النتائج 1 إلى 15 من 15

الموضوع: ايهما افضل في السعر والاداء في البورد دي..

عضو

ايهما افضل في السعر والاداء في البورد دي..

معلش انا اسف بس ارجو ان حد يساعدني علي معرفه انهو من البوردات جيجا بايت احسنا واسعرهم كمان
    GA-MA785GT-UD3H ولا GA-890GPA-UD3H
    ارجو من الاخوة يفيدوي بالرد ...
    وكمان عاوز اعرف انهو احسن في الاداء وخصوصا بالنسبه للفيجا انهو احسن فيهم علشان للاسف الميزانيه ما تيسمحش اجيب بوردة sound-lan خالص فارجو من الاخوة الافادة بالرد واسف علي الازعاج مرة تانيه.

عضو فضي الصورة الرمزية Don Khozzam

رد: ايهما افضل في السعر والاداء في البورد دي..

ال890 بكل تأكيد ..

بها افضل كارت شاشه داخلى فى الوقت الحالى
    تدعم الUSB3 + SATA3
    بها مدخلان لكارت الشاشه للكروس فاير كما انك فى حالة انك استخدمت كارت شاشه واحد يمكنك ان تعمله كروس فاير مع كارت الشاشه الداخلى
    امكانيات كسر السرعه بها هى الافضل بمراحل كثيره جدا عن الشيبات الاقدم منها

عضو

متشكر قوي علي تعبك معايا لانك افادتني بس في حاجه تانيه ارجوك تقولي رايك في التجميعه دي GA-890GPA-UD3H AMDphenom955 blackedition وهارد w.D 500GB bule و dvd Rw ASUS SATA24x ,ram 2GB king stone 1333
    ارجوك قولي رايك بس دلوقتي انا عندي case Jumbo opel اشترتها بدون باور سبلاي فهل تنفع اركب عليها القطع دي ولا متصلحش اني اجمع عليها مع اني ناوي اركب لها مروحه تبريد تساعد علي تبريد الكيسه من الجانب في جوا الجهاز فا مش عارف اشتري بور نوعه ايه للكسيه يستحمل المكونات دي انا فكرت اشتري بور GIGABYTE500W فهل دا مناسب مع التجميعه ولا غير مناسب وكمان يا ريت لو تفدني علي سعر الماذر الجيجابايت في الاسكندريه وممكن اشتريها منين ويكون ضمانه محترم وشكرا ليك مرة اخري علي تعبك معايا وردك علي سؤالي .

ممثل شركة Cairo Computer - مصر الصورة الرمزية S@M

لآن الفرق فى الآداء مش كبير ....فى الكرت المدمج ...+ السعر المنخفض

بالتوفيق يا عزيزى
    [CENTER] [SIZE=1][SIZE=4][B][COLOR=Red][COLOR=black][COLOR=Red]>>>[/COLOR]كم أخٍشى ان يأتى[/COLOR] ........[COLOR=black]........[/COLOR]وقتاَ لا ينفعُ فية الندمُ[COLOR=Black]<<<[/COLOR]
    خبـــىء دفاتِركَ القديـــــــــمة كُلـها[/COLOR]َ .... وأكتُب لمِصـــــرَ اليوم شِعراً مِثلهاَ
    لا صمــــــتَ بعد اليوم يفرضُ خوفَةُ .... [COLOR=Red]فأكتُب سلاامَ النيل مِصـــر واهلهاَ[/COLOR] [/B][/SIZE]
    [IMG]https://i54.tinypic.com/2w20gw4.jpg[/IMG]
    [IMG]https://i42.tinypic.com/i70pj9.jpg[/IMG]
    [/SIZE][SIZE=3][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=220048"]!!!>>> موسوعة جديدة تتضمن مراجعات كروت الGTX5XX الغير قياسية من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=213781"]!!!>>> Service Pack 1 final ..للويندوز 7 ...<<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=210989"]كل ما تريد معرفتـه عن الطي و برنامجـه ... تجده هنـــــا بإذن الله .[/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=209555"]!!!>>> UN BOXING + بعض الاختبارات لجيل الفيرمى 5XX من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE][B][SIZE=4]
    [/SIZE][/B] [SIZE=2][COLOR=Red][SIZE=3][COLOR=Black][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=206275"]![COLOR=Red]![/COLOR]![COLOR=Blue]>>[/COLOR]>[COLOR=Red] UN BOXING + اختبارات لجيل الفيرمى بأكملة من براند GAINWARD [/COLOR]<[COLOR=Blue]<<[/COLOR]![COLOR=Red]![/COLOR]![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/SIZE] [SIZE=2][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165375"][COLOR=Blue][موضوع موحّد] Fermi/GTX 580 ومتابعة آخر أخبار الجيل الجديد من Nvidia[/COLOR][/URL][/B][/SIZE][COLOR=Black][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165791"]
    [/URL][/COLOR] [/CENTER]

عضو تقني سابق

انصحك بيه Gigabyte GA-785GMT-USB3 سعرها 500 جنيه وداعمه لبروسيسورات 140 وات واليو اس بى 3 + بفرق الفلوس هات المشتت الرائع ده COOLER MASTER HYPER 212 PLUS السعر 270 جنيه ...

ولو يهمك الكروس فاير يبقى هات MSI 790GX-G65 سعرها 695 جنيه بورده جميله جدا من خلال تجارب الناس ليها هنا فى المنتدى مع المشتت السابق ...

بالنسبه للكيسه انصحك بيه Cooler master Elite 335 + cooler master 400W السعر 320 جنيه والباور اللى فيها كافى جدا ...

ولو عاوز باور 500 وات للمستقبل يبقى هات OCZ tealthXStream 500W السعر 380 جنيه مع اى كيسه تعجبك ويفضل الكولر ماستر الاليت ...

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo_sport2002 مشاهدة المشاركة
    متشكر قوي علي تعبك معايا لانك افادتني بس في حاجه تانيه ارجوك تقولي رايك في التجميعه دي GA-890GPA-UD3H AMDphenom955 blackedition وهارد w.D 500GB bule و dvd Rw ASUS SATA24x ,ram 2GB king stone 1333
    ارجوك قولي رايك بس دلوقتي انا عندي case Jumbo opel اشترتها بدون باور سبلاي فهل تنفع اركب عليها القطع دي ولا متصلحش اني اجمع عليها مع اني ناوي اركب لها مروحه تبريد تساعد علي تبريد الكيسه من الجانب في جوا الجهاز فا مش عارف اشتري بور نوعه ايه للكسيه يستحمل المكونات دي انا فكرت اشتري بور GIGABYTE500W فهل دا مناسب مع التجميعه ولا غير مناسب وكمان يا ريت لو تفدني علي سعر الماذر الجيجابايت في الاسكندريه وممكن اشتريها منين ويكون ضمانه محترم وشكرا ليك مرة اخري علي تعبك معايا وردك علي سؤالي .
    هى ميزانيتك كام بالظبط (و ممكن تعلى لكام) ؟؟

ملحوظه جانبيه : الكيسه الجانبو هتشيل الليله دى لكن تبرديها تعبان جدا و دا عن تجربة شخصيه استمرت سنه معاها ..

عضو

متشكر قوي للرد علي سؤالي من الاخوة الاعضاء بس الحقيقه اناما ليش لا في كسر السرعه ولا للكروس فاير انا كل اللي عاوزة جهاز كويس وخلاص وكمان طول عمري باحترم الجيجا بايت في الشغل وكفاءة الامكانيات وكمان انا عرف ان الكولر ماستر اللي بيجي مع البرسيسور كفي للشغل اما في حاله كسر السرعه وان مش ناوي اكسر اصلا سرعه البرسيسور سعتها لو نويت ها شتري كولر ماستر اعلي بدل اللي جي مع البرسيسور لاني للاسف ماليش في المواضيع دي فا ادام ابقي افكر بعدين في كسر السرعه فا دوقتي يعني ما ينفعش يعني اجمع علي الكيسه الجامبو اصلي اشتريتها من فترة بدون باور سبلاي وكنت ها ركب لها باور سبلاي 500وات ومعاها مروحه تبريد 12 سم في الخلف فهل دا مش كافي ولا انا لازم اشتري كيسه جديدة بدل دي وكمان الفلوس اللي معايا 3000 جنيه وكمان لو حد يعرف البوردة الجيجا بايتGA-890GPA-UD3H
    بتتباع فين في انهو حتي في الاسكندريه ويكون الضمان محترم وشكرا

تمام .. الجامبو المفروض يركب فيها مروحتين .. واحده على الباب و دى لادخال هوا ساقع و واحده فى الخلف لاخراج هواء سخن .. و مادمت مش هتكسر سرعه ولا دياولو يبقى مفيش داعى لتغيير الكيسه ..

انت مش عاوز كارت شاشه خارجى صح؟؟ يعنى ال3000 دول لبورده بكارت داخلى + بروسيسور + هارد + باور صبلاى + ديفيدى + رامه .. صح كدا ولا فيه حاجه ناقصه؟

عموما متقلقش نفسك من موضوع هى بتتباع فين فى اسكندريه لانك تقدر ببساطه تشتريها من احد المحلات الموجوده هنا فى المنتدى و هما هيبعتوها شحن لحد باب بيتك ..

عضو

مش ها قدر اقول غير ونعم الاخ بجد انت فعلا كلامك يتاخد بيه عن ثقه وكمان انت قولت كل اللي كنت عاوز اقوله واللي كنت شايل هم كبير وانت والله اللي ريحتني لما لقيتك عارف انا عاوز ايه بالظبط للاسف انا لو كان معايا فلوس ازيد من كدة كان زماني جبت بريسيسور اي ام دي 965 وجبت 5870 فيجا وفرحت بالمواصفات دي بس انت عارف انه كل يوم في جديد والواحد بقي محتار ها يشتري انهو واحدة فيهم مع ان كل ما تقرر خلاص تشتري تلقي انواع تانيه نزلت جديدة والله الواحد بقي يحتار من اخرة التكنولوجيا دي ها توصلنا لحد فين وانا اسف علي رايه دة اللي انا بقوله ومتشكر ليك كمان مرة علي تعبك معايا في الرد بس سؤال اخير انا عندي شاشه عاديه مش lcd هل ممكن الامكانيات دي ممكن تشتغل عليها ولا انا مضطر اجيب شاشه تانيه جديدة lcd وشكرا ليك كمان مرة علي ردك علي كلامي وسعه صدرك لكلامي

عضو تقني سابق

متشكر قوي للرد علي سؤالي من الاخوة الاعضاء بس الحقيقه اناما ليش لا في كسر السرعه ولا للكروس فاير انا كل اللي عاوزة جهاز كويس وخلاص وكمان طول عمري باحترم الجيجا بايت في الشغل وكفاءة الامكانيات وكمان انا عرف ان الكولر ماستر اللي بيجي مع البرسيسور كفي للشغل اما في حاله كسر السرعه وان مش ناوي اكسر اصلا سرعه البرسيسور سعتها لو نويت ها شتري كولر ماستر اعلي بدل اللي جي مع البرسيسور لاني للاسف ماليش في المواضيع دي فا ادام ابقي افكر بعدين في كسر السرعه فا دوقتي يعني ما ينفعش يعني اجمع علي الكيسه الجامبو اصلي اشتريتها من فترة بدون باور سبلاي وكنت ها ركب لها باور سبلاي 500وات ومعاها مروحه تبريد 12 سم في الخلف فهل دا مش كافي ولا انا لازم اشتري كيسه جديدة بدل دي وكمان الفلوس اللي معايا 3000 جنيه وكمان لو حد يعرف البوردة الجيجا بايتGA-890GPA-UD3H
    بتتباع فين في انهو حتي في الاسكندريه ويكون الضمان محترم وشكرا
    نصيحه خليك فى ال MSI 790GX-G65 درجة حرارتها ممتازه بشهادة الاعضاء لكن ال GA-890GPA-UD3H الجسر الشمالى فيها بيسخن شوف الريفيو ده :
    https://www.overclockersclub.com/rev...pa_ud3h/19.htm

مش ها قدر اقول غير ونعم الاخ بجد انت فعلا كلامك يتاخد بيه عن ثقه وكمان انت قولت كل اللي كنت عاوز اقوله واللي كنت شايل هم كبير وانت والله اللي ريحتني لما لقيتك عارف انا عاوز ايه بالظبط للاسف انا لو كان معايا فلوس ازيد من كدة كان زماني جبت بريسيسور اي ام دي 965 وجبت 5870 فيجا وفرحت بالمواصفات دي بس انت عارف انه كل يوم في جديد والواحد بقي محتار ها يشتري انهو واحدة فيهم مع ان كل ما تقرر خلاص تشتري تلقي انواع تانيه نزلت جديدة والله الواحد بقي يحتار من اخرة التكنولوجيا دي ها توصلنا لحد فين وانا اسف علي رايه دة اللي انا بقوله ومتشكر ليك كمان مرة علي تعبك معايا في الرد بس سؤال اخير انا عندي شاشه عاديه مش lcd هل ممكن الامكانيات دي ممكن تشتغل عليها ولا انا مضطر اجيب شاشه تانيه جديدة lcd وشكرا ليك كمان مرة علي ردك علي كلامي وسعه صدرك لكلامي
    الله يخليك .. انا بحب اساعد و اتمنى ان التجميعه اللى هكتبهالك دى تعجبك و تتربى فى عزك ان شاء الله

Phenom II X4 955 3.2GHz, 8MB Total Cache, 4000MT/s Bus السعر 940 جنيه
    GIGABYTE GA-890GPA-UD3H السعر 900 جنية
    Kingston 2GB DDR3 bus 1333MHz CL9 السعر 280 جنيه + Kingston 2GB DDR3 bus 1333MHz CL9 السعر 280 جنيه = 560 جنية
    Western Digital Caviar Black WD6401AALS 640GB 32M Cache السعر 410 جنيه
    Cooler master Power 390W السعر 190 جنيه

كدا المجموع 3000 جنيه

الجهاز مش هيحتاج باور صبلاى اعلى من كدا .. و لما بإذن الله تجيب كارت شاشه 5870 ابقى هاتلك باور صبلاى محترم + كيسه محترمه

جميع الاسعار من شركة ماكسيموم هاردوير و تقدر تطلب الاجزاء دى من على المنتدى .. ادخل على الموضوع التالى و اطلب من الاستاذ ايهاب انه يكلمك و يعدين هتراسله على الخاص و هتديله التفاصيل و هو هيشحنهالك ان شاء الله لحد باب بيتك (للعلم شركة الشحن هى التى تحدد تكلفة الشحن بالوزن + بالمسافه)
    https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=150286

@moatez الاخ صاحب الموضوع مش ناوى يكسر سرعه و لذلك لا داعى للقلق بخصوص الحراره + لا داعى للمشتت الاحترافى..

عضو تقني سابق

@moatez الاخ صاحب الموضوع مش ناوى يكسر سرعه و لذلك لا داعى للقلق بخصوص الحراره + لا داعى للمشتت الاحترافى..
    اعتقد ان الموقع لم يذكر ان الجسرالشمالى سخن فى حالة كسر السرعة ... وسخونة اللوحه الام حاجه لا يستهان بيها لان معنى ذلك ان كل حاجه راكبه عليها هتسخن من معالج وكارت شاشه وهارد .... الخ

ترشيحى له للمشتت لان ال X4 955 كثيرا من اللى اشتروه بيشتكوا من المشتت وصوت المروحه المزعج بتاعته بالاضافه الى انه غير كافى لتبريد البروسيسور خصوصا ان اقصى درجة حرارة بيتحملها 62 درجة وده تعتبرقليله الى حد ما فمع دخول الصيف درجة حرارته هترتفع جدا وهتبقى خطره وممكن تشوف الموضوعات ده للاعضاء :

https://www.arabhardware.net/forum/s...7%D1%C9+X4+955

https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=163565

https://www.arabhardware.net/forum/s...7%D1%C9+X4+955

وممكن تشوف الموضوع ده واختلاف درجات الحرارة قبل وبعد تركيب المشتت الجديد HYPER 212 مع نفس البروسيسور من غير كسر للسرعة لاحد الاعضاء :

https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=165861

عضوية جديدة

علي اي اساس يا سادة بتقولوا ال 890 احسن خصوصا موديل الجيجا بايت الفاشل ايوة فاشل موديل 4+2 فيز اول مصيبة انسا الاوفر كلوك علي بوردة كدة دة اولا ثانيا الساتا 3 بتاع الهانم علشان يوصل ل 6 جيجا في الثانية بيحول علي سويتش البي سي اي اكسبريس تمام كدة رابعا فكرة اليو اس بي ثري نفس نظام الساتا يعني سرعة البي سي اي اكسبريس تنخفض الي 8 اكس بدلا من 16 من الاخر المفروض يتكتب عليها انها مش ترو بريمفورمانس ضحك علي الدقون بص اولا في نفس سعرها و اداء فعلي كالاتي xta fxta بنفس المميزات وافضل منها لانهم كلهم 8+2 فيز باور وكلهم بورد ممتازة عاوز 980 توجة الي بوردتين فقط ال msi و asus لانهم ترو بريمفورامنس يعني اداء فعلي بالاضافة لخواص اكتر فتح الكور والاتوماتيك اوفر كلوك والا لو عاوز الجيجا بايت هات xta او fxta يا راجل ظبط العملية شوية كدة وانتا هتفهم لية عاوز حاجة في حدد التلاتة كالاتي يا معلم pr amd 955 mb asus 890 ram 2*2 g 1333 hd 640 black ولو زودت 70 جنية تقدر تاخد التيرا السيجات ودة بردوا 7200 rpm باور يا ال 400 يا اما ال 450 وات ال الاتش اي سي يعني الهيك ينفع للمستقبل ربنا بعتلك كارت حلو ولا حاجة وهات كيس معدن تدعي هاي تيك بدون باور او هات الكيس الدولفين عاملة بدون باور 180 مالتي ميديا برو غالبا في توب تيم عموما علي فكرة ممكن تجيب الهارد البلو وتوفر 75 جندي والاداء لن يختلف كثيرا عموما راجع ميزانيتك كام بالظبط و فكر وربنا معاك

عضو

متشكر قوي للاخوة اللي فادوني برايهم وانشاالله ها شوف فلوس ها توديني علي فين وسعتها مش ها قرر لا دا ها شتري بقي واخلص من وجع القلب والبوردات اللي كل يوم تنزلها الشركات وتتعب بيها قلوبنا بس معلش هوا محدش رد عليا في موضوع الشاشه اناعندي شاشه عاديه هوا انا مضطر اغيرها بوحدة جديدة lcd ولا هيا ها تشتغل علي الامكانيات الجديدة اللي ناوي اشتريها انشاالله وشكرا كمان مرة

عضو تقني سابق

الشاشه هتشتغل عادى مع اى مكونات هتجبها ومفيش داعى لتغيرها حاليا الا فى حالة شراء كارت شاشه قوى ساعتها فكر بتغيرها علشان تحس بقيمة الكارت بالتوفيق ان شاء الله ...