النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: سؤال لخبراء المنتدى : هل لو واحد عمل تلنت على الراوتر ودخل عليه ممكن يتعرف ؟؟

عضو

سؤال لخبراء المنتدى : هل لو واحد عمل تلنت على الراوتر ودخل عليه ممكن يتعرف ؟؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخوانى الاعزاء فى المنتدى

ليا سؤال وياريت إجابتكم فى أسرع وقت
    دلوقتى لو فى واحد معاه اليوزر نيم والباسورد بتوع راوتر ودخل عليه عن طريق التلنت
    هل من الممكن ان يعرف ال administartor او الناس اللى بتدخل على الراوتر هل ممكن يعرفه فى حد دخل عن طريق التلنت ولا لأ وهل لو ممكن يعرفوا ممكن يعرفوا الأوامر اللى عملها فى إنتظار إجابتكم

عضو

رد: سؤال لخبراء المنتدى : هل لو واحد عمل تلنت على الراوتر ودخل عليه ممكن يتعرف ؟؟

هوا ممكن يعرف الاى بى بتاعه بسهوله من الامر show users انما يعرف هوا عمل اوامر ايه دى مش عارفاها

عضو الصورة الرمزية CiscoCertified

رد: سؤال لخبراء المنتدى : هل لو واحد عمل تلنت على الراوتر ودخل عليه ممكن يتعرف ؟؟

حبيب ألبي

إذا مطبقين السكيوريتي صح

والله أجيبك باليوزر والباسورد ورقم الــ IP والتاريخ واليوم والساعه وكم مدة الـ Session وماهي الاوامر اللي دخلتها وايش التغيرات اللي حدثت >>>>>> ياحبيبي فاكر السكيوريتي لعبه

ناس يدفعون ملايين عشان هذي الــ Solutions حق Security

وأنت تبي تدخل Telnet >>>> هذا إذا كان مفعل الــ Telnet أساسا

أخي العزيز السكيوريتي وصل أماكن ماتتخيلها أنا يوم أقراها والله ما أصدق

نفسي تقرون كتاب أسمه End -to- End Network Security Defense in Depth

وإنت تعرف وش قصدي مع إنه كتاب يعطيك الــ Basics فقط

وهو موجود في المنتدى هنا

أحلى تحيه أخي العزيز

واسف عل الاطاله بس حبيت أعطيك نبذه عن الـــ Security

عضو الصورة الرمزية nasser23

there is AAA server it can know every thing a bout u
    ومن يهب صعود الجبال يعش ابد الدهر بين الحفر

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CiscoCertified مشاهدة المشاركة
    حبيب ألبي

إذا مطبقين السكيوريتي صح

والله أجيبك باليوزر والباسورد ورقم الــ IP والتاريخ واليوم والساعه وكم مدة الـ Session وماهي الاوامر اللي دخلتها وايش التغيرات اللي حدثت >>>>>> ياحبيبي فاكر السكيوريتي لعبه

ناس يدفعون ملايين عشان هذي الــ Solutions حق Security

وأنت تبي تدخل Telnet >>>> هذا إذا كان مفعل الــ Telnet أساسا

أخي العزيز السكيوريتي وصل أماكن ماتتخيلها أنا يوم أقراها والله ما أصدق

نفسي تقرون كتاب أسمه End -to- End Network Security Defense in Depth

وإنت تعرف وش قصدي مع إنه كتاب يعطيك الــ Basics فقط

وهو موجود في المنتدى هنا

أحلى تحيه أخي العزيز

واسف عل الاطاله بس حبيت أعطيك نبذه عن الـــ Security
    طيب الكلام الجامد اللى انتا بتقولة ياباشا اى واحد عادى ممكن يعرفه يعنى ولا لازم يكون واخد كورس سكيروتى انا بتكلم يعنى لو الشخص اللى قدامى دة واخد CCNA مثلا هل هيبقى عنده الخلفية انه يعرف الحوار اللى انتا بتقول عليه دة

عضو الصورة الرمزية CiscoCertified

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the_way2allah مشاهدة المشاركة
    طيب الكلام الجامد اللى انتا بتقولة ياباشا اى واحد عادى ممكن يعرفه يعنى ولا لازم يكون واخد كورس سكيروتى انا بتكلم يعنى لو الشخص اللى قدامى دة واخد CCNA مثلا هل هيبقى عنده الخلفية انه يعرف الحوار اللى انتا بتقول عليه دة

أولا / والله اسف اذا كنت تكلمت كلام زعلك أو إنك فهمتني غلط اااااااسف

ثانيا / أخي لازم يكون يعرف إنهم يقدرون يطلعونه أنت داخل Telnet خلاص كل شي لازم يعرفونه عنك

أما بالنسبه للشخص معين راح يعرف ولا لا

يا أخي ما أقدر أأكدلك على شي

أقولك هذي الكلمه وأنا متأكد منها وأتحمل مسؤليتها كامله

والله فيه ناس معاهم CCNA وأفضل من ناس كثييييييير معاهم CCNP

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CiscoCertified مشاهدة المشاركة
    أولا / والله اسف اذا كنت تكلمت كلام زعلك أو إنك فهمتني غلط اااااااسف

ثانيا / أخي لازم يكون يعرف إنهم يقدرون يطلعونه أنت داخل Telnet خلاص كل شي لازم يعرفونه عنك

أما بالنسبه للشخص معين راح يعرف ولا لا

يا أخي ما أقدر أأكدلك على شي

أقولك هذي الكلمه وأنا متأكد منها وأتحمل مسؤليتها كامله

والله فيه ناس معاهم CCNA وأفضل من ناس كثييييييير معاهم CCNP
    لا يا اخى الحبيب انت ما تكلمت كلام زعلنى
    جزاك الله خيرا
    وشكرااااااااااااااااااا على ردودك الحلوة

عضو برونزي الصورة الرمزية one-zero

نعم يمكن باستخدام الامر loggoing وتطبيقه بجميع مستوياته السبع
    حيث سترسل log messages الي syslog server مثل kiwi وخلصت كل اللي بتعملو راح ينعرف من خلال ip بتاعك
    و من خلال اسم المستخدم اذا كان ليك واحد او حتى بدونه وايه اللي عملتو بالظبط

الموضوع سهل بس مع الاسف هناك موضوع اسمه جودة معايير التأمين وتطبيقاتها لا نعيره اهتمام وبالتالي الاجابة الصحيحة على سؤالك ايوه ممكن بس الاهم اللي راح يخليها ممكن و هو administrator الشبكة التي بها الروتر هل درس هذا الموضوع ام لا
    [CENTER][SIZE=4]{[COLOR=red]وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ[/COLOR]}[/SIZE][SIZE=4]…[/SIZE][SIZE=6][SIZE=4](الأنفال:30)
    [URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"]للتواصل معي عبر الفيس بوك اضغط هنا
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/watch?v=37LoZWjv1HE&feature=player_profilepage"][/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"] صفحتي الخاصه على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/Mentored-Learning-New-Horizons-Dubai/234720379925819"]صفحة التعليم الارشادي على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/user/yasserramzyauda"]قناتي على اليوتيوب
    [/URL][/SIZE][/SIZE][SIZE=3][URL="https://yasserauda.blogspot.com/"]مدونتي الخاصه[/URL][/SIZE][/CENTER]

عضو الصورة الرمزية StrangerInMoscow

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wobooo مشاهدة المشاركة
    نعم يمكن باستخدام الامر loggoing وتطبيقه بجميع مستوياته السبع
    حيث سترسل log messages الي syslog server مثل kiwi وخلصت كل اللي بتعملو راح ينعرف من خلال ip بتاعك
    و من خلال اسم المستخدم اذا كان ليك واحد او حتى بدونه وايه اللي عملتو بالظبط

الموضوع سهل بس مع الاسف هناك موضوع اسمه جودة معايير التأمين وتطبيقاتها لا نعيره اهتمام وبالتالي الاجابة الصحيحة على سؤالك ايوه ممكن بس الاهم اللي راح يخليها ممكن و هو administrator الشبكة التي بها الروتر هل درس هذا الموضوع ام لا
    في طريقة جميلة جدا وبسيطة في نفس الوقت

على الراوتر اللي عايز تراقب الدخول علية سواء في حالة نجاح الدخول او فشلة
    اذهب الى ال Configuration mode واكتب الامر التالي

كود:
    Router1(config)#login on-success log
    دة هيرسل لل log في حالة نجاح الدخول والرسالة تظهر بالشكل التالي في ال log سواء بتستخدم kiwi او ال Nix- syslog ولاحظ انها تظهر لك المستخدم اللي دخل ووقت الدخول ,

كود:
    Nov 22 06:37:47.527: %SEC_LOGIN-5-LOGIN_SUCCESS: Login Success [user: mido] [Source: 192.168.0.100] [localport: 22] at 06:37:47 UTC Sat Nov 22 2008
    ولو عايز تراقب ال Failure login تستخدم الامر التالي

كود:
    Router1(config)#login on-failure log

ومن مميزات الامر دة عن استخدام الامر logging ان ال logging لن يظهر بيانات تفصيلية مثل هذا الامر وهناك ايضا طريقة اخرى مألوفة لمستخدمي ال Linux انك تنشئ Access Control List وفي نهايتها تضع كلمة Log ودي هتقوم بارسال ال log في كل مرة يحدث Matching لل ACL

ملحوظة اخيرة بالرغم اني بستخدم Kiwi في التجارب لكن استخدام ال Syslog او syslog-ng الخاص بال Linux افضل مليون مرة لانك ممكن تعدلة بحيث يرسل ال logs التي تطابق facility معينة الى ملف منفصل ولا يرسل كل الlogs لملف واحد بالاضافة طبعا لخاصية ال log rotate

ارجو ان تستفيدوا من الاوامر هذة و ياريت الخبراء يضعوا لنا الطرق الاخرى لاني انا متأكد ان فية طرق ثاانية لكني للاسف لسة لم ادرس التراك الخاص بال Security

StrangerInMoscow
    الم تر إلى الذين بدلوا نعمة الله كفرًا وأحلوا قومهم دار البوار، جهنم يصلونها وبئس القرار

عضو الصورة الرمزية StrangerInMoscow

حبيت اضيف ال output لل login failure والذي يمكن يرسل لل log server وايضا يخزن في ال buffer ويمكن استعراض ذلك اما من خلال ال show login failure ودة ال output لتنفيذ الامر السابق

Router1(config)#do show login fail
    Total failed logins: 3
    Detailed information about last 50 failures

Username SourceIPAddr lPort Count TimeStamp
    mido 192.168.0.100 22 3 07:04:46 UTC Sat Nov 22 2008

و على فكرة الامر login من ال global configuration mode رائع حيث يمكننا من عمل login policies زي الموجودة في بيئة microsoft للتحكم في عملية الدخول للنظام
    الم تر إلى الذين بدلوا نعمة الله كفرًا وأحلوا قومهم دار البوار، جهنم يصلونها وبئس القرار

عضو

جزاكم الله خيرا يا اخوة على ردودكم الحلوة
    وشكر خاص للأخ starnger in mosco والاخ الحبيب ياسر