صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 17

الموضوع: سؤال الى اصحاب الخبرة فى سوق العمل

عضو

Question سؤال الى اصحاب الخبرة فى سوق العمل

السلام عليكم ورحمة الله

فى الحقيقة ياجماعة فى موضوع طلاب كتير جدا بتسأل فيه وأنا ايضا وإلى الأن لم اجد إجابة على هذا الموضوع واتمنى ان اجد الإجابة فى عرب هاردوير.. الا وهو

(التعليم الجامعى ام التعليم التقنى ).. من حيث سوق العمل

بمعنى هل لابد من أن يكون الطالب خريج جامعات لكى يتم السماح له بالتواجد فى عالمInformation Technology
    وخاصة مجال Networking الذى فى الحقيقة أنا أعشقة كثيرا

أم أنه ليس من الضرورى أن يكون الطالب خريج جامعة لكى ينجح ويتقدم فى هذا المجال.. ولكن من الضرورى بالطبع ان ينمى مهاراتهة ولغتة وأن يكون متمكن من شهاداتة التى يحملها ولا تكن مجرد شهادات توضع فى C.V فقط..

هذا فقط ما اردت ان اطرحة للنقاش فى منتدانا الجميل..

علما بأننى لست من خريجين الجامعات وحاصل على شهادة CCNA وبإذن الله تعالى لن أتوقف عن التحضير للشهادات التقنية بقدر المستطاع..

وفى النهاية أود أن اشكركم على سعة الصدر وأرجو من الجميع خاصة أصحاب الخبرة الذين متواجدون فى سوق العمل أن يفيدونا فى هذا الموضوع الهام بتجاربهم وخبراتهم..

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

عضو برونزي

رد: سؤال الى اصحاب الخبرة فى سوق العمل

طباً الاهم في الوظيفه من وجهة نظري كيف تجذب رب العمل الى الـCV تبعك بغض النظر عن كونك طالب جامعي او حاصل على شهادات تخصص ولكنها قد تساعد بشكل كبير ، والاخ Iraq IT لديه موضوع جميل عن الـCV وايضاً يقم بعمل مراجعه لها.

طيب ما الفرق مابين دراسة الجامعه ودراسة الشهادات التقنيه.
    الشهادات التقنيه تهتم بالعملي وسرعة الممارسه وهيا متخصصه لشركه معينه , وبالتالي الامر بين يديك بمحاولة فهم الشركات الاخرى والتعمق لتعرف اكثر.

الجانب الـtheory (اقصد كتابة التقارير) فيها غير موجود كون كتابة التقارير ليست موجوده فيها وهذا قد يتيح لك بان تخلص الـCCNA مثلاً وتكون اشياء غير مفهومه كونك مررت عليها مرور الكرام.

بينما الجامعه تهتم بكتابة التقارير مع الفهم للتكنولوجيا من خلال اعطاء الدليل على عمل الشبكه باستخدام برامج مثلopnet و fluke وغيرها وبالتالي انت مجبر على فهم التقنيه حتى تنال درجات عاليه.

في الجامعه يحاولو ان يعطوك التكنلوجيا ليس من منظور سيسكو فقط بل يحاولوا ان يشملوا شركات اخرى مثل 3com وغيرها حتى يكون فهمك للتكنولوجيا بشكل عام وليس شرطاً لسيسكو. ولكن الجامعه التي انا فيها معظم الاشياء سيسكو كون الدعم من شركة سيسكو قوي من خلال المعدات الموجوده , حتى المحاظر قال لنا ان الجامعه تحصل على تخفيض بنسبة 70 بالمائه لا ادري من دقة معلوماته.

ولكن الاهم في الجامعه هيا اعطائك الفرصه لتتعلم عن التكنولوجيا من خلال self study. وعمل البحوث العلميه.
    محاضر لدينا في الجامعه قال لنا ان معنى الجامعه باللغه الانجليزيه self study ولهذا السبب في الجامعه يعطوك في المحاضرات عناوين ولكن عند طلب بحث يكون في التفاصيل.

هذه وجهة نظري والله اعلم

عضو ذهبي الصورة الرمزية warior10

واله انا من رأى ان الواسطة والمعرفة فى سوق العمل افضل من التعليم الجامعي والتعليم التقني
    وده عن تجربة شخصية
    انا دخلت شركتين والاتنين كانو بواسطة
    بس ده لا بد من وجود التعليم مع الواسطة علشان الواسطة تتكلم بقلب جامد
    انما لو انت ccie بدون واسطة هتتتعب اكتر من بتاع ccna بواسطة

وفي الاخر كلها ارزاق
    [SIZE=3][COLOR=red]الحــــر يعـــرف مــــــا تــريـــد المحـــــــكمة [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]وقضــــاتها سلفا قـــــد ارتشفوا من دمــــه [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]لا يرتجي دفعا لبهتــــــان رماه به الطغــــاة [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]المجرمون الجالسون فوق كراسي القضاة[/COLOR][/SIZE]

عضو الصورة الرمزية dooby__

انا فعلا متخوف من الموضوع ده لاني معاي دبلوم هندسة حاسب + CCNP
    و مش عارف كيف تقيمي حيكون في سوق العمل السعودي كونى دبلوم

عضو الصورة الرمزية oceanman2000

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة takiadeen مشاهدة المشاركة
    طباً الاهم في الوظيفه من وجهة نظري كيف تجذب رب العمل الى الـCV تبعك بغض النظر عن كونك طالب جامعي او حاصل على شهادات تخصص ولكنها قد تساعد بشكل كبير ، والاخ Iraq IT لديه موضوع جميل عن الـCV وايضاً يقم بعمل مراجعه لها.

طيب ما الفرق مابين دراسة الجامعه ودراسة الشهادات التقنيه.
    الشهادات التقنيه تهتم بالعملي وسرعة الممارسه وهيا متخصصه لشركه معينه , وبالتالي الامر بين يديك بمحاولة فهم الشركات الاخرى والتعمق لتعرف اكثر.

الجانب الـtheory (اقصد كتابة التقارير) فيها غير موجود كون كتابة التقارير ليست موجوده فيها وهذا قد يتيح لك بان تخلص الـCCNA مثلاً وتكون اشياء غير مفهومه كونك مررت عليها مرور الكرام.

بينما الجامعه تهتم بكتابة التقارير مع الفهم للتكنولوجيا من خلال اعطاء الدليل على عمل الشبكه باستخدام برامج مثلopnet و fluke وغيرها وبالتالي انت مجبر على فهم التقنيه حتى تنال درجات عاليه.

في الجامعه يحاولو ان يعطوك التكنلوجيا ليس من منظور سيسكو فقط بل يحاولوا ان يشملوا شركات اخرى مثل 3com وغيرها حتى يكون فهمك للتكنولوجيا بشكل عام وليس شرطاً لسيسكو. ولكن الجامعه التي انا فيها معظم الاشياء سيسكو كون الدعم من شركة سيسكو قوي من خلال المعدات الموجوده , حتى المحاظر قال لنا ان الجامعه تحصل على تخفيض بنسبة 70 بالمائه لا ادري من دقة معلوماته.

ولكن الاهم في الجامعه هيا اعطائك الفرصه لتتعلم عن التكنولوجيا من خلال self study. وعمل البحوث العلميه.
    محاضر لدينا في الجامعه قال لنا ان معنى الجامعه باللغه الانجليزيه self study ولهذا السبب في الجامعه يعطوك في المحاضرات عناوين ولكن عند طلب بحث يكون في التفاصيل.

هذه وجهة نظري والله اعلم
    السلام عليكم
    أخى ان كل ما تتحدث عنأو بمنظورك الشخصى , مع احترامى لرأيك متلخص
    أنه لابد أن يكونالانسان المتخرج من كلية الهندسة هو الملم بكل الأمور من حيث التقارير و الى مـا ذلك و أن بقية ما يسعون أن يحصلوا على شهادة مثل CISCO أو شهادة تقنية أخرى سيكون من الصعب عليهم استيعاب المفهوم العلمى لذلك الفكـر , سأعطى لك مثال لأأثبت أن هناك أشخاص مثل المهندس الذى درس لى CCNA هو أصلا خريج كلية تربية , لكن ما شاء الله عليه و يبارك فيه و صل لى المعلومة , وفيه ناس تانية عندهم خبرة أحسن من خريج الهندسة وللأسف مش خريج أى كلية (( عفوا سيدى أنا لا أهاجم أخوانى فى كلية الهندسة )) و لكن .... لابد لنا أن نعطى الامل فى أقوالنا لأخواننا .. لأنهم و نحن ايضا نريد من يتواصل بالكلمة على الأقل عند الحاجة ... لكن نريد الكلمة التى تساعد على تنمية الطموح و المثابرة و مواجهة أى صعاب .. نعم أخى .. الكلمة التى ينتظرها الكثيرين ...و الدعوة من القلوب لكل من يريد أن يثبت نفسه فى أمتنا هـذه .
    أخى أكمل مشوارك , أكيد أنت حتواجه شوية صعوبات , لكن طالما أنت عندك طـموح ومثابرة ان شاء الله ربنا حيوفقك
    أخى العزيز كلمة أخيرة أقولها لك
    لا حياة مع اليأس و لا يأس مع الحياة

عضو

مثل ما قال oceanman2000

عضو

Cool رد: سؤال الى اصحاب الخبرة فى سوق العمل

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oceanman2000 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

أخى ان كل ما تتحدث عنأو بمنظورك الشخصى , مع احترامى لرأيك متلخص
    أنه لابد أن يكونالانسان المتخرج من كلية الهندسة هو الملم بكل الأمور من حيث التقارير و الى مـا ذلك و أن بقية ما يسعون أن يحصلوا على شهادة مثل CISCO أو شهادة تقنية أخرى سيكون من الصعب عليهم استيعاب المفهوم العلمى لذلك الفكـر , سأعطى لك مثال لأأثبت أن هناك أشخاص مثل المهندس الذى درس لى CCNA هو أصلا خريج كلية تربية , لكن ما شاء الله عليه و يبارك فيه و صل لى المعلومة , وفيه ناس تانية عندهم خبرة أحسن من خريج الهندسة وللأسف مش خريج أى كلية (( عفوا سيدى أنا لا أهاجم أخوانى فى كلية الهندسة )) و لكن .... لابد لنا أن نعطى الامل فى أقوالنا لأخواننا .. لأنهم و نحن ايضا نريد من يتواصل بالكلمة على الأقل عند الحاجة ... لكن نريد الكلمة التى تساعد على تنمية الطموح و المثابرة و مواجهة أى صعاب .. نعم أخى .. الكلمة التى ينتظرها الكثيرين ...و الدعوة من القلوب لكل من يريد أن يثبت نفسه فى أمتنا هـذه .
    أخى أكمل مشوارك , أكيد أنت حتواجه شوية صعوبات , لكن طالما أنت عندك طـموح ومثابرة ان شاء الله ربنا حيوفقك
    أخى العزيز كلمة أخيرة أقولها لك

لا حياة مع اليأس و لا يأس مع الحياة

يسلم بقك على الكلمتين دوال
    واضيف حدته محديش بياخد رزق حد

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة warior10 مشاهدة المشاركة
    واله انا من رأى ان الواسطة والمعرفة فى سوق العمل افضل من التعليم الجامعي والتعليم التقني
    وده عن تجربة شخصية
    انا دخلت شركتين والاتنين كانو بواسطة
    بس ده لا بد من وجود التعليم مع الواسطة علشان الواسطة تتكلم بقلب جامد
    انما لو انت ccie بدون واسطة هتتتعب اكتر من بتاع ccna بواسطة

وفي الاخر كلها ارزاق
    ليه كده زعلتني انا الحمد لله شغال في شركة من أكبر شركات مصر في النتورك LEVEL 3 و هو أعلي GRADE في النتورك في الشركة من غير واسطة
    و كنت شغال في مكانين قبل كده من غير واسطة برضه
    و اللي معاه CCIE مش شركات مصر بس اللي بتتحايل عليه ده لو حب يدور هيلاقي شغل في شركات كتير جدا جدا في كل الشركات العالم مستنياه و بمرتبات كبيرة جدا
    أخي انا اعرف اصحاب كتير لي من ايام الكلية اتعينوا بالواسطة في شركات كبيرة بدون ذكر أسماء أنا الحمد لله و بفضل الله تعالي أفضل منهم في المكان و المرتب و من غير واسطة و لا حاجة
    و لما بدخل انترفيو بتكلم بقلب جامد جدا.
    أبذل مجهود و اتعب و اعمل اللي عليك و إن شاء الله بالتوفيق
    بالنسبة للشهادة الجامعية نعم إن شاء الله يمكن أن يجد عمل في شركات كثيرة جدا و أنا مقتنع بيها أكتر من كلية الهندسة نفسها
    بس للاسف الشركات الكبيرة عندهم فريق الكل بيكره اسمه HR و دول بيحطوا شروط لاي واحد بيشتغل في الشركة منها انه لازم يكون خريج كلية هندسة و بتقدير
    الا لو هو هيروح الشركات الكبيرة في آخر حياته بعد ما أخد خبرة جامدة جدا يكسر بيها أنه لسه شاب متخرج من كام سنة و معتمد علي الجامعة
    و في الآخر كل واحد يعمل اللي عليه و الله المستعان و مش بيضيع تعب حد
    Mohamed Samir
    Double CCIEs#27042 (R/S&SP)
    رابط القناة الخاص بي
    https://www.youtube.com/channel/UCn9zWk33OYX65NFdTmra6-g/playlists

عضو فضي الصورة الرمزية ahab

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammedsn مشاهدة المشاركة
    ليه كده زعلتني انا الحمد لله شغال في شركة من أكبر شركات مصر في النتورك LEVEL 3 و هو أعلي GRADE في النتورك في الشركة من غير واسطة
    و كنت شغال في مكانين قبل كده من غير واسطة برضه
    و اللي معاه CCIE مش شركات مصر بس اللي بتتحايل عليه ده لو حب يدور هيلاقي شغل في شركات كتير جدا جدا في كل الشركات العالم مستنياه و بمرتبات كبيرة جدا
    أخي انا اعرف اصحاب كتير لي من ايام الكلية اتعينوا بالواسطة في شركات كبيرة بدون ذكر أسماء أنا الحمد لله و بفضل الله تعالي أفضل منهم في المكان و المرتب و من غير واسطة و لا حاجة
    و لما بدخل انترفيو بتكلم بقلب جامد جدا.
    أبذل مجهود و اتعب و اعمل اللي عليك و إن شاء الله بالتوفيق
    بالنسبة للشهادة الجامعية نعم إن شاء الله يمكن أن يجد عمل في شركات كثيرة جدا و أنا مقتنع بيها أكتر من كلية الهندسة نفسها
    بس للاسف الشركات الكبيرة عندهم فريق الكل بيكره اسمه HR و دول بيحطوا شروط لاي واحد بيشتغل في الشركة منها انه لازم يكون خريج كلية هندسة و بتقدير
    الا لو هو هيروح الشركات الكبيرة في آخر حياته بعد ما أخد خبرة جامدة جدا يكسر بيها أنه لسه شاب متخرج من كام سنة و معتمد علي الجامعة
    و في الآخر كل واحد يعمل اللي عليه و الله المستعان و مش بيضيع تعب حد
    ما تزعلش يا أستاذنا

أخونا warior10 بيتكلم علينا هنا في السعودية
    لو ليك معارف ومعاك شهاده هتلاقي شغل بسرعة وبراتب كويس ( بس على الأقل تكون فاهم الأساسيات )

أما لو انت ما تعرفش حد فهتتعب لما تلاقي شغل خاصة لو كنت مبتدئ في المجال

عضو برونزي

ماشي يا ايهاب مش زعلان
    بس انا مش عارف اخدقرار صراحة بترك أهلي و السفر لبلاد خارجية مهما كان الراتب عالي
    الله المستعان
    عموما خير لما أبقي اجي ممكن تلاقيلي شغلانة مساعد عندكم في الشركة ههههههههههه
    Mohamed Samir
    Double CCIEs#27042 (R/S&SP)
    رابط القناة الخاص بي
    https://www.youtube.com/channel/UCn9zWk33OYX65NFdTmra6-g/playlists

عضو فضي الصورة الرمزية ahab

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammedsn مشاهدة المشاركة
    ماشي يا ايهاب مش زعلان
    بس انا مش عارف اخدقرار صراحة بترك أهلي و السفر لبلاد خارجية مهما كان الراتب عالي
    الله المستعان
    عموما خير لما أبقي اجي ممكن تلاقيلي شغلانة مساعد عندكم في الشركة ههههههههههه
    بالنسبة لقرار ترك السفر من أجل عدم ترك أهلك فهو قرار سليم 100 ./.

أنا عانيت منه لأنه والدي طول عمره مسافر وبنكلم بعض كأننا أغراب

ولذلك الحمد لله أهلي وأولادي معاي باستمرار ومش بيبعدوا عني إلا أثناء الولادة ( حتى ولو مش هوفر حاجة )

بالنسبة لشركتنا فربنا يكفيك شرها ... لأنها اسمها شركة وهي في الأساس مجموعة مدارس
    والراتب فيها لا يتعدى 2000 ريال ولو حصلت على ال ccie فمش هتفيدك لأن صاحبها مايعرفش غير ال cpu
    مرة دخل عندي الفصل وكتب على السبورة بيسأل الأولاد إيه هو cpu على أساس إنه واخد شهادة في الحاسب من أمريكا
    بعد فترة رحت على مكتبه وقالي ، شوف هذا الملف مش راضي يتحفظ على الهارددسك
    فنظرت على الجهاز لقيته فاتح الملف من على ال CD وبيحفظه على ال CD

المهم ياباشا إنت تشرف السعودية ومعاك الأولاد ونفتحلك شركة مخصوص

عضو الصورة الرمزية oceanman2000

بالنسبة لشركتنا فربنا يكفيك شرها ... لأنها اسمها شركة وهي في الأساس مجموعة مدارس
    والراتب فيها لا يتعدى 2000 ريال ولو حصلت على ال ccie فمش هتفيدك لأن صاحبها مايعرفش غير ال cpu
    مرة دخل عندي الفصل وكتب على السبورة بيسأل الأولاد إيه هو cpu على أساس إنه واخد شهادة في الحاسب من أمريكا
    بعد فترة رحت على مكتبه وقالي ، شوف هذا الملف مش راضي يتحفظ على الهارددسك

المهم ياباشا إنت تشرف السعودية ومعاك الأولاد ونفتحلك شركة مخصوص

[/SIZE][/QUOTE]

:cdcd:و الله ضحكتنى , الله يكون فى عونك يا أخى , و ان شـاء الله تلاقى حد يعرف يعنى ايه OSI ....
    ربنــا يـوفق الـجـمـيع
    :ah49:::cdcd::cdcd::cdcd::cdcd:

عضو الصورة الرمزية dooby__

شوف هذا الملف مش راضي يتحفظ على الهارددسك
    looooool
    ربنا يكون في عونك والله
    وبلاش تجيبلو سيرة سيسكو لحسن يزعل :D

عضو

الله يكون في عونك يا اخ ايهاب بصراحة انا حاس جدا من اللي بتعاني منو اسال الله ان يفتح عليك من ابواب فضله وكرمه

عضو فضي

اولا : اشكر صاحب الموضوع على الكلام الجميل ده

ثانيا: اهم حاجه فى الموضوع بتاع الشغل ده التعب و الجهد و رضا الوالدين و قبل كل حاجه رضا ربنا و توفيقه

لو شفنا خريج الهندسه دلوقتى بيتخرج و مفكر نفسه انه هيشاغل فى اكبر شركه فى مصر مع العلم انه غيرحاصل على اى شهاده عالميه طبعا انا
    هنا باتكلم على البعض و ليس الكل المهم

يروح الشركات و يلف و يدور و يدخل مقابلات شخصيه و طبعا كل ده من غير فايده لانه غير حاصل على الشهادات التى تؤهله لسوق العمل , طبعا هوا ممكن يشتغل فى شركه بالكليه اللى معاه بس طبعا مش هتكون بمرتب عالى و مش هيتقارن بالراجل اللى مخلص هندسه و معاه ccna او غيرها

فى المقابل : نجد طالب خريج كليه لا علاقه لها بالكمبيوتر و يحب مجال الكمبيوتر و الشبكات , فيقوم هذا الخريج بمذاكره اساسيات الشبكات و يذاكر ccna و يمتحنها و ياخد شهادة mcse 2003 و يذاكر لينكس و يفهمه و يحاول يدخل على ccnp كمان mcitp

و طبعا يكون عارف +a و فاهم كويس فى الكمبيوتر و يكون قادر على تطوير نفسه كل يوم و يكون فاهم التكنولوجيا صح مش بتاع امتحانات و خلاص

طبعا بعد كل ده لو راح اى شركه هيعرف يعدى و يجتاز اتخن انترفيو باذن الله

و طبعا فى الاخر الارزاق بيد الله

انا بالنسبه لى لسه ما اشتغلتش لانى لسه ما حصلتش على اى شهادات و لكن انا عندى امل فى ربنا انى اذاكر و احصل على اعلى الشهادات بس عايز منك الدعاء ليا

ده كان رايى المتواضع عن سوق العمل الذى لم ازوره من قبل

تحياتى

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة