صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 17

الموضوع: رجاء وطلب عاجل لاخوتي في عرب هاردوير؛ تجميع جهاز بميزاني

OsAeD
    زائر

رجاء وطلب عاجل لاخوتي في عرب هاردوير؛ تجميع جهاز بميزاني

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..

اخوتي في عرب هاردوير اولا اتقدم لكم وخاصة خبراءكم بالشكر الجزيل على هذه الجهود والشروحات والمواضيع المميزة وعلى مساعدة الاعضاء...وعرب هاردوير موجود في مفضلتي منذ مدة طويلة جدا فجزاكم الله كل خير والقائمين على الموقع ...

صراحة انا سالت كثيرا ولم يشفي غليلي احد ولم احصل على المساعدة المطلوبة رغم ان طلبي سهل باذن الله, لكن املي ان شاء الله اجد ضالتي اليوم عند خبراء عرب هاردوير ..

-استخدام الجهاز:
    الالعاب اولاً

-الميزانية:
    900 $-1000 $

البروسيسور:
    Intel Core 2 Duo E8400
    او اذا كان لا فرق في السعر
    Intel Core 2 Duo E8500

ام هل تنصحوني بـ Intel Core 2 Quad Q9450
    او هذا البروسيسور AMD Phenom X4 9950 Black Edition لا اعرف مدى قوة ادائه وهل يقارن بمعالجات انتل i7 .؟

كرت الشاشة:
    GeForce GTX260 896MB او كرتين GeForce 9800GTX 512MB او ما رأيكم؟

الهاردسك:
    1TB SATAII 7200rpm 32MB cache
    ما رأيكم؟

بخصوص القطع الاخرى مثل الذاكرة واللوحة الام والـ power supply فلا اعرف ما النوع المطلوب وافضل الانواع..

الرجاء المساعدة يا اخوة فانا بحاجة الكمبيوتر في اسرع وقت وتاخرت كثيرا في شراءه, لان جهازي الحالي بطيئ للغاية ومشاكله كبيرة لانه قديم وصار له عندي 6 سنين او اكثر...

جزاكم الله خير بانتظار ردودكم, ونعدكم ان شاء الله بان نقدم ما بجعبتنا من معلومات ومواضيع وخبرات في مجالات مختلفة,,,

اخوكم

عضو ذهبي الصورة الرمزية vmidov

رد: رجاء وطلب عاجل لاخوتي في عرب هاردوير؛ تجميع جهاز بميزاني

شوف التجميعه دى
    CPU Phenom II X4 940 = 219$
    MotherBoard ASUS M4A78-E
    = 129.99$
    H.D.D Seagate ST31000340SV 1TB
    = 129.99$
    Ram Kingston 800Mhz (2*2GB)*2 = 81$
    VGA ATI Sapphire 4870 1GB Toxic = 199.99$
    Case COOLER MASTER RC-690-KKN1-GP = 89.99$
    PSU CORSAIR 650W = 94.99$
    Keyboard+Mouse = 20$
    DVD LG 22X = 25.99$
    -------------------------------------------------------
    Total = 990 .94$
    ولو عايز GTX 260 سعره $234.99
    ويبقى المجموع = 1025.94$

وشوف باقى الاراء
    [CENTER][CENTER][SIGPIC][/SIGPIC]

[B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]

OsAeD
    زائر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vmidov مشاهدة المشاركة
    شوف التجميعه دى
    MotherBoard ASUS M4A78-E
    = 129.99$
    H.D.D Seagate ST31000340SV 1TB
    = 129.99$
    Ram Kingston 800Mhz (2*2GB)*2 = 81$
    Case COOLER MASTER RC-690-KKN1-GP = 89.99$
    Keyboard+Mouse = 20$
    DVD LG 22X = 25.99$
    Total = 990 .94$
    ولو عايز GTX 260 سعره $234.99
    ويبقى المجموع = 1025.94$

وشوف باقى الاراء
    يا سلام عليك انت روعة..
    بخصوص الماوس والكيبورد ما احتاجهم الله يحفظك:ah4:
    ما رايك في هذه المواصفات اخي اعطانيها احد اصدقائي قبل قليل وهي قريبا جدا من المواصفات التي وضعتها:

XFX GeForce GTX 260 896MB
    AMD Phenom2 X4 810 2.6Ghz, AM3
    500GB Western Digital Caviar SE SATA II
    Asus M4A78 PRO, sAM3
    Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2 8500C5D
    Antec Three Hundred
    550W Corsair CMPSU-550VXEU
    Samsung SH-S223F 22X DVD±RW DL SATA

السعر 1000 دولار تقريبا

لا زلت محتار بين معالج AMD Phenom2 X4 810 2.6Ghz, AM3 او Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz 1333MHz

ايضا الاخ نصحني ان اشتري مروحة 120 mm لتضع بجانب كرت الشاشة, لم افهم ماذا يعنيه ..

جزاك الله خير

عضو محترف الصورة الرمزية شلاع العتر

تجميعة ممتازة ... ولكن هذه بعض التعديلات :
    1- اللوحة الام : GIGABYTE GA-MA790X-UD4 بسعر 115$ (أفضل من المذكورة في التجميعة الاصلية)
    2- الذواكر : : Kingston 800Mhz (2*2GB) بسعر 41 $ (كافي وزيادة)
    3-القرص الصلب : Western Digital Caviar Black WD1001FALS 1TB بسعر 120$ (أفضل من ال سي جات)
    4- الصندوق : يتبع ال
    المجموع النهائي : 817$

ويتبقى عليك الصندوق ... ولا أختاره , لانه ذوق شخصي .

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة OsAeD مشاهدة المشاركة
    يا سلام عليك انت روعة..
    بخصوص الماوس والكيبورد ما احتاجهم الله يحفظك:ah4:
    ما رايك في هذه المواصفات اخي اعطانيها احد اصدقائي قبل قليل وهي قريبا جدا من المواصفات التي وضعتها:

XFX GeForce GTX 260 896MB
    AMD Phenom2 X4 810 2.6Ghz, AM3
    Asus M4A78 PRO, sAM3
    Antec Three Hundred
    550W Corsair CMPSU-550VXEU

السعر 1000 دولار تقريبا

لا زلت محتار بين معالج AMD Phenom2 X4 810 2.6Ghz, AM3 او Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz 1333MHz

ايضا الاخ نصحني ان اشتري مروحة 120 mm لتضع بجانب كرت الشاشة, لم افهم ماذا يعنيه ..
    جزاك الله خير

الله يكرمك اخى العزيز ده من زوقك
    اعذرنى اخى مع احترامى لصديقك لكن التجميعه المذكوره هاتخليك مستواها اقل وفى نفس الوقت سعرها اغلى يعنى بروسيسور اقل وهارد اقل طبعا الرامات Corsair ماركه محترمه جدا لكن برده Kingston محترمه وهتشتغل معاك كويس جدا وسعرها افضل
    الباور المذكور اقل من الباور اللى كتبته لحضرتك فى التجميعه الاولى ومشكورا الاخ شلاع العتر كان قالى نصيحه ان أفضل حاجه يكون الباور من 600 وات فما فوق لأن اقل من كده بيكون غير احترافى فأعذرنى أخى انا شايف انك تخليك فى التجميعه اللى ذكرتها لك ومش عشان مجرد رأيى لكنها افضل البروسيسور 810 لايقارن مع E8500 وايضا الX4 940 هو الافضل على الاطلاق لأن ادائه مقارب للCore I7 920 لذلك أنصحك به
    فعلا انت محتاج مراوح للكيسه عندك مروحه 120 mm يعنى مروحه قطرها 120 ملى او 12 سم يتكون اكبر من المروحه المعتاده عموما انت مش محتاج اى مراوح لأن الكيسه اللى كتبتها لحضرتك فيها 3 مراوح 120 mm
    فدول كفايه
    واى أسئله تانيه انا موجود

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شلاع العتر مشاهدة المشاركة
    1- اللوحة الام : GIGABYTE GA-MA790X-UD4 بسعر 115$ (أفضل من المذكورة في التجميعة الاصلية)
    3-القرص الصلب : Western Digital Caviar Black WD1001FALS 1TB بسعر 120$ (أفضل من ال سي جات)

اخى العزيز شلاع حضرتك عامل ايه وايه اخبارك
    طبعا كالعاده متألق بس ياريت تقولى بالنسبه للبورده ايه اللى يميزها غير انها تدعم رامات بتردد 1200 ويخليها أفضل من الاسوس
    2- الرامات دى انا زدتها بس للحصول على اداء خيالى :ah40::ah40:لكن اكيد 4 جيجا كفايه :D
    3- ياريت حضرتك توضحلى ليه WD أفضل من سيجات اعذرنى يا اخى بس اصل انا سيجاتوى اسوساوى قديم ومتعصب :p
    ياريت متضايقش منى من الاسئله أعتبرنى اخوك برده :D
    جزاك الله كل خير اخى شلاع على مجهوداتك

[B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]

عضو محترف الصورة الرمزية شلاع العتر

بخير نحمد الله ... أشكرك

بالنسبه للبورده ايه اللى يميزها غير انها تدعم رامات بتردد 1200 ويخليها أفضل من الاسوس
    عند مراجعتي للوحة تبين انني خلط بينها وبين أسوس أخرى ... اللوحة M4A78-E ممتازة ولا تقل عن اللوحة من جيجابايت .

ياريت حضرتك توضحلى ليه WD أفضل من سيجات
    الشركتان كبيرتان وممتازتان جدا ولكن في الفترة الاخيرة وجدت أن WD تقدم خيارات أفضل من SeaGate ... ولكن قامت Seagate مؤخرا بطرح أقراص جديدة ومنافسة جدا .

بالنسبة للقرص الذي اخترته أنت لاحظ تقييم المشترين له ولاحظ تقييمهم للقرص من WD
    كما أن حسن تصنيف WD لاقراصها أخضر ازرق اسود ومصحوبا بالاداء الجيد جعلها افضل من سي جات حاليا .

بخير نحمد الله ... أشكرك

عند مراجعتي للوحة تبين انني خلط بينها وبين أسوس أخرى ... اللوحة M4A78-E ممتازة ولا تقل عن اللوحة من جيجابايت .

الشركتان كبيرتان وممتازتان جدا ولكن في الفترة الاخيرة وجدت أن WD تقدم خيارات أفضل من SeaGate ... ولكن قامت Seagate مؤخرا بطرح أقراص جديدة ومنافسة جدا .

بالنسبة للقرص الذي اخترته أنت لاحظ تقييم المشترين له ولاحظ تقييمهم للقرص من WD
    كما أن حسن تصنيف WD لاقراصها أخضر ازرق اسود ومصحوبا بالاداء الجيد جعلها افضل من سي جات حاليا .
    شكرا اخى شلاع على التوضيح وجزاك الله كل خير وجعله فى ميزان حسناتك

[/CENTER]

OsAeD
    زائر

جميل جدا بارك الله فيك اخي
    تعرف نصحت قبل مدة بهذه اللوحة الام:
    Gigabyte GA-MA790X-UD4LK اعتقد نفس التي ذكرتها ما شاء الله عليك
    بخصوص الذاكرة, هل تقصد اخي
    KINGSTON 2GB SO-DIMM DDR2 PC-6400 800MHZ KTA-MB800/2G
    يعني اشتري قطعتين, او ابقى على corsair لان KINGSTON لم اجدها متوفرة..طبعا ااذا لم يكن هناك فرق كبير في الاداء
    مشكور جدا على تعاونك

OsAeD
    زائر

الله يكرمك اخى العزيز ده من زوقك
    اعذرنى اخى مع احترامى لصديقك لكن التجميعه المذكوره هاتخليك مستواها اقل وفى نفس الوقت سعرها اغلى يعنى بروسيسور اقل وهارد اقل طبعا الرامات Corsair ماركه محترمه جدا لكن برده Kingston محترمه وهتشتغل معاك كويس جدا وسعرها افضل
    الباور المذكور اقل من الباور اللى كتبته لحضرتك فى التجميعه الاولى ومشكورا الاخ شلاع العتر كان قالى نصيحه ان أفضل حاجه يكون الباور من 600 وات فما فوق لأن اقل من كده بيكون غير احترافى فأعذرنى أخى انا شايف انك تخليك فى التجميعه اللى ذكرتها لك ومش عشان مجرد رأيى لكنها افضل البروسيسور 810 لايقارن مع E8500 وايضا الX4 940 هو الافضل على الاطلاق لأن ادائه مقارب للCore I7 920 لذلك أنصحك به
    فعلا انت محتاج مراوح للكيسه عندك مروحه 120 mm يعنى مروحه قطرها 120 ملى او 12 سم يتكون اكبر من المروحه المعتاده عموما انت مش محتاج اى مراوح لأن الكيسه اللى كتبتها لحضرتك فيها 3 مراوح 120 mm
    فدول كفايه
    واى أسئله تانيه انا موجود

طبعا كالعاده متألق بس ياريت تقولى بالنسبه للبورده ايه اللى يميزها غير انها تدعم رامات بتردد 1200 ويخليها أفضل من الاسوس
    2- الرامات دى انا زدتها بس للحصول على اداء خيالى :ah40::ah40:لكن اكيد 4 جيجا كفايه :D
    3- ياريت حضرتك توضحلى ليه WD أفضل من سيجات اعذرنى يا اخى بس اصل انا سيجاتوى اسوساوى قديم ومتعصب :p
    ياريت متضايقش منى من الاسئله أعتبرنى اخوك برده :D
    جزاك الله كل خير اخى شلاع على مجهوداتك
    الله يوفقك اخوي على تعاونك ما شاء الله عليكم..
    وصدقت فعلا في ملاحظاتك..
    بخصوص الرcase فهل تعني اخوي
    Cooler Master Dominator 690
    RC-690-GP

ما رايك يا الغالي في 650W Corsair CMPSU-650TXEU ؟ هل هي مناسبة

وبخصوص البروسيسور فصدقت في نصيحتك فعلا..

ساضع المواصفات النهائية بعد قليل لارى آرائكم.. ان شاء الله

OsAeD
    زائر

هذه التجميعة النهائية طبعا بانتظار ارائكم وتعديلاتكم..

AMD Phenom II X4 940

PowerColor ATI HD4870 1GB PCIe

Gigabyte GA-MA790X-UD4LK
    او
    Gigabyte GA-MA790X-DS4, AMD 790X, DDR2 (تقريبا نصف سعر اللوحة الام اعلاه)

Cooler Master Dominator 690

السعر:
    1050 دولار تقريبا

أعذرنى اخى العزيز ولكن ايه اللى يخلى الجهاز اللى حضرتك جمعته ب 1050 دولار فى حين ان المذكور هارد 500 جيجا
    ولا حضرتك متحبش تشترى إلا WD عشان أسمه بس
    البورده انا بحثت عنها ولم اجدها فى الموقع الرئيسى لكن وجدتها فى هذا الرابط
    https://www.inet.se/datorkomponenter...ud4lk/1900942/
    وصراحه لااجد فيها اى شئ مميز عن نظيرتها من ASUS إلا ايضا اذا كنت تفضل جيجا بايت لمجرد الاسم
    طبعا الرامات حاجه محترمه جدا ولانقاش عليها غير ان هيكون سعرها اغلى لكن لو الميزانيه تسمح هاتها
    بالنسبه لكارت الشاشه فطبعا لا منافشه عليه إلا ان شركه PowerColor ينصح بتجنبها لأنها عملت مشاكل كتير مع المستخدمين لهذا سعرها ارخص من الشركات الاخرى لهذا افضل لك Sapphire Toxic وعلى فكره Sapphire أفضل شكره تنتج كروت ATI وأسال برده لو مش مصدقنى
    ا
    لباور ماركه CORSAIR أفضل من Coolmaster وأسال اى حد فى المنتدى برده لو مش مصدقنى لهذا افضل لك CORSAIR

تعليق عام على التجميعه
    الملاحظ ان حضرتك مختار امكانيات قليله وبسعر غالى مش عارف اازاى فى حين ان اللى ذكرته لحضرتك امكانيات اعلى وبسعر ارخص لكن ممكن حضرتك تشوف التجميعه دى

MotherBoard ASUS M4A78-E
    = 129.99$
    H.D.D WD Caviar Black WD1001FALS 1TB
    = 129.99$
    Ram CORSAIR DOMINATOR 4GB = 72$

Case COOLER MASTER RC-690-KKN1-GP
    = 89.99$
    DVD Samsung SH-S223F 22X DVD±RW DL SATA
    = 23.99$
    Total = 990 .94$

Bold Edited
    أعتقد كده التجميعه مناسبه لميولك لبعض الشركات وفى نفس الوقت جيده جدا
    وخد= رأى باقى الاعضاء برده لكن نصيحه اخويه أبعد عن الحاجت اللى قلت لحضرتك عليها

تحياتى ليك

[/CENTER]

OsAeD
    زائر

أعذرنى اخى العزيز ولكن ايه اللى يخلى الجهاز اللى حضرتك جمعته ب 1050 دولار فى حين ان المذكور هارد 500 جيجا
    ولا حضرتك متحبش تشترى إلا WD عشان أسمه بس
    البورده انا بحثت عنها ولم اجدها فى الموقع الرئيسى لكن وجدتها فى هذا الرابط
    https://www.inet.se/datorkomponenter...ud4lk/1900942/
    وصراحه لااجد فيها اى شئ مميز عن نظيرتها من ASUS إلا ايضا اذا كنت تفضل جيجا بايت لمجرد الاسم
    طبعا الرامات حاجه محترمه جدا ولانقاش عليها غير ان هيكون سعرها اغلى لكن لو الميزانيه تسمح هاتها
    بالنسبه لكارت الشاشه فطبعا لا منافشه عليه إلا ان شركه PowerColor ينصح بتجنبها لأنها عملت مشاكل كتير مع المستخدمين لهذا سعرها ارخص من الشركات الاخرى لهذا افضل لك Sapphire Toxic وعلى فكره Sapphire أفضل شكره تنتج كروت ATI وأسال برده لو مش مصدقنى
    ا
    لباور ماركه CORSAIR أفضل من Coolmaster وأسال اى حد فى المنتدى برده لو مش مصدقنى لهذا افضل لك CORSAIR

تعليق عام على التجميعه
    الملاحظ ان حضرتك مختار امكانيات قليله وبسعر غالى مش عارف اازاى فى حين ان اللى ذكرته لحضرتك امكانيات اعلى وبسعر ارخص لكن ممكن حضرتك تشوف التجميعه دى

MotherBoard ASUS M4A78-E
    = 129.99$
    H.D.D WD Caviar Black WD1001FALS 1TB
    = 129.99$
    Ram CORSAIR DOMINATOR 4GB = 72$

Case COOLER MASTER RC-690-KKN1-GP
    = 89.99$
    DVD Samsung SH-S223F 22X DVD±RW DL SATA
    = 23.99$
    Total = 990 .94$

Bold Edited
    أعتقد كده التجميعه مناسبه لميولك لبعض الشركات وفى نفس الوقت جيده جدا
    وخد= رأى باقى الاعضاء برده لكن نصيحه اخويه أبعد عن الحاجت اللى قلت لحضرتك عليها

تحياتى ليك
    بل اعذرني انا اخي على التثقيل عليكم..
    بارك الله فيكم..
    صراحة اخي لا تفكر اني خبير بهذه الشركات صدقني كل الذي اعرفه بسيط جدا واجهل امور كثيرة, ولم اهتم باسم الشركات عند اختيار بعض القطع لاني لا اعرف من الافضل ...

بخصوص الهارد اخي فصراحة فكرت فيها ولم اجد اي حاجة لهارد 1 تيرا, وبالنسبة للهارد 500 فسعره مناسب برايي
    المهم , ناسخ الاقراص و البورسبلاي والكيسه والرامات والمعالج متفقين عليها ان شاء الله,
    يبقى الهارد ان شاء الله انتظر نصيحتك ,
    اما بخصوص كرت الشاشة فبارك الله فيك اخوي على نصيحتك وما قصرت والله,
    لكن ربما اهتم في السعر واغض النظر عن مشاكلها رغم ان هذا خطاً كبير..
    المهم يبقى مسالة اللوحة الام ; لدي هذه الخيارات:
    Asus M4A78-E
    https://www.newegg.com/Product/Produ...82E16813131368
    او
    GIGABYTE GA-MA790X
    https://www.newegg.com/Product/Produ...82E16813128075

اعتقد ان خيارك(asus) هو الصائب ان شاء الله...

تجميهة ممتازة جدا ... لا تعليق
    تحياتى ليك اخى شلاع وشكرا على مرورك

بل اعذرني انا اخي على التثقيل عليكم..
    بارك الله فيكم..
    صراحة اخي لا تفكر اني خبير بهذه الشركات صدقني كل الذي اعرفه بسيط جدا واجهل امور كثيرة, ولم اهتم باسم الشركات عند اختيار بعض القطع لاني لا اعرف من الافضل ...
    العفو اخى العزيز مافيش اى تثقيل خالص احنا هنا كلنا فى خدمه بعض واكيد لو الموضوع كان العكس ماكنت هتتأخر عنى
    وموضوع عدم معرفتك بالشركات مفيش اى مشكله منه احنا ان شاء الله نفيدك هنا عن الافضل

بخصوص الهارد اخي فصراحة فكرت فيها ولم اجد اي حاجة لهارد 1 تيرا, وبالنسبة للهارد 500 فسعره مناسب برايي
    ده انا فكرت فيه برده لما لقيت حضرتك مصر على ال500 جيجا لأنك مش محتاج ال1TB
    أجابتى عليك فى السؤال ده
    انا واحد معايا مثلا 100 دولار وعايز اجيب بيهم هارد وانا خلاص اقتطعتهم من الفلوس للهادر بس وقدامى هارد 500 ب 69 دولار وقدامى 1000 جيجا ب129 وانا مش محتاج اكتر من 500 طيب انا اساسا خلاص قررت اصرف الفلوس دى وفى نفس الوقت انا بقول انى مش عايز ال1000 جيجا دلوقتى طيب هو انا عارف اذا كنت هحتاجه فى المستقبل ولا لا برأيى اكيد هتحتاجه وخصوصا بسبب الالعاب او حتى البرامج طيب حاجه تانيه ايه اللى يخلينى اجيب هارد 500 فى حين ان فى هارد 1000 = مساحه اكبر واداء اسرع وأفضل
    عشان كده برشحلك ال1TB
    وبما ان ميزانيتك تسمح يبقى ماتستغنى عنه
    العفو اخى العزيز مافيش اى تثقيل خالص احنا هنا كلنا فى خدمه بعض واكيد لو الموضوع كان العكس ماكنت هتتأخر عنى
    وموضوع عدم معرفتك بالشركات مفيش اى مشكله منه احنا ان شاء الله نفيدك هنا عن الافضل

اما بخصوص كرت الشاشة فبارك الله فيك اخوي على نصيحتك وما قصرت والله,
    لكن ربما اهتم في السعر واغض النظر عن مشاكلها رغم ان هذا خطاً كبير..
    المهم يبقى مسالة اللوحة الام ; لدي هذه الخيارات:
    Asus M4A78-E
    https://www.newegg.com/Product/Produ...82E16813131368
    او
    GIGABYTE GA-MA790X
    https://www.newegg.com/Product/Produ...82E16813128075

اعتقد ان خيارك(asus) هو الصائب ان شاء الله...

بالنسبه لكارت الشاشه نفس الجمله اللى فاتت بما ان ميزانيتك تسمح يبقى تجيب الافضل وسؤال اخر هل الافضل انى اجيب كارت ب80 دولار واظطر اغيره بعد كده بسبب مشاكله او لو انه لاقدر الله باظ ولا اجيب كارت 100 دولار واستمتع بيه اطول فتره ممكنه طبعا اكيد الاختيار التانى
    وبالنسبه للبورده فاكيد ان شاء الله الASUS هى الافضل
    ملحوظه بالنسبه لمشاكل الPowercolor انا مجربتش الكارت بنفسى لكن ناس كتير فى مصر وبره مصر سواء دول عربيه او اجنبيه واجهت معاه مشاكل
    نفس الوضع بالنسبه لSapphire انا مجربتوش لكن ناس كتير برده جربته وشكرت فيه جدا
    فاخيرا بما ان ميزانيتك تسمح يبقى توكل على الله وهات الافضل

[/CENTER]

عضو فضي الصورة الرمزية Salem AL Fituri

اللوحة الام الأفضل Asus M4A78-E
    كرت الشاشة مثل ما قال الاخ vmidov (ديكستر:D) VGA ATI Sapphire 4870 1GB Toxic = 199.99$
    أو 190$=HIS Hightech Radeon HD 4870 1GB وابتعد عن Power Color
    الأسعار طبعاً من NewEgg يعني زيد عليهم 20$ على الاقل حتى تعادل الاسعار المحلية

{وَالَّذِينَ جَاؤُوا مِن بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ } الحشر آية(10).

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة