صفحة 4 من 10 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 الأخيرةالأخيرة
النتائج 46 إلى 60 من 139

الموضوع: لازم نتعاون كلنا علشان نقضي علي جشع التجار علشان تبقي الحاجة ام 100 $ بـ 550 جنيه

عضو ذهبي

رد: لازم نتعاون كلنا علشان نقضي علي جشع التجار علشان تبقي الحاجة ام 100 $ بـ 550 جني

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zo0omaa مشاهدة المشاركة
    ،انا لسه جايب من هناك موبايل NOKIA 5800 بـ 1400 ريال سعودي (وتمنه في الامارات 1300 درهم) وتمنه هنا 2500 جنيه !!!!
    اريد ان اصحح ال معلومة ان النوكيا 5800 في مصر انا لسة جايبة من شارع عبد العزيز ب 2240 يعني هناك فرق لا يذكر .... اما الحاجة الي مخلياني حاجنن ال core i7 شوف سعرة برة بكام و هنا بكام و ايضا كروت الشاشة ..

مشرف سابق الصورة الرمزية mramzi

رد: لازم نتعاون كلنا علشان نقضي علي جشع التجار علشان تبقي الحاجة ام 100 $ بـ 550 جني

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة spidermohmd1 مشاهدة المشاركة
    اريد ان اصحح ال معلومة ان النوكيا 5800 في مصر انا لسة جايبة من شارع عبد العزيز ب 2240 يعني هناك فرق لا يذكر .... اما الحاجة الي مخلياني حاجنن ال core i7 شوف سعرة برة بكام و هنا بكام و ايضا كروت الشاشة
    مبروك التليفون ، الله يبارك لك فيه

لكن فعلا سعره بيتراوح من 2250 الى 2700 حسب المكان الي بتشتريه منه
    مش حاجة غريبة؟؟؟ ممكن تقول ايه على فرق الاسعار الرهيب ده بين مكان والثاني

عضو فضي

للمرة المليون...

متقارنوش الأسعار بNewegg أو Amazon
    قارنوها بscan.co.uk و المواقع الأوروبية التانية.

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة VOICEY2010 مشاهدة المشاركة
    وبعدين مثلا Core2Quad Q9550 نزل مصر ب 3400 تقريبا او حاجة كدا بعد شهرين بقى ب 1700 ولسا هينزل متقوليش عشان لسا نازل والكلام دا لان اكيد فيه ناس اشترته بالسعر دا واللتاجر كسب حوالى 2000 جنيه مكسب فى بروسيسور ذنبه ايه اللى اشترى دا يرمى 1700 جنيه فى الارض ولما رخص بره طبعا مرخص نصف ثمنه لانه نازل بسعره الحقيقى من الاول انما هنا نازل بمزاج التاجر تخيل انت اشتريب حاجة وخسرت نصف ثمنها بعد شهر ولا شهرين طبعا انا مشتريتش ولا انت اكيد بس لو اى حد مش عارف ان الاسعار دى كلام فاضى واشترى بالسعر دا يبقى دا اسمه ايه ياريت اى حد يسميه اى اسم هو عاوزه
    أنا رديت على الجزئيه دي بالذات علشان مانعودش نسخن على الفاضي خاصتا أن توكيل إنتل أسعاره ممتازة

3700 جنيه في شهر 11 كان سعر بره ‎525$ أما ‎325$ ده بعد تخفيض أسعار Intel في شهر يناير و علشان كدة بقى 2150 جنيه بعد كدة سعره بره نزل ل ‎275$
    PC1 : Intel Core I7 920 D0 + Gigabyte X58-UD3R + 6GB OCZ PC12800 + eVGA GTX275 + WD 1TB Black + Silverstone Zeus 750W + Antec 900 case

PC2:Intel Core i7 920 D0 3.8GHZ + Asus X58 P6T + 6GB OCZ PC12800 + XFX HD5870 + WD 1TB Black + Corsair TX850W+ HAF 922

PC3:Intel Core 2 E8400 C0 @ 3.6GHZ + Gigabyte EP31-DS3L rev 2.0 + 2X2GB Kingston DDR2 + Gigabyte HD4850 1GB OC Zalman + WD Blue 640GB HD + HEC 500W PSU +Gamma(350) case + Dell 19" LCD

عضو برونزي الصورة الرمزية tiito2005

على فكرة يا اخ زوما ردلا الى تم حذفه كان موجه للاخ VOICEY2010
    اللى بيكلمنى على انى تاجر ومستنيه يتعطف ويشترى منى
    وياريت اللى عايز يشارك فى الحملة معانا يكتب رد ليبين مشاركته معنا مش مجرد انه مقتنع وبس ومحدش هيشترى غير لما الردود تبقى بتحترم عقل الناس مش اى حاجة جمارك وخلاص والاسعار تبقى فى حدودها المعقولة
    يعنى انا دخلت الموضوع ورديت علشان اسخر من الموضوع والكاتب والمشاركين كمان.... !!!!
    ده شىء مستفز جدا
    [CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=82506"][B][SIZE=2]اول و افضل موقع لتحميل القران الكريم مباشرة و [/SIZE][/B][/URL]
    [URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=82506"][B][SIZE=2]بالتورنت [/SIZE][/B][/URL]
    [COLOR=Magenta]
    [/COLOR][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=191815"][SIZE=2][COLOR=Blue][B]صور متنوعة بعدستى[/B][/COLOR][/SIZE][/URL]

[SIZE=2]اذا وَجَدتَ فىِ المُشاَركةِ ماَ يُفيدْ ابسطُ ماَ تَقومُ بهْ هو انْ تُقييمْ صَاحِبهاَ [/SIZE]
    [IMG]https://204.228.228.89/bf2statistics/resources/graphics/ranks/rank_6.png[/IMG]
    [IMG]https://valid.canardpc.com/cache/banner/739771.png[/IMG]
    [/CENTER]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thunder_eagle مشاهدة المشاركة

3700 جنيه في شهر 11 كان سعر بره ‎525$ أما ‎325$ ده بعد تخفيض أسعار Intel في شهر يناير و علشان كدة بقى 2150 جنيه
    طبعا اتفق معك ان سعرة 3700 كان قبل التخفيض لكن عندى سؤال هو كان قبل التخفيض بكام ؟

525$ يعنى 2900 يعنى فرق 800 جنية !!!

والكيسا الـ GIGABYTE 3D Aurora 570 اللى سعرها وصل 720 ودلوقتى سعرها وصل 850 !!!

بالاضافى الى اسعار core i7 الموجودة حالياً :eek:

واهم شىء نريد تعدد للمنتجات والمشكلة ان فى حاجات نزلوها فترة ومنعوها بعد كدة زى الهاردات البلاك شوفو كام واحد نفسة يجيب الهارد البلاك ومش عارف يشترية, بالاضافة الى الكيسات ومزودات الطاقة واللوحات والرمات

عضو برونزي الصورة الرمزية tiito2005

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة spidermohmd1 مشاهدة المشاركة
    اريد ان اصحح ال معلومة ان النوكيا 5800 في مصر انا لسة جايبة من شارع عبد العزيز ب 2240 يعني هناك فرق لا يذكر .... اما الحاجة الي مخلياني حاجنن ال core i7 شوف سعرة برة بكام و هنا بكام و ايضا كروت الشاشة == ***:ah16::ah16::ah16: :mad::mad::mad::mad:
    رجاءا تعديل مشاركة الاخ المحترم :mad:
    [CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=82506"][B][SIZE=2]اول و افضل موقع لتحميل القران الكريم مباشرة و [/SIZE][/B][/URL]
    [URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=82506"][B][SIZE=2]بالتورنت [/SIZE][/B][/URL]
    [COLOR=Magenta]
    [/COLOR][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=191815"][SIZE=2][COLOR=Blue][B]صور متنوعة بعدستى[/B][/COLOR][/SIZE][/URL]

[SIZE=2]اذا وَجَدتَ فىِ المُشاَركةِ ماَ يُفيدْ ابسطُ ماَ تَقومُ بهْ هو انْ تُقييمْ صَاحِبهاَ [/SIZE]
    [IMG]https://204.228.228.89/bf2statistics/resources/graphics/ranks/rank_6.png[/IMG]
    [IMG]https://valid.canardpc.com/cache/banner/739771.png[/IMG]
    [/CENTER]

إداري سابق

ممكن توضح لي معنى الكلمة على الخاص؟

عضو ذهبي

بعذ اذنك شيخ مبارك, تم ايقافه لسوء خلقه!

لا حول ولا قوة الا بالله
    [CENTER][COLOR=Black][SIZE=3][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=57861"]أسعار و أخبار الهاردوير في السوق المصرية[/URL][/SIZE][/COLOR][URL="https://www.facebook.com/group.php?gid=6972173005"][COLOR=orange][B][SIZE=3][/SIZE][/B][/COLOR][/URL]
    [SIZE=3][URL="https://www.youtube.com/profile?user=stanforduniversity&view=playlists"]Stanford[/URL] [/SIZE][SIZE=3][COLOR=Red][B]|[/B][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [URL="https://www.youtube.com/user/mit?blend=1&ob=4#grid/playlists"]MIT[/URL] [B][COLOR=Red]|[/COLOR][/B] [URL="https://www.youtube.com/ucberkeley#grid/playlists"]Berkely[/URL] [/SIZE][SIZE=3][COLOR=Red][B]|[/B][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [URL="https://www.youtube.com/profile?user=nptelhrd&view=playlists"]NPTEL[/URL][/SIZE] @Youtube

[COLOR=Black][IMG]https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=_Fusion_&t=155660[/IMG][/COLOR]
    [COLOR=DimGray]"اللهم إني أَعُوذُ بِكَ أنْ أضِلَّ أَوْ أُضَلَّ، أوْ أزِلَّ أَوْ أُزَلَّ، أَوْ أظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ، أوْ أجْهَلَ أَوْ يُجْهَلَ عليّ"[/COLOR]
    [/CENTER]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hardware مشاهدة المشاركة
    ممكن توضح لي معنى الكلمة على الخاص؟
    المعنى الحقيقى للكلمة هو اسلوب احتجاج او تعبير عن عدم الرضى بموقف معين ولكن الكلمة لها اصل من ايام جمال عبد الناصر عندما خرج جمال عبد الناصر على شاشة التلفاز وقال ( قررت ان اتنحى عن الحكم ) فخرج الشعب المصرى فى صيحات تقول (*** *** لا تتنحى) وبالفعل لم يتنحى الرئيس :D

ولكن الان الكلمة اصبح ينظر لها وكائنها من الشتائم :confused:

والله اعلم بالنواية

عضو الصورة الرمزية VOICEY2010

المعنى الحقيقى للكلمة هو اسلوب احتجاج او تعبير عن عدم الرضى بموقف معين ولكن الكلمة لها اصل من ايام جمال عبد الناصر عندما خرج جمال عبد الناصر على شاشة التلفاز وقال ( قررت ان اتنحى عن الحكم ) فخرج الشعب المصرى فى صيحات تقول (*** *** لا تتنحى) وبالفعل لم يتنحى الرئيس :D

والله اعلم بالنواية

بصراحة معلومات هايلة وجديدة انت مكنتش اعرف الكلمة ايه بس عرفت من الشرح شرح وافى بصراحة:D:D

زى الفل:D

على فكرة يا اخ زوما ردلا الى تم حذفه كان موجه للاخ VOICEY2010
    اللى بيكلمنى على انى تاجر ومستنيه يتعطف ويشترى منى
    اقتباس:
    المشاركة الأصلية كتبت بواسطة VOICEY2010
    وياريت اللى عايز يشارك فى الحملة معانا يكتب رد ليبين مشاركته معنا مش مجرد انه مقتنع وبس ومحدش هيشترى غير لما الردود تبقى بتحترم عقل الناس مش اى حاجة جمارك وخلاص والاسعار تبقى فى حدودها المعقولة

يعنى انا دخلت الموضوع ورديت علشان اسخر من الموضوع والكاتب والمشاركين كمان.... !!!!
    ده شىء مستفز جدا

هو انا معرفش ردك ايه اللى انت قولته بس هو اكيد رد مخالف عشان كدا الادارة شالته بس لان انا انسان محترم مش هرد عليك ايا كان المشاركة اللى اتمسحت فيها ايه بس عامة انا عايز اعرف هو الموضوع متاخد شخصى كدا ليه

وانا مبكلمكش على انك تاجر ولا حاجة الله اعلم نحن لا نرمى الناس بالباطل ياسيد tiito2005:D بس بردوا رد الجمارك دا اتقال كتير قبل كدا وردينا عليه مليون مرة ونلف نلف ونرجعله يعنى المفروض قبل ماحضرتك ترد تراجع المشاركات اللى قبل كدا مش نعيد الرود من الاول فا مش قصة هى نبتدى من الاول بس عامة ياريت اعرف برضو الرد اللى اتمسح من الادارة دا كان فيه ايه وخاصة انه عنى ولو الادارة كانت شايفة ان ردى الاولانى مخالف كانت مسحته بردوا

وياريت كل الناس تبقى عارفة ان الخلاف فى الراى لايفسد للود قضية

لانها مش مسالة شخصية اعتقد ان انا عايز صالح الناس كلها المستهلك والتاجر مش صالح حد واحد من الطرفين والمفروض ان دا يكون هدفك انت كمان وهدف الجميع فى المنتدى ولا ايه؟

ده شىء مستفز جدا

وعامة مشكور لزوقك فى الرد وياريت تقرا المشاركة القديمة بتاعتى كويس انا بقول الردود اللى ملهاش معنى هى سخرية من الاعضاء يعنى مينفعش حد يسالك مثلا الساعة كام فتقوله يدوب تلحق او اى رد مش منطقى لان دا يعتبر سخرية من اللى قدامك لالن موضوع الجمارك دا بقى مش منطقى باكثر من دليل واتكلمنا فيه كتير ان ازاى الجمارك دى مبتفرقش فى الهاردات بل وفى سعر البروسيسور نفسه مثلا q6600 كان ب 1050 فجاة بقى ب 1150 وسعره ثابت بره حاجات كتير انا مش عايز اتكلم فى تفاصيل تانى وعامة مشكور مرة لردك المستفز بما انك قلتها ومفيش تعليق من الادارة يبقى اذن الكلمة دى مش ضد قوانين المنتدى ولا حاجة
    دا شىء مستفز فعلا

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The JoKeR مشاهدة المشاركة

والله اعلم بالنواية
    :D:D:D

بس طبعاً عيب تتقال هنا

المشكلة ان الأخوة اللي عايزين يعملوا حملة المقاطعة اختاروا توقيت خاطئ تماماً

فبعد أن بدأ التجار في تنزيل أسعار بعض القطع التي لم يكن من الممكن أن يشتريها انسان الا و حسابها بالدولار = 10 جنيه

و بدأت تنزل أشياء لم نكن نسمع عنها من قبل

أنا بقالي في مجال الكمبيوتر 10 سنين ............ مش ببيع ولا تاجر علشان دي بقت تهمة هنا ! بس كمستخدم محترف يحب شراء ال High End Hardware و يرى الكثير من الريفيوهات على الإنترنت

-أول كارت شاشة اشتريته كان ATI All In Wonder 128 16MB AGP سنة 1999 و كان سعره بره 110 دولار و الدولار ب 3.30 قرش و الكارت هنا بيتباع ب 1100 جنيه ولما فاصلت فيه وصلته ل 100 جنيه بس :eek:

-تاني كارت كان ATI 8500 128MB DDR AGP و كان ب 1450 جنيه و سعره برة كان ب 230 دولاار و برضو الدولار كان ب 3.30 سنة 2002

-تالت كارت كان Radeon 9800Pro Extreme 128MB DDR و اشتريته ب 2200جنيه و سعره كان 300 دولار و الدولار كان ب 4 جنيه

مشكلة كروت الشاشة العالية انها دايماً غالية لأكتر من سبب :

1-كمياتها اللي بتنزل محدودة للغاية غير الهاردات و البروسيسورات

2-تعامل جمركياً على أنها "أجهزة ألعاب ألكترونية"

3-دورتها في السوق بطيئة للغاية بمعنى انه بين كل 1000 شخص يشتري كارت شاشة Low End تجد واحداً يشتري كارت عالي

كان فيه مشكلة تانية مضايقاني شخصياً جداً في مصر :

مفيش أي رامات ............باورات.................كيسات عالية الجودة على الإطلاق و مكنتش أسأل عليها الا و يتبصلي كأني من كوكب زحل

دائماً ما كان المستوردون يشترون من الخارج المنتج الأقل أداء و يباع أغلى بكثير من أخوه في الخارج ذو الأداء الأعلى

مثال :

كارت شاشة Powercolor Radeon 9700 اشتريته مرة ب 2040 جنيه و بره كانت النسخة ال 9700pro منه ب 300 دولار و الدولار كان ب 3.30 :eek:

طيب الوكيل مجابش ليه النسخة ال pro ؟!

