النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: مشكله كبيره فى زر بور الكيسه

عضو برونزي

Unhappy مشكله كبيره فى زر بور الكيسه

بسم الله الرحمن الرحيم

اخوانى فى منتدى عرب هاردوير عندى مشكله كبيره فى زر الباور الخاص بالكيسه تبعى وانا اقصد زر الباور نفسه وليس شئ اخر

اى هذا الذى فى الصوره وحوله علامه صفراء

هذا الزر يا اخوه والمسؤل عن تشغيل الكمبيوتر اليوم فقط ابتدء بأن يكون خفيف ناعم بمعنى انه اصبح سهل الحركه وذلك ادى الى ان يغلق الكمبيوتر تبعه انا اعتقدت ان الامر فى البدايه مشكله من فيرس يقوم بذلك لكنى وجدت ان الاغلاق يتم ايضاً من اول صفحه فى الدوس وهذه الصفحه فى الغالب الفيروسات لا تصلها

فقلت يمكن البروسيسور لا يوجد به تهويه كافيه فيقوم بذلك حتى لا يسخن ويحترق ولكنى عرفت العيب الحقيقى عندما

وجدته لا يغلق فقط بمفرده بل ويفتح الجهاز نفسه بمفرده مجرد فقط ان اضع الفيشه وهو يفعل كل شئ

فالمشكله من زر الباور للكيسه اصبح سهل الحركه وبالتالى اصبح يدخل ويخرج من مكانه بسهوله فيفتح ويغلق نفسه

حتى انى فكرت ان اقوم بفتح الجهاز سريعاً ثم اقوم بأزاله السلك الصغير المركب فى المازربورد والمسؤل عن ان لا يقوم بعمل الباور مثل الموجود فى هذه الصوره ومحدد حوله باللون الاصفر

فأنا لى سؤالين الاول هل من علاج غير ان اقوم فى كل مره تشغيل للجهاز بعمل هذه الحركه اى هل يمكن جعل الزر هذا جيد ام ان عمره الافترضى انتهى

ثانياً هل يمكن تغير هذا الزر فقط بأخر ام لابد ان اغير كامل الكيسه على اعتبار انه واحد منهم هذا الاختيار الاخير صعب حالياً

لذلك اتمنى اجد حل غير انى اغير الكيسه رجاءاً

لان ايضاً هذه المشكله تجعل كامل الجهاز فى خطر بسبب الاغلاق المفاجئ الذى يحدث للجهاز وايضاً خطر انى ازيل سلك زر الباور من المازربورد والجهاز فى حاله عمل اى هذه مشكله قد تؤدى الى ماس كهربائى فما الحل رجاءاً

عضو فضي الصورة الرمزية المحب لدين الله

رد: مشكله كبيره فى زر بور الكيسه

اخي حاول ازالة الزر من الكيس ويمكنك استخدام قلم او اى شىء لفتح الجهاز

او يمكنك ايضا تنظيف الزر باستخدام منظف مثل AKY الازرق

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المحب لدين الله مشاهدة المشاركة
    و يمكنك ايضا تنظيف الزر باستخدام منظف مثل AKY الازرق
    جزاك الله خير ولكن هل ده اعلان للمنظف AKY ده ولا ايه:D

انا فعلاً اخى الكريم والله قمت بازاله الزر الامامى للكيس واستخدم الزر الاسود الاساسى اى لا يمكن ازالته وساحول تنظيف كما تقول وربنا يهسل

انا لى بس سؤال انا كما قلت لك عندما افتح الجهاز اقوم بوضع الكبل الخاص بزر الباور فى المازربورد ثم بمجرد ان يفتح الجهاز اقوم بأزالته سريعاً طبعاً والجهاز مفتوحاً فهل هذا خطر على اللوحه الام ام ماذا

واذا كانت هناك حلول اخرى اتمنى تخبرونى بها وجزاكم الله خير

عضو برونزي

هذا الجزء مكرر

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود ممدوح_969 مشاهدة المشاركة

انا لى بس سؤال انا كما قلت لك عندما افتح الجهاز اقوم بوضع الكبل الخاص بزر الباور فى المازربورد ثم بمجرد ان يفتح الجهاز اقوم بأزالته سريعاً طبعاً والجهاز مفتوحاً فهل هذا خطر على اللوحه الام ام ماذا

واذا كانت هناك حلول اخرى اتمنى تخبرونى بها وجزاكم الله خير
    لا ما تفعله اخى صحيح ولا يوجد خطر بوضع الكابل ثم ازالته سريعا عند فتح الجهاز (بس بمجرد دوران المراوح واضاءه الانوار تشيله )

يمكن تغيير الزر الخاص بالباور فيوجد زر صغير تحت الذى تراه فى الكيس بهذا الشكل

ممكن تفكه وتقوم بتغييره لو كان يباع او من كيس قديم او تذهب لفنى لتغييره

او ممكن لو مستغنى عن زر الريسارت ممكن تضع الكابل الخاص به مكان وضع كابل الباور ويتم التشغيل من زر الريستارت

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ehabdiesel مشاهدة المشاركة
    لا ما تفعله اخى صحيح ولا يوجد خطر بوضع الكابل ثم ازالته سريعا عند فتح الجهاز (بس بمجرد دوران المراوح واضاءه الانوار تشيله )

يمكن تغيير الزر الخاص بالباور فيوجد زر صغير تحت الذى تراه فى الكيس بهذا الشكل

ممكن تفكه وتقوم بتغييره لو كان يباع او من كيس قديم او تذهب لفنى لتغييره

او ممكن لو مستغنى عن زر الريسارت ممكن تضع الكابل الخاص به مكان وضع كابل الباور ويتم التشغيل من زر الريستارت
    جزاك الله خير اخى الكريم بمناسبه انى اجعل زر الريستارت هو زر الباور بتغير الكابل انا مش عاوز ازعلك واقولك انى اساساً شايل كابل زر اعاده التشغيل او الريستارت لانه كان بيعلق من مده اصل جهازه بقاله قرن يعنى الافضل يوضع فى المتحف ما شاء الله هو مواصفته مكتوبه فوق لذلك كل شويه حاجه تخرب

بس انت مطنتنى انا بأذن الله حعمل الحل الاولانى اللى قولتلى عليه حغير كابل او زر الباور خالص واجيب واحد تانى ده افضل حل بس اعتقد انه بيتباع مستعمل لان معتقدش حد يحشترى زى باورز اللى بيشترى بيشترى كيسه على بعضها فالمشكله لو مستعمل ممكن بردك يبقى فيه عيب ربنا يسهل

وجزاك الله خير على تعبكم معى وبأذن الله نغير الجهاز الخرده ده عن قريب ان شاء الرحمان

عضو برونزي

معلش هناك شئ جد فى موضوعى ده انا قمت بعمل مثل الاخوه قولوى واشتريت كابل باور سويتش تانى Power switch cable تانى اللى هو ده
    ونفس المشكله بردك بيفتح ويقفل بمفرده دون ان احد يلمسه وبردك قمت بتغير كابل الريستارت ووضعته مكان كابل الباور ونفس الكلام بردك بيفتح ويقفل لوحده

الى ان اكتشفت شئ من قريب وهو انى عندما اضع اى شئ حديد مثل مفك حديدى على مكان تركيب الباور فى المازربورد اى هنا

فى السنون اللى حواليها علامه صفراء اجد ان الجهاز يعمل بمعنى اى شئ حديدى ممكن ان يجعل الجهاز يعمل مثل ما فعلت ولمست المفك بالسنون هذه وعمل الجهاز واذا وضعت عليه المفك مره اخرى وهو يعمل فانه ينطفئ طبعاً انا الان زلت Power switch cable فلم يعد له اهميه

فالسؤال الان هل هناك ماس او تلمس فى كهرباء المازربود وبالتحديد فى مكان السنون ام انه كهرباء ام انه ماس ام ماذا رجاء ساعدونى فلقد عرفت المشكله من اين لكن لا اعرف سببها ولا حلها مع العلم ان الجهاز كان ما شاء الله يعمل بطلاقه رجاء المساعده لانى لا افتح الجهاز الا بالطريقه الغبيه هذه

عضو برونزي

للرفع.................up

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود ممدوح_969 مشاهدة المشاركة
    معلش هناك شئ جد فى موضوعى ده انا قمت بعمل مثل الاخوه قولوى واشتريت كابل باور سويتش تانى Power switch cable تانى اللى هو ده
    فى السنون اللى حواليها علامه صفراء اجد ان الجهاز يعمل بمعنى اى شئ حديدى ممكن ان يجعل الجهاز يعمل مثل ما فعلت ولمست المفك بالسنون هذه وعمل الجهاز واذا وضعت عليه المفك مره اخرى وهو يعمل فانه ينطفئ طبعاً انا الان زلت Power switch cable فلم يعد له اهميه

فالسؤال الان هل هناك ماس او تلمس فى كهرباء المازربود وبالتحديد فى مكان السنون ام انه كهرباء ام انه ماس ام ماذا رجاء ساعدونى فلقد عرفت المشكله من اين لكن لا اعرف سببها ولا حلها مع العلم ان الجهاز كان ما شاء الله يعمل بطلاقه رجاء المساعده لانى لا افتح الجهاز الا بالطريقه الغبيه هذه

اخى واضح من كلامك الان ان الجهاز يعمل على ما يرام وان المشكله مشكلة توصيل كابلات
    فوظيفة سويتش الباور او الريستارت هى غلق الدائره للحظه فيفتح الجهاز وغلقها مره اخره للحظه فينطفئ الجهاز
    وهو ما تقوم بالضبط بفعله بالمفك الحديدى
    ولكن السؤال هنا هل تقوم بتوصيل الكابلات فى السنون الخاصه بها بطريقه صحيحه
    عادة تكون السنون على هذا الشكل (وتختلف من لوحه الى اخرى)
    ومكان كابل الباور يكون كالتالى

فعند توصيله مثلا بهذه الطريقه قد تحدث مشاكل

فتأكد اخى من هذه النقطه ومن اسماء السنون من كتيب وصف اللوحه الام

عضو ذهبي الصورة الرمزية The King2

بإمكانك عمل نشغيل للجهاز بمجرد وضع فيشه الكهرباء عند طريق لوحة تحكم البويس من خيارارت Power
    [CENTER][SIZE=4][FONT=Arial][COLOR=Green]إضغط هنا وإستمتع أثناء تصفحك[/COLOR][/FONT]
    [URL="https://www.tvquran.com/"]The Knigh[/URL] [/SIZE]
    [SIZE=1]PC1
    [/SIZE][/CENTER][CENTER][SIZE=1]GA P55-USB3+ Intel Core I5 750 > Power Coolor 5850 1G DDR5 + Samsung BX2331 23 Inch >
    2*2 G.B CORSAIR DDR3 1333MHZ >
    WD 1T Black aaks >Case C M Elite + Thermaltik Cable Manegment 850 Wat >Sound Card X-FI Xtreem Gamer With Logitech X-530
    PC2
    MSI 770-G45 + Phenom555BE 3.2/7M > ATI Saphire 4770 512 DDr5 + Benq 22 >
    2*2 G.B KingStone DDR3 CL9 1333MHZ >
    Samsung 1 Tera > Case Jumpo With HEC 650 Wat > Phantom 4.1 Model 2003[/SIZE]
    [/CENTER][CENTER][FONT=arial black][SIZE=4] " لا حيلة فى الرزق ولا شفاعة فى الموت "[/SIZE][/FONT]

[COLOR=#006400][SIZE=4][FONT=arial]كنت هنا دوماً ، ، ، وسأعود يوماً[/FONT][/SIZE][/COLOR]
    [/CENTER]

عضو برونزي

جزاكم الله خير يا اخوه

بالنسبه لسؤال اخى ehabdiesel

انا فعلاً اقوم بتوصيل كابل الباور فى مكانه الصحيح فى السنون على الموجود فى اللوحه الام واساساً انا لا اقوم بفكها حتى لو فكيت شئ من الجهاز قد يكون هارد او سى دى روم لكن لا افك هذه الكابلات فما فائده فكها وحتى قبل ان تحدث هذه المشكله بيوم واحد كان الجهاز يعمل بامتياز ما شاء الله فى الغلق او الفتح من الباور دون ادنى مشكله مجرد انى اغلقته كالعاده ثم فتحته فى اليوم الذى يليله قام بعمل هذه المشكله دون ادنى سبب لا اعلم لماذا وانا للعلم اعلم الطريقه الصحيحه من الكتيب وانى اذا وضعت مكانها خطأ لن يعمل الجهاز ولكن لن يقو مثل ما هو عمل معى الان يفتح ويغلق بمفرده وكيفما يشاء

بالنسبه لسؤال اخى
    The King2

انا ليس عندى للاسف هذا الخيار فى لوحتى ولكن ساقوم بالتدوير عنه لعلى مخطأ او لم انتبه له من قبل

لو احد شاكك فى شئ اخر او قابلته نفس المشكله وعرف منين المشكله اتمنى يساعدنى

وجزاكم الله خير