النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: ممكن احد يشرح كيف يتم عملية تنصيب الفاكس على جهاز سيسكو راوتر عن طريق FXS

عضو

ممكن احد يشرح كيف يتم عملية تنصيب الفاكس على جهاز سيسكو راوتر عن طريق FXS

رجاءا ممكن المساعدة في كيفية تنصيب الفاكس على الراوتر السيسكو
    على البورت FXS علما ان الراوتر الي عندي هو 3745

عضو

رد: ممكن احد يشرح كيف يتم عملية تنصيب الفاكس على جهاز سيسكو راوتر عن طريق FXS

بسم الله الرحمن الرحيم

للمعلومة الشرح ده لتجربة عملى قمت بها بس على تليفون analog لكن الفاكس مجربتتهاش عليه بس ربنا يرزقنا العلم من فضله ممكن الشرح ده يساعدك شوية.

بالنسبه لل FXS هو عبارة عن module احنا بنستخدمه مع الراوتر بدل ما نشترى ATA من سيسكو على فكرة ATA معناها Analog Terminal Adapter دى عبارة عن gateway علشان تقدر نحول من PSTN Protocol Stack الى IP Network Protocol Stack مع العلم ان FXS معناها Foreign Exchange Station يعنى هنوصل عدة التليفون ال Analog او ال Fax بيها على طول.

دى مقدمة خفيفة كدة علشان الموضوع يبقى اوضح للشباب.

بالنسبة للتسطيب خد الرسمة دى هنشرح عليها

قبل ما نبدأ فى حاجة اسمها dial peer دى هنقول عليها الوصلة Connection بين الراوتر و العدة بالعامية او علميا هى عبارة عن addressable Call يعنى مكالمة هنحددلها عنوان بحيث ان ال address ده هنسميه Destination-Pattern .
    طيب
    ال dial peer ده فى منه نوعين :
    Pots Dial Peer : plain old telephone service ده يعنى الوصله اللى هى ال dial peer هيتوصل على عدة analog زى Analog Tele
    VOIP Dial Peer: Voice Over Ip ده يعنى الوصله دى على IP Network مش Analog يعنى بمعنى اوضح هتتعامل مع الصوت بعد تحويله الى PKTs.

انا قلت احط الرسمة اللى فيها 2 routers علشان تبقى اصعب كأنها هتعدى من WAN من مكان الى مكان تانى وبكدة نبقى نعرف نطبق السهل.

لو نلاحظ ال router الاول متوصل ليه على 2ports وصله الى هيه dial peer على عده analog وعلى ip network تمام
    هنقلب شوية عنجليزى

For 1st router to configure telephone with number 7777 we must define dial peer and destination pattern and port that phone connect with it with FXS

dial-peer voice 1 pots: define dial peer that support voice and we call it number 1 and define it as pots because its connected to analog phone.

Destination-pattern 7777: the virtual number of end point is 7777

port 1/0/0 :define port of FXS

خلى بالك معايا قوى فى الحته اللى جية بتاعت ال ip

to make routing for VOICE PKTs we must define VOIP dail peer

dial-peer voice 2 voip :define dial peer that support voice as PKTS and we call it number 2 and define it as voip because its connected to ip network

Destination-pattern 8888: the virtual number of end point is 8888

session target ipv4:10.18.0.1 : here we will not define port number but will define ip of next router so we use session target Instruction to define ip that is version 4 ip and it is 10.18.0.1

وهكذا بالنسبه لروتر 2 بس مع مراعاه طبعا ال ip اللى هنحطه عند روتر 2 هو ال ip بتاع router 1 و ايضا عمل configuration صحيح لل FXS اللى على الروتر التانى .

انا عارف انى ممكن اكون خرجت عن اللى انت طالبه بس حسيت ان الشرح ده ممكن يفيد اى حد من اخواتى فى المنتدى .

على فكرة دى اول مشاركه ليه
    يارب اكون وفقت فى الشرح

ما كان من توفيق فهو من الله و ما كان من خطأ او نسيان فهو منى ومن الشيطان

ادعو لى علشان انا عندى امتحانات الاسبوع القادم
    اخوكم فى الله / حازم

عضو

رد: ممكن احد يشرح كيف يتم عملية تنصيب الفاكس على جهاز سيسكو راوتر عن طريق FXS

اشكرك اخي حازم على الرد الجميل ....

اني هذه الامور الي شرحتها متفضلا اني اعرفها وعندي فكرة عنها ومطبقها

بس الي اريد انا شرح كيفيه تنصيب الفاكس وشكرا