صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 20

الموضوع: خلاص ناويت علي 5850

عضو الصورة الرمزية maldin_italy

خلاص ناويت علي 5850

انا خلاص بعد تمحيص وتعب واختبارات لنفسي انا قررت اشتري كارت 5850 ((وكله بسبب كلام استاذ مينا اللي اقنع الواحد:D واستاذ فريمي اللي زهق الواحد من كتر ما استنيته :mad)

احب اعرف ارائكم اتوكل علي الله واشتري ولا ليكم نصائح اخيرة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ودلوقتي انا امامي اكثر من نسخه

GIGABYTE HD 5850 1GB GDDR5 PRICE 1775

SAPPHIRE TOXIC HD5850 1GB GDDR5 السعر 1990 جنيه

SAPPHIRE HD5850 (Game Edition) 1GB GDDR5 السعر 1750 جنيه

XFX HD5850 1GB GDDR5 BlackEdition = 1875EGP

احب اعرف ارائكم اختار اني نسخه واتوكل علي الله اجيبها في خلال الكام يوم الجيين دول

مخالف للقوانين

رد: خلاص ناويت علي 5850

طيب انت ميزانيتك كام ؟

على حسب ميزانيتك ها هي الكروت من الأفضل :

1-Sapphire HD5850 TOXIC .... ويكفي ان سعره هنا أرخص من Newegg بأكتر من 100 جنيه :D

2-XFX HD5850 BE ..... ممتازة ويكفي اننا بقينا نشوف أسعار من وكيل XFX في مصر ممتازة كده وقريبة مننا كبشر عايشين على كوكب الأرض :D

3- Sapphire HD5850 GE .... لو معاه Dirt2

4-Gigabyte HD5850 .... لو مش معاه Dirt2

ولو الكارتين نازلين باللعبة يبقوا متساويين في نظري

اداري سابق

أنصحك بالتريث قليلاً ليس لنزول فيرمي

وإنما لنزول الأسعار...

NVIDIA أعلنت أنها ستنزل فيرمي في الربع الأول من هذه السنة، والربع الأول ينتهي بنهاية هذا الشهر. وإلى الآن لم تعلن الشركة عن أي تأجيل آخر وبالتالي المسألة مؤكدة أن ينزل في نهاية هذا الشهر وحسب المتابعات لصفحة تويتر للشركة فإنه سينزل في معرض PAX 2010 المقام في تلك الأيام وتحديداً 26 مارس...

مع نزول المنتج، فإنه من المتوقع أن يتبع النزول انخفاض في الأسعار، فسواء رغبت في HD 5850 أو في GTX 270 ( رغم أنني أعتقد أنه لن يعجبك سعر الأخير ) فإن الانتظار بسيط فهو يقارب نصف الشهر وإن نزلت الأسعار فأنت المستفيد
    [CENTER]نظر يحيى بن معاذ يوماً إلى إنسان وهو يُقبّل ولداً له صغيراً فقال : [COLOR=red]أتحبه ؟[/COLOR] قال : [COLOR=red]نعم [/COLOR]، قال : [COLOR=red]هذا حبك له إذ ولدته فكيف بحب الله له إذ خلقه ؟[/COLOR][/CENTER]

[CENTER]ورأى يوماً رجلاً يقلع الجبل في يوم حار وهو يغني، فقال : [COLOR=red]مسكين ابن آدم قَلْعُ الأحجار أهون عليه من ترك الأوزار.[/COLOR].[/CENTER]

[CENTER][IMG]https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=alkhalaf&t=155660[/IMG][/CENTER]

[CENTER][SIZE=4][FONT=Arial][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=117801"][COLOR=red]كُن عربياً :[/COLOR] [COLOR=blue]استخدام المصطلحات التقنية العربية[/COLOR][/URL][/B][/FONT][/SIZE][/CENTER]
    [CENTER][B][FONT=Arial][SIZE=4][/SIZE][/FONT][/B] [/CENTER]
    [CENTER][B][FONT=Arial][SIZE=4][COLOR=sienna]فليعذرني جميع الأخوة والأخوات[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [CENTER]لن أقوم بتقييم أي موضوع أو رد لايستخدم اللغة العربية الفصحى أو يستخدم كلمات أجنبية بحروف عربية[/CENTER]

عضو فضي الصورة الرمزية Stokon

أنا كمان مع كلام أستاذ الخلف

عضو فضي الصورة الرمزية TEch Zone

رأى استنة الفيرمى فعلا لان متوقع الاسعار هتنزل و مش هتستنى كتير خلاص الفيرمى على الابواب :D
    و لو مستعجل يبقى
    SAPPHIRE TOXIC HD5850 1GB GDDR5 افضل اختيار
    Playing Now: Dirt 3

عضو فضي الصورة الرمزية RRM

عند انتظار الفيرمى
    فما هو السعر المتوقع له عند صدوره لكى يتم الانتظار
    لا إله إلا أنت سبحانك إنى كنت من الظالمين

اداري سابق

سعر الفيرمي سيكون مرتفعاً حتى للـ GTX 470، ولكن المهم أن أسعار فئة HD 5000 ستنزل... بداية مع سعر HD 5850 الحالي لن تجد ما يماثله في Fermi لأن كلا البطاقتين ستكونان مرتفعتي السعر أقصد GTX 470 و GTX 480...

ربما سيكون سعر GTX 470 مقارب لسعر HD 5870 حالياً... لتقارب الأداء رغم أننا لا نعرف بعد عن مسألة الأداء ولكن ربما سيكون أعلى قليلاً حتى لو كان الأداء أقل قليلاً بسبب تكلفة التصنيع المرتفعة في GTX 470

ولكن نزول البطاقات سيخفّض من سعر HD 5870 واحتمال كبير أن يطال تخفيض السعر HD 5850 أيضاً...
    [CENTER]نظر يحيى بن معاذ يوماً إلى إنسان وهو يُقبّل ولداً له صغيراً فقال : [COLOR=red]أتحبه ؟[/COLOR] قال : [COLOR=red]نعم [/COLOR]، قال : [COLOR=red]هذا حبك له إذ ولدته فكيف بحب الله له إذ خلقه ؟[/COLOR][/CENTER]

[CENTER]ورأى يوماً رجلاً يقلع الجبل في يوم حار وهو يغني، فقال : [COLOR=red]مسكين ابن آدم قَلْعُ الأحجار أهون عليه من ترك الأوزار.[/COLOR].[/CENTER]

[CENTER][IMG]https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=alkhalaf&t=155660[/IMG][/CENTER]

[CENTER][SIZE=4][FONT=Arial][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=117801"][COLOR=red]كُن عربياً :[/COLOR] [COLOR=blue]استخدام المصطلحات التقنية العربية[/COLOR][/URL][/B][/FONT][/SIZE][/CENTER]
    [CENTER][B][FONT=Arial][SIZE=4][/SIZE][/FONT][/B] [/CENTER]
    [CENTER][B][FONT=Arial][SIZE=4][COLOR=sienna]فليعذرني جميع الأخوة والأخوات[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [CENTER]لن أقوم بتقييم أي موضوع أو رد لايستخدم اللغة العربية الفصحى أو يستخدم كلمات أجنبية بحروف عربية[/CENTER]

عضو فضي الصورة الرمزية RRM

وماذا لو لم يقدم Fermi الاداء المتوقع والمنتظر
    هل فى هذه الحالة ستنخفض الاسعار اشك فى هذا
    لا إله إلا أنت سبحانك إنى كنت من الظالمين

ممثل شركة Cairo Computer - مصر الصورة الرمزية S@M

انصحك يااخى العزيزى بالآنتظار حتى اخر الشهر ...

واللى خلااك تستنى 5 شهور ...بجملة ألانتظار ...حتى لا يأتى وقت تشعر فية بالندم ...
    [CENTER] [SIZE=1][SIZE=4][B][COLOR=Red][COLOR=black][COLOR=Red]>>>[/COLOR]كم أخٍشى ان يأتى[/COLOR] ........[COLOR=black]........[/COLOR]وقتاَ لا ينفعُ فية الندمُ[COLOR=Black]<<<[/COLOR]
    خبـــىء دفاتِركَ القديـــــــــمة كُلـها[/COLOR]َ .... وأكتُب لمِصـــــرَ اليوم شِعراً مِثلهاَ
    لا صمــــــتَ بعد اليوم يفرضُ خوفَةُ .... [COLOR=Red]فأكتُب سلاامَ النيل مِصـــر واهلهاَ[/COLOR] [/B][/SIZE]
    [IMG]https://i54.tinypic.com/2w20gw4.jpg[/IMG]
    [IMG]https://i42.tinypic.com/i70pj9.jpg[/IMG]
    [/SIZE][SIZE=3][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=220048"]!!!>>> موسوعة جديدة تتضمن مراجعات كروت الGTX5XX الغير قياسية من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=213781"]!!!>>> Service Pack 1 final ..للويندوز 7 ...<<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=210989"]كل ما تريد معرفتـه عن الطي و برنامجـه ... تجده هنـــــا بإذن الله .[/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=209555"]!!!>>> UN BOXING + بعض الاختبارات لجيل الفيرمى 5XX من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE][B][SIZE=4]
    [/SIZE][/B] [SIZE=2][COLOR=Red][SIZE=3][COLOR=Black][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=206275"]![COLOR=Red]![/COLOR]![COLOR=Blue]>>[/COLOR]>[COLOR=Red] UN BOXING + اختبارات لجيل الفيرمى بأكملة من براند GAINWARD [/COLOR]<[COLOR=Blue]<<[/COLOR]![COLOR=Red]![/COLOR]![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/SIZE] [SIZE=2][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165375"][COLOR=Blue][موضوع موحّد] Fermi/GTX 580 ومتابعة آخر أخبار الجيل الجديد من Nvidia[/COLOR][/URL][/B][/SIZE][COLOR=Black][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165791"]
    [/URL][/COLOR] [/CENTER]

ellkany2000
    زائر

انا راي المتواضع الكارت ده مش حيشغل العاب dx11 التقيله لما تنزل وحيحصل معاه زي منزلت crysis وكل كروت فترتها بتاعت dx10 مقدرتش عليها زي 8800 GT و HD 4870 يعني شراء كارت داعم DX11 مش دلوقتي
    وانا راي انا 1800 جنيه يشترولك XBOX وما ادراك ما XBOX ده غير حصرياته وبتلعب علي اعلي اعدادات دايما والخيار ليك

والله يا جماعه اشكركم علي الردود بس في نقطه الفيرمي هينزل ماشي الاسعار هتنزل بس فترة تأثر الاسعار مش هتكون سريعه

في مصر خاصه ان الكروت التي اشتراها الوكلاء هنا في مصر لم تباع كلها فلذلك لن يتاثروا بالسعر الجديد حتي نزول دفعه جديده

ذات اسعار جديده واعتقد ذلك سوف يكوون في اواخر شهر 4 او خمسه علي الاقل

هل كلامي صحيح ام لا يا استاذ خلف ؟؟؟

ونظرة للامر من بعيد انا انتظرت الفيرمي من 6 اشهر ياصاموئيل وبجد انا كنت ناوي استني بس لما قريت نقطه ان الكارت حتي ياتي مصر سيكون في اوخر 4 او خمسه وهذا الكلام غير مؤكد خلاص فمده الانتظار كبيرة

الحل الوحيد ان اشتري من علي النت ولكن لست ذو خبرة كبيرة وسمعت انها ستكلفني ثمن الكارت في مصر كما هو او اكثر او اقل قليلا بفارق صغير ؟؟

وشكرا للاستاذ الكبير مينا علي اختياراتك

وانا اسف يا جماعه بس انا بقيت متردد تاني :confused: اعمل ايه طيب انا قولت احسم قراري وانزل اشتريه عشان مفضلش متعلق كده يارب هون علينا كلنا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ellkany2000 مشاهدة المشاركة
    انا راي المتواضع الكارت ده مش حيشغل العاب dx11 التقيله لما تنزل وحيحصل معاه زي منزلت crysis وكل كروت فترتها بتاعت dx10 مقدرتش عليها زي 8800 GT و HD 4870 يعني شراء كارت داعم DX11 مش دلوقتي
    وانا راي انا 1800 جنيه يشترولك XBOX وما ادراك ما XBOX ده غير حصرياته وبتلعب علي اعلي اعدادات دايما والخيار ليك

لا ازاي بس انا سمعت انه كارت قوي جدا ومقارب جدا لاداء ال 5870 مع كسر السرعه قليلا هل لو هو ضعيف دانا اقتل نفسي لو طلع فعلا كده:ah34:

عضو فضي الصورة الرمزية زيزوالميزو

لما 5850 ضعيف امال ايه الاقوى فى نظرك

عضوية جديدة

الكارت ما شاء الله عليه قوي جدا و مستقر ان شاء الله مع جميع الالعاب و بالنسبه لل xbox 360 فا مستحيل مستحيل مستحيل ان ال graphics بتاعت xbox تكون اعلي من ال custome visual card فا نركز شويه عشان ان شاء الله كلنا هنجيب hd 5850 و 100000000000 مبرووك علينا و عليييك ان شاء الله:D:D:ah4:

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maldin_italy مشاهدة المشاركة
    والله يا جماعه اشكركم علي الردود بس في نقطه الفيرمي هينزل ماشي الاسعار هتنزل بس فترة تأثر الاسعار مش هتكون سريعه

في مصر خاصه ان الكروت التي اشتراها الوكلاء هنا في مصر لم تباع كلها فلذلك لن يتاثروا بالسعر الجديد حتي نزول دفعه جديده

ذات اسعار جديده واعتقد ذلك سوف يكوون في اواخر شهر 4 او خمسه علي الاقل

هل كلامي صحيح ام لا يا استاذ خلف ؟؟؟

ونظرة للامر من بعيد انا انتظرت الفيرمي من 6 اشهر ياصاموئيل وبجد انا كنت ناوي استني بس لما قريت نقطه ان الكارت حتي ياتي مصر سيكون في اوخر 4 او خمسه وهذا الكلام غير مؤكد خلاص فمده الانتظار كبيرة

الحل الوحيد ان اشتري من علي النت ولكن لست ذو خبرة كبيرة وسمعت انها ستكلفني ثمن الكارت في مصر كما هو او اكثر او اقل قليلا بفارق صغير ؟؟

وشكرا للاستاذ الكبير مينا علي اختياراتك

وانا اسف يا جماعه بس انا بقيت متردد تاني :confused: اعمل ايه طيب انا قولت احسم قراري وانزل اشتريه عشان مفضلش متعلق كده يارب هون علينا كلنا
    انتظر الرد علي هذه الجزئيه

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة