النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: ما الفرق بين البروسيسور الـ i5 و الـ i7 في الاداء؟؟؟لتفكيري في شراء لاب جديد

عضو

Unhappy ما الفرق بين البروسيسور الـ i5 و الـ i7 في الاداء؟؟؟لتفكيري في شراء لاب جديد

السلام عليكم

نويت اشتري لاب توب ان شاء الله برامات 6 جيجا أو 8 جيجا
    واريد ان اعرف
    -ما الفرق بين البروسيسور الـ i5 و الـ i7 في الاداء؟؟؟
    -وهل يوجد نوعين من الـ i7 وكيف افرق بينهم وهل الفرق بينهم كبير؟
    -وهل كل الـi7 رباعي النواه أم يوجد ثنائي النواه منه؟؟!

ان شاء الله اخد
    جهاز ديل ان5110 بروسيسور i7 هارد تيرا ورام 8 جيجا
    Dell Inspiron N5110-Core i7-1TB-8GB-Dos-Black 4,888EGP
    https://egyptlaptop.com/dell-inspiro...dia-black.html

-لكن ما معنى Video Graphics Video Memory
    manufacturer :1024MB NVIDIA® GeForce® GT525M +Intel
    memory type : shared
    ؟؟

شكراً لكم جزيلاً وآسف لطول كلامي :ah34:

عضو ذهبي

رد: ما الفرق بين البروسيسور الـ i5 و الـ i7 في الاداء؟؟؟لتفكيري في شراء لاب جديد

بالنسبه للفرق بين i7 و i5 هوه فقط في برامج التصميم لان i5 ياتي باربع انوبه وهاذا كافي لاي لعبه من هون ل 5 سنين اماi7 فهوه ياتي ب 4 انوبه حقيقيه و 4 وهميه يعني يصبحون مع بعضهم ثمانيه ولا يوجد i7 ثنائي كما سئلت و الذي يحدد خيارك هنا هوة الاستخدام اذا كان تصميم و برامج فخذ i7 واذا كان العاب فخذ i5

عضو

رد: ما الفرق بين البروسيسور الـ i5 و الـ i7 في الاداء؟؟؟لتفكيري في شراء لاب جديد

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mask_of_fear مشاهدة المشاركة
    بالنسبه للفرق بين i7 و i5 هوه فقط في برامج التصميم لان i5 ياتي باربع انوبه وهاذا كافي لاي لعبه من هون ل 5 سنين اماi7 فهوه ياتي ب 4 انوبه حقيقيه و 4 وهميه يعني يصبحون مع بعضهم ثمانيه ولا يوجد i7 ثنائي كما سئلت و الذي يحدد خيارك هنا هوة الاستخدام اذا كان تصميم و برامج فخذ i7 واذا كان العاب فخذ i5
    شكراً لك أخي الغالي ردك أكثر من وافي جزاك الله خيراً
    أنا سأستخدم الجهاز في برامج تصميم بسيطه مثل الفوتوشوب ويمكن بالمستقبل برامج برمجه المواقع وهكذا

عندي سؤال اتمنى أن تسمح لي به
    ما الفرق بين الانويه الحقيقيه والوهمية؟؟!

عضو فضي

بص يا سيدي الآي سيفن فيه منه نوعين واحد ثنائي النواة و4 ميجا كاش وده بيبقى أعلى شوية من الآي فايف إلي برضه ثنائي النواة بس مع 3 ميجا كاش
    فيه تقنيه من إنتل إسمها هايبر ثريتنج ودي بتخلي كل نواة تشتغل على تطبيقين يعني النواة معاك بتتقري إتنين في الجهاز
    الآي سيفن موجود منه 4 أنوية مع 6 ميجا أو 8 ميجا كاش ميموري وأداؤه أقوى بكثير من الآي فايف ويصل للضعف في بعض الأنواع
    نصيحة مني ابعد عن الموديل ده خالص ولو عاوز لاب توب حلو قول الميزانية وإحنا نساعدك
    لكن الموديل إلي إنت كاتبه مشاكله أكثر من مميزاته

عضو

بص يا amor الاى سيفن فية تقنية hyper trading ودية مش موجودة فى i5 بالنسبة للاداء هتحس بفرق كبير وخصوصا الاربع نواه الى هو الانفى بريدج الجيل التانى وفى نفس الوقت هتحس بحرارة اعلى واستهلاكى للطاقة اعلى من i5
    التفرقة بينهم سهلة جدا لئما هيبقى مكتوب على الاب لتجيب مواصفات الاب من داخل الجهاز اما التفرقة وانتا شغال بالجهاز من غير متضغط على الجهاز ببرنامج تقيل او لعبة صعبة شوية محتاجة حد لية خبرة
    اما i7 ثنائى النواه فدا الجيل الاول بكاش ميمورى 4 جيجا وقريب اوى للi 5 وهتلاقى سرعة المعالج 1.6 او 1.8 واعلى حاجة فية 2 مش هيزيد عن كدا
    وجم بعد كدا عدلوا بعد مشاكل المعادلات الداخلية والحرارة فى الجيل الثانى وزودوا السرعة والكاش ميمورى فاصبح i7 رباعى النواه بتقنية hyper trading والسرعة ابتدت من 2.2 الى 3 ميجا والكاش ميمورى من 4 الى 6 الى 8 ويقال ان فية 16 بس انا مشفتهوش وزاكرة الرسويمات الداخلية زادت من 16 الى 32 ميجا و الى 64
    نيجى بقا بخصوص موديا انسبريون الى انتا حاطة دا ابعد عنة نهائيا لكثرو مشاكلة وهتندم انك اشتريتة بالذات مشاكل الحرارة لاب وحش جدا جدا جدا

عضو

طيب كويس انكم نبهتوني لاني كنت ناوي أنزل بعد الفطار النهارده اشتريه
    بشكركم جداً جداً جزاكم الله خيراً بجد

انا عملت موضوع جديد اطلب فيه لاب بالسعر ده في قسم التجميع علشان افيد بعض الاعضاء المحتارين ايضاً
    https://arabhardware.net/forum/showt...74#post2291574

منتظر ردودكم اخواني الغاليين

المفضلات