النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: من فضلكم رأيكم فى نظرتى

عضو الصورة الرمزية freezwizard

من فضلكم رأيكم فى نظرتى

طبقا للميزانية المحدودة

فطبقا أذا كانت الميزانية محدودة فأنا أهتم بالبوردة تكون عالية (لتسطيع ان تجارى معى فترة من الزمن وأستطيع تحديث باقى المكونات من بروسيسور ورامات الخ دو تقييد)
    أما باقى المكونات فتكون أدائها مقبول بالنسبة للوضع الحالى

مثال:
    واحد مثلا عندة 5 عيال وعايز يبنى بيت 5 أدوار ولكن الفلوس متبنيش غير دورين , فيقوم بالتالى يضع أساس جيد يتحمل 5 أدوار (البوردة) وطبعا الاساس الجيد دة هياخد جزء كبير من الفلوس الى معاة فيابنى دور واحد بس(البروسيسور والرامات ....الخ مقبولة الاداء) وبعد كدة لما يجيلى فلوس يبنى بقية الادوار دون أن يخاف انى الاساسات متتحملش(يحدث الكمبيوتر دون أن يخاف أنى البوردة متتحملش)

فقمت بتجميع التالى:
    MotherBoard GIGABYTE GA-EP45-DS4P

VGA HD 4670

processor Pentium DualCore E5200 45nm

Hard Disk Western Digital (WD2500AAJS) 250GB, Buffer 8MB. SATA

RAM 1GB x2 bus 800 kingstone

case foxconn 350W

فما رأيكم فى رأيى هل هو خاطىء أم صواب:o
    وما رأيكم فى التجميعة:ah17:

عضو فضي

رد: من فضلكم رأيكم فى نظرتى

أنا بختلف مع حضرتك
    مقارنه ال GA-EP45-DS4P بال GA-EP-31DS3L
    أقصي CPU مممكن يركب هيكون Quad core و لو تحديث رام هيكون 8GB و ده متوافق مع البوردتين و الفرق 700 جنيه و أغلب مميزات الر GA-EP45-DS4P مش هتفيد المستخدم صاحب ميزانية المحدودة لو شفت الجهاز الأول في التوقيع كان تمن البورده أكتر من 1500 جنيه من سنتين و دلوقتي أخرها Daul core و لو رام هيكون 4GB و معمري جربت أشغل SLI
    أحسن حاجه عن تجميع جهاز يكون الUpgrade في أقل حدود , مثلا الجهاز الثاني في التوقيع , ثمن البورده و البروسيسور 1300 جنيه و لو بعتهم مستعملين علشان أعمل تحديث مش أقل من 1000 جنيه ده غير انهم كافين جدا
    PC1 : Intel Core I7 920 D0 + Gigabyte X58-UD3R + 6GB OCZ PC12800 + eVGA GTX275 + WD 1TB Black + Silverstone Zeus 750W + Antec 900 case

PC2:Intel Core i7 920 D0 3.8GHZ + Asus X58 P6T + 6GB OCZ PC12800 + XFX HD5870 + WD 1TB Black + Corsair TX850W+ HAF 922

PC3:Intel Core 2 E8400 C0 @ 3.6GHZ + Gigabyte EP31-DS3L rev 2.0 + 2X2GB Kingston DDR2 + Gigabyte HD4850 1GB OC Zalman + WD Blue 640GB HD + HEC 500W PSU +Gamma(350) case + Dell 19" LCD

عضو ذهبي الصورة الرمزية Mezoxin

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة freezwizard مشاهدة المشاركة
    طبقا للميزانية المحدودة

فطبقا أذا كانت الميزانية محدودة فأنا أهتم بالبوردة تكون عالية (لتسطيع ان تجارى معى فترة من الزمن وأستطيع تحديث باقى المكونات من بروسيسور ورامات الخ دو تقييد)
    أما باقى المكونات فتكون أدائها مقبول بالنسبة للوضع الحالى
    لو الميزانية محدودة مفيش داعي انك تضيع جزء كبير منها على البورد خصوصا إن دة مش حيفرق معاك في الأداء مقارنةً لو كنت إستخدمت الزيادة دي في بروسيسور أو كرت شاشة

بالنسبة انك تشتري motherboard عالية عشان التحديث بعد كدة الكلام دة مأنصحش بيه لإنك لو ناوي تحدث قطعة في الجهاز الكلام دة مش حيبقي قبل سنة أو إثنين و حيكون وقتها نزل معالجات جديدة و مش حتشتغل إلا على البوردات الجديدة

و لو نويت على التحديث بعد كدة بيع البورد بالمعالج و اشتري بورد و معالج جداد
    [CENTER]

[/CENTER]

[CENTER][IMG]https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php/un=Mezoxin/t=155660[/IMG][/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية mustafa811

يا حبيبي مش مظبوط لأن الاساس يتغير باستمرار و احنا على شفا تقنيات جديده في البناء
    يبقى انت كده بتضيع فلوسك على اساس قديم
    النظريه الصحيحه انك تفكر في الmost value يعني امتيازات مقابل مال
    و النظريه بتاعتك مش غلط بس عاوزه شوية tweaking
    [SIZE="4"][CENTER][COLOR="Red"]مصر[/COLOR] ... ام الدنيا

[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=201854"](القاهرة) للبيع Belkin N+ Wireless ADSL Router بسعر رائع[/URL][/CENTER][/SIZE]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mezoxin مشاهدة المشاركة

بالنسبة انك تشتري motherboard عالية عشان التحديث بعد كدة الكلام دة مأنصحش بيه لإنك لو ناوي تحدث قطعة في الجهاز الكلام دة مش حيبقي قبل سنة أو إثنين و حيكون وقتها نزل معالجات جديدة و مش حتشتغل إلا على البوردات الجديدة
    أنت فعلا عندك حق بس ساعت لما تنزل حجات جديدة وميشغلهاش الا بوردات جديدة زى محضرتك بتقول هتكون الحجات الى نزلت فى وقت البوردة الى انا أشتراتها لسة موجودة فمثلا
    البوردة الى انا ذكرتها بتشيل معالج حتى Core™ 2 Extreme QX9770 والى موجود عندنا هنا دلوقتى core 2 quad Q9650 وسعرة 3700 جنية تقريبا
    ساعت لما تنزل حجات جديدة هتكون المعالجات دى موجودة وكمان بسعر أقل من كدة وهتكون لسة بتجارى الوقت الموجوده فية(من تشغيل تطبيقات والعاب) لانى المعالجات دى دلوقتى معالجات تعتبر خارقة

وهذه البوردة أيضا قادرة على حمل ثلاث كروت شاشة فتجعلنى قادر عندما لا يستطيع الكارت الذى أملكة مجارة التطبيقات أن أضيف كارت أخر مثلا مثل HD 4870 x2 2GB DDR5 وهو ثمنة الان حوالى 3700 جنية وسيكون ثمنة بعد ذلك أقل طبعا لظهور الاحدث

فهل أوضحت أكثر نظرتى فما رأيكم...................

فأذا طبقنا هذه النظرية على الفترة السابقة من عام 2007 مثلا نجد التالى:

كانت البوردة مثلا GA-P35-DQ6 من جيجا بايت بــ1700 جنية:ah26: وهى تدعم حتى معالج QX9770 بكسر السرعة و QX9650 بدون كسر للسرعة.

وفى نفس الوقت كان

أعلى معالج كان موجود طبقا لما وجتة هنا فى المنتدى Q6600 وكان بــ 4850 جنية :ah46: وبالتأكيدكان معالج خارق فى وقتها وكانت تدعمة اللوحة ,وكانت أيضا المعالجاتQX9770 و Q9650 مش موجودة فى مصر

فانظر الى الحالة الان أصبح معالج Q6600 مازل توصون بة فى المنتدى وثمنة أرخص بكثير من السابق بكثييييييييييير
    ومعالجاتQ9650 توفرت ولكن ثمنها 3600 جنية على حد علمى ولغيت دلوقتى منزلتش معالجات core i7 يعنى قول قدمها سنتين عقبال متوصل مصر ..........................!

(والله والله والله أنا مش واخد الموضوع عشان أثبت أنى نظرتى صح والاخرين خطا ولكننا نتناقش أخوة مع بعضنا مسلمين ويجب أن نتشاور فى الامر كما قال رسول الله حتى نصل الى الصواب ولو أجمع الكل على أن نظرتى خطأ فهذا مكسب لية لانكم منعتمونى أن أفعل ما هو خطأ)

عضو

شكراا علي الموضوع
    وجهة نظري هي في تجربتي توضح رأيي في الموضوع و هو أنا كنت جبت بوردة من سنتين اللي هي 945 و كانت ب 700 جنية و كنت فاكر انها خلاص جامدة جدا و حتقعد سنييين قبل ما غيرها لكن الواقع دلوقتي متساويش نكلة :p و مش بتشيل c2d اصلا
    و متتكلش أوي ان حاجات كتيرة تيجي من برة عشان السوق بتاعها مش كبير زي برة دا أنا صحابي لسة بيحدثوا لبنتيوم 4 :D
    فممكن تلاقي فجأة الc2q كله اختفي من السوق و بقي اللي موجود ci7 او حتي ci5 مع الموديلات القديمة برضة ساعتها يبقي اية العمل لأن مفيش حاجة تحكم سلوك التجار في الاستيراد من برة يعني في كام موديل من البورد و البروسيسورات اللي موجودة برة و مش بتنزل هنا ؟؟!!
    أرجو ان وجهة نظري تكون وضحت

عضو ذهبي الصورة الرمزية Mezoxin

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة freezwizard مشاهدة المشاركة
    أنت فعلا عندك حق بس ساعت لما تنزل حجات جديدة وميشغلهاش الا بوردات جديدة زى محضرتك بتقول هتكون الحجات الى نزلت فى وقت البوردة الى انا أشتراتها لسة موجودة فمثلا
    البوردة الى انا ذكرتها بتشيل معالج حتى Core™ 2 Extreme QX9770 والى موجود عندنا هنا دلوقتى core 2 quad Q9650 وسعرة 3700 جنية تقريبا
    ساعت لما تنزل حجات جديدة هتكون المعالجات دى موجودة وكمان بسعر أقل من كدة وهتكون لسة بتجارى الوقت الموجوده فية(من تشغيل تطبيقات والعاب) لانى المعالجات دى دلوقتى معالجات تعتبر خارقة

وهذه البوردة أيضا قادرة على حمل ثلاث كروت شاشة فتجعلنى قادر عندما لا يستطيع الكارت الذى أملكة مجارة التطبيقات أن أضيف كارت أخر مثلا مثل HD 4870 x2 2GB DDR5 وهو ثمنة الان حوالى 3700 جنية وسيكون ثمنة بعد ذلك أقل طبعا لظهور الاحدث

فهل أوضحت أكثر نظرتى فما رأيكم...................

فأذا طبقنا هذه النظرية على الفترة السابقة من عام 2007 مثلا نجد التالى:

كانت البوردة مثلا GA-P35-DQ6 من جيجا بايت بــ1700 جنية:ah26: وهى تدعم حتى معالج QX9770 بكسر السرعة و QX9650 بدون كسر للسرعة.

وفى نفس الوقت كان

أعلى معالج كان موجود طبقا لما وجتة هنا فى المنتدى Q6600 وكان بــ 4850 جنية :ah46: وبالتأكيدكان معالج خارق فى وقتها وكانت تدعمة اللوحة ,وكانت أيضا المعالجاتQX9770 و Q9650 مش موجودة فى مصر

فانظر الى الحالة الان أصبح معالج Q6600 مازل توصون بة فى المنتدى وثمنة أرخص بكثير من السابق بكثييييييييييير
    ومعالجاتQ9650 توفرت ولكن ثمنها 3600 جنية على حد علمى ولغيت دلوقتى منزلتش معالجات core i7 يعنى قول قدمها سنتين عقبال متوصل مصر ..........................!

(والله والله والله أنا مش واخد الموضوع عشان أثبت أنى نظرتى صح والاخرين خطا ولكننا نتناقش أخوة مع بعضنا مسلمسين ويجب أن نتشاور فى الامر كما قال رسول الله حتى نصل الى الصواب ولو أجمع الكل على أن نظرتى خطأ فهذا مكسب لية لانكم منعتمونى أن أفعل ما هو خطأ)
    أولاً بالنسبة لموضوع كارت الشاشة موضوع ال CF مش حيساعدك في المستقبل لإن حينزل كرت شاشة أرخص و أجدد و اداؤه حيكون أفضل من انك تجيب كارت ثاني زي إلي عندك تعمل CF د غير إنه حيبقي إستهلاكه للطاقة أقل ,ال-CF و ال-SLI معمول للناس إلي بتشتري أجهزة high end أعلي حاجة موجودة في السوق و يهمها أعلي performance بغض النظر عن ال-value

يعني مثال فالنفترض واحد كان جايب كرت شاشة ATI HD3870 من سنة و قرار دلوأتي يشتري واحد ثاني ب-900LE و يعمل CF و طبعاً حيتر يدفع مبلغ محترم في PSU في الأخر الأداء حيبقي أقل من ال-hd4850 إلي دلوقتي ب-1050 LE

نرجع لموضوع المعالج و البورد دلوقتي إنت عاوز تدفع 700 LE زيادة عن ال-P31 و إنت مكن تحط المبلغ دة على تمن المعالج و تجيب Q6600 و تحس بفارق جامد في الأداء !! أو تجيب كارت شاشة زي ال-HD4850
    و في المستقبل لم تحب تطور تبيع المذربورد والبروسيسر و تجيب الجديد و متبقاش مقيد بحاجة معينة
    [CENTER]

[/CENTER]

[CENTER][IMG]https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php/un=Mezoxin/t=155660[/IMG][/CENTER]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة scorpion9003 مشاهدة المشاركة
    شكراا علي الموضوع
    وجهة نظري هي في تجربتي توضح رأيي في الموضوع و هو أنا كنت جبت بوردة من سنتين اللي هي 945 و كانت ب 700 جنية و كنت فاكر انها خلاص جامدة جدا و حتقعد سنييين قبل ما غيرها لكن الواقع دلوقتي متساويش نكلة :p و مش بتشيل c2d اصلا
    و متتكلش أوي ان حاجات كتيرة تيجي من برة عشان السوق بتاعها مش كبير زي برة دا أنا صحابي لسة بيحدثوا لبنتيوم 4 :D
    فممكن تلاقي فجأة الc2q كله اختفي من السوق و بقي اللي موجود ci7 او حتي ci5 مع الموديلات القديمة برضة ساعتها يبقي اية العمل لأن مفيش حاجة تحكم سلوك التجار في الاستيراد من برة يعني في كام موديل من البورد و البروسيسورات اللي موجودة برة و مش بتنزل هنا ؟؟!!
    أرجو ان وجهة نظري تكون وضحت
    شكرا جدا على وجهة نظرك ...

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mezoxin مشاهدة المشاركة
    أولاً بالنسبة لموضوع كارت الشاشة موضوع ال CF مش حيساعدك في المستقبل لإن حينزل كرت شاشة أرخص و أجدد و اداؤه حيكون أفضل من انك تجيب كارت ثاني زي إلي عندك تعمل CF د غير إنه حيبقي إستهلاكه للطاقة أقل ,ال-CF و ال-SLI معمول للناس إلي بتشتري أجهزة high end أعلي حاجة موجودة في السوق و يهمها أعلي performance بغض النظر عن ال-value

يعني مثال فالنفترض واحد كان جايب كرت شاشة ATI HD3870 من سنة و قرار دلوأتي يشتري واحد ثاني ب-900LE و يعمل CF و طبعاً حيتر يدفع مبلغ محترم في PSU في الأخر الأداء حيبقي أقل من ال-hd4850 إلي دلوقتي ب-1050 LE

نرجع لموضوع المعالج و البورد دلوقتي إنت عاوز تدفع 700 LE زيادة عن ال-P31 و إنت مكن تحط المبلغ دة على تمن المعالج و تجيب Q6600 و تحس بفارق جامد في الأداء !! أو تجيب كارت شاشة زي ال-HD4850
    و في المستقبل لم تحب تطور تبيع المذربورد والبروسيسر و تجيب الجديد و متبقاش مقيد بحاجة معينة

شكرا على الرد الجميل..........

بالنسبة لموضوع الكروت والباورسبلاى انا دخلت على موقع ASUS فى الخدمة الى بتقدمها عشان تحسب أحتياجك من البورسبلاى
    وأدخلت المواصفات التالية
    processor E8400
    VGA RadeonX800 *2
    DDR2 2
    modem and lan 1
    Fan 2
    وكانت ما أحتاجة من هو 350 وأقل كيسة دلوقتى هى فوكسكون 160 جنية باور 350W دة فى الوقت الحالى أكيد بعد كدة
    هترخص ويحل مكانها 400 وات أو أكثر (فحضرتك محتطش فى أعتبارك أنى الباور سبلاى ينطبق عليها نظرية قلة ثمن الموجود عند ظهور الاحدث)

وبالنسبة للمعالج أنا عارف انى لما أضع فرق السعر فى معالج أو كارت شاشة هحس بأداء أعلى ولكن ما الذى سأحتاجة من أداء عالى جدا مع أنى يوجد أداء مقبول ومرضى

عضو برونزي الصورة الرمزية mustafa811

علي فكره نظريتك ممكن تنطبق بكفاءه على الباور سبلاي لان بقاله سنتين اسعاره متغيرتش مليم
    و مازال يقدر يركب على الx58
    [SIZE="4"][CENTER][COLOR="Red"]مصر[/COLOR] ... ام الدنيا

[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=201854"](القاهرة) للبيع Belkin N+ Wireless ADSL Router بسعر رائع[/URL][/CENTER][/SIZE]