النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: ما المطلوب للحصول على أفضل صورة ممكنة

عضوية جديدة

ما المطلوب للحصول على أفضل صورة ممكنة

السلام عليكم

أنا عندى تلفاز hd سامسونج series 4 32 inch
    وكنت أريد أن أرى الصورة عليه بأعلى جوده .
    فما المطلوب للحصول على صورة hd .
    ما أفضل الريسفرات ال hd , وما الكابلات المطلوبة ,
    وهل يجب تغيير الطبق أو اللاقط , لأنى سمعت كلام
    عن تغيير اللاقط بأخر hd .

الخلاصة أنى لا أعلم شىء عن هذا الأمر وأريد تفاصيل ممله
    إذا تكرمتم .

عضو ذهبي

رد: ما المطلوب للحصول على أفضل صورة ممكنة

طالما لديك شاشة hd و ريسيفر hd خلص هيك امورك تمام التمام

بس بدك تخلي بالك من شغلة انو العنصر الاهم انو القناة نفسها تكون تبث صورة hd يعني :

اذا جبت رسيفر و شاشة تدعم hd وقاعد تتفرج على الجزيرة العادية ( الاخبار - الوثائقية - ... الخ ) لن تكون لديك صورة hd اما اذا اتفرجت هلى قناة الجزيرة الرياضيه hd فوقتها سوف تشاهد صورة رائعة و نقية وصلت الصورة لديك

عضو

طيب انا عندي شاشتين ال سي دي واحده ماركة بنك والتانيه سامسونج سيريس 3
    والاتنين تلاقي كدا ساعت الماتشات اللي بتيجي علي الفضائيات المصريه بتكون مش نقية اوي فيها زي مايكون مربعات كدا
    والريسيفرات اللي عندي هيوماكس وتورمان
    ياتري ايه السبب ؟

عضو ذهبي

السبب انه دقة الشاشة لديك عالية و القناه تبث الصورة بدقة اقل كثيرا من شاشتك لهاذا تظهر المربعات

مثال :

احضر اي جوال وصور فيديو ستجد دقة الفيديو على حجم جوالك الا وهية 320 * 480 و عندما تتفرج على الفيدو من الموبايل تكون الصورة صافية لان الدقة صغيرة ولاكن عندما تضعها على شاشة الكومبيوتر او شاشة التلفاز و عند عمل full scren ستجد الصورة اصبحت سيئة جدا و ظهرا مربعات لم تكن في الجوال لان دقة الشاشة اكبر من دقة الفيديو المصور بكثير

لهاذا تجد قنوات صورتها واضحة و نقية و قنوات صورتها سيئة و كما قلنا الامر يعود لنفس القناة و دقة صورتها

عضوية جديدة

متشكر جدا أخى mask_of_fear , بارك الله فيك .

عضو

ان حابب اقولك ان مشكلة الصورة اللى احيانا تحس انها غير نقية او صفاء الصورة ضعيف ده اكيد من القناة ... وده قريب جدا هيتغير معظم القنوات صورتها هتتحسن وهيتم بث hd .................... يعنى للمستقبل انت الافضل ومعظم القنوات الجيدة صورتها مقبولة حتى مع عدم بثها بالـ hd

كنت متاج اسألك : انا هشترى شاشة tv قريب جدا led او lcd ومحتار بين سامسونج وسونى وكمان محتار فى الحجم 32 او 37 او 42 والميزانية المتاحة 3000 جنيه مصرى ... كنت عايز اعرف الموديل اللى عندك ايه بالظبط وكمان تقولى رأيك وتصحنى اشترى ايه + انت اشتريت بكام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وسؤالى الأخير عن زاوية الرؤيا فى الشاشة عندك ظروفها ايه ؟؟؟؟؟

معلش محتاج اعرف رأي حد من واقع تجربته ... شكرا ليك

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yehiazakaria مشاهدة المشاركة
    ان حابب اقولك ان مشكلة الصورة اللى احيانا تحس انها غير نقية او صفاء الصورة ضعيف ده اكيد من القناة ... وده قريب جدا هيتغير معظم القنوات صورتها هتتحسن وهيتم بث hd .................... يعنى للمستقبل انت الافضل ومعظم القنوات الجيدة صورتها مقبولة حتى مع عدم بثها بالـ hd

كنت متاج اسألك : انا هشترى شاشة tv قريب جدا led او lcd ومحتار بين سامسونج وسونى وكمان محتار فى الحجم 32 او 37 او 42 والميزانية المتاحة 3000 جنيه مصرى ... كنت عايز اعرف الموديل اللى عندك ايه بالظبط وكمان تقولى رأيك وتصحنى اشترى ايه + انت اشتريت بكام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وسؤالى الأخير عن زاوية الرؤيا فى الشاشة عندك ظروفها ايه ؟؟؟؟؟

معلش محتاج اعرف رأي حد من واقع تجربته ... شكرا ليك

بص يا معلم
    أنا أولا لا أنصحك بالتلفزيون اللى عندى , فهو لم يكن اختيارى , ولكن السيد الوالد
    فاجئنى بشرائه دون استشارتى , وهناك بلا شك تلفزيونات أحسن منه بنفس الحجم .

ميزانيتك لن توفر لك شاشه 37 أو 42 , وان توفرت فلن تكون جيده , وأنا أنصحك بال 32
    فهى اكثر من كافيه وهتحس معها بالفرق عن التلفزيون العادى .

بالنسبه للأنواع فلا تخرج عن ثلاثه , sony bravia , lg , samsung , فهم الأجود وافضلهم
    هى سونى برافيا , ولكن أشدد عليك بزيادة الميزانية 500 جنية كمان , حتى تحصل
    على الأفضل ولا تضطر للتغيير فيما بعد .

سونى بتنزل اعلانات فى الجرايد عن تلفزيونات رائعة كل عدة أيام , وهى متوفرة هى
    و lg فى فروع b.tech اذا أردت الفرجة على الطبيعة .

فقط ان اعجبك تلفزيون ما تأكد من عدة أشياء هى , أنه يكون full hd تحسبا للمستقبل ,
    وأن يكون ال response time بتاعه عالى علشان ميحصلش تقطيع فى الصورة مع الحركة
    السريعة , وعادة 60 أو أكثر تكون جيدة , والمعلومة دى مش بتبقى موجودة على العلبه
    ولكن يجب أن تبحث عنها فى صفحة التلفزيون الذى يعجبك على موقعه الرسمى .
    وكذلك تأكد من وجود مخارج hdmi كافيه " 2 على الأقل " , ومخرج لل flash memory
    حتى تستطيع مشاهدة الأفلام وسماع الموسيقى من عليها .

بالنسبه لزوايا الرؤية فلا تقلق , هى عادة 170 درجة , والرؤية واضحة من جميع الجهات ,
    مع بهتان طفيق جدا للألوان فى الزوايا الحاده .

عضو

انا متشكر على ردك .. انا اتأخرت شوية على متابعة الرد لأنى كنت بدور وبحاول آخد قرار فى نوع الجهاز اللى انا هجيبه فياريت تشاركنى بالرأى :

بص انا اولا استخدام التلفزيون هيكون للبيت لمشاهدة قنوات الدش بشكل اساسى وخاصة لوالدى وانا بصراحة من النوع اللى مقتنع ان التلفزيون ماهو الا صورة وعشان كده انا مهتم جدا بحاجتين زاوية الرؤيا من جميع الجهات بدون اى مشاكل وكمان جودة ونقاء الصورة (بدون نغمشة او زغللة) وبالذات لقنوات الدش

ثانيا : الميزانية محدودة 3000ج الى 3200ج فأقرب حاجة ليا هية LCD 32inch وانا مستبعد البلازما (للمستقبل والعمر الافتراضى للجهاز وكمان اكيد هلاقى اللى انا محتاجة فى LCD) وانا مش هشترى جهاز كل يوم , فشوف كده الموديلات دى معايا وساعدنى فى اختيار واحد منهم او اى اقتراح انا مرحب بيه :

انا كنت هجيب sony bravia lcd 32inch cx520 وده بـ 3400 + 75ج شحن بس لقيت على المواقع الاجنبى ان زاوية الرؤيا ضيقة جدا (بالنسبة ليا مشكلة) وكمان حسيت انى هاخد مواصفات مش محتاجها زى الانترنت + دعمها ضعيف لملفات الفيديو باليو اس بى فقلت ادور اكتر

لقيت الاجهزة دى فى ترتيب احسن اجهزة lcd من مقاس 32 لعام 2011 :

LG 32LE5300 32 Inch 1080p 120 Hz LED LCD VA Panel HDTV
    ومش عارف حاسس انى باخد بداية الاجهزة led ولكنها lcd وكمان ميزة 120 هرتز مش كويسة فيها لدرجة ان المواقع بتقول اغلاقها افضل

Panasonic TC L32X2 LCD HDTV 32 inch 720p
    وده انا مش لاقيه على اى موقع عندنا وكلمت بى تك قالوا مش عندهم وعيبه انه 720p وبالرغم ان الناس بتقول ان 720 من 1080 مش فارقة مع 32 بوصة الا انه اكيد هيكون افضل انى يبقى عندى full hd 1080p على الاقل عشان المستقبل ونفسيا كمان هيكون احسن انى يبقى عندى احدث حاجة (بس انا عايز اعرف اداء الفول اتش مع قنوات الدش العادية عامل ازاى ؟) اعتقد انه هيكون ممتاز وخاصة ان الشاشة 32 ؟ ايه رأيك؟؟!!!

وأخير لقيت الجهاز ده وهوة مقربنى جدا من اللى انا محتاجة Samsung Series 5 D550 32 inch LCD HDTV
    https://www.samsung.com/uk/consumer/...LE32D550K1WXXU
    وده فول اتش دى وسعره 3150 ج وكتير على النت وعلى المواقع الاجنبية وبعض الكومنتات حتى ع المواقع العربية على النت قالوا الاصدار ده ممتاز اللى بحرف d مش c ويعتبر من high end لأجهزة lcd مقاس 32 ... انت ايه رأيك فى سامسونج وتجربة مع جهازك اختار مين ؟؟

انا عارف ان سونى هيتقال عليها اقوى بس انا يهمنى الاداء صورة وصوت وعمر للجهز وسامسونج وال جى بينافسوا جامد ... وكمان انا بقول ان سامسونج و ال جى دعم صيانتهم والضمان فى مصر موجود بقوة ؟؟؟؟؟؟؟ محتاج مساعدتكم

عضو

للرفـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــع .......... ومحتاج مساعدتكم فى اسرع وقت