السلام عليكم

منذ 10 ايام تقريبا جاء في التلفزيون وفي الجرائد امراة صعيدية تقتل ديب بعد 3 ثلاث ساعات مع الموت
امراة صعيدية عمرها 52 سنة من محافظة قنا من قرية قوص نجع العليقات
وتحكي هذة هذة المراة قصة الموت التي عاشتها مع الديب وتقول كنت ماشي علي باب الله وان ست علي قد حالي بسعي من اجل اكل العيش ورزقي ولمحت ديب علي مسافة 200 متر تقريبا وكنت بهزر مع ولد من الولاد القرية كان راكب الحمار وقلتة لة اوعي يجيلك الديب ثم بعد ذلك وان ماشية في الزرع وبين القصب لقيت حاجة نط عليا من وراء ظهري وتوقعت انة الديب فبدات اتصارع معاة واصرخ واقول انقوذوني فمر 5 شباب وقالوا ياحجة لانستطيع ان نقترب من الديب احنا مش قدة احنا حنروح ننادي الناس ونجيلك وقالت 3 ساعات وان مع الديب نتصارع وان اصرخ والديب يعوي فقالت من غيظة فية عضيتة في خدة راح هبشني من ذقني بفكة الاسفل ثم جمبرت علية ( قعدت علية) وقعد اضع في خشمة التراب وعود القصب برضوا مفيش فايدة رحت لفيت ذراعة علي خشمة لكي يعض زراعة ولكنة لم يعض ذراعة وقالت في الاخر لقيت المنجل اللي كان معايا واقع بجواري راحت ذبحتة بية بعد 3 ساعات مع الموت ولقد اكل بعض صوابعها وجاء وزير الصحة لعلاجها في المستشفي وقيل والله اعلم ان ولي العهد من ال مكتوم تبرعة بنفقتة لعمل اصابع صناعية لهذة المراة لشجاعتها وقالت للمذيع لم اتوقع في يوم يطلعي الديب والناس تقولي مش خايفة الديب يطلعلك كنت بقلهم انا متربية مع الديابة لان منطقتنا فيها الديابة بطلع في عز النهار لان خلفنا الجبل