النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: بعد تشغيل الجّهاز يتوقّف قرابة نصف ساعة قبل أن يعاود الاستجابة (عنوان معدّل)

عضوية جديدة

بعد تشغيل الجّهاز يتوقّف قرابة نصف ساعة قبل أن يعاود الاستجابة (عنوان معدّل)

انا اشتريت هارد ويسترن ديجتال 1000 جيجا(تيرا بايت)بلاك

وقسمتة ببرنامج data life garde الخاص بتقسيم هذا الهارض

وبعدين نزلت ويندوز win xp media center المعتاد علية فى الهارض القديم

واشتغلت تمام معايا وستبط البرامج بتاعتى المعتادة ومنهم norton internet securty 2008 وعملتلة ابديت واكتفتة

كلة تمام كدة لغاية هنا

وفجاءة وبعد كام يوم كدة حصلت مش غريبة :::::::ان الويندوز بيجى يحمل يروح يفتح البرامج اللى عند الساعة فهو يروح فاتح كام برنامج كدة ومنهم النورتون بعد كدة يروح واقف وميرضاش يعمل حاجة :::::::::مشبيردا يعمل اى حاجة غير بعد ربع اوتلت ساعة

انا بقى قولت انها مشكلة ويندوز رحت غيرت النسخة بنسخة جديدة مع العلم ان النسخة مكملتش اسبوع معايا وكانت النسخة دى بتقعد معايا على الهارض القديم مدة تذيد عن شهرين

وبردة حصل نفس الموضوع بعد كام يوم من تنزيل النسخة

رحت كلمت واحد صاحبى شغال فى الصيانة قاللى

ادخل على السيف مود)safe mode( واعمل ديس ايبل )disable لحاجات النت وورك (وبعد كدة ادخل على الويندوز اعملهم enable وهايشتغل معاك تمام :::::::وفعلا عملت زى ماقاللى واشتغل تمام ولكن للاسف لما عملت ريستارت تانى رجعت المشكلة تانى :::::رحت كلمتة تانى قاللى شيل الكروت اللى انت مركبها فى الجهاز :::::سمعت كلامة وشيلتها من الكومبيوتر وبردة مازالت المشكلة قائمة حتى الان

انا قلت انها مشكلة رامات جيبت رامات من عند واحد صاحبى وبردة المشكلة موجودة

قلت يمكن مشكلة كابل الساتا فغيرتة وجيبت نوعية نضيفة وبردة المشكلة موجودة

قلت يمكن الهارد الكبير دة (1000 بايت ) عايز باور عالى ::بس انا مركب باور سبلاى 650 hec

يعنى حاجة كويسة

قلت يمكن مشكلة تراب او اى حاجة فك فكت الكومبيوتر حتة حتة وركبتة ونضفتة وبردة المشكلة موجودة

لغاية لما رجعت تانى لموضوع صاحبى اللى قاللى علية بتاع النت وورك ورحت اجرب وحدة وحدة منهم لغاية معرفت حاجة ان انا لما اعمل زى الصورة دى disabe يشتغل الكومبيوتر عادى بس النت مايشتغلش والحاجات اللى انا عملتها disabe كانت من النورتون مع العلم انى كنت شغال بالنسخة دى من النورتون والويندوز كمان على الهارض القديم بس معرفش مالة على الهارض دة

زى اللى فى الصورة دول لو عملتهم ديس ايبل يشتغل الجهاز عادى جدا ::::بس فية مشكلة ان الانترنت لا يعمل

رحت كلمت صاحبى تانى وقلتلة على الموضوع دة

قاللى خلاص يبقى المشكلة فى النورتون ::::::قاللى نزل نسخة ويندوز تانى بس بلاش نورتون 2008 وخلية كاسبر سكاى قولتلة انا مبحبش كاسبر:::::قاللى لو عندك نورتون 2007 نزلة

وفعلا نزلت نسخة ويندوز جديدة ونزلت نورتون 2007 وعملتلو ابديت واكيفيشان

واشتغل الويندوز بتاع اربع ايام كدة وبعدين حصلت نفس المشكلة

ورحلت كلمت صاحبى تانى ::::قاللى طيب اعمل ديس ايبل للفاير وول بتاع النورتون يمكن فية حاجة هو قافلها وهى الل عاملة الموضوع دة ::::وفعلا عملت كدة دة مش كدة وبس انا قفلت كل حاجة فية زى اللى فى الصورة دى بس بردة المشكلة قائمة حتى الان

وادى الصورة

مع العلم ان الصورة دى والصورة اللى فاتت من على الsafemode

نكمل موضوعنا

كلمت صاحبى تانى قاللى امسح النورتون خالص :::::::وفعلا مسحتة استغل الكومبيوتر عادى جدا

بس طبعا مايبنفعش يبقى عندى نت ومايبقاش عندى نورتون

وادى كمان صور للجهاز توضح كيفية تهنيج الكومبيوتر

بصوا هو مفيش حاجة بتحمل فى التاسك مانيجار

الصورة دى انا اخدتها من الويندوز وهو فى بدء التحميل بس طبعا مش ببرنامج ال paint علشان الجهاز مش بيحمل حاجة

احدتها بواسطة الى بورد من الذر print ثم كوبى على برنامج الورد وحفظتة ولما فتح الجاهز بعد تلت ساعة اخدتها كوبى من الوورد وحطيتها فى برنامج البينت بس انا مش عارف هى لية طالع كدة بس دى مش مهم يعنى

انا عايز حلول ياجماعة علشان لو كان العيب من الهارض الحق ارجعة علشان هو فى الضمان

1_بس لو العيب من الهارض ازاى لما بشيل النورتون الجهاز بيشتغل

2_لو العيب من النسخة (نسخة الويندوز) طيب ماهى شغالة دلوقتى على هارض تانى(انا دلوقتى شغال على الهارض القديم والجديد مخلية slav )

2مكرر_ مع العلم انى جربت نسخة ويندوز تانية خالص وحصلت بردة نفس المشكلة

3_لو العيب من النورتون طيب ما انا حاطة على نفس نسخة الويندوز على هارض تانى

4_لو من الرامات طيب ماانا جربت رامات تانية

5_لو من الباور طيب انا الباور 650 وات فعلى

6_لو كابل الساتا طيب ماانا غيرتة

7_لو من الكروت طيب ماانا فكيتها ملها ونضفت الجهاز من التراب مع العلم انة ماكنش علية تراب يذكر

مع العلم انا مش عندى فيروسات خالص خالص

ياجماعة دللونى انا هاتجنن

اية الحل
    ماهو الخطا الذى ارتكبة ام ما المشكلة

بجد انا هاتجنن

عضو الصورة الرمزية m7mad.alfadel

رد: مشكلة (غريبة )اول مرة تحصل لحد

غير الانتى فايرو
    انصحك ب AVG anti-virus
    https://www.avg.com/homepage-app

عضو

عندك انواع كتير من الانتى فيروس جرب غيره مش مستاهله انك تتجنن :mad: :eek: :ah26: عشان النورتون

بالرغم من ان مشكلة النورتون ممكن تتحل فى ال setting بتاع البرنامج بس انا بطلت النورتون من زمان من 2007 بعد ما كنت مدمن نورتون :ah42:

جربت تشيل شوية حاجات مالهاش لازمة من startup
    start _ run _ msconfig _ startup

غالبا انك مسطب النورتون بكل الخصائص حتى لو انك مش محتاجها والدليل واضح فى الصورة
    device manager

بأرشحلك برنامج avast! Antivirus Pro 4.8.1290
    أو Avira_AntiVir_Premium_8.1.0.367
    أو BitDefender

جرب اسبوع وهتدعيلى :ah17:

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m7mad.alfadel مشاهدة المشاركة
    غير الانتى فايرو
    انصحك ب AVG anti-virus
    https://www.avg.com/homepage-app

صدقنى انا عارف لو هاقدر استغنى عن النورتون انا مكنتش حطيت الموضوع هنا خالص

بس انا مش عارف ازاى هو شغال على هارض تانى ومش بيشتغل غير بعد ربع ساعة على الهارض الجديد

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud2020 مشاهدة المشاركة
    عندك انواع كتير من الانتى فيروس جرب غيره مش مستاهله انك تتجنن :mad: :eek: :ah26: عشان النورتون

بالرغم من ان مشكلة النورتون ممكن تتحل فى ال setting بتاع البرنامج بس انا بطلت النورتون من زمان من 2007 بعد ما كنت مدمن نورتون :ah42:

جربت تشيل شوية حاجات مالهاش لازمة من startup
    start _ run _ msconfig _ startup

غالبا انك مسطب النورتون بكل الخصائص حتى لو انك مش محتاجها والدليل واضح فى الصورة
    device manager

بأرشحلك برنامج avast! Antivirus Pro 4.8.1290
    أو Avira_AntiVir_Premium_8.1.0.367
    أو BitDefender

جرب اسبوع وهتدعيلى :ah17:
    \

لالا انا ياعم عايز النورتون

بس لية انتوا بتقولوا انا المشكلة من النورتون ::::هو شغال على نفس الجهاز بس على هارد تانى عادى جدا

بالنسبة لل start up انا مش مخلى غير برنامج النورتون وبرنامج تانى بس

لا انا فى الصورة قافل كل الحاجات دى علشان انا كنت بجرب
    لكن غير كدة هى شغالة كلها
    طيب لو تعرف تظبط الاعدادات قوللى او لو تعرف اجيبها منين قوللى

انا عارف ان Avira_AntiVir_Premium_8.1.0.367 كويس بس هو بعد النورتون

لان النورتون رقم واحد وبعدية الكل

وادى صورة النورتون وهو شغال

عضو برونزي الصورة الرمزية rezoufda

رد: بعد تشغيل الجّهاز يتوقّف قرابة نصف ساعة قبل أن يعاود الاستجابة (عنوان معدّل)

منتجات شركة سيمنتك وخصوصا برامج المكافحة وتقسيم الهاردسك، ضعيفة بل لا جدوى لها في التعامل مع الأقراص الصلبة الحديثة بالسعات الكبيرة كالذي عندك -1 تيرا بايت- ، لذلك ترى النورتن يعمل جيدا مع الهارد القديم
    قلت النورتون رقم واحد وبعدية الكل
    من قال لك ذلك: اطلع على هذا الرابط وستعرف من هو الاول عالميا https://anti-virus-software-review.toptenreviews.com/

لذلك استبدل هذا النورتن لأنه لا جدوى منه، أما بالنسبة للرتبة فهو العاشر "يا عيني"
    انا عن نفسي استعمل برنامج bitdefender وهو أكثر من ممتاز ( هذا عن تجربتي ولكل وجهة نظره)
    السلام عليكم
    [CENTER][COLOR="#000000"][B]اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إنك سميع مجيب الدعوات[/B][/COLOR][/CENTER]
    [B][COLOR="YellowGreen"][CENTER][url]www.rasoulallah.net[/url][/CENTER][/COLOR][/B]

[CENTER][SIZE="4"]ت.م/ رضا - المغرب
    [/SIZE][/CENTER]
    [CENTER][SIGPIC][/SIGPIC][/CENTER]
    [CENTER]آخر [COLOR="#000000"][/COLOR]مواضيعي:

[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=1153286#post1153286"][SIZE="2"][B]روتر Wigate الجديد، لمشاركة الـ 3G[/B][/SIZE][/URL]

[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=960990#post960990"][SIZE="2"][B]كل ما تود معرفته عن معالج intel Atom[/B]
    [/SIZE][/URL]

[/CENTER]

عضوية جديدة

رد: بعد تشغيل الجّهاز يتوقّف قرابة نصف ساعة قبل أن يعاود الاستجابة (عنوان معدّل)

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rezoufda مشاهدة المشاركة
    منتجات شركة سيمنتك وخصوصا برامج المكافحة وتقسيم الهاردسك، ضعيفة بل لا جدوى لها في التعامل مع الأقراص الصلبة الحديثة بالسعات الكبيرة كالذي عندك -1 تيرا بايت- ، لذلك ترى النورتن يعمل جيدا مع الهارد القديم
    قلت النورتون رقم واحد وبعدية الكل
    من قال لك ذلك: اطلع على هذا الرابط وستعرف من هو الاول عالميا https://anti-virus-software-review.toptenreviews.com/

لذلك استبدل هذا النورتن لأنه لا جدوى منه، أما بالنسبة للرتبة فهو العاشر "يا عيني"
    انا عن نفسي استعمل برنامج bitdefender وهو أكثر من ممتاز ( هذا عن تجربتي ولكل وجهة نظره)
    السلام عليكم

طيب ليا سوال ليك بس ضرورى اللة يخليك

انت منين جيبت المعلومة اللى هى (منتجات شركة سيمنتك وخصوصا برامج المكافحة وتقسيم الهاردسك، ضعيفة بل لا جدوى لها في التعامل مع الأقراص الصلبة الحديثة بالسعات الكبيرة )

وارجو الرد السريع واكون شاكر ليك

انت منين جيبت المعلومة اللى هى

عضوية جديدة

طيب فية حاجة كمان هو بيقعد يشتغل بتاع اسبوع كدة وبعدين يحصل الموضوع دة

يعنى لو كان النورتون طيب ماكان عمل من الاول

ارجو المساعدة فى هذا الامر