صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 16

الموضوع: اقتراح

عضو الصورة الرمزية fadyassem

Arrow اقتراح

بطلب منك يا استاذى الفاضل و باقى المشرفين غلق موضوع البدل نهائيا
    عشان لغاية دلوقتى مفيش سيطرة على المشكلة دى
    و بدام مفيش اجراءات بتاخدوها عشان توقفوا النصب ده يبقى احسن
    ليكوا توقفوا البدل خالص ويبقى هذا القسم لمتاجر الالعاب و البرمجيات فقط

عضوية جديدة

رد: اقتراح

بصراحه انا مش معاك في الاقتراح ده

بس ممكن يخلو مفيش اي عمليه تبديل تتم الا بحضور المشرف و هو ياخد العرضين ويجربهم ويشوفهم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mods مشاهدة المشاركة
    بصراحه انا مش معاك في الاقتراح ده

بس ممكن يخلو مفيش اي عمليه تبديل تتم الا بحضور المشرف و هو ياخد العرضين ويجربهم ويشوفهم
    ليه بقى
    اديك مثال
    واحد معاه سيريال bfbc 2 مستخدمو فى اللعبة بس مش فى eadm تيجى تفعلو فى eadm مفيش مشكلة تيجى تلعب online يقولك serial is used before زى ما حصل مع pes 11 اتنصب عليه و punisher بيمثل و مطلعو هو اللى نصاب تقدر تقولى المشرف ازاى هيتاكد ده فى لعبة واحدة الكلام ده ممكن يحصل مع كل لعب ea

عضو برونزي

اهدو ياجماعه المشكله مش مين يبقى وسيط لان حتى لو في وسيط اللي عايز ينصب على حد بيجيب مليون طريقه زي حسابات ea بيفتح الموقع من سرفر ويبدل الاكونت وبعد اسبوع شهر اي وقت هوا عايزو بيرجع الاكونت حتى لو معاك كل بياناتو فكل حاجة وليها مشكله اما بالنسبه للستيم فمستحيل تعرف السيريال اللي فعل بيه اللعب ففمكن يعرفك سيريال غير اللي موجود في الحساب وفي الحالتين المشرف ملهوش علاقه بالموضوع هوا وسيط بس وبالنسبه للشركات بتمنع اصلا بيع حسابات الالعاب يعني البدل دة اصلا غير مشروع المبادله علشان تكون امان تكون في حسابات يوبي سوفت او كونامي او سيريال للالعاب

عضو برونزي الصورة الرمزية ZEX

حضرتك انا مقصدش خالص انى اضايقك و الموضوع انا اقفلته عشان فيه شتايم كتير , يعنى كان اكيد هيتحول لموضوع للشتايم فقط , ده مينفعش

الاقتراح صدقنى وديته للأداره لكن الاداره مشغوله بمليون حاجه و انت شايف بنفسك التطورات الى حصلت فى الفتره الاخيره
    لكن ان شاء الله فى حمله تعديلات على القوانين قريب
    [CENTER]
    [IMG]https://www.crossed-flag-pins.com/genimg/flaggen/Palestine-120-animated-flag-gifs.gif[/IMG]

[URL="https://www.facebook.com/eslamt1"]Facebook[/URL]

[IMG]https://img718.imageshack.us/img718/8574/wallvr.jpg[/IMG]

[/CENTER]

تمام بس ياريت الموضوع ده ميتركنش عالرف و نبدا نشك فى قدرة الادارة على تلاقى المشكلات عامة

عضو الصورة الرمزية مركز بيع العاب

انا من رايى ان كل شخص مسئول مسئولية تامة باى عملية بيقوم بها داخل المنتدى و لا دخل للمشرفين بذلك و كون ان اى حد بيدل مع عضو جديد او حتى قديم فهو عرضة للسرقة او النصب و فيها نوع من المخاطرة لو كنت مش بتحب المخاطرة ممكن حضرتك متبدلش زى حالاتى مش بحب ابدا اشترى اى شىء استعمال لانى مش على ادنى استعداد انه يكون به شىء تالف يظهر بعد فترة وجيزة او طويلة و يعتبر بذلك اتنصب عليا ضمنيا المسألة فى الاول و الاخر مسالة ضمير و محدش حيقدر يغير ما بداخل الانسنا النصاب و لا بقوانين و لا بوساطة

اللى بيحب المخاطرة يتفضل و يا صابت يا خابت و اللى بيحب الامان يبقى عمل خير فى نفسه و فى المنتدى

كلامى ممكن يضايق البعض و فى انتظار النقد الهادف من اجل مصلحة الجميع

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مركز بيع العاب مشاهدة المشاركة
    انا من رايى ان كل شخص مسئول مسئولية تامة باى عملية بيقوم بها داخل المنتدى و لا دخل للمشرفين بذلك و كون ان اى حد بيدل مع عضو جديد او حتى قديم فهو عرضة للسرقة او النصب و فيها نوع من المخاطرة لو كنت مش بتحب المخاطرة ممكن حضرتك متبدلش زى حالاتى مش بحب ابدا اشترى اى شىء استعمال لانى مش على ادنى استعداد انه يكون به شىء تالف يظهر بعد فترة وجيزة او طويلة و يعتبر بذلك اتنصب عليا ضمنيا المسألة فى الاول و الاخر مسالة ضمير و محدش حيقدر يغير ما بداخل الانسنا النصاب و لا بقوانين و لا بوساطة

اللى بيحب المخاطرة يتفضل و يا صابت يا خابت و اللى بيحب الامان يبقى عمل خير فى نفسه و فى المنتدى

كلامى ممكن يضايق البعض و فى انتظار النقد الهادف من اجل مصلحة الجميع
    وجهة نظر

هو ده كمان قصدى ان الواحد ميعملش لغط فى المنتدى يجب الحفاظ على صورة المنتدى بدل ما كل شوية واحد يقول ده نصب عليا و احسن حاجة عشان المنتدى يريح دماغه و يحل المشكلة بفعالية يلغى حكاية التبديل فى المنتدى و يكون التبديل بين بعضهم عالميل و ميكنش للمنتدى اى علاقة و كمان هيحد من ظاهرة النصب عشان الحكاية دى بتسهل على اى واحد نصاب انه يسجل فى المنتدى وينصب على الناس بكل سهولة

مخالف للقوانين

انا كل اللى عايزه ان لو فعلا ثبت ان واحد نصب على حد , الادارة تقوم بإيقاف عضويته وحذر الاى بى بتاعه من المنتدى

طبعا هى مش مشكلة بالنسبة لأى حد انه يغير الاى بى ويدخل بس أهو أى حاجة نزعج بيها اللى نصب

يعنى فى عضو ثبت انه نصب عليا وعلى العضو mods والكلام ده من اكتر من شهر لكن العضو ده عضويته زى ماهى وبيدخل المنتدى عادى وبيشارك واكن مفيش حاجة حصلت

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة LEGEND 47 مشاهدة المشاركة
    انا كل اللى عايزه ان لو فعلا ثبت ان واحد نصب على حد , الادارة تقوم بإيقاف عضويته وحذر الاى بى بتاعه من المنتدى

طبعا هى مش مشكلة بالنسبة لأى حد انه يغير الاى بى ويدخل بس أهو أى حاجة نزعج بيها اللى نصب

يعنى فى عضو ثبت انه نصب عليا وعلى العضو mods والكلام ده من اكتر من شهر لكن العضو ده عضويته زى ماهى وبيدخل المنتدى عادى وبيشارك واكن مفيش حاجة حصلت

يا رب نوصل بالنقاش ده الى حل

عضو ذهبي الصورة الرمزية محمد الجوهري

إزيك يا فادي؟

ياريت تقرأ القانون الجديد في أعلى القسم:
    موقع عرب هاردوير غير مسئول عن أي عمليات نصب تحدث داخل هذا القسم أو غيره من أقسام البيع.
    عرب هاردوير وسيط بين البائع و المشتريِ و لا يلتزم بضمان حدوث عملية البيع أو التبادل بشكل آمن.
    على المشتريِ أن يتخذ كافى إجراءات الأمان قبل دفع أية أموال أو إعطاء المشتري أية حسابات.
    تتضمن تلك الإجراءات مثلاً المقابلة وجهاً لوجه بين البائع و المشتريِ, أو اختيار الأعضاء ذوي السمعة الطيبة و الشراء منهم,
    أو حتى اختيار عضو وسيط من أهل الثقة يقوم بعملية التبادل بين البائع و المشتري.

مخالف للقوانين

شكراً لأستاذ محمد الجوهرى على الرد

وياريت تقولنا لو ثبت ان عضو نصب على حد ايه الاجراء اللى الادارة هتتخذه ؟

عضو ذهبي الصورة الرمزية محمد الجوهري

لو ثبت بالدليل الماديّ سيكون هذا العضو خائن للأمانة و لا يستحق أن يتواجد بيننا في عرب هاردوير.
    و بالتالي هيأخذ إيقاف تـــــــــــام, إلا لو رجع الحق لأصحابه بقى, في الحالة دي هيأخذ إيقاف بسيط
    ثم يعاود دخول المنتدى, و عندها سنراقبه عن كثب لبيان ما سيفعله بعد العودة.

هات لي دليل على عضو و انا أتصرف بنفسي, او راسل الستاذ إسلام

عضو

شكرا على الرد و التعاون منك يا استاذ محمد

ازيك يا استاذ محمد وحشنى جدا
    شكرا على ردك بس انا كنت بقول اقتراح على القوانين ده يعنى انا عارف القوانين بس بدى المنتدى اقتراح عشان القسم ده كتر فيه حالات النصب زى ما حضرتك شايف و قربت تبقى كل التبديلات فيه عمليات نصب و بكده هيبقى القسم ده محل نصب اى واحد عاوز ينصب يعمل موضوع و ينصب بس لازم يكون فى احتاطات ده لو كان المنتدى بيخاف على الاعضاء الاوفياء اللى فيه من النصب

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة