هذا الموضوع والفكره خطاء وذلك لانه لايمكن عمل تلنيت الا بوجود باسورد enable ذلك والا لم يتم وسيدخل وعندما تكتب enable هيكتب لك no password set
وهذا الاكيد
اما ما يقال في اخر المشاركه فهو غير صحيح ولا يوجد اي دليل كافي اليه !
او ما يثبت غير ذلك وعلي اي حال سأعود بمحاولتها مره علي اجهزه روترات وسويتشات للتأكد لربما مع اني اثق مما قلت تماما

---------------------------------------------------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخوانى الأعزاء فى المنتدى

الصراحة انا خجلان من نفسى لانى فى هذا المنتدى مش عارف أشارك بحاجة وانا الصراحة لسة بتعلم لسة يعنى فى CCNA ولسة ممتحنتش وكدة ، يعنى وكذا مرة أسال فى المنتدى والصراحة انتوا بتردوا علطول ومحدش بيبخل يعنى انا فاكر ان كل مكتب سؤال أو موضوع الاخوة جزاهم الله خيرا بيجاوبوا ، مفيش غير موضوع واحد هو اللى محدش رد عليا فيه ولا حد عبرنى (إبتسامه)

فأنا عرفت معلومة بسيطة اوووووووووووووووووووووووووووى فقولت أقولها وانا فعلا مكسوف وأنا بقولها بس انا عايز أعمل اى منظر ويمكن المعلومة يكون حد ميعرفهاش

################################################## #####
لو مثلا بتعمل telnet على راوتر ودخلت وجيت تدخل على ال enable mode وانت مش حاطط enable password او enable secret ففى الحالة دى عشان تدخل على ال enable mode بتحط الباسورد بتاع ال console
################################################## #####

وفى النهاية . يا ريت تسامحونى لو كانت يعنى المعلومة صغيرة
بس انا قولت أشارك يعنى بحاجة صغيررررة كدة

احبكم فى الله
جزاكم الله خيرا

شكرا خاص للأستاذ الكبير محمد سمير ، والأستاذ الرائع لومارك والأستاذ ياسر (الجندى المجهول) ، والاخ warrior والاخ فؤاد وكل الاخوة بدون ما نسى حد