النتائج 1 إلى 12 من 12

الموضوع: ما مدى استفادة برامج التصميم من كروت الشاشة المخصصة للألعاب !!

إداري سابق
    محرر مجلة عرب هاردوير

ما مدى استفادة برامج التصميم من كروت الشاشة المخصصة للألعاب !!

السلام عليكم

نعلم ان برامج التصميم تركز على المعالج CPU وكروت الشاشة المخصصة للتصميم (غالية الثمن) في عمليات الرندرينج ..

سؤالي الآن :

1- هل تستفيد برامج التصميم من كروت الشاشة المخصصة للألعاب في الوقت الحالي ؟ وكم نسبة الاستفادة ؟ وهل تتم بالتعاون مع المعالج CPU أو بشكل فردي ؟

2- ما هي برامج التصميم التي تستفيد من كروت الألعاب واصداراتها ؟ مع صورة عن التبويب داخل البرنامج المسؤول عن تفعيل عملية الرندر ؟

3- هل كروت الشاشة التي تأتي مدمجة بالمعالجات الحديثة كافيه لهذه العمليات ؟

4- في حال وجود استفادة جيدة من برامج التصميم بكروت الألعاب , بطاقات أي شركة أفضل بهذا المجال AMD أم nVidia وأي الفئات تحديدا ؟

ياريت فقط الشباب الي شغالين في مجال التصميم يفيدونا بالموضوع .. ومن ليس له تجربة فعلية وحاب يساعد يأتيني برابط يؤكد كلامه .

وشكرا ..
    التعديل الأخير تم بواسطة alayoubi ; 13-02-2012 الساعة 18:38

:)

والله زمـــان

عضوية جديدة

رد: ما مدى استفادة برامج التصميم من كروت الشاشة المخصصة للألعاب !!

وعليكم السلام

1- هل تستفيد برامج التصميم من كروت الشاشة المخصصة للألعاب في الوقت الحالي ؟
    بلطبع .الكرت الشاشة الموصا به من شركة autodesk(اكبر شركة لصناعة برامج التصميم 3D/2D) مع 3D max (برنامج تصميم 3D) هي هو كوادرو طبعا كوادرو سعره مرتفع جدا اغلب المصممين يعتمد على الجيفورز

2- ما هي برامج التصميم التي تستفيد من كروت الألعاب واصداراتها ؟ مع صورة عن التبويب داخل البرنامج المسؤول عن تفعيل عملية الرندر ؟
    لم افهم السؤال جيدا .اقوى برامج الثري دي هي 3d max /maya/softimage/hodiny/cinema 4d بلضافة الى برامج النحت الزي برش و المدبوكس و محرك السوائل الريل فلو و برنامج التحريك MotionBuilde هذه اشهر البرامج التي تحتاج طاقة كرت الشاشة

3- هل كروت الشاشة التي تأتي مدمجة بالمعالجات الحديثة كافيه لهذه العمليات ؟
    لم اجرب لاكن اتوقع لا لان برامج التصميم تحتاج كروت خرافيه خصوصا في المشريع الكبيرة

4- في حال وجود استفادة جيدة من برامج التصميم بكروت الألعاب , بطاقات أي شركة أفضل بهذا المجال AMD أم nVidia وأي الفئات تحديدا ؟
    انا لدي كرت amd افضل من ناحيه السعر لاكن nvidia متفوق بعض الشيء في دعمه للفيزكس على 3dmax 2012 (الفزيكس محرك دينمك داخل الماكس

لا ادري اذ amd تدعم العمل على الفيزكس داخل الماكس

لايوجد فئة محدده حسب متطلباتك للعمل وطيفة كرت الشاشة الرئسية داخل برامج الثري دي هي في viewport لعرض التصميم و التحرك داخل البرنامج و عرض حركة الانميشن + الريندر الجديد very real time و iray render (طريقة رندر جديدة تعتمد على gpu تساعد للتقليل من تجارب الرندر العادي)
    شاهد هذه الصورة من داخل برامج الماكس

اذا اردت بناء اي شيء في البرامج فسوف تزيد الخطوط السوداء التي كلما زادت زاد الضغط بشكل اساسي على كرت الشاشة ثم الرامات وبلتالي اذا كان كرت الشاشة ضعيف فلن تستطيع روئية حركة الانمشين بشكل طبيعي (30 فريم للثانية ) او لن تستطيع التحرك داخل الفيوبورت بلشكل الصحيح او انجماد البرامج بسب ضعف كرت الشاشة
    ثم تقنية nitrous الجديدة في الماكس (مفيدة لتنسيق الظل وبعض المهام دون اللجوء الى الرندر ) تحتاج كرت شاشة قوي.

الموضوع طويل جدا افضل حل تفهمني شو طبيعة التصميمم في اشخاص بتشتغل على كرت شاشة بلت ان وفي شركات بيوصل سعر كرت الشاشة الى 9000$
    تحياتي
    معلومة ممكن ان تفيد (بلنسبة لصناعة موديل الالعاب داخل برامج الثريدي يتم تخفيف الخطوط(البولجون) قدر الامكان وذلك للتخفيف من متطلبات كرت شاشة جهاز مستخدم اللعبة (ليس المصمم)

إداري سابق
    محرر مجلة عرب هاردوير

شكرا أخي معاذ عالشرح ..

بخصوص البرامج يعني حبيت أعرف بشكل عام شو البرامج الي ممكن تستفيد من الكروت العادية وشو البرامج الي ما بتنفع معها الكروت العادية (لازم الكروت الغالية فقط حتى تجيب نتيجة) , طيب بالنسبة للمعالجات الحديثة هل ما زالت بتاخذ وقت طويلة بالريندر مثل معالجات زمان ؟؟

وياريت تقولي رأيك برد أحد الأخوة هنا :

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aelpop مشاهدة المشاركة
    حسب ال plugin الى انته شغال عليه أذا كنت شغال بالبلجن الافتراضى mental ray او vray فلن يكون للكرت اى دور فى عملية الرندر نهائيا . و سيكون تأثيره الوحيد فى ال viewport اثناء التصميم فقط

أما اذا كان لديك بلجن mental ray (iray) = cpu+gpu سيعمل الكرت مع البروسيسور فى عملية الرندر و iray بتطلب بطاقة تدعم الكودا يعنى بطاقات انفديا فقط
    و vray rt gpu يستخدم الكرت فى عملية الرندر ايضا ويتطلب بطاقة تدعم opencl وهى مدعمة من كلا الفريقين nvidia,ati

عاوز بقى الخلاصة انا بقالى فترة فى المجال ده لو عاوز فعلا تستخدم الكرت فملية الرندر وتديك فرق جامد فالسرعة فى محرك اسمه octane render بعد متخلص المشهد بتاعك على اى برنامج سواء max او cinema 4d او غيره بتاخده export بصيغة obj واتفرج على سرعة الرندر لو معاك كرت كويس وده افضل واسرع محرك رندر gpu ممكن تلاقيه عن تجربه وخبره وسرعة الرندر عليه اسرع عشر مرات من اى رندر افتراضى على اقوى معالج .

https://www.refractivesoftware.com/

octane بيشتغل مع اى كرت يدعم الكودا من اول ال 8400 وانته طالع بقى لحد ال gtx 590
    وليه برضه plugin للماكس دايركت علطول بس هتحتاج license لان لسه منزلش كراك للبلجن

غير كده انسى iray و vray gpu لسه تحت التطوير ومش هيدوك سرعة زى الرندر الافتراضى بتاع ال cpu الا لو معاك كارت quadro او tesla محترم زى الى فى المقارنة دى.

وشكرا

عضوية جديدة

شكرا أخي معاذ عالشرح ..بخصوص البرامج يعني حبيت أعرف بشكل عام شو البرامج الي ممكن تستفيد من الكروت العادية وشو البرامج الي ما بتنفع معها الكروت العادية (لازم الكروت الغالية فقط حتى تجيب نتيجة) , طيب بالنسبة للمعالجات الحديثة هل ما زالت بتاخذ وقت طويلة بالريندر مثل معالجات زمان ؟؟
    المعالجات الجيدة احسن من القديمة بس طبعا لسا ما وصلت مرحلة Real Time انا معالجي quad كنت بدي اشتري i7 بس لما اشتغلت علية ما حسيت بلفرق يتعدى 20% معالجات الاكستريم قوية (مع اني لم اجربها حسب كلام اصحابها ) انتظر المعالج الي بعد i7 على ما اظن اسمة i9 اذا طلع ضعف i7 بتسير عمليت الرندر منطقية بعض الشيء مع التطرو الذي تشهده البرمجيات ايضا الرندر vray rt اذا الواحد بدو يعتمد علية بدو يكون عنده كرت شاشة جبار من فئة كوادرو الي معاه سعر كرت محترم من كوادرو اكيد بكون عنده cpu محترم صفا ال vray rt حكي فاضي (شغل تعتمد عليه test render )انا بدايتي كانت مع كرت مع المذربورد 9500 gt كان يتحمل (بلوغن لحد مليون ونص تقريبا ) بعد بفتره احتجت كرة اقوى جيبت ati 6790 طبعا غطا احتياجتي و الحمد الله شاهد الصورة بتلاحظ في الصورة عدد البلوغن والفيرتكس و fbs للمشروع
    أما اذا كان لديك بلجن mental ray (iray) = cpu+gpu سيعمل الكرت مع البروسيسور فى عملية الرندر و iray بتطلب بطاقة تدعم الكودا يعنى بطاقات انفديا فقط
    انا عندي ati وشغال عادي
    عاوز بقى الخلاصة انا بقالى فترة فى المجال ده لو عاوز فعلا تستخدم الكرت فملية الرندر وتديك فرق جامد فالسرعة فى محرك اسمه octane render بعد متخلص المشهد بتاعك على اى برنامج سواء max او cinema 4d او غيره بتاخده export بصيغة obj واتفرج على سرعة الرندر لو معاك كرت كويس وده افضل واسرع محرك رندر gpu ممكن تلاقيه عن تجربه وخبره وسرعة الرندر عليه اسرع عشر مرات من اى رندر افتراضى على اقوى معالج
    اغلب المصممين بيشتغلو يا منتل راي او فيري و مكسويل رندر (اقليه بسبب بطء الرهيب في وقت الرندر) انا جربت اكثر من محرك رندر وحسب خبرتي المتواضعه ان يوجد نظرية :الجودة على الوقت للأسف ما زال الرندر المتعمد على gpu فاشل كما قال الاخ

طبعا في طرق كثيرة للتقليل من وقت الرندر

العفو اخ الايوبي
    التعديل الأخير تم بواسطة moath2011 ; 13-02-2012 الساعة 23:42

مخالف للقوانين

أما اذا كان لديك بلجن mental ray (iray) = cpu+gpu سيعمل الكرت مع البروسيسور فى عملية الرندر و iray بتطلب بطاقة تدعم الكودا يعنى بطاقات انفديا فقط ا
    نا عندي ati وشغال عادي
    هيتشغل عادى ولكن فى حالتك cpu فقط لانه يعمل ينظام autodetect ان لم يجد بطاقة تدعم الكودا يشتغل cpu فقط
    وستلاحظ على جهازك انه لا يوجد gpu usage اثناء الرندر ب iray

انا جربت اكثر من محرك رندر وحسب خبرتي المتواضعه ان يوجد نظرية :الجودة على الوقت للأسف ما زال الرندر المتعمد على gpu فاشل
    كلام مظبوط فعلا انا جربت iray , vray gpu والعديد من محركات gpu render مثل indigo - luxrender - bunk speedshot -arion معظمها ينطبق عليها الكلام ده فعلا بأستثناء محرك واحد هو octane

octane render هذا المحرك الاسطورى حقق المعادلة الصعبة veryfast + phisicaly corrrect + photorealstic + gpu based

وسبب تفوقه انه ليس مثل المحركات السابق ذكرها كانت محركات cpu وتم تحديثها وتطوبرها لاستخدام gpu support يطلق عليها محركات gpu accelerated

بينما octane هو محرك بنى على استخدام ال gpu فقط من الاساس لذلك هو اول محرك gpu based والوحيد حتى الان الذى يتميز بذلك

وهذا هو سبب تفوق السرعة الرهيب فى الرندر واستغلال ال gpu على اكمل وجه بدون الاحتياج الى ال cpu , نعم هذا صحيح عند العمل على octane لاتحتاج الى بروسيسور قوى حتى ,فقط بروسيسور يضمن لك ان لا يحدث عنق زجاجه مع كرت الشاشة .

مش كده بس تقدر تتحرك realtime فى المشهد أثناء الندر :eek: وده وفر على المصممين الوقت فى تخمين اين ستكون الانعكاسات لضبط مكان الكاميرا ,فبمجرد ان يبدا الرندر تبدأ تظهر كيف ستكون الانعكاسات فى النتيجه النهائية

طبعا الكلام ده عن معرفة جيدة وتجربه كل البرامج السابق ذكرها ودى صورة من جهازى عندما ابتديت اشتغل على octane كان معاى كرت gt430 وهو كرت من الفئة الدنيا للألعاب .

الأن امتلك كارت gtx 470 ولا يمكن ان اصف سرعة الرندر على المحرك ودى صورة من بعض التصميمات الحالية .

انا طبعا لم اصل الى الاحتراف بعد ولكن دى بعض اعمال المحترفين على octane , جودة النتائج لا يعلى عليها

ملحوظة : الفنانين الذين قامو بهذه التصميمات يستخدمون فئة geforce وليس tesla او quadro

لمشاهدة المذيد من امثلة الرندر المذهلة على https://www.refractivesoftware.com/gallery.html <-------- octane
    التعديل الأخير تم بواسطة aelpop ; 14-02-2012 الساعة 06:34

إداري سابق
    محرر مجلة عرب هاردوير

يعني ممكن نستنتج من هذا أنه يوجد فائدة جيدة من شراء بطاقة رسومية من الفئة العليا (غير مخصصة للتصميم) ..
    ويظهر أنه الكفه تميل ناحية بطاقات انفيديا لاعتمادها أكثر من قبل برامج التصميم .

واحتمال البرامج التي لا تستغل قدرات البطاقات العالية الأن أن تستفيد منها بالمستقبل بعد دعم الشركات المطورة لها .

شباب الي عنده أي اضافة لا يبخل علينا بها .

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alayoubi مشاهدة المشاركة
    يعني ممكن نستنتج من هذا أنه يوجد فائدة جيدة من شراء بطاقة رسومية من الفئة العليا (غير مخصصة للتصميم) ..
    بدون شك اخى الكريم المعالجات الرسومية الحديثة سواء ان كانت للالعاب او التصميم فهى معمارية واحدة يمكن استغلالها فى مجال ال general purpose gpu (gpgpu) وهذا هو ما يتم التركيز عليه من نفديا اعطاء افضل اداء فى ال gpu computing للفئات الثلاثة geforce , tesla , quadro

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alayoubi مشاهدة المشاركة
    ويظهر أنه الكفه تميل ناحية بطاقات انفيديا لاعتمادها أكثر من قبل برامج التصميم .
    بالتاكيد لدعمها الكودا وهى افضل منصة للحوسبة المتوازية , فعندما تمتلك كرت يدعم الكودا من اى فئة اعلم انك اصبحت مدعم فى برامج التصميم

واحتمال البرامج التي لا تستغل قدرات البطاقات العالية الأن أن تستفيد منها بالمستقبل بعد دعم الشركات المطورة لها .
    ليس احتمال اخى ولكن ده بيحصل بالفعل واشهر مثال على كده شركة mentalimages صاحبة اشهر محرك mentalray الرندر الافتراضى لل 3ds max لم تكن تدعم الرندر بالبطاقة الرسومية ولكن تم تطوير المحرك بالكودا ليدعم الرندر بالبطاقات الرسومية وتم اصدار mentalray (iray) والكثير من الامثلة الاخرى ويوجد برامج تصميم الان تبنى من اساسها على الكودا وليس فقط تطويرها .

عضوية جديدة

هيتشغل عادى ولكن فى حالتك cpu فقط لانه يعمل ينظام autodetect ان لم يجد بطاقة تدعم الكودا يشتغل cpu فقط
    وستلاحظ على جهازك انه لا يوجد gpu usage اثناء الرندر ب iray
    سامحني لم انتبة الى cpu

كلام مظبوط فعلا انا جربت iray , vray gpu والعديد من محركات gpu render مثل indigo - luxrender - bunk speedshot -arion معظمها ينطبق عليها الكلام ده فعلا بأستثناء محرك واحد هو octane

octane render هذا المحرك الاسطورى حقق المعادلة الصعبة veryfast + phisicaly corrrect + photorealstic + gpu based

وسبب تفوقه انه ليس مثل المحركات السابق ذكرها كانت محركات cpu وتم تحديثها وتطوبرها لاستخدام gpu support يطلق عليها محركات gpu accelerated

بينما octane هو محرك بنى على استخدام ال gpu فقط من الاساس لذلك هو اول محرك gpu based والوحيد حتى الان الذى يتميز بذلك

وهذا هو سبب تفوق السرعة الرهيب فى الرندر واستغلال ال gpu على اكمل وجه بدون الاحتياج الى ال cpu , نعم هذا صحيح عند العمل على octane لاتحتاج الى بروسيسور قوى حتى ,فقط بروسيسور يضمن لك ان لا يحدث عنق زجاجه مع كرت الشاشة .

مش كده بس تقدر تتحرك realtime فى المشهد أثناء الندر وده وفر على المصممين الوقت فى تخمين اين ستكون الانعكاسات لضبط مكان الكاميرا ,فبمجرد ان يبدا الرندر تبدأ تظهر كيف ستكون الانعكاسات فى النتيجه النهائية

طبعا الكلام ده عن معرفة جيدة وتجربه كل البرامج السابق ذكرها ودى صورة من جهازى عندما ابتديت اشتغل على octane كان معاى كرت gt430 وهو كرت من الفئة الدنيا للألعاب .
    طبعا اخي الكريم انت كمصمم تعراف ان اعتماد اغلب المصممين على المنتل راي و الفيري من الماكس والمايا و السينما 4 و السوفت امج و البلندر يعني البجنز octane render ما راح استفيد منه لانوه اغلب المصممين عندهوم مكاتب خامت فيري ومنتل راي مش سهل تخلي شركات تعتمد على الفيري في شغلها اتغير بلجنز الرندر بسهولة عشان الرلي تايم (الا في حالة انو بيعمل import للضائة و الخامات )

شوف قدرات vray rt مع 3Dboxxx

مخالف للقوانين

شىء بسيط مثل هذا لن يفوت على مبرمجين محرك فريد من نوعه مثل اوكتان , يوجد محول خامات vray + مكتبة خامات جاهزة octane liveDB

انا مثبت ال plugin ودى صورة من جهازى ولاكن معيش license للاسف :ah8: وشغال على ال standalone

و vray كمحرك cpu ناجح جدا وكلنا عارفين انو الاكثر استخداما ولكن كما ذكرت بنفسك اخى ان
    vray rt gpu فشل بسبب عدم تحقبق معادلة الجودة و السرعة و حاجه كمان المفروض تضفها ,وهى most benfit from gpu
    افضل استغلال للبطاقة الرسومية ولكن اعتقد مع التطوير هيبقى افضل واكيد ليه مستقبل .
    التعديل الأخير تم بواسطة aelpop ; 14-02-2012 الساعة 14:42

مخالف للقوانين

سمعت دى فى الفديو :eek: 0:33

بيتكلم عن ال workstation الى شغال عليها ان فيها 3 tesla cards

شىء متوقع طبعا غشان يطلع بالنتيجه دى

عضو

هل من الممكن الحصول على فيديوهات للرندر الجديد بإسلوب الأوشان هذا ؟
    بعد إقتنائي للإنتل للأسف 2600K نصيحتي هي ( AMD FX 8120) يتفوق وبإقتدار !!

مخالف للقوانين

اذا كنت تقصد الاوكتان فالاجابه هى نعم , يمكنك ان تعمل رندر ل animation او مشهد كامل لتحصل على فديو
    أذا كنت تملك license ال plugin , او ربنا سهلها ونزلو كراك