صفحة 5 من 23 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 61 إلى 75 من 344

الموضوع: الجزء الاول : بوابتك لإتقان شبكات Cisco بأسلوب سلس وميسر CCNA ثم CCNP

عضو

رد: الجزء الاول : بوابتك لإتقان شبكات Cisco بأسلوب سلس وميسر CCNA ثم CCNP

جزاك الله خيرا أخى الحبيب

عضو برونزي

رد: أرجو الإنتباه ... صح النوم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CCNAInstructors مشاهدة المشاركة
    ده حتى المشرفين من غير زعل طلبنا منهم يردوا علينا في موضوع شهادات التقدير للمشاركين ما أحد رد علينا ، أرجو ألا تحذف هذه العبارة (إبتسامة)
    أخوكم
    عادل الحميدي
    اخي الكريم هذا الموضوع تم طرحه من فنرة طويلة و لكن هو صعب التطبيق الي حد كبير حيث انك تريد لجنة لوضع الامتحان و الامتحان يكون أونلاين و ممكن ندخل webex بقي مع شخص متخصص في كل مجال يتم فيه الشرح
    فدعنا الأول نوسع نطاق الشروحات ثم بعد ذلك نتكلم علي حكاية الامتحانات

و المشرفين مش بيردوش عليك و لا حاجة فانا و لومارك و شريف دخلنا الموضوع بتاعك و كلنا مشرفين في قسم الشهادات العلمية

وفقك الله و أعانك و شد حيلك يا بطل علشان نتعلم منك أكثر و أكثر
    Mohamed Samir
    Double CCIEs#27042 (R/S&SP)
    رابط القناة الخاص بي
    https://www.youtube.com/channel/UCn9zWk33OYX65NFdTmra6-g/playlists

عضو

ارجوك يا اخ عادل ان تغير من رايك في شرح مادة ccna لانها شرحت في هذا المنتدى بشكل رائع اورجوووووووووك ان تبدا شرح مادة ccnp وجزاك الله كل خير ارجوا ان تقبل وانتظر الرد

عضو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخواني الأعزاء بارك الله في كل من شاركني برد أو بتحية أو بدعوة

وأخص بالشكر

waleedallam صديقي وحبيبي الذي لا يحرمني من نصائحه الغالية وخصوصاً على الخاص علشان مفيش حد يشوف (إبتسامة)

بشارعابد حياك الله ونورت الموضوع لكني أريد أن أنبهك وأنبه على جميع الإخوة الأعضاء أن يقرءوا الموضوع وكافة مشاركات الإخوة حتى لا يضيعوا وقتنا وجهدنا جميعاً في نقاط سبق بسطها والنقاش فيها ورديت على هذين الموضوعين ألا وهم شرح CCNP وموضوع الإنجليزي والمحافظة على المصطلحات راجع بس المشاركات ستجد إجابات شافية على أسئلتك

الحضرمي2000 اللهم بارك في أهل القرآن كلهم أجميعن وإجعلنا منهم اللهم آمين أرجو أن تكون قرأت المحاضرة الأولى التي شرحتها وإنتفعت بها والله يعينني على المتابعة شكر الله لك حسن مرورك

mahmoud saad جزاك الله خيراً فالناس معادن وأنت أنفسهم فأنفس الناس معادن أنفعهم للناس بارك الله فيك أما قولك "ان شاء الله معاك فى اللى انت تطلبه هاعمل الشرح للرفع على الفور شير فى اقرب وقت بالصور وهابعتهالك" أرجو شرح إرفاق صور في الرد أو الموضوع وكذلك إرفاق ملفات ثم موضوع الرفع على الفور شير وفعلاً مش عارف أقولك إيه لكن جزاك الله خيراً تركت جزاءه يا رب لك فأوف له الكيل وتصدق عليه إنك بنا عليم رؤوف رحيم

onepiece والله إنت اللي أخلاق وذوق خالص وكمان دمك خفيف ربنا يستر وتكون راجل لحسن يقولوا الشيخ بيعاكس على النت (إبتسامة) وأسأل الله تبارك وتعالى أن يرضا عني وعنك وعن سائر المسلمين ومرحباً بك مشارك لأخيك عادل

محب الشبكات هو ده الشغل ولا بلاش الأسئلة يعني قرأت أنا عايز أقولك أني أحترمك جداً لأنك إحترمتني بإحترام مقالتي وتشريفها بقراءتك لها بارك الله فيك
    السؤال الأول:
    بالنسبه لهذه المنظمات ماهي مسئوليتها في الإختبارات هل يعني مثلا لما يختبر الشخص تذهب الإجابات إلى منظمة vue ثم بعد أن تتأكد من نجاح الشخص ترفع الدرجه إلى cisco ثم cisco ترسل الشهاده ولا كيف ...أرجو توضيح أكثر؟
    تقريباً زي ما قلت كده لكن الإجابة لا تذهب لأن الإختبارات بتكون في المركز المعتمد من قبل VUE على قواعد بيانات الأسئلة مخزنة بطريقة مشفرة بقواعد بيانات لكن بيكون في إتصال على الإنترنت بيهم لما تظهر النتيجة بالكمبيوتر في المركز المعتمد بعد ما تصحح ترسل لهم مثلاً Pass نجح ودرجته هي كذا وكمان تقرير بنسب الأخطاء في العملي أو النظري أو المضوع الفلاني يعني تقرير عن الإختبار ثم تخبر بها سيسكو فترسل سيسكو لك الشهادة
    السؤال الثاني:
    لماذا تفضل vue ؟
    شوف يا سيدي أنا في الحقيقة ما جربت غيرها لكن Prometric أسمع أن ترخيصها سحب في فترة ثم عاد لأسباب لا أذكرها وكمان أسئلتها وبرنامج إختبارها أصعب شوية من VUE وبعدين أنا حبيت أكلمكم عن شيء أنا جربته

maayoub فعلاً (إبتسامة) معلش أنا على فكرة عارف موضوع الإبتسامات لكن أنا عندي فيها يعني زي ما تقول ورع شوية لأن فيها كلام عن الرسم وتحريمه مش تشغل بالك لكني أحاول إرضاء ربي بطريقة شديدة شوية على نفسي رجاء رضاه فلا أعرف متى وبأي عمل ولو كان بسيط سيرضى موضوع يطول شرحه لكن شكراً على معلوماتك وخليني على راحتي ولم أكن أرغب في التعليق لكن رأيت عضو آخر mohammedsn بادرني بنفس المعلومة فقلت أقفل الباب بارك الله في الجميع

engahmed1975 أهلاً يا أحمد شكراً على مرورك لكن راجع ردي على أخوك بشار في نفس الرد بارك الله فيك

mohammedsn شكراً على مرورك يا جميل المحيا وكما نصحتني يجب أن أرد لك المعروف بنصيحة حتى لا أكون مدين لك قال أحد السلف : كن لله كما يريد يكن لك الله جل جلاله فوق ما تريد ... فتأمل وإستعن بالله

the_way2allah وجزاك مثله وزيادة

mohammedsn متشكر جداً يا مشرفنا الكريم وأنا عارف بس أنا بحاول أخليكم تدخلوا الموضوع علشان أستفيد يعني أنا صحيح عايز أفيد لكني حريص على أن أتعلم منكم زي ما الكبير لومارك دخل وحضرتك وشريف زي ما قلت أنا مركز على فكرة
    أما موضوع الشهادات فهي شهادة شكر تقدر تقول شهادة حضور ليس أكثر مش إختبارات ولا إمتحانات ولا لجان ولا غيره ودية أعتقد سهلة عن طريق الردود ورؤية من شارك كل إسبوع ولو برد واحد يعطى شهادة لن تكلفكم سوى ذلك ... لا صحيح ونسيت راح تكلفكم كمان شوية ورق مقوى محترم وطباعته بأسماء الأعضاء الحقيقية (إبتسامة) يعني واحد إسم عضويته زي العسل ويعطي شهادة تقول إن الإستاذ زي العسل مشكور على حضوره للدورة اللي بيشرحها CCNAInstructors دا يكون موضوع مضحك جداً (إبتسامة)

والله يا بشار رجاءك هذا على الرأس والعين ولو كنت في الرياض بالسعودية أنا ما عندي أي مشكلة لمساعدتك يا حبيبي في الله لكن أرجوك راجع أسبابي ولعلها تكون لك مقنعة بارك الله فيك

اللهم بارك في إخواني

أخوكم

عادل الحميدي
    *إذا لم يكن عون من اللّه للفتى*
    *فأوّل ما يجني عليه اجتهاده*

عضو

يعطيك الف عافية يا بشمهندس انا والله بستنى كل يوم افتح النت عشان اشوف ردك وشكرا على ذوقك الدائم ويا رب يسترها عليك وعلى اهلك ومنتظريين جديدك

تحية من القلب

عضو

لا يا اخي الحبيب انا شاب ولست فتاة فلا تقلق من هده الناحية ........(ابتسامة)
    اعانك الله اخي في فعل الخير ........ادا اردت اخي او اسمحلي ان
    اناديك من الان استادي العزيز ....... لا ترد علي ان اردت وفر مجهودك للشرح الطويل
    فوالله ليس بالامر السهل
    انا متابعك وحدة بوحدة الى
    ccnp ان شاء الله العظيم

عضو برونزي الصورة الرمزية sharif_soper

السلام عليكم
    اخي العزيز مستر عادل توكل علي الله ومنتظر اول دروسك لحد كورس ccnp

وعلي العموم ياباشا ان كان اللي معطل حضرتك ياباشا موضوع الرفع علي الفورشيرد

رفعت لك كتاب حصلت عغلية من النت من فترة والان ياباشا انطلق في امان الله

https://www.4shared.com/file/8961931...3/4shared.html
    [B][CENTER][SIZE=5][COLOR=Navy]الحق يحتاج إلى رجلين .. رجل ينطق به ورجل يفهمه.[/COLOR][/SIZE][/CENTER]
    [/B]
    [CENTER][SIZE=4][B] [COLOR=DarkGreen]الجوع طعام الزاهدين والذكر طعام العارفين [/COLOR][/B][/SIZE][/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية mahmoud saad

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sharif_soper مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    اخي العزيز مستر عادل توكل علي الله ومنتظر اول دروسك لحد كورس ccnp

وعلي العموم ياباشا ان كان اللي معطل حضرتك ياباشا موضوع الرفع علي الفورشيرد

رفعت لك كتاب حصلت عغلية من النت من فترة والان ياباشا انطلق في امان الله

https://www.4shared.com/file/8961931...3/4shared.html
    الف شكر يا استاذ شريف وان شاء الله يفيدك فى موضوع الرفع ولو فيه اي استفسار باذن الله هاكون متواجد
    [URL="https://img193.imageshack.us/i/ubuntuuser2php.png/"]
    [/URL]

عضو

المحاضرة الثانية

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

إخواني وأحبابي في الله تبارك وتعالى عدت لكم مجدداً في ثاني محاضرات CCNA

وفي الحقيقة المحاضرة الثانية هذه مفاجأة

لكن أود قبل أن أبدأ أن أحيي الإخوة الكبار الأعضاء الذين شاركوني

waleedallam أنا بيتهيألي لو لم أجد لك رد على موضوعي راح أزعل أصل أنا إتعودت على رؤياك تقدر تقول إدمان (إبتسامة) ربنا يعافينا والجديد أهو جه يا عم فوافينا برأيك اللي يهمين يا صديقي

onepiece سيد الرجالة تحياتي لك ومقدرش أرد على جنابك وإسمح لي من الآن أن أناديك بصديقي الجديد بارك الله فيك وهيا تابع هذه المحاضرة ستعجبك وخصوصاً أني تعلمت إزاي أرفع على الفور شير (إبتسامة) فبجرب فيكم

sharif_soper هو ده الشغل ولا بلاش ربنا يبارك فيك يا حبيبي أنا كده مدين لك بعلم فالله أسأل أن يعلمك ما ينفعك وينفعك بما علمك ... فتأمل دعاء جميل لو إلتزمته وطبعاً مفيش تأخير ولا حجج كده بارك الله فيك أسأل الله لي ولك العون والتوفيق

mahmoud saad إنت فعلاً متواجد يا أخي الكريم لكن في قلوبنا فإنا نشهد الله أنا نحبك في الله

المحاضرة الثانية :

بعنوان ملخص لشهادات سيسكو كل رتب الشهادات من المبتدئ وحتى المحترف وبعض الشهادات الخاصة

الرابط على الفور شير (إبتسامة)

https://www.4shared.com/file/89648804/f8942480/___online.html
    أو
    https://www.4shared.com/file/89648804/f8942480/___online.html?dirPwdVerified=ca7b32cd
    أو
    https://www.4shared.com/dir/13071158/5c6a7a7/sharing.html

جرب وإنت وحظك (إبتسامة) لكن ستجد ملف الشرح مرفوع في أحدهم على ملف وورد

أخوكم

عادل الحميدي
    *إذا لم يكن عون من اللّه للفتى*
    *فأوّل ما يجني عليه اجتهاده*

عضو برونزي الصورة الرمزية Tiina

السلام عليكم

جزاك الله خيرا و جعله الله في ميزان حسناتك

تقبل جزيل الشكر و التقدير

تحياتي
    [CENTER][COLOR=indigo]سيبقى الامل و السعي وراء النجاح مستمر[/COLOR][/CENTER]

[CENTER][COLOR=indigo]و سيبقى الخط بعدي في الكتاب[/COLOR][/CENTER]

[CENTER][COLOR=black][FONT=Tahoma]No pain, no gain [/FONT][/COLOR][/CENTER]
    [CENTER][COLOR=black][FONT=Tahoma]Don’t freeze when issues feel difficult That’s why we are here, to learn[/FONT][/COLOR][/CENTER]

عضو

اللة ينور يا عادل يلا بقى ادخل على الجد

بعد اذنك يا عادل اود ان اطرح فكرة لاحد الاعضاء الكرام فى المنتدى الاخ maayoub من خلال موضوعك الرائع والمستمر ان شاء

الله هى تعتبر فكرة مكملة لشروحاتك وتأكيدا على ترسيخ روح العمل الجماعى ومحبة وخدمة الغير لمرضاة وجهه الله الكريم

تعالى الا وهى ترجمة كتاب quick reference بتاع ال CCNP

انا الحمد لله طلع من نصيبى الجزء بتاع ال ONT ومنتظر مشاركات الجميع ودا رابط الموضوع

https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=110355

انا اسف انى دخلت موضوع تانى فى موضوع يا صاحبى بس كلنا لينا نفس الغرض الا وهو استفيد وخلى غيرك يستفيد

تحياتى

عضو فضي الصورة الرمزية محمد مندور

ما شاء الله يا أستاذنا الملف مميز فعلاً وبيفيد كل الناس مش شرط المبتدئين بس .
    بس ليا عتاب على حضرتك ، مش شايف إننا لازم نحط www.arabhardware.net من ضمن المواقع المفيدة ، عدت عليك يا أستاذنا بس أنا صلحتها عندي ( إبتسامة ) على فكرة موضوع الابتسامة ده شكله هيبقى سنة على الموقع هنا والبركة في حضرتك.
    أسأل الله أن يجزيك خير الجزاء على ما قدمت لإخوانك ، وأن يعينك على أن تنهي ما بدأت فاستعن بالله واجعله خالصاً لوجهه الكريم كما بدأته.

عضو

ماشاء الله شرح رائع جداً وربنا يوفقك

وعايز أقلك ربنا يعينك فى اللى هايسرق مجهودك مستقبلاً

بس اهم حاجه لما تعرف .... ماتزعلش احتسب الاجر عند الواحد الأحد وكمل فيما انت ماضي فيه

ولو عايز شرح تاني بخصوص الرفع والتحميل اطلب والكل وانا اولهم معاك والله يوفقك ويوفقنا
    ™trablla = ThE GeNiUs

عضوية جديدة

رد: الفهرس

مشاء الله مشاء الله مشاء الله

عضو

السلام عليكم يا أخواني
    أستاذي العزيز عادل
    لقد أنتهيت من قراءة المحاضرة الأولى وأسئلة الأعضاء عن المحاضرة>>>
    وأنتهيت من قراءة المحاضرة الثانية>>>>متحمس وأقرأء بسرعة ^_^)
    وأنني في انتظار المحاضرة الثالثة من شرحك الرائح بشوق كبير جداً
    فعلا منتدى عرب هاردوير منتى العبـاقـــرة ^_^)

صفحة 5 من 23 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... الأخيرةالأخيرة