صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 21

الموضوع: استفسار عن لاب توب (lenovo z570 i5)

عضو الصورة الرمزية m.wewe

Question استفسار عن لاب توب (lenovo z570 i5)

السلام عليكم
    ان شاء الله نويت شراء لاب جديد بعد معاناتي مع (HP G62-b51EE)
    افكر في (lenovo z570 i5) بسعر (3800) بنسخه الويندوذ
    عاوز اقترحات لابات اخري تكون في الحدود دى
    السعر :: 3000 / 4000
    المعالج :: i5
    كرت الرسوم :: Nvidia \ Ati يفضل (Nvidia)
    الرمات :: 3GB DDR3
    الشريكات :: اي شركه غير (HP) + يكون موديل بدايتاً من 2009
    الاستخدام :: دراسه / عمل / العاب = 11 ساعه استخدام يومياً

عضو فضي

رد: استفسار عن لاب توب (lenovo z570 i5)

ممكن تزود شوية وتجيب ديل 5520 وده عامل 4300 (أي فايف - 4 رام - هارد تيرا -كرت شاشة إي تي آي 7670 أو 7730 (وده الأفضل))
    أو قصادك اللينوفو Z570 A GUNMETAL

عضو الصورة الرمزية TheLeader

معايا اللينوفو Z570 I5 حمار شغل بصراحه , بيشتغل أكتر من 20 ساعه في اليوم ومفيش اي مشاكل معاه , بس كارت الشاشه مش قد كده , يعني مش هتلعب الآلعاب على Ultra وممكن تبقى بطيئه على High ده طبعاً بـ النسبه للآلعاب الثقيله , إنما باقي الحجات مفيش منه اي مشاكل , وبـ النسبه للآخ Khaled هو شكله ( رافض ) اللينوفو اصلاً او ميعرفش الماركه نفسها عشان كده كل ما يدخل موضوع يقولك حاجه غير اللينوفو , مع العلم إني عانيت مع الديل وكرهته وده السبب اللي خلاني جبت لينوفو , بـ التوفيق لصاحب الموضوع

عضو فضي

ياراجل أنا بعشق اللينوفو وقبل موديل الديل ده اشتريت 4 لابات منه اتنين منهم y570
    بس الموديل الجديد من ديل ليس له مقارنة دلوقتي في السوق المصري سواء من لينوفو أو من غيره
    وأنا كل المواضيع أقول فيها ديل علشان مميزاته وسعره مش علشان بحب الديل ولا حاجة

عضو الصورة الرمزية wish-master

أخي بصراحة وبعد تجربه اللينوفو ثاني أقوى جهاز بعد الأسوس

أما باقي الشركات فقط دعايه ولا تستحق الثمن الذي يطلب بأجهزتها مثل سوني وتوشيبا تدفع فرق سعر للإسم التجاري العالمي فقط

إبحث عن أسوس أو لينوفو فقط ولا تتبع نصيحة البائع

البائع همه ترويج سلعته والكسب المادي فقط

عضو فضي

اللينوفو اثبت عن جدارة على انه افضل لاب من ناحية التحمل واستهلاك الطاقة واقل من ناحية الحرارة
    واقل من ناحية الاعطال ايضا
    ولكت ليس معنى هذا ان باقي الشركات لا تستحق الشراء وينبغي تحري الدقة في الموديل تحديدا وليس الشركة
    فلكل شركة لها منتجاتها الجيدة
    من مواضيعي

معلومات مبسطة عن خاصية AHCI
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=311917

المراجعة الأولى للماوس الخارق Gigabyte Krypton
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=332906

نظرة سريعة على القرص الصلب Segate ST2000DM001
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=325396

الدليل الشامل لوحدات التخزين HHD طبقاً للسعر والأداء في السوق المصري
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=356463&p=2590943#post2590943

عضو الصورة الرمزية wish-master

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BAZOOKA_N2O مشاهدة المشاركة
    اللينوفو اثبت عن جدارة على انه افضل لاب من ناحية التحمل واستهلاك الطاقة واقل من ناحية الحرارة
    واقل من ناحية الاعطال ايضا
    ولكت ليس معنى هذا ان باقي الشركات لا تستحق الشراء وينبغي تحري الدقة في الموديل تحديدا وليس الشركة
    فلكل شركة لها منتجاتها الجيدة
    أخي كلامك سليم

ولكن هناك شركات تبالغ بأسعار أجهزتها
    وكل هذا يصب ضد مصلحة المشتري
    سوني وتوشيبا أجهزتها ممتازه ولكن غاليه وباهظة الثمن مقارنه بأجهزة منافسة بل أفضل منها بالمواصفات من أسوس وبنفس السعر أو أقل

وهذا ما ينعكس سلبيا على المشتري يدفع فرق لثمن علامة تجاريه وليس ثمن سلعة

عضو فضي

بالطبع وانا اوافقك الرأي في نقطة السعر وخاصة اجهزة sony
    ولكن في الدول الاوروبية وخاصة امريكا السعر ليس مرتفع جدا مثل الدول العربية
    بالاضافة الى خدمة ما بعد البيع والتي تشمل استرداد القيمة كاملة او الاستبدال الفوري في حالة اي عطل
    وبعض الاحيان اذا لم يعجب المشتري فقط :eek:

ولكن ليس مبرر ارتفاع اسعار اجهزة
    sony الى اكثر من 50% من مثيلاتها التي تطابقها في المواصفات
    اجهزة توشيبا ليست بمثل ارتفاع اسعار
    sony ولكن اراها الافضل جودة
    lenovo تلك الخلطة السحرية بين جودة التصنيع والسعر الممتاز ولا ننسى انها في الاصل IBM رائدة صناعة الكمبيوتر الشخصي في العالم
    ASUS من رواد صناعة اللوحات في العالم واصبحت الشركة الان تصنع العديد والعديد من مكونات الحاسب وملحقاتع وانتهاءا بالاجهزة المحمولة والكفية
    سأكتفي بهذا القدر والا اصبحت المشاركة سرد تاريخي لشركات الكمبيوتر :D
    من مواضيعي

عضو

اناهردهناعن تجربة مقارنة بين سونى وتوشيبا واسوس وديل فالسونى يتفوقهم فى كل حاجة
    اولا سعر السونى مبيزدش عن سعر اى لاب ب 50 % من سعرة دا سعر خيالى بيزيد بحوالى 700 جنية يعنى مثلا لو الاتش بى ب 4500 هتلاقى السونى نفس المواصفات ب 5200 بالظبط السونى هو بالظبط الابل بس بنسخة ويندوز لاب مبيسخنش تحطة على رجلكك على السرير خاماتة نضيفة جدا شاشتة tft hd ودية مش موجودة فى اى لاب تانى عمرك متشترى شونى وتودية التوكيل بعديها باسبوع علشان زرار ولا فصل ولا الكلام دا واسال اى حد معاه سونى فية ناس معاها بقالها 7 سنين مرحش توكيل اصلا
    عيوبة وانا قلتها قبل كدا وهما بيعتبروها برة ميزة بس انا شايفها عيب ان البيوس بتاع البوردة اختياراتة قليلة جدا والاب هو الى بيحدد اختياراتة بنفسة
    التوشيبا يجى بعد السونى لاب قوى خاماتة واشكالة حلوة اوى بس بيسخن وهتحس بدا اعلى فئة فية هيا الكوزمو ويعتبر لاب العاب
    بس فيبة بعض المشاكل زى انة لما بتعلى درجة حرارتة اوى بيفصل
    الاسوس لاب العاب بس هتلاقى معظم شاشاتة 13 و 14 من ناحية السخونة بيسخن جدا من ناحية الجنب معظم موديلاتة سوكت الشحن بيبقى فى نص الجنب فى الاب تحس انة خانقك ومش عارف تودية فين
    طبعا اسوس من الشركات القوية فى تصنيع اللوحات الام لكنها مش رائدة اوى يعنى عندك مثلا جيجا بايت تكتسح مثلا الابات السونى البورد بتاعتها سونى من انضف انواع البورد لا يوجد بها شحن بويس بل بيتعملة ابديت زى الابل
    اى استفسار انا تحت امرك

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamer83 مشاهدة المشاركة
    اناهردهناعن تجربة مقارنة بين سونى وتوشيبا واسوس وديل فالسونى يتفوقهم فى كل حاجة
    اولا سعر السونى مبيزدش عن سعر اى لاب ب 50 % من سعرة دا سعر خيالى بيزيد بحوالى 700 جنية يعنى مثلا لو الاتش بى ب 4500 هتلاقى السونى نفس المواصفات ب 5200 بالظبط السونى هو بالظبط الابل بس بنسخة ويندوز لاب مبيسخنش تحطة على رجلكك على السرير خاماتة نضيفة جدا شاشتة tft hd ودية مش موجودة فى اى لاب تانى عمرك متشترى شونى وتودية التوكيل بعديها باسبوع علشان زرار ولا فصل ولا الكلام دا واسال اى حد معاه سونى فية ناس معاها بقالها 7 سنين مرحش توكيل اصلا
    عيوبة وانا قلتها قبل كدا وهما بيعتبروها برة ميزة بس انا شايفها عيب ان البيوس بتاع البوردة اختياراتة قليلة جدا والاب هو الى بيحدد اختياراتة بنفسة
    التوشيبا يجى بعد السونى لاب قوى خاماتة واشكالة حلوة اوى بس بيسخن وهتحس بدا اعلى فئة فية هيا الكوزمو ويعتبر لاب العاب
    بس فيبة بعض المشاكل زى انة لما بتعلى درجة حرارتة اوى بيفصل
    الاسوس لاب العاب بس هتلاقى معظم شاشاتة 13 و 14 من ناحية السخونة بيسخن جدا من ناحية الجنب معظم موديلاتة سوكت الشحن بيبقى فى نص الجنب فى الاب تحس انة خانقك ومش عارف تودية فين
    طبعا اسوس من الشركات القوية فى تصنيع اللوحات الام لكنها مش رائدة اوى يعنى عندك مثلا جيجا بايت تكتسح مثلا الابات السونى البورد بتاعتها سونى من انضف انواع البورد لا يوجد بها شحن بويس بل بيتعملة ابديت زى الابل
    اى استفسار انا تحت امرك
    لازم نوضح بعض المفاهيم الهامة جدا
    اولا لو فرضنا ان السوني بيزيد 700 جنيه بس عن اي لاب تاني في مواصفاته فده كتير وملهومش اي لازمة
    ثانيا يعني ايه السوني هو مواصفات الابل انا بقوللك اي جهاز في مواصفات السوني الابل ملوش اي دخل في الموضوع ده مش عشان بقى بينزل بمعالج CORE2 DUO وبينزل معاه 7 بيقى هيدخل المقارنة
    ثالثا مين اقلك ان اللينوفو بيسخن ده اروع حاجة فيه عدم سخونيته ومين قال ان السوني مش بيسخن برضه بيسخن عادي جدا ولكن حرارة التشغيل العادي
    رابعا هاتلي لاب تحطه على اي سطح قماش وتسد مروحته لو كانت تحت ومش عايزه يسخن امال هما عملوله مروحة ليه اساسا
    خامسا جميع الاجهزة الحديثة تأتي بشاشة LED مش ميزة في السوني بس وكلها HDسادسا السوني جهاز مش قوي جدا في التحمل وكان معايا وفصل 12 زرار من الكي بورد مش زرار واحد ولما وديته ضمانه وعلى فكرة كان في امريكا كان الرد ان الاتربة دخلت تحت الكي بورد هو صحيح اتعمل ببلاش لكن ده عيب ان التراب يدخل تحت الكي بورد لكن الموضوع في الاول والاخر حسن استخدام اما جودة التصنيع ده موضوع تاني
    سابعا مفيش بيوس لاب توب هيبقى في اختيارات متعددة لأنه اساس غير مصنع انك تعدل فيه ولكن موجود في معظم الاجهزة الاختيارات الاساسية اللي اي مستخدم عادي ممكن يحتاجها
    ثامنا كل شركة يتصنع اجهزة في اكتر من فئة يعني فئة مخصصة للاعمال المكتبية ودخول النت وفئة تانية مخصصة للتصاميم والعمل الشاق ودي بيهتم فيها يكارت شاشة متوسط وطول عمر البطارية وسعة الرام والتبريد اخر فئة مخصصة للألعاب ودي اعلى فئة في كل حاجة ومينفعش مقارنة بين فئة وفئة تانية
    تاسعا الشاشة مقاس 14 بقت STANDARD في معظم الاجهزة وده لتوفير الطاقة وتصغير الوزن والحجم وبرضه دي فئة معينة في لابات لحد 19 بوصة من معظم الشركات
    عاشرا تصميم مخارج ومداخل الجهاز بترجع لتصميم موديل معين وممكن ميرحكش بس يريح غيرك ولكن ده مش عيب ممكن يتحسب
    اخيرا اسوس شركة رائدة مفيش حد خبير هاردوير ممكن ينكر ده وجيجابايت من الشركات الرائدة برضه ومنافس شرس لأسوس وعلى فكرة انا عندي بفضل جيجابايت على شركة بس مينفعش اعمم ده في كل حاجة او انكر حق اسوس

اعايز اوضح ان ابديت البيوس بيتقال عليه بالبلدي شحن بيوس هو هو مفيش فرق

على فكرة انا مش ضدك خالص في اي حاجة خد المناقشة بصدر رحب

تحياتي
    من مواضيعي

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BAZOOKA_N2O مشاهدة المشاركة
    لازم نوضح بعض المفاهيم الهامة جدا
    اولا لو فرضنا ان السوني بيزيد 700 جنيه بس عن اي لاب تاني في مواصفاته فده كتير وملهومش اي لازمة
    ثانيا يعني ايه السوني هو مواصفات الابل انا بقوللك اي جهاز في مواصفات السوني الابل ملوش اي دخل في الموضوع ده مش عشان بقى بينزل بمعالج CORE2 DUO وبينزل معاه 7 بيقى هيدخل المقارنة
    ثالثا مين اقلك ان اللينوفو بيسخن ده اروع حاجة فيه عدم سخونيته ومين قال ان السوني مش بيسخن برضه بيسخن عادي جدا ولكن حرارة التشغيل العادي
    رابعا هاتلي لاب تحطه على اي سطح قماش وتسد مروحته لو كانت تحت ومش عايزه يسخن امال هما عملوله مروحة ليه اساسا
    خامسا جميع الاجهزة الحديثة تأتي بشاشة LED مش ميزة في السوني بس وكلها HDسادسا السوني جهاز مش قوي جدا في التحمل وكان معايا وفصل 12 زرار من الكي بورد مش زرار واحد ولما وديته ضمانه وعلى فكرة كان في امريكا كان الرد ان الاتربة دخلت تحت الكي بورد هو صحيح اتعمل ببلاش لكن ده عيب ان التراب يدخل تحت الكي بورد لكن الموضوع في الاول والاخر حسن استخدام اما جودة التصنيع ده موضوع تاني
    سابعا مفيش بيوس لاب توب هيبقى في اختيارات متعددة لأنه اساس غير مصنع انك تعدل فيه ولكن موجود في معظم الاجهزة الاختيارات الاساسية اللي اي مستخدم عادي ممكن يحتاجها
    ثامنا كل شركة يتصنع اجهزة في اكتر من فئة يعني فئة مخصصة للاعمال المكتبية ودخول النت وفئة تانية مخصصة للتصاميم والعمل الشاق ودي بيهتم فيها يكارت شاشة متوسط وطول عمر البطارية وسعة الرام والتبريد اخر فئة مخصصة للألعاب ودي اعلى فئة في كل حاجة ومينفعش مقارنة بين فئة وفئة تانية
    تاسعا الشاشة مقاس 14 بقت STANDARD في معظم الاجهزة وده لتوفير الطاقة وتصغير الوزن والحجم وبرضه دي فئة معينة في لابات لحد 19 بوصة من معظم الشركات
    عاشرا تصميم مخارج ومداخل الجهاز بترجع لتصميم موديل معين وممكن ميرحكش بس يريح غيرك ولكن ده مش عيب ممكن يتحسب
    اخيرا اسوس شركة رائدة مفيش حد خبير هاردوير ممكن ينكر ده وجيجابايت من الشركات الرائدة برضه ومنافس شرس لأسوس وعلى فكرة انا عندي بفضل جيجابايت على شركة بس مينفعش اعمم ده في كل حاجة او انكر حق اسوس

اعايز اوضح ان ابديت البيوس بيتقال عليه بالبلدي شحن بيوس هو هو مفيش فرق

على فكرة انا مش ضدك خالص في اي حاجة خد المناقشة بصدر رحب

تحياتي
    انا هرد عليك هنا بردة لان ردى عن استخدام لكل نوع مش اقل من 3 شهور
    اولا لما لاب يبقى خامات انضف وانقى فى الصورة ويزيد ب 700 جنية يبقى ولا حاجة لانك بتدور على لاب هيعيش معاك مش هتجيبة وتشتكى منة
    ثانيا اية الى بينزل بمعالجات كورتديو الابل بينزل بانتل i3 i5 i7 اما عن ان السونى هو الابل بس بويندوز دا لان السونى بتقنية تصنيعة وخاماتة فهو مقارن مع البل
    ثالثا انا الى اقولك ان السونى مبيسخنش ولا حتى سخونية الاب العادية الاب الوحيد الى تحطة على رجلك او على المرتبة ولا بيحصلى اى حاجة بيطلع سخونية فى حالة تشغيل الاعاب علشان مروحة التهوية بتاعت الكارت فا انا الى بقلك انة مبيسخنش بلان دا عن تجربة مش بقول اى حاجة ولا اى كلام ولا عايز ابين نفسى فاهم على الفاضى
    رابعا سونى نظام التهوية بتاعة نفس الابل بخراطيم من تحت الكيبورد وبيطلع على فتحات التهوية الى فى الجنب وفية لابات بتبقى متقفلة من تحت مبتشوفش المروجة الى انتا بتقول عليها فارجو انك تكون مراجع الاموديلات كويس قبل متهجم عليا بدون معرفة
    خامسا جميع الاجهزة تاتى بشاشة led بس مش كلها تاتى بشاشة tft hd وقصة ان 12 زرار فصلوا منك دية انا مش مصدقها بصراحة انا الاب اترزع منى كذا مرة ولا اتشرخ حتى
    سابعا لو انتا فى يوم من الايام قعدت مثلا على توشيبا او ديل xps هتلاقى اختيارات للبيوس زى تغير الهارد من ساتا مود ل اى تى او ahci دية مش موجودة فى السونى فمتقنعنيش انك اشتغلت على سونى قبل كدا وبقولك اية فية حوالى 6 اختيارات مش موجودين
    ثامنا انا كنت بتكلم على اقل فئة فى السونى الى هيا e series ما بالك بقا بال z series هيبقى ادائها عامل ازاى على فكرة z هيا اعلى فئة علشان متقوليش اية ال z series
    تاسعا 14 مش ستاندر ال 15 هيا الستاندر اما عن شاشات 19 فدية اتوقفت من ايام الكورتديو فى توشيبا كوزمو لو تسمع عنة علشان بردة متسالش دية اعلى فئة فى التوشيبا
    عاشرا تصميم المخارج بتبقى عن دراسة يعنى بتبقى لمعظم المستخدمين مش بتتعمل عشوائى
    اخيرا بردة الاسوس شركة رائدة لكن لا تنافس بجيجا بايت نهائى وذلك لتقنية الصناعة لا اكتر ولا اقل
    واخيرا وليس باخيرا فية فرق بين شحن البيوس عن طريق البطارية وبين انك تعمل ابديت عن طريق النت ارجو انك تبقى فاهم الفرق لو مش عارفة انا ممكن اشرحهولك
    ارجو انى اكون رديت على كل ردودك وعرفتك الفرق
    لو اى استفسار انا تحت امرك

عضو

نصيحة لصاحب الموضوع اللينوفو إللي هو مختارة كويس وبرده ديل الجديد ريفيوهاته حتى الآن رائعة.......وربنا يوفقك في الشراء.

عضو الصورة الرمزية m.wewe

Post رد: استفسار عن لاب توب (lenovo z570 i5)

السلام عليكم شكرا ليكم كلكم
    بس فى حاجه واحدة ممكن تفيد
    tamer83
    فى موقع اسمة
    www.bios-mods.com
    بيعملو فيه تعديل على البايوس
    انا جربته مع HP G62-b51EE
    فى الموضوع دة هنا

InsydeFlash v 4.1
    كانت المشكله ان المروحه
    بتشتغل بكامل قوتها علطول
    بعد تنزيل البايوس المعدل
    المشكله اتحلت
    بس لما جيت احط باس ورد
    للبيوس حطيته وبعدين طفيت اللاب
    وفتحته تانى البيوس وقعت والجهاز
    كان بيشتغل والشاشه مبتفتحش
    ومعرفتش المشكله الا من اشارات
    الكابس لوك زى ما فى المانيوال

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamer83 مشاهدة المشاركة
    انا هرد عليك هنا بردة لان ردى عن استخدام لكل نوع مش اقل من 3 شهور
    اولا لما لاب يبقى خامات انضف وانقى فى الصورة ويزيد ب 700 جنية يبقى ولا حاجة لانك بتدور على لاب هيعيش معاك مش هتجيبة وتشتكى منة
    ثانيا اية الى بينزل بمعالجات كورتديو الابل بينزل بانتل i3 i5 i7 اما عن ان السونى هو الابل بس بويندوز دا لان السونى بتقنية تصنيعة وخاماتة فهو مقارن مع البل
    ثالثا انا الى اقولك ان السونى مبيسخنش ولا حتى سخونية الاب العادية الاب الوحيد الى تحطة على رجلك او على المرتبة ولا بيحصلى اى حاجة بيطلع سخونية فى حالة تشغيل الاعاب علشان مروحة التهوية بتاعت الكارت فا انا الى بقلك انة مبيسخنش بلان دا عن تجربة مش بقول اى حاجة ولا اى كلام ولا عايز ابين نفسى فاهم على الفاضى
    رابعا سونى نظام التهوية بتاعة نفس الابل بخراطيم من تحت الكيبورد وبيطلع على فتحات التهوية الى فى الجنب وفية لابات بتبقى متقفلة من تحت مبتشوفش المروجة الى انتا بتقول عليها فارجو انك تكون مراجع الاموديلات كويس قبل متهجم عليا بدون معرفة
    خامسا جميع الاجهزة تاتى بشاشة led بس مش كلها تاتى بشاشة tft hd وقصة ان 12 زرار فصلوا منك دية انا مش مصدقها بصراحة انا الاب اترزع منى كذا مرة ولا اتشرخ حتى
    سابعا لو انتا فى يوم من الايام قعدت مثلا على توشيبا او ديل xps هتلاقى اختيارات للبيوس زى تغير الهارد من ساتا مود ل اى تى او ahci دية مش موجودة فى السونى فمتقنعنيش انك اشتغلت على سونى قبل كدا وبقولك اية فية حوالى 6 اختيارات مش موجودين
    ثامنا انا كنت بتكلم على اقل فئة فى السونى الى هيا e series ما بالك بقا بال z series هيبقى ادائها عامل ازاى على فكرة z هيا اعلى فئة علشان متقوليش اية ال z series
    تاسعا 14 مش ستاندر ال 15 هيا الستاندر اما عن شاشات 19 فدية اتوقفت من ايام الكورتديو فى توشيبا كوزمو لو تسمع عنة علشان بردة متسالش دية اعلى فئة فى التوشيبا
    عاشرا تصميم المخارج بتبقى عن دراسة يعنى بتبقى لمعظم المستخدمين مش بتتعمل عشوائى
    اخيرا بردة الاسوس شركة رائدة لكن لا تنافس بجيجا بايت نهائى وذلك لتقنية الصناعة لا اكتر ولا اقل
    واخيرا وليس باخيرا فية فرق بين شحن البيوس عن طريق البطارية وبين انك تعمل ابديت عن طريق النت ارجو انك تبقى فاهم الفرق لو مش عارفة انا ممكن اشرحهولك
    ارجو انى اكون رديت على كل ردودك وعرفتك الفرق
    لو اى استفسار انا تحت امرك
    اولا انك عايز تثبت اي كلام لا اساس له من الصحة وانك مش فاهم انا قولتلك ايه عن طريق انك تهاجمني شخصيا وتتدعي جهلي وعدم معرفتي واخيرا تكذيبي

فلا تعليق على من يحاول فرض رأيه بمهاجمة الاخرين

بس للأسف انا لا اخشى سوى على ان يقرأ احد الاعضاء كلامك ويعتقد انه صح
    اقرا ردي السابق عليك وقارنه بما كتبته انت واخبرني ما علاقة ردك بما كتبته انا سوى مماطلة لا معنى لها

اولا : انا قلت الجهاز الابل ( بقى بينزل بمعالجات core 2 duo ) وهي سابقة في تاريخ ابل تغيير معالجها الشهير وطبيعي جدا التطور اللي هيحصل نتيجة اعتمادها الكلي على تلك المعالجات - انت مش عارف تبقى دي مشكلتك -

ثانيا : اثبت ان السوني انقى شاشة من كل الاجهزة المحمولة ولا يوجد شاشة انقى من السوني
    وهل كل موديلات السوني تنزل بشاشة من اعلى فئة ؟

ثالثا : لو ركزت لحظة في ردي بخصوص التبريد والمروحة هتلاقي عبارة ( لو كانت من تحت )

رابعا : ماهي اختيارات البيوس الستة الجبارة التي توجد في الاجهزة السوني دون غيرها من الاجهزة ؟!!

خامسا : ردي السابق والمنطق والعقل يقول لا تجوز المقارنة بين فئات مختلفة من الهادوير فكيف تريد عمل مقارنة بين فئات مختلفة

سادسا : انا برضه رديت عليك بخصوص اسوس وجيجابايت و لا يمكنك تفضيل منتج على اخر لمجرد انه صادف هوى في نفسك - مع العلم اننني وللمرة الثانية اقولها انني من عشاق جيجابايت
    اثبت ان جيجابايت تتفوق دائما وفي كل منتجاتها على اسوس بتقنيات التصنيع

سابعا : البيوس له اكثر من طريقة لتحديثه ولم اتطرق لواحدة بعينها ولكن ما هي طريقة البطارية ؟!!!!!!!!!!!!!!!!
    التعديل الأخير تم بواسطة BAZOOKA_N2O ; 31-07-2012 الساعة 03:45 سبب آخر: حرصا على عدم الفهم الخاطئ
    من مواضيعي

عضو فضي

اهدوا شوية يا جماعة واللينوفو إلي كاتبه صاحب الموضوع كويس
    وأحب أضيف إن شركة سامسونج هي أفضل شركة في العالم بتصنيع لوحات الأم وخاصة لكسر السرعة وهواة الألعاب
    تم كسر سرعة بروسيسور آي سيفن إلى 7 جيجا هرتز وكان شغال زي الفل
    جيجا بايت هي الرقم واحد في التحمل من رطوبة وأتربة وغيرها
    شركة أسوس هي الشركة الثالثة بالعالم في تصنيع لابتوبات الالعاب بعد شركة Alienware وشركة
    Schenker

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات