صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 26

الموضوع: طلب تجميعة جهاز للالعاب ب3000جنيه مصرى

عضو الصورة الرمزية حور محب

طلب تجميعة جهاز للالعاب ب3000جنيه مصرى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اقدم نفسى كعضو جديد يحاول اثبات مهارتى فى هذا المنتدى علما بان هذا المنتدى هو الافضل فى مجال الكمبيوتر خاصة وهذه حقيقة والله.
    امابعد، فانا احاول منذ 3 اشهر ان اشترى جهاز كمبيوتر جديد للالعاب الحديثة والاستخام الثقيل فى مجال الجرافيك وهذا الجهاز يتطلب من ميزانيتى قدره3000جنيه مصرى ,علما انى اسكن فى محافظة القاهرة.
    اولا المعلومات الخاصة بقطع الجهاز:
    البروسيسور:ارجو من السادة الخبراء انى اريد معالج AMD وليس INTEL ولسبب انى مليت من استخدامى ل INTEL واود تجربة AMD. واريده ان يكون المعادل يتحمل الالعاب الحديثة والقوية والشغل الثقيل.وان تكون استجابته سريعة فى الاوامر.
    الماذربورد:اريد ان تكون من GIGABYTE ولكن هناك اصدار يشغل بالى ويعجبنى ولااعرف ان كان هو الاصدار المناسب ام لا وهوGA-MA78GM-DS2H GIGABYTE
    وهذا لاحتوائها على مااريده .فهل هذا حقا مناسب ام وجهة نظركم؟
    الرام:هل KING STON من الشركات النظيفة فى هذا المجال؟ وماذا تنصوحنى من حيث الذاكرة.
    كرت الشاشة(BUILT OUT)
    بماذا تنصوحنى فى تشغيل الالعاب الحديثة وخاصة CRYSIS وFAOULLT3 و PRINCE OF PERSIA4
    (ولااريده زائد عن الحد علما بان الميزانية 3000جنيه).وانا اريده على المستوى المتوسط اواعلى بنسبة بسيطة وان يكون مستقبلى الى حد ما.وان يكون من شركة GIGABYTE.
    الشاشة : البعض يقول لى الافضل لك LCD حيث انها مريحة للعين وتعطى اداء افضل ،وهل لو ذلك تنصحونى باى شركة رائدة فى هذا المجال؟
    الباور سبلاى:
    تنصحونى بكام وات؟

اما الكيسه والسماعات والملحقات الاخرى فامرها سهل وليس عسير.
    انا اعرف انى اطول عليكم فى الكلام واشدد فى كلامى وذلك لانى خبرتى محدوده فى هذا المجال وحتى اريح ابى من المشاوير والمتاعب لانه رجل كبير .
    وارجو منكم (((ذكر سعر القطع التى سيكون ذكرها منكم واسم المول ان تشرفتم او الدور التى به هذه القطع)))
    واشكركم شكر الجزيل على مساعدتكم لى واتمنى من الله ان يجمعنا فى مستقر رحمته.
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

عضو ذهبي الصورة الرمزية vmidov

رد: طلب تجميعة جهاز للالعاب ب3000جنيه مصرى

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
    سؤالك عن الشاشه اجابته ان افضل شاشه حاليا كاداء مقابل السعر هى BenQ T2200HD الشاشه دى 22 بوصه و FullHD وطبعا كل الناس عارفه ان اكتر حاجه بتعيش فى الكمبيوتر هى الشاشه يعنى يوم لما تحب تجدد الشاشه دى مابتفكرش فيها اساسا وانا من وجهه نظرى شايف انك متجيبش اقل من الشاشه دى لكن سعرها مش متناسب مع ميزانيتك فعندك كام حل كده شوف اللى يناسبك منهم
    1- انك تجيب الجهاز ب 3000 جنيه وتخلى موضوع الشاشه ده على جنب وتمشى نفسك بالشاشه اللى عندك لغايه اما تجمع مبلغ كويس للشاشه
    2- تجيب الشاشه دى + الجهاز بس طبعا هيتأثر بسعر الشاشه فممكن تستغنى عن حاجه برده فى الوقت الحالى زى كارت الشاشه وتجيبه بعدين او تقلل من البروسيسور وكارت الشاشه وتجيبهم بعدين
    3- تجيب شاشه اقل علما بأن اقل حاجه LCD مبلغها فى حدود 660 جنيه
    او لو عندك اى حل تانى
    عموما شوف انت عايز تعمل ايه وقلنا وان شاء الله نعملك التجميعه المناسبه ليك

تحياتى
    [CENTER][CENTER][SIGPIC][/SIGPIC]

[B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]

عضو تقني سابق

PROCESSOR Phenom X3 8450 = 490 EGP
    M.B Gigabyte GA-MA78GM-DS2H = 540 EGP
    VEGA Sapphire HD 4670 1GB DDR3 =570 EGP
    RAM Kingston 2GB 2X1 GB DDR2 800MT/s CL6 = 120 EGP
    H.D Western Digital (WD3200AAJS)320GB,Buffer 8MB,SATA =255 EGP
    CASE GAMMA Mini Server 350W =350 EGP
    TOTAL =2325 EGP

هيفضل حوالى 700 جنيه هات اى شاشه 19 بوصه LCD وهتبقى فى حدود 750 جنيه

وشوف بقية الاراء

اشكر الاخوة الاعضاء على مساعدتى فى تجميع كمبيوتر للالعاب.ولكن لم يذكر لى اسم المول وثانيا موضوع الشاشة ،المشكلةان الشاشة التى عندى لن تنفع ات تتمع بالعمل الذى اريده كما انها تصيب عينى بالاحمرار كلما جلست على الجهاز فانا اريد منكم اقل سعر لشاشة lcd مع ذكر نوعها طبعا .
    مع العلم ان الهارد لن يدخل فى الحسابات.
    +انى ساشترى كارت شاشة وكماذكرها العضوmoatez فهل هو جدير بالذكر والبروسيسورايضا.
    وشكرا جزيلا على مساعدتكم لى وكل مارجوه منكم ان تكتبوا لى تجميعة قوية ومناسبه ولاتنسوا اسم المول ان تفضلتم.
    وشكرا..........

شكرا على مساعدتكم لى (((ولكن منذ قليل دار حواربينى وبين ابى وقال ان سينزل اليوم لشراء الجهاز ففوجئت فارجو منكم ذكر قطع الجهاز واسعارها +اسم المول))) وهل البروسيسور وكارت الشاشة جديران بالعمل وارجو ذكر اقل سعر لشاشة lcd.
    TANKS...............

عضو تقني سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حور محب مشاهدة المشاركة
    مع العلم ان الهارد لن يدخل فى الحسابات.
    وشكرا..........
    بما ان عندك الهارد يبقى هتتعدل التجميعه الى :
    Phenom II X3 710 2.6GHz, 7.5MB Total Cache, 4000MT/s Bus = 750 EGP
    Gigabyte GA-MA78GM-US2H = 510LE
    RAM Kingston 2GB 2X1GB DDR2 800MT/s CL6 = 120 EGP
    TOTAL =2300 EGP

كارت الشاشه HD4670 رائع جدا ومش هتلاقى احسن منه فى حدود ميزانيتك وهتلاقيه بالسعر ده فى شركة ماكسيمم هاردوير- سوق العصر الدور الثانى

البروسيسور فى شركه اسمها High End في مول سوق العصراللى فى شارع الخليفه المامون روكسى

الماذربورد فى شركة كمبيونيل - سوق العصر عندهم البروسيسور برده بس بيبيعه ب 800 جنيه !

الشاشه عندك BENQ G900HD من الشاشات الجديد 9 : 16 وداعمه لل HD بس لازم تشوفها على الطبيعه لان حجمها اصغر حاجه بسيطه من الشاشات ال 19 العاديه وسعرها فى حدود 750 جنيه وده رابط لمواصفاتها :
    https://benq.com/products/LCD/?produ...specifications

وفى كمان VIEWSONIC VX1940W ده 19 عاديه وسعره فى حدود 800 جنيه بس نادره شويه :
    https://ap.viewsonic.com/in/products...ecs.php?id=339

وفى كمان ASUS VK191T ده 19 برده واخر سعر ليها 900 جنيه معرفش سعرها وصل كام دلوقتى

انا اشكرك شكر الجزيل على هذه الخدمه.واى خدمة فى مجال الالعاب انا موجود بس مش هتلاقينى موجود كتير بسبب الدراسة. بس انا حبيت اسالك على حاجهCASE GAMMA Mini Server 350W انت قاصدك على الكيسه نفسها ولا الباور سبلاى ..
    وانا بصراحه اشكرك لانى كنت محتار وعلى مول سوق العصر انا تعاملت معاه لانى جيبت منه الهارد وفلاشه 8جيجا.

عضو تقني سابق

انا اشكرك شكر الجزيل على هذه الخدمه.واى خدمة فى مجال الالعاب انا موجود بس مش هتلاقينى موجود كتير بسبب الدراسة. بس انا حبيت اسالك على حاجهCASE GAMMA Mini Server 350W انت قاصدك على الكيسه نفسها ولا الباور سبلاى ..
    وانا بصراحه اشكرك لانى كنت محتار وعلى مول سوق العصر انا تعاملت معاه لانى جيبت منه الهارد وفلاشه 8جيجا.
    العفو يا باشا

الكيسه الجاما ده بيجى معاها باور من نوع HEC 350W وهو من احسن الانواع فى مصر

انا اشكرك شكر الجزيل ولكن انا على هذا المنتدى الرهيب وجدت ان كارت الشاشة يحتاج الى باور سبلاى 350w وهناك قول 400وات اقل حاجه. وهل هذا البروسيسور يصلح للالعاب مستقبليا(نسبيا) .واخر شى لاختتم هذا الموضوع الممل هل كاش البروسيسور 7.6 mb موجود .
    وشكرا000000000000000000

عضو تقني سابق

انا اشكرك شكر الجزيل ولكن انا على هذا المنتدى الرهيب وجدت ان كارت الشاشة يحتاج الى باور سبلاى 350w وهناك قول 400وات اقل حاجه. وهل هذا البروسيسور يصلح للالعاب مستقبليا(نسبيا) .واخر شى لاختتم هذا الموضوع الممل هل كاش البروسيسور 7.6 mb موجود .
    وشكرا000000000000000000
    بص هتلاقيهم كاتبين فى الموقع الرسمى بتاع الكارت انه محتاج 400 وات بس هما فى الرقم ده بيبقوا عاملين حساب الباورات التعبانه اللى مش بتقدر تخرج كمية الوات المطلوبه لتشغيل الكارت لكن لما تجيب باور من نوع محترم يبقى مفيش منه مشاكل ان شاء الله بدليل ان فى ناس كثير مشغله على باور hec300w وشغال معاهم زى الفل

البروسيسور ممتاز جدا وقابلية لكسر السرعه عاليه لو حبيت تعمله اوفركلوك قدام وحجم الكاش الكلى زى ما انا كاتب 7.6 ميجا بالتوفيق ان شاء الله

عضو ذهبي الصورة الرمزية Mezoxin

ال-HEC 350w أكثر من كافي لل-HD4670 و دة عن تجربة ، و أنا مشغل عليه 8800GT ( و هو استهلاكه للطاقة أكثر بكتير ) بقالي أكثر من سنة بدون أي مشاكل

تجميعية أستاذ معتز ممتازة

بس أنا رأي تشوف التجميعه دي

Core2Quad Q8200 = 975 EGP
    Gigabyte GA-P31-ES3G = 335 EGP
    RAM Kingston 2GB 2X1GB DDR2 800MT/s CL6 = 120 EGP

Total= 2350

المعالج الرباعي هنا حيبقي أحسن من معالج AMD الثلاثي زائد إن البورد كافية جداً
    [CENTER]

[/CENTER]

[CENTER][IMG]https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php/un=Mezoxin/t=155660[/IMG][/CENTER]

انا اشكرك جدا ولكن انا افضل amd عن انتل لانى زهقت منه اوى وشكرا

معليش ايها الاخوة الاعضاء ولكن ابن عمى مصر على هذا ..........
    من حوالى يومين قال لى ابن عمى انه يريد ان يشترى جهاز جديد واراد ان يشاركه احد فى هذا الموضوع
    والمطلوب
    انه يريد جهاز للالعاب قوى ب3000جنيه لكن بدون هارد ويريد شاشة lcd ارخص حاجه اوى ونظيفة فى الاستعمال وقلت له تجميعتى جامده .
    قال لى انه من الممكن ان يكون لهم اراء تانيه .ويريد التجميعة لamd
    وذكر منى لو توفرت صور لهذه القطع حتى يكون على درايه بهذه المواصفات وشكرا............................

مفيش رد

ممكن اسال سؤال هل معالجات amd لاتصلح تماما فى مصر اصل انا سمعت عن الكلام ده وبدات تقلقنى هذه المواضيع بعد ماشتريت الجهاز وارجو وضع صورة كاملة للكيسه اللى ذكرها الاخ معتز وشكرا00000000000000000

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة