صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 19

الموضوع: هل توقف تصنيع 5750 و5770 vtx3d

عضو الصورة الرمزية m_ragab712

هل توقف تصنيع 5750 و5770 vtx3d

السلام عليكم ورحمة الله

معلش انا اضطريت اعمل موضوع جديد علشان انا كتبتب الاستفسار ده في مشاركة ومحدش تقريبا اخد باله

انا دخلت على موقع vtx3d ولقيت ان منتج 5750 و 5770 توقف تصنيعهم (discontinued)
    فهل حد عنده فكرة عن الموضوع ده علشان انا كنت ناوي اشتري كارت 5750 ومش عايز اجيب حاجة جديدة متوقف تصنيعها .....ولا ايه؟؟؟

ومعلش انا اسف على الازعاج
    شكراا

عضو محترف

رد: هل توقف تصنيع 5750 و5770 vtx3d

عليكم السلام
    ممكن ان تكون vtx فقط من وقفت تصنيعه , أما كشريحة فالبطاقة لم يتم ايقاف تصنيعها و ممكن تشوف شركة تانية .
    كن مع الله ولا تبالي

The Ωverclocker

عضو الصورة الرمزية Pincake

5750 ممكن يكون وقف تصنيعه بالنسبة لVTX انما باقي الشركات زي GIGABYTE or XFX صعب شوية
    وال 5770 لا اظن بصراحة لانه كارت لسه واخد وضعه لحد الان

عضو

طيب ايه السبب لوقف تصنيعه يعني كان فيه عيوب ولا كان بيسخن .......واللي اشتروه يولعو بجاز بأه ولا ايه :mad:

عضو برونزي

+1 . فعلا تم وقف التصنيع , فى حاجة فى خط الانتاج او انه ال Income محققش هدفه المرغوب

.واللي اشتروه يولعو بجاز بأه ولا ايه :mad:
    دى قيمة انك تشترى براند كبير شوية , خاصة فى الحاجات دى , مش مشكلة محدش بيتعلم ببلاش , الحمد لله انه شغال معاك اهوه + فل الفل

المهم انك عرفت لما تحب تنتقى , تنتقى ازاى

عضو برونزي الصورة الرمزية dune2000

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HuLkY مشاهدة المشاركة
    +1 . فعلا تم وقف التصنيع , فى حاجة فى خط الانتاج او انه ال Income محققش هدفه المرغوب

دى قيمة انك تشترى براند كبير شوية , خاصة فى الحاجات دى , مش مشكلة محدش بيتعلم ببلاش , الحمد لله انه شغال معاك اهوه + فل الفل

كلامك ياهالكى عجيب جدا

شركة VTX شركة جيدة وليس معنى توقف خطوط انتاجها لفئة معينة ان توقف دعم هذة الكروت او ضمان اللى اشتروا هذة الكروت او حتى وجود عيوب بهذة الكروت

لو عندك دلليل على سوء منتج هذة الشركة اثبتة فى المشاركة او عدل رايك لان رايك بيقلل جدا وبيسوء سمعة هذة الشركة

[CENTER]
    [/CENTER]

zwawy
    زائر

VTX3D شركة جيدة .. هي Brand ثاني لأحد الشركات الرئيسية .Tul Corp التي تغطي الأسواق ببطاقات ATi تحت المسمى الشهير جداً PowerColor ... فيمكنك اعتبارها بالأساس مثل PowerColor.

عضو برونزي

شركة VTX شركة جيدة وليس معنى توقف خطوط انتاجها لفئة معينة ان توقف دعم هذة الكروت او ضمان اللى اشتروا هذة الكروت او حتى وجود عيوب بهذة الكروت

لو عندك دلليل على سوء منتج هذة الشركة اثبتة فى المشاركة او عدل رايك لان رايك بيقلل جدا وبيسوء سمعة هذة الشركة
    - خط انتاج وقف لا يعنى انه توقف الدعم , الكلام ده مش مذكور فى كلامى

- فى احسن من VTX متاح للناس , لا جدال فى هذه النقطة

- انا لم أذكر الشركة بأى سوء منتج لكنها بكل حال من الاحوال لا تناطح شركات السوق الاول , Sapphire , Powercolor HIS .

- مفيش غلط فى المشاركة , اعصابك بس :D

VTX3D شركة جيدة .. هي Brand ثاني لأحد الشركات الرئيسية .Tul Corp التي تغطي الأسواق ببطاقات ATi تحت المسمى الشهير جداً PowerColor ... فيمكنك اعتبارها بالأساس مثل PowerColor.
    +1 شيخ زواوى , كل ما كنت اقصده انه مثلا وقفت خط الانتاج هذا لصالح Powercolor فقط لا غير وهذا لا يحدث عادة الا لسببين:

1 - الدخل لم يكن كما كان مخطط على المدى , لا مشكلة هنا اكيد.

2- التركيز اكثر على خطوط أخرى , وهذا اقرب للواقع لأنه نرى الان تنوعات فى موديلات ال 5700 ككل من باوركلر , اجدر بالشركة توحيد المجهود فى مجال واحد (براند واحد المقصود هنا وهو Powercolor )

ما رايك حضرتك؟

zwawy
    زائر

لاخلاف في الأساس أخي محمد إذا كنا نتفق أنها شركة جيدة انتاجها من البطاقات يوضع في مصاف انتاج PowerColor ..

النقطة الثانية بالنسبة للنقاش حول وقف خط انتاج البطاقات Radeon HD 5700 .. أعتقد من وجهة نظري أن شركة مثل Tul تصنع هذه الفئة تحت مسميين : أحدهما شهير جداً والآخر أقل شهرة يفرض عليها أن تحدد للأقل شهرة عدد أقل من الأنوية المخصصة لتصنيع بطاقات هذه الفئة بينما العدد الأكبر يوجه للأكثر شهرة الذي هو في الأصل الأكثر مبيعاً ... إذا كان الأمر كذلك فلا يبعد أن يكون العدد المحدد من الأنوية لـ VTX3D قد تم استيفاء تصنيعه بالكامل ولهذا توقف خط انتاج الفئة.

أخيراً للأمانة فإنني لابد وأن أنقل ملاحظة أن جودة التبريد في بطاقات PowerColor أفضل من VTX3D التي غالباً تعتمد التبريد القياسي أو تبريد رخيص في الفئات المتوسطة والدنيا.

عضو برونزي

النقطة الثانية بالنسبة للنقاش حول وقف خط انتاج البطاقات Radeon HD 5700 .. أعتقد من وجهة نظري أن شركة مثل Tul تصنع هذه الفئة تحت مسميين : أحدهما شهير جداً والآخر أقل شهرة يفرض عليها أن تحدد للأقل شهرة عدد أقل من الأنوية المخصصة لتصنيع بطاقات هذه الفئة بينما العدد الأكبر يوجه للأكثر شهرة الذي هو في الأصل الأكثر مبيعاً ... إذا كان الأمر كذلك فلا يبعد أن يكون العدد المحدد من الأنوية لـ VTX3D قد تم استيفاء تصنيعه بالكامل ولهذا توقف خط انتاج الفئة.
    بالضبط , حضرتك لو تتابع اخر موديلات Powercolor خصوصا لل 5770 , مالا يقل عن 6 او 5 موديلات جديدة بخواص ممتازة , هذا سبب وجيه لترك VTX الان فى هذه السلسلة والتوجه للأكثر مبيعا , بوركت شيخ زواوى على رجاحة العقل

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

شركة VTX3D رائعة !
    على الرغم من أننا نقوم بتجميع أجهزة ببطاقات Sapphire و XFX و MSI وغيرها.
    عند تعاملنا مع VTX3D لفترة كنا نجدها بطاقات VTX3D مميزة وتصميمها إحترافي
    وبتبريد مثالي حرارتها في أغلب الأحيان أقل من غيرها وأداءها ممتاز ولا يعيبها
    شيء إلا أنها لا تصلح لكسر السرعة وما شابه وهذا لا يعد عيب
    أيضاً الشركة لا تهتم بوضع وصلات وملحقات مع البطاقة ولكنها تعطيك سعر أفضل

عضو برونزي الصورة الرمزية dune2000

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HuLkY مشاهدة المشاركة
    - خط انتاج وقف لا يعنى انه توقف الدعم , الكلام ده مش مذكور فى كلامى

- فى احسن من VTX متاح للناس , لا جدال فى هذه النقطة

- انا لم أذكر الشركة بأى سوء منتج لكنها بكل حال من الاحوال لا تناطح شركات السوق الاول , Sapphire , Powercolor HIS .

- مفيش غلط فى المشاركة , اعصابك بس :D

بالعقل يامحمد ....
    لما تكتب فى المشاركة وتقول :

مش مشكلة محدش بيتعلم ببلاش

ماهو معنا انة مش بيتعلم ببلاش معنا كدة ان خسر حاجة مقابل اللى اتعلمة دة , وطبعا هنا الخسارة انة اشترى كارت من شركة vtx ولا انا غلطان. كلامك واضح جدا

بعد كدة تقولة :

معنى كدة انة معرفش ينقى لانة اشترى vtx ...بعد دة كلة تقوللى مفيش غلط

عامة شكرا ل استاذ zwawy وgoldenlion على مشاركتهم اللى اتمنى انك تكون استفدت منها وزودت معلوماتك بخصوص شركة VTX

[CENTER]
    [/CENTER]

عضو برونزي

ماهو معنا انة مش بيتعلم ببلاش معنا كدة ان خسر حاجة مقابل اللى اتعلمة دة

You get what u pay for

الشركة فى افضل منها ولو فى كارت شاشة , استثمر فلوسك فى حاجة احسن لو تقدر , ده اسلوب حياة مش فى الPC بس, فى الكويس والافضل

أكيد لو كان اشترى من شركة تانية كان على الاقل المكسب المعنوى , مش حقول المادى , احسن

مش معرفش ينقى , هو على الاقل تعلم , تعلم ايه؟ تقدر تسأله مش تسألنى , متفسرش كلامى لأنك متعرفش انا مين , بس , انت فسرت اللى انت عايز تسمعه , مش اللى انا عايز اقوله , تعتقد لو انا مش عايز اقوله متجبش حاجة مش حقولها ؟ لا حقول وارشح اللى فى راى الشخصى , قد يقبل الصحة ويقبل الخطا لكنى حقوله مباشرة

VTX مش شركة وحشة ولا هى شركة كويسة , بس , لها عيوب ومميزات , مش اكتر , راجع انت ردود شيخ زواوى والاسد الذهبى

عضو

يعني يا جماعه محدش يشتري البراند الى موجود في السوق المصري دلوقتي من الكارتين دول؟؟؟

ممثل شركة Cairo Computer - مصر الصورة الرمزية S@M

قد تكون الشركة اوقفت خط انتاج الكرتين دول ...ولكن هذة الشرائح لا تزال تنتج فى براندات اخرى ...
    [CENTER] [SIZE=1][SIZE=4][B][COLOR=Red][COLOR=black][COLOR=Red]>>>[/COLOR]كم أخٍشى ان يأتى[/COLOR] ........[COLOR=black]........[/COLOR]وقتاَ لا ينفعُ فية الندمُ[COLOR=Black]<<<[/COLOR]
    خبـــىء دفاتِركَ القديـــــــــمة كُلـها[/COLOR]َ .... وأكتُب لمِصـــــرَ اليوم شِعراً مِثلهاَ
    لا صمــــــتَ بعد اليوم يفرضُ خوفَةُ .... [COLOR=Red]فأكتُب سلاامَ النيل مِصـــر واهلهاَ[/COLOR] [/B][/SIZE]
    [IMG]https://i54.tinypic.com/2w20gw4.jpg[/IMG]
    [IMG]https://i42.tinypic.com/i70pj9.jpg[/IMG]
    [/SIZE][SIZE=3][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=220048"]!!!>>> موسوعة جديدة تتضمن مراجعات كروت الGTX5XX الغير قياسية من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=213781"]!!!>>> Service Pack 1 final ..للويندوز 7 ...<<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=210989"]كل ما تريد معرفتـه عن الطي و برنامجـه ... تجده هنـــــا بإذن الله .[/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=209555"]!!!>>> UN BOXING + بعض الاختبارات لجيل الفيرمى 5XX من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE][B][SIZE=4]
    [/SIZE][/B] [SIZE=2][COLOR=Red][SIZE=3][COLOR=Black][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=206275"]![COLOR=Red]![/COLOR]![COLOR=Blue]>>[/COLOR]>[COLOR=Red] UN BOXING + اختبارات لجيل الفيرمى بأكملة من براند GAINWARD [/COLOR]<[COLOR=Blue]<<[/COLOR]![COLOR=Red]![/COLOR]![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/SIZE] [SIZE=2][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165375"][COLOR=Blue][موضوع موحّد] Fermi/GTX 580 ومتابعة آخر أخبار الجيل الجديد من Nvidia[/COLOR][/URL][/B][/SIZE][COLOR=Black][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165791"]
    [/URL][/COLOR] [/CENTER]

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة