صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 32

الموضوع: سؤال للأخ vip1985 :ما هو الأفضل بين هذين الهاردين من حيث الأداء والبورد المناسبة ؟

إداري سابق
    محرر مجلة عرب هاردوير

Smile سؤال للأخ vip1985 :ما هو الأفضل بين هذين الهاردين من حيث الأداء والبورد المناسبة ؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أزيك عامل ايه .. يارب تكون بخير ان شاء الله
    أنا يا باشا محتاج مساعدتك فى اسرع وقت ياريت لو تقدر .. انا عاوز أشترى هارد ديسك

640AAKS

أو 750AALS

من شركة ماكسيمم هاردوير .. فأنا الراجل قالى استنى 10 ايام لانه مش متوفر عند الا الجرين باور .. لكن النوعين الى انا عاوزهم مش موجودين عنده
    تمام كده ... الكلام ده من شهر تقريباً

فأنا اتصلت بيه اكتر من مرة وكل مرة يقولى يومين يومين ... وبعد كده قالى بعد العيد .. لحد الحمد لله ما كلمته النهارده وقالى ان قى هاردات ديسك متوفرة عنده
    النوعين دول موجودين عنده قالى الهارد الـ 750 الى نوعه 750AALS مش متوفر

لكن النوعين دول موجودين ...
    الهارد ال640 جيجا الـ KS الى هوه نوعيته كده بالظبط 640AAKS
    والهارد التيرا بايت الى هوه 1001FALS ونوعيته قالى انه البلاك اديشن Black Edition

تمام .. فانا عاوز أعرف يا باشا انا كده اجيب انهى واحد فيهم .. انا قالى ان الهارد ال640 بـ 420 جنيه ... والهارد التيرا بايت بـ 750 جنيه .. الكلام ده بتاريخ امبارح يوم 27 / 12 / 2008 .. فأنا عاوز أعرف انهى نوعيه احسن ..

وعلى فكرة انا سمعت فى ناس بتقول انها جابت الـ 750 البلاك اديشن لأنهم فى الوقت الى فات ماكنش موجود التيرا الى الجرين باور .. مكنش التيرا بايت موجود منه البلاك اديشن .. فأنت ايه رأيك .. ؟

اجيب الهارد التيرا بايت البلاك اديشن ولا اجيب الهارد ال 640 جيجا ..؟

وانا مش مهم الفلوس لأنه مش غالى والفرق بينهم بالنسبة ليا بسيط وانا مش بشترى هارد كل يوم .. فياريت تقولى لو انا فى استطاعتى من ناحية الماديات مافيش مشكلة خالص انى اجيب الهار الـ تيرا بايت ... بالنسبة ليا المبلغ عادى لانه مش هجيب هارد تانى

انا الى اقصده مش عاوزك تقولى هات الهارد الـ 640 عشان خاطر المبلغ بتاعه حلو عن التانى .. لو التانى اداءه أفضل قولى .. عشان انا خايف لحسن الكمية تخلص من عنده ومعرفش اطوله تانى فين انا مستنيه بقالى اكتر من شهر ..

والبوردة الـ p43 انا قررت اشتريها بـ 630 جنيه هل فيه بوردة قريبة منها فى السعر وأفضل منها من شركة جيجا بايت

منتظر ردك فى اقرب فرصة وربنا يوفقك ويزيدك يا رب من علمه ويخليك تساعد الناس اكتر

وانا اسف لو انى طولت عليك بس انتا اكيد عارف انا كتبت كل ده ليه لأنى ادبست قبل كده وانا مش فاهم فى النوعيات كويس ..

وشكرا ليك مرة تانية يا يا باشا...

أخوك / أحمــــد

عضو محترف الصورة الرمزية شلاع العتر

رد: سؤال للأخ ViP1982 :ما هو الأفضل بين هذين الهاردين من حيث الأداء ؟

رابط المنتج في نيواج

Western Digital Caviar Black WD1001FALS 1TB 7200 RPM SATA 3.0Gb/s Hard Drive - OEM

Western Digital Caviar Black WD6401AALS 640GB 7200 RPM SATA 3.0Gb/s Hard Drive - OEM

أفضل شيء هو ان تحصل على قطعتين من 640 وسيكون سعرهما ب 840 جنيه وحجمهما 1280 جيجا ,وتخلص من القرص القديم الموجود لديك (ابو 160 جيجا)

ويمكنك ان تشكبهم من خلال تقنية رايد 0 (سرعة)

والافضل هو ان تحصل على اربعة اقراص 640 ... وتشبكهم رايد سرعة وأمان

***ولكن ان اردت الحصول على قرص واحد فقط فخذ ال 1 تيرا
    للتفاصيل حول تقنية رايد راجع

https://www.arabhardware.net/forum/sh...ad.php?t=81197

بالنسبة للوحة الام لا اعلم لوحة بسعر قريب من المذكورة وادائها افضل

إداري سابق
    محرر مجلة عرب هاردوير

رد: سؤال للأخ ViP1982 :ما هو الأفضل بين هذين الهاردين من حيث الأداء ؟

أهلا أخي أحمد وعليكم السلام

لكن النوعين دول موجودين ...
    الهارد ال640 جيجا الـ KS الى هوه نوعيته كده بالظبط 640AAKS
    والهارد التيرا بايت الى هوه 1001FALS ونوعيته قالى انه البلاك اديشن Black Edition
    هو طبعا الفئة Black Edition قوية وادائها ممتاز حسب كلام الجميع وأنا لم أجربها لكن بفضل تاخذ هاردين 500 جيجا من نفس الفئة أو فئة أخرى بذاكرة كاش 32 ميجا أو عالأقل 16 ميجا حتى لو لا قدر الله تعطل أحدهم يبقى الآخر موجود بعكس لو كان الهارد 1 تيرا قطعة واحدة فقط .

وانتظر أراء الأخوة في هذه النقطة .

والبوردة الـ p43 انا قررت اشتريها بـ 630 جنيه هل فيه بوردة قريبة منها فى السعر وأفضل منها من شركة جيجا بايت
    بالنسبة للبوردة انا بنصحك تجيب الشيب P45 لكن أغلى شوية ممكن تشتريها لو وفرت بسعر الهارد .

مثل EP45-UD3R أو EP45-UD3P من جيجابايت لأن نظام التبريد فيهم عاللوحة أفضل الأولى بكرت شاشة وحيد والثانية بكرتين شاشة .
    https://www.newegg.com/Product/Produ...82E16813128359
    https://www.newegg.com/Product/Produ...82E16813128358

أو من أسوس ASUS P5Q P45 لنفس السبب .
    https://www.newegg.com/Product/Produ...82E16813131295

:)

والله زمـــان

عضوية جديدة

Unhappy رد: سؤال للأخ vip1985 :ما هو الأفضل بين هذين الهاردين من حيث الأداء والبورد المناسبة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أولاً شكراً ليكم جميعاً على مساعدتى ..

وتم بحمد الله تعالى شراء قطعه هارد ديسك مساحة 1 تيرا بايت من نوعية ويسترن فئة البلاك اديشن

وتم الحمد لله شراء اللوحة الأم من جيجا بايت EP43-DS3L

وانا قمت بشراء تيرا بايت لأنى لا احب كمية الهاردات تزيد عندى انا عندى 160 جيجا وبصراحة انا مش بحب خاصية الرايد لأنى مش بفهم فيها

عشان كده الحمد لله اشتريت الهارد التيرا بايت من ويسترن ... لكن فيه مشكلة مش عارف احلها وهيا مشكلة كبيرة قوووى

اولاً يا جماعة انا ركبت اللوحة الأم والهارد ووصلت كل الكابلات والحمد لله .. ولكن الجهاز مش عاوز يقوم بمعنى " اما بضغط على الباور مش بيشتغل " ؟ :ah26:

مع انى جبت الجاهز شمال ويمين وفوق وتحت ... مافيش فايدة مش عاوز يقوم :ah49:

ايه الحل يا جماعة .. وانا كتبت موضوع قبل كده لانى لاقيت فى البوردة ديه على موقع جيجا بايت كلام بالأحمر وكتبت مشاركة قبل كده

على العنوان ده بالمنتدى https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=103368

لكن الى ردوا عليا قالولى ان الكلام ده معناه ان البورده مش بدعم المعالجات القديمة :confused:

وانا فرحت لأنى عندى كو 2 ديو ... قولت مش مهم طالما ان الكلام مش ليا والمعالج بتاعى جديد :ah2:

طيب يعنى كده العيب مش فى الباور سبلاى .. اومال العيب فين يا جماعة انا بكتب المشاركة ديه من جهاز اخى .. الجهاز مش عاوز يشتغل ليه .. هل لازم اجيب باور سبلاى جديد :ah26:

ولا ايه الحل .. منتظر ردكم !!!

رد: سؤال للأخ vip1985 :ما هو الأفضل بين هذين الهاردين من حيث الأداء والبورد المناسبة

ادخل البيوس واجعل الاولوية للقرص الصلب الذي يحتوي على تجزئة الاقلاع C >>>

عضوية جديدة

رد: سؤال للأخ vip1985 :ما هو الأفضل بين هذين الهاردين من حيث الأداء والبورد المناسبة

سا غالى الجهاز مش بيقوم اساساً

الجهاز مش بيشتغل هل معناه انى اغير الباور سبلاى ... الكمبيوتر لا يشتغل اساساً عشان اقدر ادخل على حاجه

تأكد من انك ركبت الوصلات بشكل سليم ولم تنسى شيئا ...

هل تعمل مروحة مزود الطاقة ؟
    هل تعمل مروحة المعالج ؟
    هل يصدر صوت معين عن اللوحة الام ؟

عضوية جديدة

يا باشا .. ثانية واحدة ودقق فى كلامى

المروحة الخاصة بمزود الطاقة والمروحة الخاصة بالمعالج والصوت الى بيصدر ده بتتعرفه اول ما الجهاز بيقوم

انا بقولك اما بضغط على الباور الجهاز مش بيقوم وتأكدت من كل شيئ فمنين المروحة هدور اساساً ,, انا مش عارفله حل ... ؟

عضو برونزي

مبروك الهارد الجديد واللوحة الجديدة..
    بالنسبة لمشكلة الجهاز فاذا كان لايصدر أي صوت عند التشغيل فيجب التأكد أولاً من وصل السلك الخاص بزر الباور في المكان الصحيح على اللوحة ؟؟ويمكن مراجعة كتيب اللوحة الأم للتأكد من المنفذ الصحيح..
    وتأكد من عدم حصول SHORT في اللوحة بسبب تركيب خاطئ وأيضاً هل وصلت وصلة ال 12V الخاصة بالمعالج؟؟
    وجرب أيضاً فصل الهاردسك والسواقة وحاول مرة أخرى..

عضوية جديدة

يعنى ده معناه ان الباور سبلاى عادى يا هيثم ,, افضل اجرب لحد ما يقوم .. اقصد العيب مش فى الباور سبلاى يعنى اجرب تانى وثالث ؟

هذه المشكاة تنتج عن حالة عدم وجود تيار في اللوحة الام وذلك ينتج عن :
    عدم توصيل اللوحة الام بالوصلة الاساسية ...
    تلف مزود الطاقة
    تلف اللوحة الام .

إداري سابق
    محرر مجلة عرب هاردوير

مبروك أخي احمد عالقطع الجديدة ,

طبعا اكيد المشكلة مش في البورسبلاي وانما كما ذكر اخي هشام بتوصيل الأسلاك المسؤولة عن تشغيل الجهاز Power Switch أو PWR SW في مكانها الصحيح عالبورد والبطريقة الصحيحة طبعا أقصد الموجب والسالب وراجع كتيب التشغيل للتأكد من الوضعية .
    واذا لم تفلح مع ذلك فك جميع قطع الجهاز عدا المعالج والرام وكرت الشاشة واذا لم تفلح فك البوردة من الكيس وشغلها من بره .

عضوية جديدة

Exclamation رد: سؤال للأخ vip1985 :ما هو الأفضل بين هذين الهاردين من حيث الأداء والبورد المناسبة

يا جماعة انا وصلت الوصلات الى كانت على البوردة القديمة زيها بالظبط .. طيب هقولكم

انا ركبت الوصلة الكبية الى هيا اكبر او اضخم كابل من الباور سبلاى للبوردة .. تمام وركب فى مكانه

وركب الـ 3 وصلات الصغيرين الخاصين بـ Reset PW و MSG و H.D.D Lead

ومركب طبعاً وصلة الكهرباء الخاصة بمروحة البروسيسور فى اللوحة ,, تمام

ومركب البارو المكون من 4 فتحات صغيرين .. الى بيكون فى اول اللوحة الأم على اليسار فوق / الى بيكون فوق البروسيسور مباشرة وتحت الباور سبلاى

وديه صورة واعذرونى لأن خبرتى بالهاردوير ضعيفة واول مرة اركب بوردة ... لو سمحتو ياريت تكملوا معايا ... ديه الصورة

ايه الى ناقص تانى ... مش انا كده ركبت كل حاجه .. وانا لقطت صورة لأغلب الحاجات الى ركبتها

ايه تانى الى ناقص يا جماعة ياريت تفيدونى وتكملوا معايا عشان اقدر اخلى الجهاز يقوم :ah2: لأانه لو ما قمش هــ :ah42:

عضو برونزي

يعنى ده معناه ان الباور سبلاى عادى يا هيثم ,, افضل اجرب لحد ما يقوم .. اقصد العيب مش فى الباور سبلاى يعنى اجرب تانى وثالث ؟
    اذا كان الباورسبلاي سليم فيفترض أن يقلع الجهاز على الأقل وحتى لوكان من نوعية رديئة فهذا يؤثر لاحقاً على استقرار الجهاز أثناء تشغيله بينما الاقلاع يفترض ان يتم على الأقل..
    يجب تجربة كل الحلول السابقة وتاكد بالبداية كما أشرت والاخ الأيوبي من الوصل الصحيح للسلك الخاص بال Power Switch وسنترك احتمال تعطل الباورسبلاي للأخير لأن التأكد من ذلك يتطلب تجربته على جهاز أخيك أو تجربة الباورسبلاي الخاص بجهاز اخيك على جهازك وهذا يتطلب مجهوداً ووقتاً وربما تكون المشكلة أصلاً من مكان أخر..

إداري سابق
    محرر مجلة عرب هاردوير

وركب الـ 3 وصلات الصغيرين الخاصين بـ Reset PW و MSG و H.D.D Lead
    أهم حاجة علشان تشغل الجهاز في وصلة مكتوب عليها PWR SW أو POWER SW وصلها والجهاز هيشتغل أكيد .
    وصلة MSG = ؟؟

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة