صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 17

الموضوع: محتاج النصيحة أعمل اية

عضوية جديدة

محتاج النصيحة أعمل اية

السلام عليكم

انا من مستخدمى برنامج النود

البرنامج لما بيجى يكشف على بارتشن ال سى يعنى نسخة الوندوز وانا عندى وندوز 7 بيظهرى بلون ازرق بعض الفايلات

مكتوب امامها error opening

كمان فايلات عادية فى البرامج فى اى بارتشن بيكتبلى
    iternal scan is not performed
    واحيانا باسوورد بروتيكتيد فايل

فانا محتاج النصيحة هل اغير النود ببرنامج اخر مثل الافيرا

ام ان هذا شىء عادى وكل نسخ النود كدة
    واستمر بالعمل به

وشكرا

عضو ذهبي الصورة الرمزية The King2

رد: محتاج النصيحة أعمل اية

عادى
    كل هذه الملفات ملفات نظاام أو ملفات أخرى لا ضرر منها
    [CENTER][SIZE=4][FONT=Arial][COLOR=Green]إضغط هنا وإستمتع أثناء تصفحك[/COLOR][/FONT]
    [URL="https://www.tvquran.com/"]The Knigh[/URL] [/SIZE]
    [SIZE=1]PC1
    [/SIZE][/CENTER][CENTER][SIZE=1]GA P55-USB3+ Intel Core I5 750 > Power Coolor 5850 1G DDR5 + Samsung BX2331 23 Inch >
    2*2 G.B CORSAIR DDR3 1333MHZ >
    WD 1T Black aaks >Case C M Elite + Thermaltik Cable Manegment 850 Wat >Sound Card X-FI Xtreem Gamer With Logitech X-530
    PC2
    MSI 770-G45 + Phenom555BE 3.2/7M > ATI Saphire 4770 512 DDr5 + Benq 22 >
    2*2 G.B KingStone DDR3 CL9 1333MHZ >
    Samsung 1 Tera > Case Jumpo With HEC 650 Wat > Phantom 4.1 Model 2003[/SIZE]
    [/CENTER][CENTER][FONT=arial black][SIZE=4] " لا حيلة فى الرزق ولا شفاعة فى الموت "[/SIZE][/FONT]

[COLOR=#006400][SIZE=4][FONT=arial]كنت هنا دوماً ، ، ، وسأعود يوماً[/FONT][/SIZE][/COLOR]
    [/CENTER]

عضو

- من رأى لو إمكاتياتك قوية استخدم Kaspersky 2010 ولو كان جهازك عادى انصحك تسخدم Avira Premium أو Avast فى الوقت الحالى ومعة Comodo Firewall او استخدم Firewall الWindows عادى بس من رأي الأفضل تسخدم Comodo .

عضو فضي الصورة الرمزية event88

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MOh2mmeD مشاهدة المشاركة
    - من رأى لو إمكاتياتك قوية استخدم Kaspersky 2010 ولو كان جهازك عادى انصحك تسخدم Avira Premium أو Avast فى الوقت الحالى ومعة Comodo Firewall او استخدم Firewall الWindows عادى بس من رأي الأفضل تسخدم Comodo .
    يا عم البرنامج الذي يستخدمه الأخ أفضل البرامج حتي إنه لا يقارن بالكاسبر البطئ المتجاهل للفايروسات

أقول للأخ واضع السؤال الملفات اللي بتسأل عنها
    أي حد في الدنيا بستخدم وندوس سفن ويعمل بالعملاق نود هي عنده فلا تقلق هي ملفات مهمة جدا بالنظام يظهر لك ذلك لان نظام وندوس سفن عالي في الحماية لا يتيح لبرامج الحماية فحص هذه الملفات ناهيك عن إختراقها أو تأثرها بالفايروسات .

أرجوا منك أن لا تقلق أنت في أمان ماكنت تستعمل برنامج النود

عضوية جديدة

شكرا جزيلا لكم على ردودكم واهتمامكم

جزاكم الله كل خير

ومعلش عندى استفسار اخير

طيب بالنسبة لما بعمل سكان على فلاشة او اى حاجة ساعات فية ملفات من برامج او العاب بتظهرلى باوسوورد بروتيكتيد فايل

فهل اخذها عادى ولا اتجنبها على انها فيرس

وشكرا

انا اسف على اسئلتى الكثيرة لكنى قلوق جدا من حكاية الفيروسات دى

برضك يا أخوي الملفات التي في الألعاب و بعض الملفات مثلها مثل وندوس سفن والسبب أن شركت هذه الألعاب أو البرامج تريد حمايتها من الهجمات

وتسلم أخي علي الروح الرياضية في الإجابة بدون تكلف

عضو

event88 @

- أستخدم Windows 7 x64 ولقد قمت بتجربة
    Eset v4.0.417.0 ولم يظهر لي ما طرحة الأخ و ما انت قمت بذكرة...

- كل شخص وله برنامج بيرتاح له بس مش معنى كدة ان هو الأفضل , بس انا معاك ان Eset خد Advanced+ وبرنامج Kaspersky و Avira خدوا Advanced فقط وذلك لما فى الأحتبارات الخاصة ب AV-Comparatives ولكن دة كان بسبب بعض الFalse Alarms وليس كما قلت إنة بيتجاهل الملفات , دة بالنسبة للجزء الخاص بالAntivirus .

- بالنسبة للFirewall الذى يملكة Eset فهو ضعيف جداً , فى اخر إختبار لMatousec ستجد ان Eset احرز نتيجة %4 , Avira احرز 10% و Kaspersky احرز %96 .

- Kaspersky به مميزات اخرى مثل الSandboxie وغيرة .

- يبقى الحكم فى النهاية للأختبرات وبعد تجربة المستخدم له وايضاً من المهم راحة المستخدم للبرنامج ...

- من راي أهم شئ وعى المستخدم حتى لو بيستخدم اقوى حماية فلن يساعدك لو اعتمدت علية 100%

- طبعاً انا لست محترفاً ولكن اللى عاوز اقولة و اوصلة ان مش علشان بحب برنامج معين اقوم اقول دة اقوى برنامج بصورة مطلقة كدة واحكم على الباقى بالضعف أوالفشل بدون تفصيل ما بهذا من عيوب او مميزات وما بذاك وفى النهاية فكل هذا عالم واهمى ولا يستحق تعصب من اى نوع من اجلة , تحياتى لك

لا أشك في أنك لا تعلم أن نظام حماية 64 متطور ومختلف عن 86 من البديهي أن لا تظهر عندك هذه الملفات لأنها أيضا كانت لا تظهر لي عندما كنت أستخدم 64

أما برنامج الحماية ESET من قال أن الكاسبر أكثر فاير وول منه

عضوية جديدة

شكرا جزيلا لكل الاعضاء
    جزاكم الله كل خير

طيب انا دلوقتى عندى ويندوز7 ( 32 )

فهل لو شغلت علية النود سمارت سيكيرتى 4

وطلع الملفات اللى قلتلكم عليها

سواء فى الوندوز او فى اى ملفات اخرى

دة كدة عادى وانا كدة فى امان

ولا لازم انزل وندوز7 (64 )

ويارت حد يقولى ما هو الفرق بين نسخة النود الهوم والبيزنس

وشكرا لكم

عضو

لا أشك في أنك لا تعلم أن نظام حماية 64 متطور ومختلف عن 86 من البديهي أن لا تظهر عندك هذه الملفات لأنها أيضا كانت لا تظهر لي عندما كنت أستخدم 64
    - ليس من العيب ان اكون جاهل ولكن العيب ان اصر على الجهل وان لا اقتنع بالمعلومات الصحيحة , ومن اين تأكدت انى لا اعرف الفرق بين x64 و x86 ... ؟ وبعد اذنك ياريت تفيدنا بمعلوماتك وتشرح كلامك دة بدليل :

هي ملفات مهمة جدا بالنظام يظهر لك ذلك لان نظام وندوس سفن عالي في الحماية لا يتيح لبرامج الحماية فحص هذه الملفات ناهيك عن إختراقها أو تأثرها بالفايروسات .
    - يعنى الملفات دية موجودة فى x86 و مش موجودة فى x64 :rolleyes: ؟ Windows 7 و Vista فيهم حماية على ملفات النظام فعلاً ولكن مافيش حاجة اسمها تمنعنى من عمل Scan لهم ولو عندك دليل ياريت تفيدنا .

أما برنامج الحماية ESET من قال أن الكاسبر أكثر فاير وول منه
    Matousec Tests

عضو فضي

روح الدعابه بين الاخوان جميله انا من انصار الكاسبر وحقيقى الكاسبر ممتاز بس عاوز جهاز يستحمله

وكمان من انصار النود انا من مستخدمى النود 7 شهور والحمد لله ولا الهوا بيفوت عليه وخفيف جدا واخره فى التاسك ماندجر27 ميجا فى حاله الضغط

بس كل فتره بتابع بالكاسبر ورا النود زياده تاكيد والحمد لله ولا فتفوته ناقص الكاسبر يتكلم ويقول انت بتسطبنى ليه انت عندك الريس بتاعنا كانسل ياراجل كانسل !!!

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MOh2mmeD مشاهدة المشاركة
    - ليس من العيب ان اكون جاهل ولكن العيب ان اصر على الجهل وان لا اقتنع بالمعلومات الصحيحة , ومن اين تأكدت انى لا اعرف الفرق بين x64 و x86 ... ؟ وبعد اذنك ياريت تفيدنا بمعلوماتك وتشرح كلامك دة بدليل :
    يعم إنتا لي بتفهمني غلط أنا أولت لك أنا لا أشك في أنك لا تعلم يعني أنك تعلم ذلك الفرق بين 64 و86 كلنا قرأنا موضوع الأخ الحاتمي
    https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=55316
    أرجو أن تكون حاملا لكلامي علي المحمل الحسن كما أنا أفعل ذلك
    QUOTE=MOh2mmeD;1097717]
    - يعنى الملفات دية موجودة فى x86 و مش موجودة فى x64 :rolleyes: ؟ Windows 7 و Vista فيهم حماية على ملفات النظام فعلاً ولكن مافيش حاجة اسمها تمنعنى من عمل Scan لهم ولو عندك دليل ياريت تفيدنا .
    [/QUOTE]
    الملفات التي يتعامل بها نظام 64 مطور أكثر من 86 لا يحتجاج لتشفير ملفات لحمايتها
    النظام مختلف

أما عن موقعك اللي فرحان بيه شوف الكاسبر اللي بتشجعو عامل إيه مع صفحة هذا الموقع اللطيف

هذه المواقع تصنف برامج الحماية تصنيف تجااااااااااااااااااااااااااااااااااري يا أخوي

لوكان الموقع بصنف علي أساس الفاير وول خليه يحمي نفسه

تعتبر إختبارات matousec هي لإختبار قوة الــ HIPS ( هاااه ) , وليس الجدار الناري ( حيث اني قلتها 100 مرة ) , هذه الاختبارات تختبر البرنامج في قوته في صد : حقن الاكواد الخبيثة في إما الجهاز او المتصفح , حقن العمليات وبما تسمى ( HIJACKING ) وايضا الكثير الكثير وللكن ليس لها اي دخل في الجدران النارية

لو تلاحظوا فيه برامج في التقرير مثل System Safety Monitor والي هو يعتبر برنامج HIPS ( هيبس ) 100% , وما فيه اي جدار ناري وما فيه , وما فيه خاصية حساب الاتصالات , وحتى تكنولوجيا فلترة ولا حتى شيء يتعلق بالجدار الناري البرنامح هذا يعتبر برنامج HIPS ( هيبس ) 100% ,,,
    الـجدار الناري هو جدار ناري , والـ HIPS هو HIPS يختلفوا اختلاف تام عن بعض وهاي تكنولوجيا وهاي الثانية تكنولوجيا ,,

وظيفة الفايروول هو مراقبة وفلترة الاتصالات ووضع قوانين لها إما على حسب البرنامج او البروتكول او المكان او حتى المصدر ,,

اما الــ HIPS هي تكنولوجيا مستقله وليس لها علاقة في الفلترة ( على الاقل ليس بشكل مباشر ) , صحيح انه ممكن تساعد في كثير من الحالات , في بعض الحالات عندما يحاول ملف خبيث حقن نفسه او العبث في المتصفح الخاص بك ( حيث انه انت ممكن تكون وافقت على اتصال هذا البرنامج الخبث ) وفي هذا الوقت يجي دور الــ HIPS ويكشف هذا التصرف ويوقفه على طول ,,

حتى انه يعمل جنبا إلى جنب مع الــ behavior ويساعده بشكل كبيير وفي هاي الحالة كمان ممكن يوقف اي عملية مشبوهة قبل اي وحدة في اي برنامج حماية .

عضو

السلام عليكم انا لسة شايف صدفة ان فى مشاركات جديدة فى الموضوع :D , طريقة حضرتك غريبة شوية فأنا اسف لو فهمتك غلط ...

الملفات التي يتعامل بها نظام 64 مطور أكثر من 86 لا يحتجاج لتشفير ملفات لحمايتها
    النظام مختلف
    اى نعم مختلفة يا اخى ولكن للعلم الx64 فى حماية اكثر بدليل وجود , Kernel Patch Protection - PatchGuard و ياريت يتدخل احد مختص يذكر ما الكلام الصحيح بخصوص هذا لتَعُم الفائدة على الجميع .

أما عن موقعك اللي فرحان بيه شوف الكاسبر اللي بتشجعو عامل إيه مع صفحة هذا الموقع اللطيف

هذه المواقع تصنف برامج الحماية تصنيف تجااااااااااااااااااااااااااااااااااري يا أخوي
    - أولاً انا لست فرحان بالموقع , انا فقط اريد إظهار الأقوى بطريقة تقنية وتحت إختبارات حقيقية وثانياً انا لست مشجع لشئ معين انا فقط احاول ان اطرح المعلومة الصحيحة لأنى لن يضرنى ولا ينفعنى شئ من ذلك .

- فعلاً فى مواقع كتير بتبقى خاضعة بطريقة ليظهر التصنيف بشكل تجارى بس الموقعين اللى ذكرتهم من المواقع الصادقة بخصوص إختبارتها (ولكن تم نقد Matousec من فترة)

لوكان الموقع بصنف علي أساس الفاير وول خليه يحمي نفسه
    - بخصوص الصورة اللى انت حاطتها فى الموضوع فهى مجرد False Alarm وللمزيد راجع هذا الموضوع :

? Kaspersky and csshover.htc Possible False Positive

- بخصوص اخر مشاركة (ذات الألوان الكثيرة :D) , فلكلام صحيح +

The most known project of Matousec is an independent security software testing challenge called Firewall Challenge (in 2009 - Proactive Security Challenge). The group is also know by the development of Security Software Testing Suite used for the tests mentioned above.
    Matousec is often mentioned in IT security forums when talking about how secure a firewall-based software is. or at personal firewall and Internet security software producer's sites news (Comodo, (Agnitum , Kaspersky). Currently, more than 50 firewall-related products were tested by Matousec group.
    - اى اختبار مهما كان فعلاً قد يكون ليس صحيحاً 100 100 ولكن مش علشان بستخدم البرنامج وكلة تمام مايبقاش هو دة الأفضل والعملاق والخارق , ولكن لو كنا نحن على علم فعلاً كنا عملنا الأختبارات بنفسنا وبأمنة وفى النهاية يبقى الخيار الأخير للمستخدم .

- وفى النهاية احب اقولك انى مش بتحدى انا هنا للتعلم وقد قد افيد فى حدود علمى واكرر ان كل البرامج و كل هذا هو عبارة عن عالم وهمى ما يستاهلش اى تعصب من اى نوع ولن يزيدنى اذا الأخ استخدم Eset او Kasper فأن هذا فقط لمساعدة اخى المسلم والمحاولة لدفع الضر الذى قد يلحق به ...

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة