس دا تليفون جمركة 10% من قيمة الفاتورة المرفقة او ممكن يزود شوية :ah35:

لو الجهاز في عيب من المصنع :ah34:حتبقي مشكلة لأنك انت اللي حتتكلف ترجيعة بشحن تاني

اما من شركة الشحن ودا بيبقي نادرا قوي قوي بيبقي في مبالغ تعويض دي برضة لو كلمت الشركة حتفيدك اكتر مني فيها

مش خطوات كل المطلوب
    1- كارت دفع نت من مثلا البنك العربي الأفريقي او بنك كريدي اجريكول تمام حتحط في تمن الجهاز اللي في الموقع

2- العنوان الأنجليزي من ارامكس
    3-تطلب من الموقع اللي بعتهولك اللي هو موقع ابل الأنجليزي

بيدوك وقت انت تتابع بقي علي صفحتك اللي هي زي الصندوق البريدي الخاص بيك من ارامكس لحد متلاقية طلع حيتشحن اوتوماتيك لمصر
    5- تتابع مع الشركة لحد مييجي هنا وتروح تخلص الأجراءات عندهم لدفع الجمرك ومصاريف التخليص والشحن

كدا ناقص اية تردهالي في الأفراح هههه:ah38:
    اي حاجة انا معاك يا معلم

عضو

السعر اتفضل الأسعار اهي من الستور الأنجليزي
    https://store.apple.com/uk/browse/home/shop_iphone/family/iphone?mco=MTE2NTQ

طبعا حيطلبوا منك تحط عنوانك بإنجلترا عشان الجهاز يرسلك علية طبعا لازم تكون عامل حساب عند ارامكس بيدوك فية عنوان انجليزي اللي حاجاتك بتروح علية وهما ارامكس يشحنوها بعد كدا علي مصر الحساب دا ب250 حنية بيعطوك مقابلهم عنوانين انجليزي وامريكي مدي الحياة عشان الشرا من النت

الشحن كلمهم احسن حيفيدوك اكتر مني عشان انا dhl هو بيبقي اول فئة حساب نص كيلو وبتبقي حوالي 130 جنية وكل نص زيادة 60 او اقل

الجمرك ايوة طبعا في جمرك بس دا تليفون جمركة 10% من قيمة الفاتورة المرفقة او ممكن يزود شوية :ah35:

لو الجهاز في عيب من المصنع :ah34:حتبقي مشكلة لأنك انت اللي حتتكلف ترجيعة بشحن تاني

اما من شركة الشحن ودا بيبقي نادرا قوي قوي بيبقي في مبالغ تعويض دي برضة لو كلمت الشركة حتفيدك اكتر مني فيها

مش خطوات كل المطلوب
    1- كارت دفع نت من مثلا البنك العربي الأفريقي او بنك كريدي اجريكول تمام حتحط في تمن الجهاز اللي في الموقع

2- العنوان الأنجليزي من ارامكس
    3-تطلب من الموقع اللي بعتهولك اللي هو موقع ابل الأنجليزي

بيدوك وقت انت تتابع بقي علي صفحتك اللي هي زي الصندوق البريدي الخاص بيك من ارامكس لحد متلاقية طلع حيتشحن اوتوماتيك لمصر
    5- تتابع مع الشركة لحد مييجي هنا وتروح تخلص الأجراءات عندهم لدفع الجمرك ومصاريف التخليص والشحن

كدا ناقص اية تردهالي في الأفراح هههه:ah38:
    اي حاجة انا معاك يا معلم

إنت زي الفل والله :D

بس على فكرة...لو حسبناها....من مصر ارخص بكتييير إني اجيبه...عن إني اشحنه...ليه ؟

في مصر بـ5900 من موبينيل...من بره ب5700....+ الشحن والجمارك = أكتر من 5900 :D

يبقى من مصر أحسن...ومش فارقة قوي يعني !!

Face Time

& Bumper

:D

شكرا ليك قوي قوي يا باشا...مش عارف أشكرك إزاي بقى...فرحك عليَّ بقى :D

zwawy
    زائر

يوجد عيب آخر تم اكتشافه بعد مشكلة مسكة الموت، في الأغطية من نوع Slid-In الشائعة من أغطية Iphone حيث اتضح أنها قد تؤدي لكسر في الخلفية الزجاجية للجهاز

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zwawy مشاهدة المشاركة
    يوجد عيب آخر تم اكتشافه بعد مشكلة مسكة الموت، في الأغطية من نوع Slid-In الشائعة من أغطية Iphone حيث اتضح أنها قد تؤدي لكسر في الخلفية الزجاجية للجهاز

انا مختلف معاك يا باشا هي مش هشة كدا للدرجادي دا واحد صاحبي حاط كفر شبية بالأي باند اللي هو يعتبر هارد جدا وتحس وانت بتدخلة ان الجهاز متعفص شوية مبيحصلش حاجة
    بس هي زجاج صح ولازم تحافظ عليها من الخدوش
    وربنا يبعدنا عن الحاجات دي ههههههه صورة ترعب :ah35:

إنت زي الفل والله :D

بس على فكرة...لو حسبناها....من مصر ارخص بكتييير إني اجيبه...عن إني اشحنه...ليه ؟

في مصر بـ5900 من موبينيل...من بره ب5700....+ الشحن والجمارك = أكتر من 5900 :D

يبقى من مصر أحسن...ومش فارقة قوي يعني !!

Face Time

& Bumper

:D

شكرا ليك قوي قوي يا باشا...مش عارف أشكرك إزاي بقى...فرحك عليَّ بقى :D
    انت حسبتها ازاي يا معلم دا الجهاز ب 500 جنية استرليني يعني حوالي 4450 جنية + نقول 200 شحن +جمرك

طبعا انت صاحب القرار قبل اي شيء نسيت اقولك كل الأجهزة اللي في الدول العربية حيتحجب عنها الفيس تايم من اول الفريم 4.1 اما اللي شاريين من الخارج الفيس تايم شغالة تمام عندهم ومش حيتأثرم سواء بالواي فاي او بال3جي

عضو

الجهاز موجود عندي و هو سريع

ولكن فعلا الارسال ليس قوي ...

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zwawy مشاهدة المشاركة

:ah34::ah34:

ربنا يبعد عننا الكلام ده يا رب :ah34:

عضو

انت حسبتها ازاي يا معلم دا الجهاز ب 500 جنية استرليني يعني حوالي 4450 جنية + نقول 200 شحن +جمرك

طبعا انت صاحب القرار قبل اي شيء نسيت اقولك كل الأجهزة اللي في الدول العربية حيتحجب عنها الفيس تايم من اول الفريم 4.1 اما اللي شاريين من الخارج الفيس تايم شغالة تمام عندهم ومش حيتأثرم سواء بالواي فاي او بال3جي
    انا ممكن أفكر اجيبه...المهم ابويا بس يرضى....ابويا مش بيحب حكاية النقل من بره والكلام ده عشان الحوادث والاخطاء المصنعية :ah8:

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة