النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: استشارة لخبراء التبريد

عضو

استشارة لخبراء التبريد

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
    كنت حابب استشيركوا فى حاجة كدة انا دورت كتير فى مصر على مشتت كويس لقيت انى احسن مشتت هوا جيجا بايت فولار ودا اسمع انة مش كويس وتمنة 800 جنية والتبريد المائى بتاع جيجا بايت ب800 جنية يعنى الفرق مش الكبير اوى اوى على يعنى اعتقد الفرق فى التبريد
    ف اة رايكوا فى نظام التبريد المائى دا مع بروسيسور انتل كيو 9550 كواد كور
    اولا هل فى خطورة من موضوع التسريب والكلام دا ولا اة انا مقلق جدا من الموضوع دا
    ثانيا هل هوا عملى يعنى لو اتركب صح وخلاص تمام هل بيعيش معايا كويس ولا هوا سريع التلف
    ثالثا هل صوت المروحة بتاعتة عالية فعلا لدرجة زيادة يعنى ولا اة انا عارف انى فى متحكم فى سرعة المروحة بس يعنى السرعة الكويسة الى تخلى التبريد معقول احس بفرق واضح يعنى بينة وبين المشتت الفاشل بتاع انتل هل فى هذة الدرجة بيكون صوت المروحة اة
    رابعا هل السائل بيتباع لوحدة يعنى مثلا حصل تسريب او حاجة وحابب اجيب السائل لوحدة هل موجود فى مصر لوحدة وبكام
    خامسا هل تنصحونى بية ولا لا من الاخر مع العلم انى البديل الوحيد مشتت جيجا بايت فولار

اسف على الكلام الكتير والف شكر

معلش سوال كدة ملوش دعوة انا كنت عملت اوفر كلوت خليت ال fsb 354 قرات انوا كدة المفروض 3جيجا تمام لما بعمل كدة بلاقى الاعدادات فى البايوس اصلا بتقلى انوا كدا بقا 2.8 ومن غير اوفر كلوك بيقى انو 2.6 مش فاهم النقطة دى مع انوا لما اشغل برنامج او حاجة بيقلى انوا عادى 2.8 عادى يا ريت حدا فهم الحوار دا يفهمنى وبعدين انا مرة جدربت ازود ل 3 حاجة وسبعين لقيت الجهاز بيعمل اوتو ريكافرى للبايوس هل دا عشان المشتت التعبان ولا اة

عضو بلاتيني الصورة الرمزية Stone

رد: استشارة لخبراء التبريد

السلام عليكم ..

التبريد المائي من قيقا بايت يعتبر "فاشل" ... انصحك بالهوائي.

موفق

سلام

YouTube : intel 2600k with Noctua NH-D14

Case
    : Cooler Master High Air Flow 932 (Painted) || Display : ASUS VE276Q Black 27 inchs || Sound Card : Creative Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty
    Headphones : ATH-AD700 || Mouse : Logitech G9 Laser || Mouse pad : Steelseries Fnatic || Keyboard : Logitech G15 || CPU Cooler : Noctua NH-D14

عضو ذهبي الصورة الرمزية AMD_PC

مثل ما قالك اخي total90 فان مشتت هوائي من النوع الجيد يغنيك عن التبريد المائي ومشاكله وانا صراحه اول شي اخاف منو في التبريد المائي انو يحصل تسريب ساعتها نجيب السباك يركب قفايز وشطرطون سباكه وجلود ......... امزح :D

في عندك مشتتات محترمه بتعطيك درجات حراره اكثر من رائعه حتى مع كسر السرعه الى اقصى امكانيات تحتاجها انتا كمستخدم

فكما اعلم بان المشتتات عندكم في مصر غير متوفره ... اقصد الشركات الكبيره مثل zalman و thermaltake

لذلك انصحك بان تتجه لوكيل gigabyte وتبحث عن مشتت g-power 2 pro فهذا المشتت اثبت جدارته بمقياس يجعله منافس لاقوى المشتتات

ونصيحه : ابتعد عن جميع مشتتات gigabyte لان جميعها تعتبر فاشله ، عدى هذا الاخير g-power 2 pro .

خصوصاً بان معالجك رباعي لذلك volar لن يادي الغرض بتاتاً وربما سيكون افضل من المشتت الافتراضي ل intel بقليل

واذا لقيت zalman 9700 led ايضاً من المشتتات القويه او تشتريه عن طريق الانترنت

بالتوفيق

عضو برونزي الصورة الرمزية Powert

g-power 2 pro

انا بعت واحد صحبي يسألي على المشتت ده وقالي انه موجود ب 350 بسوق العصر محل في الدور التاني

عضو ذهبي الصورة الرمزية AMD_PC

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Powert مشاهدة المشاركة
    g-power 2 pro

انا بعت واحد صحبي يسألي على المشتت ده وقالي انه موجود ب 350 بسوق العصر محل في الدور التاني
    السعر لا باس به مع انه اغلى بحوالي 50 ريال عن سعره لدينا هنا في السوق السعودي ولكن برضو ممتاز

صاحب الموضوع : توكل على الله وخد هذا المشتت ولن تندم

وهذه صورة المشتت

تاكد بان المشتت باسم g power 2 pro لان هنالك مشتتان اخران من gigabyte تحمل اسم g power وكلها تعتبر فاشله

بالتوفيق