النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: الحقوني ربنا يكرمكم بخصوص تعريف الفيجا

afionaa
    زائر

الحقوني ربنا يكرمكم بخصوص تعريف الفيجا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخواني أنا عضوة جديدة وبصراحة أنا مش خبرة في اجزاء الجهاز ولا تعريفاته المهم مش هطول عليكم
    أنا الويندوز عندي ضرب مع اني لسة منزلاه عند محل صيانة وجبت اسطوانة ويندوز xp كريستال 2008 طبعآ مش أصلي ..ولما جيت أنزلها (بصراحة زوجي اللي هينزل الويندوز مش أناCon
    المهم ملقيناش اسطوانة تعريف الفيجا فقال لي مش هينفع انزل الويندوز ولاني انا السبب في دمار الويندوز خفت أقول له يبعته تاني (BB)وحاولت انزل السوفت وير بتاعه من موقع نيفادا لقيته طالب حاجات مش عارفة افهمها

فيا أهل الخبرة وأهل الخير ساعدووني الله يساعدكم ويجازيكم خير ويزدكم علمآ...أنا اللي فهمته من العلبة انها ((gigabyte geforce 7200 GS)) ولو في اي معلومة ناقصة قولو لي وانا اجيبها من العلبة ويا ريت حد يقول لي لما اجيب التعريف احرقه على اسطوانة بطريقة عادية ولا اييه؟؟
    ((ونصيحة** الموقع اللي ضرب لي الويندوز أو اللي كان السبب هو HOTBAR.COM لما جيت أحذف البرنامج الويندوز ضرب**)) المهم اني انتظركم اخواني وده كمبيوتر اخواتي يعني كل شوية هكون موجودة ..
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته..

afionaa
    زائر

رد: الحقوني ربنا يكرمكم بخصوص تعريف الفيجا

اخوااني نسيت أذكر ان الفيجا 128 ddr2

أنتظر الردوود

عضو ذهبي الصورة الرمزية AMD_PC

عضو

لا داعي للقلق جربو تنزيل ويندوز اخر
    هل هذا الكارت هو ما تمتلكون اضغط علي الرابطhttps://www.gigabyte.com.tw/Products...ProductID=2560

عضو

لو هو يبقي التعريف بتاعة في اللينك دة ودة تعريف الشركة افضل واضمن وطبعا تعريف الاخ amd_pc بردة كويس
    بس دة بتاع الشركة https://www.gigabyte.com.tw/Support/...ProductID=2560
    اضغط علي اللينك اللي فوق وبعدين هتلاقي صفحة اتفتحت فيها صورت الكارت وتحتها مربع اختار تاني مربع اللي فية اصدار الويندوز بتاعك وحمل التعريف وخلاص

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meru مشاهدة المشاركة
    لو هو يبقي التعريف بتاعة في اللينك دة ودة تعريف الشركة افضل واضمن وطبعا تعريف الاخ amd_pc بردة كويس
    بس دة بتاع الشركة https://www.gigabyte.com.tw/Support/...ProductID=2560
    اضغط علي اللينك اللي فوق وبعدين هتلاقي صفحة اتفتحت فيها صورت الكارت وتحتها مربع اختار تاني مربع اللي فية اصدار الويندوز بتاعك وحمل التعريف وخلاص

يا أخي الكريم التعريف الموجود في الموقع الرسمي ل gigabyte إصدار قديم من التعريف
    بعدين التعريف هذا الي موجود في رابط موقع gigabyte مأخوذ أصلاً من الشركه الأم للمعالج nvidia و gigabyte بتقوم بتصنيع البورد ورقاقات الذاكره ودمجها مع المعالج
    يعني مافي شي إسمو تعريف خاص بشركة gigabyte
    وشركة nvidia بتعمل تحديث للتعريف كل فتره وهذا التحديث بيتم بناء على تحديث ملفات تشغيل الكرت ليعطي أداء أفضل

الأفضل تنزيل أخر إصدار من للتعريف من موقع nvidia

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amd_pc مشاهدة المشاركة
    يا أخي الكريم التعريف الموجود في الموقع الرسمي ل gigabyte إصدار قديم من التعريف
    بعدين التعريف هذا الي موجود في رابط موقع gigabyte مأخوذ أصلاً من الشركه الأم للمعالج nvidia و gigabyte بتقوم بتصنيع البورد ورقاقات الذاكره ودمجها مع المعالج
    يعني مافي شي إسمو تعريف خاص بشركة gigabyte
    وشركة nvidia بتعمل تحديث للتعريف كل فتره وهذا التحديث بيتم بناء على تحديث ملفات تشغيل الكرت ليعطي أداء أفضل

الأفضل تنزيل أخر إصدار من للتعريف من موقع nvidia
    كلامك سليم لكن اخي في بعض الحالات الكثيرة والتي جربتها كان هذا الكارت لا يقبل التعريف الاخير من نيفيديا وكان يقبل هذا التعريف من هذة الشركة بدون مشاكل
    ويتبين من صاحب الموضوع انة مبتديء فلا داعي لادخالة في مشاكل او اشياء تنتج عن اخر تحديث
    اعطيك مثلا عندي كارت 8800gt oc من جيجا بيت وكان يصنع المشاكل مع التعريف الاخير من نيفيديا ولكن عندما اعطيتة التعريف الموجود علي موقع الشركة علما انة ليس احدث مما كان علي اسطوانة التعرف بكثير الا انة الان يعمل معي ممتاز جدا وبكفاءة عالية علي الفيستا
    حتي كرايسيس very high 4x وفي بعض الحالات 8x
    انما المقصد من ذلك لعدم الدخول في مشاكل اخري اذ ان الكارت لا يحتاج الا لتعريفة فقط وهذة هي النقطة الاهم ولا تنسي ان الجيجابيت هي افضل في التبريد من اي شركة اخري بالنسبة لهذا الكرت الذي يعتمد علي تبريد الزلمان مع اني لا احب هذة الشركة او اتعامل معها في لوحات
    الا ان هذا الكارت ارضاني وبشدة عن اي كارت اخر وشكرا لك

عضو

وشيء اخر التعريف الاخير من نيفيديا لا يدعم خاصية TurboCache Technology
    التي هي اساس في هذا الكارت وهذا عن تجربة قريبة وعموما الكل يفي بالغرض وهذا راي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meru مشاهدة المشاركة
    كلامك سليم لكن اخي في بعض الحالات الكثيرة والتي جربتها كان هذا الكارت لا يقبل التعريف الاخير من نيفيديا وكان يقبل هذا التعريف من هذة الشركة بدون مشاكل
    هل قمت بإختيار الفئه الثامنه ونوع الوندوز عند تنزيلك التعريف

إذا كنت قمت بذلك ولم بشتغل عندك التعريف فالمشكله عندك من نفس الكرت وليس في التعريف لأني قمت لتشغيل التعريف على نفس الكرت إلي عندك وإشتغل تمام بدون أي مشاكل

وبالنسبه لرأيك في أنها كلها تفي بالغرض فأنا أختلف معاك في هذا الشي لأن المقارنات التي تجري في المواقع المختصه بين التعاريف الجديده والقديمه تجد بأن الأداء مختلف بشكل كبير
    خصوصاً التعريف الأخير 174.16 أعطى أداء ممتاز جداُ مع لعبة كرايسس عن التعريف السابق

عضو

وبالنسبه لرأيك في أنها كلها تفي بالغرض فأنا أختلف معاك في هذا الشي لأن المقارنات التي تجري في المواقع المختصه بين التعاريف الجديده والقديمه تجد بأن الأداء مختلف بشكل كبير
    خصوصاً التعريف الأخير 174.16 أعطى أداء ممتاز جداُ مع لعبة كرايسس عن التعريف السابق[/quote
    اقصد بالنسبة لكارت صاحب الموضوع
    وبالنسبة لموضوع الدرايف الاخير لم اجربة والكل يؤكد كلامك لهذا الامر
    وانت تعلم ان الفئة الثامنة كانت لديها من المشاكل تم حلها بالتعريفات الاخيرة
    اما هذا الكارت الذي نتحدث عنة في الموضوع بة من مشاكل نحن في غني عنها وهو لا يحتاج الا تعريفة فقط ولن يضيف الجديد لة شىء يذكر وهذا عن تجربة قريبة
    ولقد سعدت بالتحدث كثيرا معك وبشدة واتساءل ضاحكا نتناقش انا وانت ولا يتدخل احد بيننا
    حتي ان الاكثر مضحكا ان صاحب الموضوع لم يتدخل عموما اتمني دائما مناقشتك