النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: سوال ارجو الرد عليه من فضلكم

عضو الصورة الرمزية superdinmo

Post سوال ارجو الرد عليه من فضلكم

ما هو الفرق بين psu التجاري و psu الاصلي

ومن الافضل الباور التجاري زو 450 وات ام 300 وات الاصلي بتشغيل كروت الشاشه المتطلبه باور لا يقل عن 450 وات :confused:

عضو الصورة الرمزية solidsnake1990

رد: سوال ارجو الرد عليه من فضلكم

الياور الاصلى كفائتة عالية حتى بعد تاثير الحمل(كارت الشاشة)و كمان stable يعنى مفيش فى تذبذب عالى oscillation
    وتقريبا البورات الاصلية كفائتها من 70 % وانت طالع بس مفيش حاجة ideal بتدى كفائة 100%
    اما التجارى مش وحش بس عايز جهاز عادى خالص لشغل المكاتب بس منصحكش بى لو عندك كارت شاشة بى 6 بين كونيكتور يعنى كروت
    الدmid range&high end

لان كفائتة يمكن تحت 50% هو يمكن يدى 500 واط بس تحت اللود لو عمل نصهم يبقى احسن غير التذبذب العالى ودة يرجع لى الريجيولاتور الموجود فى مش قد كدة فلو عندك كارت بيلت ان او ati hd4350 le3`ayet hd4650
    aw fe nvidia men 9400gt le 3`ayet 9500gt aw gt220 الباور التجارى هيسد معاهم ويستحسن تجيب باور اصلى hec 300watt
    عامل 100 جنية باين لة كروت اعلى من دى جيب hec 350 وانت طالع ارجو ان اكون افدتك

عضو برونزي الصورة الرمزية engkiller

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة solidsnake1990 مشاهدة المشاركة
    الياور الاصلى كفائتة عالية حتى بعد تاثير الحمل(كارت الشاشة)و كمان stable يعنى مفيش فى تذبذب عالى oscillation
    وتقريبا البورات الاصلية كفائتها من 70 % وانت طالع بس مفيش حاجة ideal بتدى كفائة 100%
    اما التجارى مش وحش بس عايز جهاز عادى خالص لشغل المكاتب بس منصحكش بى لو عندك كارت شاشة بى 6 بين كونيكتور يعنى كروت
    الدmid range&high end

لان كفائتة يمكن تحت 50% هو يمكن يدى 500 واط بس تحت اللود لو عمل نصهم يبقى احسن غير التذبذب العالى ودة يرجع لى الريجيولاتور الموجود فى مش قد كدة فلو عندك كارت بيلت ان او ati hd4350 le3`ayet hd4650
    aw fe nvidia men 9400gt le 3`ayet 9500gt aw gt220 الباور التجارى هيسد معاهم ويستحسن تجيب باور اصلى hec 300watt
    عامل 100 جنية باين لة كروت اعلى من دى جيب hec 350 وانت طالع ارجو ان اكون افدتك

عضو برونزي الصورة الرمزية CR@N$H

اخي solidsnake1990 التذبذيات في الجهد لا تدعى oscillation بل تدعى voltage ripple
    وأريد أن أضيف أن وحدات التغذية الأصلية تاتي باستطاعة اسمية صحيحة و أيضا تأتي بدارات حماية أكثر كحماية من القصر "وهي موجودة في الجميع" و دارات الحماية من انخفاض الجهد و ارتفاع التيار و الخ
    أما أخي صاحب الموضوع فيفضل أخذ 350 وات لأن معظم مصنعي بطاقات الإظهار يذكرون قيمة أكثر من الواقع بكثير فمثلا بطاقات 4670 تكفيها وحدة تغذية 300 إلى 350 واط تقريبا ويتم ذكر أنه بحاجة إلى 450 وات

[CENTER][COLOR=#800000][/COLOR][/CENTER][CENTER][COLOR=#b22222][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=251887"]أ ب هاردوير "المعالج" الجزء الثاني[/URL][/SIZE][/COLOR]
    [/CENTER]
    [CENTER][COLOR=#800000][B]
    =====================
    [URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=249113"]أ ب هاردوير...[/URL]
    ============
    مدونتي
    [URL="https://black0dreams.wordpress.com"] Black0Dreams[/URL]
    [/B][/COLOR]
    The Dreams are the fake hope of our pointless life
    [/CENTER]

عضو الصورة الرمزية solidsnake1990

شكراااااااااااااا على التوضيح اخى CR@N$H

عضو الصورة الرمزية superdinmo

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CR@N$H مشاهدة المشاركة
    اخي solidsnake1990 التذبذيات في الجهد لا تدعى oscillation بل تدعى voltage ripple
    وأريد أن أضيف أن وحدات التغذية الأصلية تاتي باستطاعة اسمية صحيحة و أيضا تأتي بدارات حماية أكثر كحماية من القصر "وهي موجودة في الجميع" و دارات الحماية من انخفاض الجهد و ارتفاع التيار و الخ
    أما أخي صاحب الموضوع فيفضل أخذ 350 وات لأن معظم مصنعي بطاقات الإظهار يذكرون قيمة أكثر من الواقع بكثير فمثلا بطاقات 4670 تكفيها وحدة تغذية 300 إلى 350 واط تقريبا ويتم ذكر أنه بحاجة إلى 450 وات

لكن هل يمكن يا اخي ان يشغل hec 350 وات كرت 5770