النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: سؤال عن افضل مروحه برسيسور

عضو برونزي

سؤال عن افضل مروحه برسيسور

بسم الله الرحمن الرحيم

انا طبعا بعد موضوعى هنا عن مشكله ارتفاع حراره البرسيسور وهو يعمل بالمشتت الافتراضى

https://https://arabhardware.net/for...d.php?t=316677

وكنت اظن الموضوع مرتبط بفتح النواه لكنى اكتشتف عندما رايت اجهزه فى منزلى ان الحراره فعلا عاليه عندهم وان البرسيسور مثلى يبدا فى حاله الخمول درجه حرارته ب 35 فيما فوق ومع الضغط البسيط فى اقل من دقيقه يقفز الى 66 درجه خصوصا اننا لا يوجد عندنا مكيف لذلك فكرت فى ان اشترى مروحه جيده لمعالجى لعل تحل الامر

هذه مكونات جهازى

والكيس هى Cooler master elite 310

وهذه صوره بدرجات حراره المعالج وبه عدد لفات المروحه الافتراضيه التى تاتى مع المعالج

واود فى مروحه برسيسور تكون قويه وجيده وفى نفس الوقت هادئه قدر الامكان فى حدود 300 جنيه لا اكثر

انا دورت كثيرا فى موقع ايج بريس على مروحه تناسب جهازى لكن للاسف لما اجد اما مراوح اسعارها اعلى مما اريد واما المراوح التى تعمل على السوكت تبعى وهو AM3 غير موجوده ومكتوب امامها out of stock فما اقتراحكم

وبرايكم اشترى مروحه ومشتت جديد للبرسيسور ام انتظر لان الشتاء قادم وباذن تخفض درجات الحراره لان كنت اود شراء كارت شاشه ولكن بهذا المنظر لن استطيع شراء كارت شاشه والمعالج ينتحر بهذا الشكل
    التعديل الأخير تم بواسطة mahmoud20070 ; 02-09-2012 الساعة 20:13

عضو محترف الصورة الرمزية unexpected

رد: سؤال عن افضل مروحه برسيسور

اخي محمود هل الحرارة تصل الى 66 درجة اثناء الضغط ببرنامج Prime95 مثلا؟؟؟ او اثناء استخدام لعبة؟؟؟ لان معالج يحتمل حتى 75 درجة
    التعديل الأخير تم بواسطة unexpected ; 02-09-2012 الساعة 20:24
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out

عضو برونزي

المعالج بيصل لدرجه اللى حضرتك ذكرتها مع اى ضغط ب سواء ببرنامج prime أو حتى برامج الريندر وده اغلب شغلى بشتغل على برامج زى corel video studio x5 و وممكن سونى فيجس و ادوبى افتر افكت فكل ديه برامج ريندر وبتسحب من المعالج جامد وديه فى اقل من 3 دقائق زى مقولتك بيوصل لاقى سرعه اللى هو 66 والمعالج صراحه مبيزودش عنها بس انا مش عاوزه يروح ل 66 ديه كتيره اوى وانا خايف عليه بصراحه مع الشغل وخايف لو جبت كارت الشاشه يزودضغط عالى ويبقى عالى وكمان انا مليش فى الجميز بس ساعات بحب العب لعبه ولا حاجه فممكن بعض الالعاب بس بردك الثقيله اوى مكن يوصل لاقصى درجه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود ممدوح_969 مشاهدة المشاركة
    المعالج بيصل لدرجه اللى حضرتك ذكرتها مع اى ضغط ب سواء ببرنامج prime أو حتى برامج الريندر وده اغلب شغلى بشتغل على برامج زى corel video studio x5 و وممكن سونى فيجس و ادوبى افتر افكت فكل ديه برامج ريندر وبتسحب من المعالج جامد وديه فى اقل من 3 دقائق زى مقولتك بيوصل لاقى سرعه اللى هو 66 والمعالج صراحه مبيزودش عنها بس انا مش عاوزه يروح ل 66 ديه كتيره اوى وانا خايف عليه بصراحه مع الشغل وخايف لو جبت كارت الشاشه يزودضغط عالى ويبقى عالى وكمان انا مليش فى الجميز بس ساعات بحب العب لعبه ولا حاجه فممكن بعض الالعاب بس بردك الثقيله اوى مكن يوصل لاقصى درجه
    ان كانت الحرارة لا تتخطى ال70 درجة في اسوء الحالات ارى انها جيدة
    وان كنت مصمم على مشتت احترافي عندك مشتت مثل Hyper 212 Plus ادائة ممتاز وسعرة من 180 الى 200 جنية على ما اعتقد وهو متوافق مع سوكت AM3 وممكن ايضا بعد تركيبة تكسر سرعة معالجك بدون اي مشكلة
    https://www.coolermaster.com/product...roduct_id=6603
    unexpected out

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unexpected مشاهدة المشاركة
    ان كانت الحرارة لا تتخطى ال70 درجة في اسوء الحالات ارى انها جيدة
    وان كنت مصمم على مشتت احترافي عندك مشتت مثل Hyper 212 Plus ادائة ممتاز وسعرة من 180 الى 200 جنية على ما اعتقد وهو متوافق مع سوكت AM3 وممكن ايضا بعد تركيبة تكسر سرعة معالجك بدون اي مشكلة
    https://www.coolermaster.com/product...roduct_id=6603
    اشكرك اخونا الكريم بس للتاكد فقط حضرتك تقصد المروحه هذه Cooler Master Hyper 212 Evo

لان انا لما دورت فى موقع الاسعار ملقتش مروحه Cooler Master Hyper 212 plus اللى لقتها كانت اسمها evo وكانوا زى ماكتبين لانتل ول AMD وبالتحديد لسوكت FM1 و AMD3+ فقط

فهل توجد مروحتين لنفس الشركه ولا هى واحده لان حتى موقع المروحه من الشركه الام اللى حضرتك كتبتوهلى ده مفيهوش كلمه evo خالص فهل ده كده معانه انى ديه نوع وده نوع تانى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود ممدوح_969 مشاهدة المشاركة
    اشكرك اخونا الكريم بس للتاكد فقط حضرتك تقصد المروحه هذه Cooler Master Hyper 212 Evo

لان انا لما دورت فى موقع الاسعار ملقتش مروحه Cooler Master Hyper 212 plus اللى لقتها كانت اسمها evo وكانوا زى ماكتبين لانتل ول AMD وبالتحديد لسوكت FM1 و AMD3+ فقط

فهل توجد مروحتين لنفس الشركه ولا هى واحده لان حتى موقع المروحه من الشركه الام اللى حضرتك كتبتوهلى ده مفيهوش كلمه evo خالص فهل ده كده معانه انى ديه نوع وده نوع تانى
    يوجد نسختين واحدة Cooler Master Hyper 212 plus هي النسخة العادية
    ونسخة Cooler Master Hyper 212 Evo هي النسخة المعدلة وهي افضل من النسخة الاولى بحوالي 3 الى 4 درجات لكن من رايي النسخة Cooler Master Hyper 212 plus اكثر من كافية
    لكن سؤال اخير قبل شراء المشتت هل تأكدت ان مشتتك الحالي نظيف من الاتربة وهل غيرت المعجون الحراري؟؟؟
    unexpected out

عضو برونزي

يوجد نسختين واحدة Cooler Master Hyper 212 plus هي النسخة العادية
    ونسخة Cooler Master Hyper 212 Evo هي النسخة المعدلة وهي افضل من النسخة الاولى بحوالي 3 الى 4 درجات لكن من رايي النسخة Cooler Master Hyper 212 plus اكثر من كافية
    لكن سؤال اخير قبل شراء المشتت هل تأكدت ان مشتتك الحالي نظيف من الاتربة وهل غيرت المعجون الحراري؟؟؟
    مشكور اخى الكريم ولم اتاكدت صراحه من نظافه المشتت وساقوم بفعل ذلك ولكن بعد يومين اذا ربنا احيانى باذن الله عشان حاليا انا مشغول بالدراسه وطبعا ساقوم بخطوات مثل تنضيف المعالج والمشتت وازاله المعجون القديم وبماده كالكحول ووضع معجون اخر من الجيد وبعدين اجرب باذن الله

بس بالنسبه للمشتت يوجد مشكله لان النسخه بلس كلها غير موجوده للاسف لا يوجد الا evo وحسب موقع الشركه انها لا تعمل على معالجاتAMD الا فقط السوكتات AMD3+ و FM1

https://www.coolermaster.com/product...roduct_id=6741

حضرتك متعرفش اذا كانت النسخه plus ديه متوفره فى السوق عندنا او لا؟؟؟؟ واسف على تعبك معايا اخونا الكريم

عضو برونزي

انا ناويت يا شباب باذن الله اشترى غدا الفانه

cooler master hyper 212 evo ولو ملقتهاش ممكن اشترى البلس والحمد لله لقيتها فى هاى اند

المهم كنت عاوز اسالكم بس عن حاجتين قبل مشتريها وراكبها لان حعمل كده بكره بدرى باذن الله

بالنسبه اولا للمعجون هل اقوم بشراء معجون احترافى ولا المعجون اللى بيجى مع المشتت ده كافى اللى هو بيبقى الانبوبه الصغيره انا عاوز افضل معجون احترافى بحيث يساعد المعالج على خفض درجه حرارته فانهى الافضل؟؟؟ وسؤال اخر انا اتفرجت على كذا فيديو على اليوتيوب عن تركيب الفانه ديه ولقت واحد منهم لما حط المعجون لقيته حط نقطه كبيره شويه وبعدين راح وزع النقطه ديه على المعالج بايده هو باستخدم حاجه زى منشفه كده فهل ده كده افضل لان اللى اعرفه ان الافضل تحط نقطه صغيره من المعالج وتضع المشتت عليه وهو اثناء الشغل حيمدد المعجون على كل البرسيسور والمشتت بنفسه؟؟ فانهى الافضل للمعالج ده يعنى هل طريقه وضع المعجون بتختلف من المشتت العادى لاحترافى

وسؤال اخر بردك من خلال مشاهدتى للفيديوهات وجدت واحد فى الفيديو اللى حجيبوا لحضرتكم ده بيقول ممكن تركب المروحه من الجانب ده اللى خلف المشتت او ده بس الافضل من جانب ده عشان ده بيوزع وحاجه زى يعنى اعتقد يقصد فى جانب افضل من الاخر يعنى الجانب اللى مثلا فى ظهر الكيسه بيدى توزيع للهوا اقل عن اللى لو وضعت المراوحه فى الشمتت فى ناحيه امام الكيس فياريت تفهمونى النقطه ديه لانى مش فاهم وايه افضل طريقه فيهم هل المروحه تركب على المشتت وواجه مقابل خلف الكيسه ام تركب على المعالج ووجهها مقابل امام الكيسه وبالتحديد امامها الرامات معلش الانجليزى بتاعى وحش جدا وده الفيديو للايضاح

الكلام اللى اقصده من بدايه الدقيقه 7:09

عضو برونزي

للرفع لان ناوى اشتريه النهارده باذن الله ياريت يا شباب حد يجاوبنى على اخر سؤالين فى اخر مشاركه

بخصوص المعجون الحراري ارى ان المعجون الذي يأتي مع المشتت كافي ومع تركيب المشتت ستكون الحرارة ممتازة
    وبالنسبة لطريقة وضع المعجون
    راجع الرابط
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=238160
    وبخصوص تركيب المشتت يجب عليك تركيب المروحة من جهة الرامات لكي تسحب الهواء مثل الصورة

unexpected out

عضو برونزي

بخصوص المعجون الحراري ارى ان المعجون الذي يأتي مع المشتت كافي ومع تركيب المشتت ستكون الحرارة ممتازة
    وبالنسبة لطريقة وضع المعجون
    راجع الرابط
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=238160
    وبخصوص تركيب المشتت يجب عليك تركيب المروحة من جهة الرامات لكي تسحب الهواء مثل الصورة
    مشكور اخى الكريم انا اشتريتها النسخه evo وان شاء الله فى وقت التركيب جزاك الله خير على تعبك معايا يا ريس

المفضلات