صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 16

الموضوع: استفسار عن كارت شاشه مناسب لمواصفات جهازي

عضو

Talking استفسار عن كارت شاشه مناسب لمواصفات جهازي

بسم الله الرحمن الرحيم
    اولا انا بشكر الموقع والقائمين عليه علي مجهودهم العالي مع الاعضاء
    بعد مساعدتي في تاكيد اختيار البروسيسور في الموضوع السابق
    https://www.arabhardware.net/forum/s...=1#post1020019
    حان وقت تغيير كارت الشاشه 8500 GT من شركه Leadtk (مكسورالسرعه من الشركه ومزود بمروحه ) احس في دروب في الاداء بين البروسيسور وكارت الشاشه (بيحمل عليه بزياده لما اعلي مواصفات الالعاب :D) ومع التطور ودخولنا علي DX11
    انا محتاج كارت شاشه مستقبلي مثل البروسيسور يعني يشغل العاب اليوم علي High وبعد سنتين تلاته يبقي علي MEDIUM المهم يشغل بشكل مقبول

انا بدات اميل لكروت ال ATI الحديثه خصوصا انه كتير منها افضل اداء مقابل السعر عن النفيديا
    يعني عجبني 4850 ال 1 جيجا عن كروت نفيديا المتقاربه في السعر

مواصفات الجهاز وكارت الشاشه متروك لكم

الماذر بورد :- P31-ES3G
    البروسيسور :- Core 2 Quad Q9550
    الرامات :- KingStone2*2G DDR2 800
    كارت الشاشه :- ؟؟؟؟؟؟؟؟

ملحوظه
    * هل كروت Ati اصبحت تطور مشغلاتها باستمرار مثل النفيديا
    * بالنسبه للسعر حتي لو كان معدي انا ممكن اصبر عليه لحد ما يرخص بشكل نسبي وامشي حالي بالموجود

تقبلوا تحياتي
    وبارك الله فيكم

عضو تقني سابق الصورة الرمزية masklove

رد: استفسار عن كارت شاشه مناسب لمواصفات جهازي

اصبر لبعد العيد يكون كروت ال DX11 نزلت وحتي ولو لم تشتري كارت DX11 ممكن الكروت الحالية تنزل اسعارها وتبقي انت المستفيد
    [CENTER][FONT=Tahoma][B][SIZE=4][COLOR=Red]يارب استر [/COLOR][/SIZE][/B][/FONT]
    [IMG]https://www7.0zz0.com/2011/05/16/18/645564013.jpg[/IMG]
    [/CENTER]

عضو ذهبي الصورة الرمزية Marine

اتفق معاك يا ماسك لوف
    [URL="https://dvd4arab.maktoob.com/redirectLink.php?link=http%3A%2F%2Fup.haridy.org%2F"][/URL]

عضو

Wink رد: استفسار عن كارت شاشه مناسب لمواصفات جهازي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة masklove مشاهدة المشاركة
    اصبر لبعد العيد يكون كروت ال DX11 نزلت وحتي ولو لم تشتري كارت DX11 ممكن الكروت الحالية تنزل اسعارها وتبقي انت المستفيد
    شكرا علي الاهتمام بالرد
    وانا اكيد مش هشتري دلوقتي
    ان شاء الله بعد العيد :rolleyes:
    هو السعر هنتكلم فيه بعدين وهصبر عليه ان شاء الله لان كارت زي ما انا عايز اكيد هيعدي :ah26:
    بس المهم اعرف هشتري ايه الاول :D:D
    تقبل تحياتي

عضو

هل من جديد
    في انتظار رائيكم

عضو بلاتيني الصورة الرمزية DR ! ZERO

كرت 4850 ال 1 جيجا ب 900 جنيه تقريبا و ال 512 ب 780 ، أنصحك بكرت 4770 ب 730 جنيه و أقل ب 5 ~ 6% من ال 4850 و مع كسر سرعته يزول الفرق ، ده غير ان أقل فى الاستهلاك و الحرارة و كسر سرعته أسهل بفضل تقنية ال 40 نانو .

الباور كام واط و نوعه ايه ؟ و الشاشة كام بوصة ؟

و خلى بالك انك لو قررت الانتظار فالانتظار هيطول كتير لما تنزل الكروت هتبقى منتظلر أسعارها تتظبط بعدين نزلو كروت المنافس و ده الأفضل طبعا ، ممكن تجيب دلوقتى كرت متوسط بسعر كويس يشتغل معاك أكتر من سنة كويس ان شاء الله و تبقى تغيره بكرت DX 11 بكل سهولة .
    فضل هذا المنتدى علىَّ -بعد الله- كبير , و أحب أن أقدم الشكر .

فليسامحنى الله أولا ثم كل من قد أكون ارتكبت مثل هذه الأفعال فى حقه , و أعلم أنى طلمتُ كثيرا من الناس بكلامى هذا , فليس أحد هكذا غيرى أنا , و ليس أحد بمثل هذه الصفات غير النبيلة غيرى , فليسامحنى الله إن كنت ارتكبت أياً منها يوماً ..

عذرا إذ أنه لضيق الوقت لا يسعنى تعديل الكلمات أو تنسيقها أو تشكيلها .

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DR ! ZERO مشاهدة المشاركة
    كرت 4850 ال 1 جيجا ب 900 جنيه تقريبا و ال 512 ب 780 ، أنصحك بكرت 4770 ب 730 جنيه و أقل ب 5 ~ 6% من ال 4850 و مع كسر سرعته يزول الفرق ، ده غير ان أقل فى الاستهلاك و الحرارة و كسر سرعته أسهل بفضل تقنية ال 40 نانو .

الباور كام واط و نوعه ايه ؟ و الشاشة كام بوصة ؟

و خلى بالك انك لو قررت الانتظار فالانتظار هيطول كتير لما تنزل الكروت هتبقى منتظلر أسعارها تتظبط بعدين نزلو كروت المنافس و ده الأفضل طبعا ، ممكن تجيب دلوقتى كرت متوسط بسعر كويس يشتغل معاك أكتر من سنة كويس ان شاء الله و تبقى تغيره بكرت DX 11 بكل سهولة .
    اولا انا شاكر جدا اهتمامك وردك
    هو الباور 1000 وات بس من الانواع الشعبيه النضيفه اللي ب 100 ج بس مش ماركه يعني
    الشاشه 21 فلات (FD (Sony G520 وفي مخطط ل 23 سامسونج LCD عشان كده برضه عايز كارت قوي
    انا شكلي هستني افضل حتي لو لفتره طويله يعني لو علي اول السنه الجديده مش مشكله
    اهو ال 8500 دايما بحدثه وبرضه شركه Leadtek مظبطاه حبتين لاني عايز اغير بالمره مش عايز ارقع الجهاز وارجع اغير تاني بس هي مشكلتي اني مش عارف اشتري ايه او شكل اللي انا عايزه لسه مانزلش مشكله كروت الشاشه دي من فتره طويله ماتوفقتش في حاجه متميزه بشكل كبير للاسف
    بارك الله فيك
    وتقبل تحياتي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة qamar_EL_DEN مشاهدة المشاركة
    اولا انا شاكر جدا اهتمامك وردك
    هو الباور 1000 وات بس من الانواع الشعبيه النضيفه اللي ب 100 ج بس مش ماركه يعني
    الشاشه 21 فلات (FD (Sony G520 وفي مخطط ل 23 سامسونج LCD عشان كده برضه عايز كارت قوي
    انا شكلي هستني افضل حتي لو لفتره طويله يعني لو علي اول السنه الجديده مش مشكله
    اهو ال 8500 دايما بحدثه وبرضه شركه Leadtek مظبطاه حبتين لاني عايز اغير بالمره مش عايز ارقع الجهاز وارجع اغير تاني بس هي مشكلتي اني مش عارف اشتري ايه او شكل اللي انا عايزه لسه مانزلش مشكله كروت الشاشه دي من فتره طويله ماتوفقتش في حاجه متميزه بشكل كبير للاسف
    بارك الله فيك
    وتقبل تحياتي
    و الباور ده مشغل عليه ال Q9550 :eek: و الكرت و هاردين :confused: ،، أنصحك تغير الباور ده فى أقرب فرصة لو أمكن خطر على مكونات الجهاز بالكامل و ده مش كلامى أنا بس .

شكل اللي انا عايزه لسه مانزلش مشكله كروت الشاشه دي من فتره طويله ماتوفقتش في حاجه متميزه بشكل كبير للاسف
    مين قالك كده ! كروت HD 4000 نزلت من أكتر من سنة و لغاية دلوقتى أداءها ما اتزهش خالص ، و كروت 8800 من انفيديا بقالها أكتر من 3 سنين و لغاية دلوقتى ما شاء الله بتسد مع أقوى الألعاب .

طالما حضرتك مش مستعجل و كده كده كرت 8500 مشغلك الألعاب و حتى لو ياعدادات قليلة لكن مكفيك حاليا ، يبقى تستنى كروت DX 11 و تبقى تشترى كرت .

فليسامحنى الله أولا ثم كل من قد أكون ارتكبت مثل هذه الأفعال فى حقه , و أعلم أنى طلمتُ كثيرا من الناس بكلامى هذا , فليس أحد هكذا غيرى أنا , و ليس أحد بمثل هذه الصفات غير النبيلة غيرى , فليسامحنى الله إن كنت ارتكبت أياً منها يوماً ..

عضو

و الباور ده مشغل عليه ال Q9550 :eek: و الكرت و هاردين :confused: ،، أنصحك تغير الباور ده فى أقرب فرصة لو أمكن خطر على مكونات الجهاز بالكامل و ده مش كلامى أنا بس .
    .
    والله اللي حصل يا دوك
    ومروحتين وسي دي ودي في دي كمان :D
    الباور شغال علي اخره يعني
    انت بتقول فيها انا فعلا الباورات دي مش بتقعد معايا اكتر من 3 شهور رغم انها مش الرخيصه ال ب 45 ج تقفيله انضف ومروحته كبيره ومستقر مش بيعيد تشغيل مع ضعف الكهربا
    وعشان عارف اني بغير كل فتره مش بستنضف اوي لاعتقاد سابق انه كله صيني بيخرب وبدات اغير راي في الباورات بس المشكله اني داخل في كذا حاجه وباور ب 300 - 400 جنيه احطهم في شاشه او كارت شاشه احسن بس اكيد هغير لاني اقتنعت بكلامكم عن الباورات

مين قالك كده ! كروت HD 4000 نزلت من أكتر من سنة و لغاية دلوقتى أداءها ما اتزهش خالص ، و كروت 8800 من انفيديا بقالها أكتر من 3 سنين و لغاية دلوقتى ما شاء الله بتسد مع أقوى الألعاب .

طالما حضرتك مش مستعجل و كده كده كرت 8500 مشغلك الألعاب و حتى لو ياعدادات قليلة لكن مكفيك حاليا ، يبقى تستنى كروت DX 11 و تبقى تشترى كرت .
    بصراحه انا اللي مش محظوظ في كروت الشاشه او في الاختيار وخصوصا السوق والظروف احيانا هو اللي بتحكم الاختيار
    الكروت دي مشكلتها انها نزلت غاليه جدا واعتقد لسه غاليه وبالطلب ومش علي طول بتتوفر فلوس للترفيه علي الكمبيوتر و كده خصوصا ان المردود ما بيحسش بيه غير اللي عارف قيمه الحاجه دي وبيعرف يستغلها
    انا هستني علي كارت ومش مشكله ال DX 11 عبال ماتنزله لعب ودعم يبقي قدامك كتير يمكن اكتر من سنه
    SAPPHIRE HD 4890 1GB GDDR5 overclock
    او باور كلر مش هتفرق كتير
    بس كنت عايز اتاكد من مفاهيم
    هو ال Vapor معناها بمبرد متطور
    طيب
    والTOXIC مكسور السرعه
    وال X2 ؟؟
    معلش انا جديد في ال ati وعايز اعرف الفروق في المسميات لانها ماثره علي سعر نفس الموديل
    وكتر خير حضرتك ومعلش تقلت عليك
    بارك الله فيك

وعشان عارف اني بغير كل فتره مش بستنضف اوي لاعتقاد سابق انه كله صيني بيخرب وبدات اغير راي في الباورات بس المشكله اني داخل في كذا حاجه وباور ب 300 - 400 جنيه احطهم في شاشه او كارت شاشه احسن بس اكيد هغير لاني اقتنعت بكلامكم عن الباورات
    مش بتستنضف ؟ انت عارف ان باور زى HEC 300 WATT ب 130 جنيه أفضل أأمن على الجهاز من باور من اللى ب 100 أو 50 جنيه ده ، و المففروض ان حضرتك عارف ان الباورات دى مش كويسة و ليك معاها تجارب يعنى بتغيرها كل 3 شهور هاتلك واحد نضيف و خلاص

لو تعرف ان مكونات جهازى اللى فوق دى شغالة على باور HEC 350 بعد ما كان عندى باور تايجر كده وحش برضو و كان لازم أغيره .

بعدين حضرتك جايب بروسيسور ب 1300 جنيه مستخسر فيه باور ب 100 جنيه و كده كده بتجيب أكتر من باور صينى .

معلش انا جديد في ال ati وعايز اعرف الفروق في المسميات لانها ماثره علي سعر نفس الموديل
    وكتر خير حضرتك ومعلش تقلت عليك
    بارك الله فيك
    لأ مفيش حاجة اسأل زى ما انت عايز ،، الكروت ال Vpor-x دى بتبقى نازلة بتيرد احترافى من Sappphire و دى مش مكسور سرعتها لكن تبريدها يسمحلك بكسر سرعة كبير ان شاء الله

اما ال Toxic فهى خاصة ب Sapphire برضو لكن مكسور سرعتها لمستوى كويس .

أما ال PCS + فدهى تبريد احترافى برضو للكرت و لكن من باورطلرو الفروق بينهم كلهم طفيفة جدا .

و ال X2 زى HD 4870X2 فهو زى ما تقول كرتين HD 4870 فى كرت واحد و ده أكيد سعره هيبقى أغلى كأنك اشتريت كرتين .

عضو

بعدين حضرتك جايب بروسيسور ب 1300 جنيه مستخسر فيه باور ب 100 جنيه و كده كده بتجيب أكتر من باور صينى .

لأ مفيش حاجة اسأل زى ما انت عايز ،، الكروت ال Vpor-x دى بتبقى نازلة بتيرد احترافى من Sappphire و دى مش مكسور سرعتها لكن تبريدها يسمحلك بكسر سرعة كبير ان شاء الله

اما ال Toxic فهى خاصة ب Sapphire برضو لكن مكسور سرعتها لمستوى كويس .

أما ال PCS + فدهى تبريد احترافى برضو للكرت و لكن من باورطلرو الفروق بينهم كلهم طفيفة جدا .

و ال X2 زى HD 4870X2 فهو زى ما تقول كرتين HD 4870 فى كرت واحد و ده أكيد سعره هيبقى أغلى كأنك اشتريت كرتين .
    مش استخسار والله بس كنت حاسبها كله محصل بعضه ومعرفش ان في نوع قريب في السعر ونضيف واكيد هغير اللي معايا ان شاء الله
    كروت ال ati مع شركه amd اتغير حالها خالص :ah4:
    ان شاء الله هغير ل 4890 ال 1 جيجا بس سعره يريح شويه تاني بعد الاجازات والعيد ايه رائيك فيه :D
    والف الف شكر علي شرحك وتعبك معايا
    تقبل تحياتي

مش استخسار والله بس كنت حاسبها كله محصل بعضه ومعرفش ان في نوع قريب في السعر ونضيف واكيد هغير اللي معايا ان شاء الله
    كروت ال ati مع شركه amd اتغير حالها خالص :ah4:
    ان شاء الله هغير ل 4890 ال 1 جيجا بس سعره يريح شويه تاني بعد الاجازات والعيد ايه رائيك فيه :D
    والف الف شكر علي شرحك وتعبك معايا
    تقبل تحياتي
    مفيش تعب و لا حاجة ،، لو هتجيب االكرت ده هاته دلوقتى لو بعد العيد و كده يعنى كمان أسبوع و شوية ممكن ساعتها تقول يا ريتنى كنت استنين كرت DX 11 و مش عارف ايه ، فانت يا اما تجيبه دلوقتى لو مستعجل أوى و عايز تشغل ألعاب و كده ، أو متجيبهوش خالص و تستنى الكروت الجديدة كام شهر كده على ما أسعارها تتظبط و ألعاب كتير تنزل داعمة لل DX 11 ، أو تشترى دلوقتى كرت زى ال 4770 أو 4870 حتى .

عضو

Talking رد: استفسار عن كارت شاشه مناسب لمواصفات جهازي

مفيش تعب و لا حاجة ،، لو هتجيب االكرت ده هاته دلوقتى لو بعد العيد و كده يعنى كمان أسبوع و شوية ممكن ساعتها تقول يا ريتنى كنت استنين كرت DX 11 و مش عارف ايه ، فانت يا اما تجيبه دلوقتى لو مستعجل أوى و عايز تشغل ألعاب و كده ، أو متجيبهوش خالص و تستنى الكروت الجديدة كام شهر كده على ما أسعارها تتظبط و ألعاب كتير تنزل داعمة لل DX 11 ، أو تشترى دلوقتى كرت زى ال 4770 أو 4870 حتى .
    والله انا مش عارف من غيرك كنت عملت ايه
    كان زماني جايب كارت وكام شهر بتحسر عليه (اتعقدت من الكروت خلاص :ah49
    انا هستني لبعد العيد واشوف لو في حاجه نزلت جديد (حتي لو ريفيوهات للكروت الجديده) هستني او احسبها بمقارنه السعر والاداء مع الكروت ال DX 11 والدعم بتاعها
    حتي كمان نزولها مصلحه لانه هيرخص اللي قبلها
    واديني مقضيها بال 8500 GT واهو محمل علي البروسيسور والاداء جميل علي العاب زي Prototype مفيش مشاكل علي هاي ديتالز والشادو علي متوسط 1024*768
    و
    ,Fallout3 علي Medium
    1024*768
    وماجربتش اعلي عن كده عشان اضمن مرونه الاداء من كارت الشاشه
    ان شاء الله لنا عوده اخري مع نزول الاسعار والكروت الجديده
    وفي انتظار مواضيعكم المميزه عن الجديد في عالم الكمبيوتر
    وكل سنه وانت طيب

عضو ذهبي الصورة الرمزية Marine

بالظبط واهو حاليا 8500 ممشي الحال
    [URL="https://dvd4arab.maktoob.com/redirectLink.php?link=http%3A%2F%2Fup.haridy.org%2F"][/URL]

والله انا مش عارف من غيرك كنت عملت ايه
    كان زماني جايب كارت وكام شهر بتحسر عليه (اتعقدت من الكروت خلاص :ah49
    انا هستني لبعد العيد واشوف لو في حاجه نزلت جديد (حتي لو ريفيوهات للكروت الجديده) هستني او احسبها بمقارنه السعر والاداء مع الكروت ال DX 11 والدعم بتاعها
    حتي كمان نزولها مصلحه لانه هيرخص اللي قبلها
    واديني مقضيها بال 8500 GT واهو محمل علي البروسيسور والاداء جميل علي العاب زي Prototype مفيش مشاكل علي هاي ديتالز والشادو علي متوسط 1024*768
    و
    ,Fallout3 علي Medium
    1024*768
    وماجربتش اعلي عن كده عشان اضمن مرونه الاداء من كارت الشاشه
    ان شاء الله لنا عوده اخري مع نزول الاسعار والكروت الجديده
    وفي انتظار مواضيعكم المميزه عن الجديد في عالم الكمبيوتر
    وكل سنه وانت طيب
    معنى كده ان الكرت مش مضايقك فى حاجة ؟ خلاص خليك بيه و استحمله 4 شهور كده و لا حاجة على ما تنزل حتى كروت انفيديا كمان عشان تبقى على دراية بكل حاجة و تعرف تشترى اللى يناسبك و الأفضل خصوصا .

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة