النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: مشكله مع اللاب dell inspiron 15r

عضوية جديدة

Question مشكله مع اللاب dell inspiron 15r

بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    الجهاز dell inspiron n5110
    اول ما جبت الجهاز كان عباره عن بارتشن واحد و الجهاز كان عاليه ويندوز و كل البرامج و كل حاجه تمام و الحمدلله
    بعد كده دورة على النت عشان اقسم الجهاز الى برتشنات من غير فرمات:confused: و معرفتش و بعديين لقية طريقه تقسم الهارد لقسمين المهم نفذتها
    و بعد فتره عملة فرمات للجهاز كله:cdcd: و انا كنت عامل باك اب على ديفدىهتان فالما بدائة انزل الباك اب على الجهاز بعد التقسيم كل مره يرفض و يلقى ان فى ملف ناقص:o
    و اخر ما يئسة نزلة ويندوز عادى و اكتفته بالسريال الى على ظهر الجهاز و بكده بقى عندى ويندوز تمام و البرتشنات الى انا عايزها لكن دورة كتير على كل البرامج الى كانت عليه
    مش عارف اجبها حتى من الموقع الرسمى بتاع ديلل بس انا عندى التعريفات على دى في دى كان مع اللاب و المشكله ان دورة كتير على البرامج الى كانت معاه و مش عارف اجبها
    و اكتر واحد دوخة عليه البرنامج بتاع الويب كام و البرنامج بتاع البلوتوث يارات لو حد يقدر يقولى اعمل ايه مع العلم انى ممكن ارجع الجهاز ذى مكان جى من المصنع:D بس مش عارف هاقسمه ازاى بعد كده افيدونى افادكم الله:confused: :confused: :confused:
    و لى طلب تانى كنت عايز اعرف احسن لوحة تبريد لللاب ده ايه و اجبها منين فى الاسكندريه و سعرها كام :confused: و شكرا جزيلا
    و دى قائمة البرامج الى كانت عليه من الموقع الرسمى بس مش عارف انزلهم

التعديل الأخير تم بواسطة Black Ghost ; 13-06-2012 الساعة 13:29

عضوية جديدة

رد: مشكله مع اللاب dell inspiron 15r

شكلى لغبطكوا
    اولا الجهاز هو dell inspiron n5510
    اوضحلكم المشكله انا عملة باك اب للسستم
    و بعدين فرمت الجهاز كله و قسمته لبرتشنين ( لقسمين ) و كل ماجى انزل الباك اب على الجهاز يطلع خطأ ان فى ملف ناقص
    بس النسخة الباك اب دى بتسمحلى ان ارجع الجهاز لضبط المصنع يعنى الهارد كله قسم واحد و عليه كل البرامج و السستم
    فانا عايز اعرف 1 : هل ممكن حد يجبلى البرامج الموجوده فى القائمه الى هى كانت موجوده على الجهاز لما اشتريته
    و لا 2: ارجعه تانى لضبط المصنع و حد يقولى طريقه اخد بيها النظام بكل برمجه كنسخه
    ولا 3: ارجعه لضبط المصنع تانى و حد يقولى طريقه كويسه ما تضرش الجهاز اعمل بيها تقسم من غير فرمات
    و عندى طلب تانى عايز اعرف احسن لوحة تبريد للجهاز
    و شكرا جزيلا

عضو الصورة الرمزية TheLeader

لآ إنت مش هتقدر تنزل ويندوز زي اللي كان جاي مع الجهاز تاني , لآنك إذا نزلت نسخه غير الآصليه على اللاب خلاص كده ضاعت

بالنسبه للبرامج هي سهله جداً , إنت هتفضل تختار الحجات ديه وهتلاقيه بعد كده بيقولك نوع جهاز إيه وتختار إسم جهازك وهتلاقي جميع التعريفات

عضو

لو المشكلة فى التعريفات فية اسطوانة نزلها من على النت اسمها devise pack solution دية هتعرفلك كل حاجة ربنا يوفقك

عضو

اللى انا فهمته ... انت ممكن ترجع الجهاز لضبط المصنع ... وترجع البرامج بتاعتك كلها تانى ولو انت ويندوز 7 انا عندى طريقة تقسيم الهارد بدون فورمات ...... لو ده اللى انت عايزه ممكن اجبيلك اللينك بتاع ازاى تقسم الهارد بدون فورمات

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TheLeader مشاهدة المشاركة
    لآ إنت مش هتقدر تنزل ويندوز زي اللي كان جاي مع الجهاز تاني , لآنك إذا نزلت نسخه غير الآصليه على اللاب خلاص كده ضاعت

بالنسبه للبرامج هي سهله جداً , إنت هتفضل تختار الحجات ديه وهتلاقيه بعد كده بيقولك نوع جهاز إيه وتختار إسم جهازك وهتلاقي جميع التعريفات

لأ عادى انا منزل ويندوز ذى الى كان على اللاب و عملتله اكتفشن بالسريال الى على ظهر اللاب و وافق عادى جدا و انا اخترتة فعلا كل برنامج فيهم مفيش غير السكى بى بس هو الى اتحمل
    على كل حال شكرا

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rehab mohsen مشاهدة المشاركة
    اللى انا فهمته ... انت ممكن ترجع الجهاز لضبط المصنع ... وترجع البرامج بتاعتك كلها تانى ولو انت ويندوز 7 انا عندى طريقة تقسيم الهارد بدون فورمات ...... لو ده اللى انت عايزه ممكن اجبيلك اللينك بتاع ازاى تقسم الهارد بدون فورمات
    :D:ah4::ah4::ah4::ah4::D
    الله ينور عاليكى يا ريحاب كنتى فين من زمان ايوه انا ممكن ارجع الجهاز لضبط المصنع و عندى و يندوز 7 هوم برميم بس يا ترى :ah30:الطريقه دى بتقصر عمر الهارد و لا ما تقصرش عليه و متشكر جداااااااااااااااااااااااااااا ليكى

عضو الصورة الرمزية TheLeader

عادي إيه إنت عمرك ما هتعرف تعمل ضبط مصنع ولا حاجه , وجرب بنفسك لول , إنت لو نزلت اي نسخه ويندوز من إسطوانه او فلاشه يبقى راحت عليك النسخه الآصليه , اه هتستخدم السيريال ( مع إني مش شايفها حاجه جباره أوي يعني السيريال ) لآن بكل بساطه النسخ الـ Actived ماليه النت

فـ مافيش حاجه إسمها ضبط مصنع ديه وإنت كده يعتبر رميت فلوسك على الآرض congratulation

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Black Ghost مشاهدة المشاركة
    :D:ah4::ah4::ah4::ah4::D
    الله ينور عاليكى يا ريحاب كنتى فين من زمان ايوه انا ممكن ارجع الجهاز لضبط المصنع و عندى و يندوز 7 هوم برميم بس يا ترى :ah30:الطريقه دى بتقصر عمر الهارد و لا ما تقصرش عليه و متشكر جداااااااااااااااااااااااااااا ليكى

هو انا معرفش حكاية بتقصر عمر الهااارد دى بس انا مستخدمها ومقسمة الهارد عندى اربعة برتشين

https://forum.jsoftj.com/t203697.html ده لينك شرح بالعربى ......

https://www.absba.org/showthread.php?t=852582 ودى نفس الطريقة بصور انجليزى ......

عضوية جديدة

Angry رد: مشكله مع اللاب dell inspiron 15r

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TheLeader مشاهدة المشاركة
    عادي إيه إنت عمرك ما هتعرف تعمل ضبط مصنع ولا حاجه , وجرب بنفسك لول , إنت لو نزلت اي نسخه ويندوز من إسطوانه او فلاشه يبقى راحت عليك النسخه الآصليه , اه هتستخدم السيريال ( مع إني مش شايفها حاجه جباره أوي يعني السيريال ) لآن بكل بساطه النسخ الـ Actived ماليه النت

فـ مافيش حاجه إسمها ضبط مصنع ديه وإنت كده يعتبر رميت فلوسك على الآرض congratulation

اولا انت لما تتكلم مع اى حد خصوصا لو بتنصحه تتكلم باسلوب كويس و بلاش فزلكه
    انا رجعة الجهاز ذى ما كنت شريه بالظبط بعد مافرمة الجهاز كله و ممكن ارجعها تانى
    و كل النسخ activated
    الى انت بتقول ماليه النت مسروقه و انا مقولتش انى عملة حاجه عظيمه يعنى لما اكتفت الويندوز بالسريال
    و لما تكون انت جاهل بشئ ( معندكش عمل بيه ) يارات تسكت احسن
    و انا عارف كويس اذاى اقدر ارجع الجهاز تانى ذى مكان

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rehab mohsen مشاهدة المشاركة
    هو انا معرفش حكاية بتقصر عمر الهااارد دى بس انا مستخدمها ومقسمة الهارد عندى اربعة برتشين

https://forum.jsoftj.com/t203697.html ده لينك شرح بالعربى ......

https://www.absba.org/showthread.php?t=852582 ودى نفس الطريقة بصور انجليزى ......

شكرا جدا ليكى لكن الطريقه بتقلل عمر الهارد و المشكله انها كمان بتقسم البارتشن لقسمين متساويين
    و انا الجهاز بتعاى لما اشتريته كان عباره عن قسم واحد (بارتشن ) و لو استخدمة الطريقه دى ال c هايكون نص الهارد
    على العموم شكرا جزيلا على المجهود

المفضلات