دلوقتي الوضع اتحسن كتير جداً

-فيه رامات سريعة في السوق

-فيه هاردات كويسة جداً في السوق

-فيه باورات عالية الجودة في السوق

-فيه كيسات محترمة جداً في السوق

بقينا نلاقي موديلات كتيرة من نفس المنتج يعني مثلاً البوردات ال Gigabyte ممكن تلاقي منها DS3L - DS3R لكن زمان مكنتش تلاقي غير موديل واحد

الناس اللي بتسخر من اللي عملناه في تظبيط أسعار ال Sapphire ميعرفوش أي حاجة

ميعرفوش ان ده تم على مستوى عالي جداً من أوروبا و دبي و مصر

أنا من سوهاج و مع ذلك لما عرفت ان فيه سيمنار (يعني مؤتمر) ل Sapphire في القاهرة نزلت مخصوص و قابلت Mr Dan من Sapphire أوروبا و الأستاذ شريف و ناس كتير محترمة من المنتدى

و اتكلمت مع السيد Dan على أوضاعنا و عرفت منه أسعار اكميات اللي بيطلعوها من المصانع و الدورة اللي بتاخدها لحد متوصل للوكيل في دبي ثم الى مصر و الموضوع كبير جداً و معقد ووعدني بتحسين السعر لمصر "بالذات" و كلمته كتير على الإنترنت و فعلاً الراجل أوفى بوعده
    و الأستاذ شريف كمان وعد بأن هذه التخفيضات اللي جاية من المصدر هتجد صدى مباشرة في مصر و انه هو كمان ملتزم بتوفير كل المنتجات عالية الجودة بال Full Packages بتاعتها مش زي أمريكا النسخ بتاعت سافير بتبقى Lite و انه كمان هيقلل في مكسبه

و قابلنا الأستاذ هاني و الأستاذ عمر من ماكسيمام هاردوير و هما أكبر موزع لسافير و برضو وعدونا بتقليل مكسبهم علشانا احنا

زي ما قلت توقيت الحملة سيء تماماً

لو من سنة واحدة بس كنت هطلع معاكم في مظاهرات مش حملة بس على موقع واحد قوامها صفحتين :rolleyes:

عمركم ما هتقدروا تلووا دراع تاجر كبير و عمركم ما هتقدروا تغيروا سوق بين يوم وليلة

و عمركم ما هتفهموا كلامي الا لما عمركم يعدي ال 30 سنة و تبطلوا تاخدوا مصروف 10 جنيه يومياً من الأب و الأم ربنا يديهم الصحة و طول العمر

لو من سنة واحدة بس كنت هطلع معاكم في مظاهرات مش حملة بس على موقع واحد قوامها صفحتين :rolleyes:

عمركم ما هتقدروا تلووا دراع تاجر كبير و عمركم ما هتقدروا تغيروا سوق بين يوم وليلة

و عمركم ما هتفهموا كلامي الا لما عمركم يعدي ال 30 سنة و تبطلوا تاخدوا مصروف 10 جنيه يومياً من الأب و الأم ربنا يديهم الصحة و طول العمر

مين قال لحضرتك ان احنا بناخد مصروف من الاب والام هو حضرتك تعرفنا شخصيا او حاجة

مستنى التوضيح للكلام الغريب دا ليه المشاكركة كلها ميباش الا لازم فى حتة زيادة كدا والقصة مش بالعمر خالص لا 30 ولا 40 ولا 50 ولا انت ايه رايك؟

مخالف للقوانين

مين قال لحضرتك ان احنا بناخد مصروف من الاب والام هو حضرتك تعرفنا شخصيا او حاجة

مستنى التوضيح للكلام الغريب دا ليه المشاكركة كلها ميباش الا لازم فى حتة زيادة كدا والقصة مش بالعمر خالص لا 30 ولا 40 ولا 50 ولا انت ايه رايك؟
    أكيد كل من لا يعمل و مازال يدرس يأخذ مصروفه من الوالدين و هذا ليس عيباً

و لكن العمر يفرق طبعاً

يفرق كثيراً جداً

صفحة 4 من 10 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 الأخيرةالأخيرة